Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

så här såg Winjette ut i morse.
545061_10150876662204261_766219260_9991369_628866528_n.jpg

propparna har ramlat av nu o de har droppat lite mjölk på benen.

ja hon gick ensam men det var när jag skulle leda dom tillhagen efter att dom stått inne (för o torka några timmar)då mejja dom ner mig och galoppera lyckliga ut i hagen och drog med sig staketet.. Har varit där nyss och det verkade inte vara någon fara dom stod och betade alla 3, inga sår, ingenting! :) så nu får hon stå med dom :)
hade ju tänkt ha henne i egen hage tills fölet kommit, då hon kom hit för snart 2 veckor sedan. Provade en gång att släppa ihop dom men då¨jagade mina andra två henne, speciellt valacken. Men dom verkar ha kommit överd e nu för dom stod och klia varandra i hagen :)

Vi har börjat vaka på riktigt är också.
Inga proppar än men stora juver även efter en heldag i hagen, magen har trillat ner och hon har släppt banden.
hon är beräknad på söndag men hon har alltid varit lite tidig så vi får se. Tror inte det dröjer alltför länge nu. :)

Plockat in winjette o var kvar drygt en timma, under den tiden kissa hon 4 ggr, rullar sig, vandrar, äter o trycker sig mot väggen. Hemma på toa o vätske påfyllning. Strax bort igen.

Nu var de klart, kom ut igen precis när hon börja föla. Ett sto blev de. Mer info o kort imorgon.

Ojsan tjosan där är det shettisföl på gång! :)

Här hos oss har Tardee bettett sig lite annorlunda under eftermiddagen och kvällen. Inget spektakulärt egentligen, men beteenden som inte riktigt är hon - stått och bara stirrat i väggen, stått bredbent bak och mest dåsat och slumrat hela dagen. Hon har dessutom lämnat lite kraftfoder både i går och i dag. Inget juver att tala om, det som försvann har kommit tillbaka med ytterligare liiiite till men hon är verkligen långt ifrån färdig i juvret. Det börjar närma sig och jag tittar till dem genom fönstret hela tiden, men jag tror det dröjer ännu ett tag.

Sessan är mest trött hela tiden och ligger och sover utsträckt på sidan några gånger om dagen. Det som tidigare fanns framför juvret har flyttat sig lite bakåt, men inga direkta följuver där heller.

Jag tror att jag lade upp en bild på winjette när hon rulla sig, svart sto. Kanske hon. Eller nån annan som oxå lagt upp. Svårt o komma ihåg alla.

Här har winjette vit mjölk som droppat lite. Boxen halmad o redo. Fölis välkommen.

näää fux skrev jag ;)

men grattis till fölis!!!

Både mor o fölis mor bra. Lillan är pigg o busig. Hittade mjölkbaren fort.
Föddes ca: 21.15.

u: Skattens Winjette, e: Smevallens Bonsai, ue: Almnäs Etapp.
223806_10150879429659261_196428960_n.jpg

Nu har jag två föl till i år o vaka på, nästa bör födas runt midsommar, de en PRE-partbreed fölis o efter den blir de en shettis till. :)

Så söt! :love:

Här är väntan över för i morse på dygn 349 så kom det äntligen en gul liten hingstunge. Jag missade hela kalaset och när jag kom ut strax innan fem så stog hen redan upp. Fick hålla mamman lite så han fick dia för hon ville ju så gärna titta vad han gjorde hela tiden. Men nu har hon lärt sig att hon ska stå still. Han har både bajsat och kissat så det känns bra. Nu hoppas jag att det inte börjar regna så jag måste ta in dem.

*KL

Här hade vi vaxproppar imorse! :)
Damen var lugn hela natten men lite anfådd. Kan inte dröja så länge nu. :)

Inget med dräktighet att göra egentligen, men ändå..

Hästarna skulle få gå första naten på betet nu i natt hade jag tänkt men icke! Vid koll genom fönstret vid 23-tiden var Sessan tok-halt på höger fram. :eek: :crazy: Tittade till dem en och en halv timme tdigare och då fanns ingen hälta. Nu gick hon på tå och hade svårt att belasta benet alls.

Nu står hon instängd i sjukdel i lösdriften, på mjuk bädd, med kylt ben och våtvarmt om hoven - bara för att täcka upp både eventuell hovböld och annat. Det har ju regnat här också som bara den i ett par dagar och är halkigt i gräset, det finns en del småsten här och var samt att hon gärna brallar runt lite ibland. Förhoppningsvis har hon "bara" halkat, och de är ju både invanda på gräs i vinterhagarna + längre stunder i sommarhagen, men jag tar inga risker. Ingen puls eller värme i hoven i alla fall, ingen feber, ingen svullnad och senan ser ut som den ska.

I morrn bitti blir det till att ringa både hovis och veterinär... det har verkligen inte varit ett bra häst-hälsoår för min del heller... aldrig haft varken sjuk eller skadad häst innan i höstas... efter det har det bara avlöst varandra tycker jag. Nu är jag ännu mer nervös för kommande fölningar... :crazy:

Senast ändrad:

Så söt! :love:

Här är väntan över för i morse på dygn 349 så kom det äntligen en gul liten hingstunge. Jag missade hela kalaset och när jag kom ut strax innan fem så stog hen redan upp. Fick hålla mamman lite så han fick dia för hon ville ju så gärna titta vad han gjorde hela tiden. Men nu har hon lärt sig att hon ska stå still. Han har både bajsat och kissat så det känns bra. Nu hoppas jag att det inte börjar regna så jag måste ta in dem.

:love:
Underbar helt enkelt! Vad är det för stam? Stort grattis!

Trist Lew:(.

Jag tippar på hovböld, iaf här har det varit många såna i år enligt hovis...

Connemaror i tre led. Sedan är det en liten lucka i stammen.
Han är e. Kewin och mamma är e. Poetic Justice-Pommac

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 707
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar