Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Grattis!! Ja, visst är det så jobbigt att man måste åka iväg och jobba när man har en sån där liten hemma som man bara vill gosa med! Och trött är man ju som en trasa efter vaknätter och oro ....

Tack för alla gratulationer :love:

Jag har lyckats pricka in de senaste årens fölningar så det har inte blivit mer än en eller högst två vak-nätter tack vare min refraktometer och tydliga ston så jag är lyckligt lottad. Jobbar däremot lite väl mycket men jag hoppas kunna ta igen det snart.

Lägger in en liten bild på honom här och sedan flyttar jag över till 12-ornas tråd.

Lycka till alla ni som fortfarande gå i väntans tider, jag kommer fortsätta följa er här och hejja fram fler fina bukebäbisar :banana::bump::banana:

Benizar HW e:Bellagio u:Garbo (Gauguin de Lully-Tolstoy)
benizar6.jpg

:love: han ser riktigt riktigt fin ut! Ska bli jättespännande att se honom uppe på benen!

Jag har fått hem refraktometern i dag så nu är det bara att vänta på att juvren fylls upp (igen... de har säckat ihop nästan helt och hållet sedan i går)

Fölväskan är packad så när som på en nappflaska, råmjölksersättningen står på bänken nära till hands ifall att och halmen redo att fyllas på i ligghallarna. 320 dygn i morrn för Tardees del! :bump:

:love: han ser riktigt riktigt fin ut! Ska bli jättespännande att se honom uppe på benen!

Jag har fått hem refraktometern i dag så nu är det bara att vänta på att juvren fylls upp (igen... de har säckat ihop nästan helt och hållet sedan i går)

Fölväskan är packad så när som på en nappflaska, råmjölksersättningen står på bänken nära till hands ifall att och halmen redo att fyllas på i ligghallarna. 320 dygn i morrn för Tardees del! :bump:

jag är så SJUKT nyfiken på Tardees föl!:p

Föresten, vart köper ni refraktormetrarna? Verkar vara en bra investering inför nästa gång (jo jag har redan börjat fundera på avel igen;) )!!

jaja ja gissa vad jag är ;) Jag trodde hon skulle vara ganksa redo nu till veckan redan men än så länge ser det ut som att det trots inte är färdigbakat på ett tag än...

Jag har lånat refraktometern av en vän, kan kolla vad hon har köpt den men det är nog några år sedan...

Här har vi första bilden på KE Neo (om registraturen säger ja till namnet...!) eftersom min kamera var sönder vid fölningen!

542306_420762377955331_100000647171720_1332076_688471306_n.jpg

Märker ni någon skillnad på dräktighetslängden på era ston, ni som
har flera stycken som ska föla?
Alltså frågan är tenderar övriga ston att föla tidigare om ett annat sto redan fölat?
Har ett sto som är på dag 316 och mitt andra sto fölade för 3 dagar sedan.

Fråga två är att jag har ett shetlandssto som är dräktigt.
Vi trodde hon skulle föla i Augusti, men för en vecka sedan började hon fylla juver, å inte lite utan pang från ingenting till stort över en natt.
Ringde i panik till Helsingborg för jag trodde att hon skulle kasta??
De sa att antingen ska hon kasta eller så kanske det tagit sig tidigare?
Hon betäcktes i Juli också och sista datumet var den 16 Juli....
Har ni varit med om att ett sto brunstar och blir betäckt , fribetäckning trots dräktighet??
Hon fyller nu juvret varje dag och det är vätska i det.
Inte kan hon gå till Augusti med det?

Är hon betäckt 16 juli kommer hon att ha gått 11 månader i mitten i mitten av juni, alltså om 14 dagar.

Är hon betäckt 16 juli kommer hon att ha gått 11 månader i mitten i mitten av juni, alltså om 14 dagar.

Ja frågan var ju just om ett sto kan stå för betäckning trots dräktighet?
Isåfall skulle det ju kunna va dags snart :)

jag har ett sto som står för betäckning oavsett vad :angel:

Tardee betäckte vi om när hon stod och småskvätte och var redo för hingsten på 40 dygn dräktig. (Hon har resorberat många många gånger och seminstationen var stängd för säsongen... så vi gjorde ett sista försök)
Jag räknar 320 dygn på första betäckningen men hon skulle alltså även kunna vara på knappa 280 dygn om det nu är så att det var ombetäckningen som ligger i magen nu. Hon har varit så himla stor "tidigt", fått juver "tidigt" osv så jag räknar på den första så länge.

Senast ändrad:

Ja frågan var ju just om ett sto kan stå för betäckning trots dräktighet?
Isåfall skulle det ju kunna va dags snart :)

Men hur räknar du? :confused:
Vet du att sista betäckning var 16 juli så är ju földatum 16 juni, vilket innebär, att om hon fölar idag så är det ändå i helt normal tid.

kl

nu är det ju inte exakt 11 månader man "ska" räkna för att vara petig ;)
Allt mellan 320 - 370 dygn är normalt säger man ju, dvs allt mellan 31 maj (i dag!!) och 20 juli om den 16 juli är senaste betäckningsdatum.

Men har stoet blivit betäckt igen efter den 16 juli? Eftersom du undrade över hur vanligt det är att de står för hingsten och dessutom räknar med att hon skulle gå ända till augusti innan fölning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 707
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar