Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Trist Lew:(.

Jag tippar på hovböld, iaf här har det varit många såna i år enligt hovis...

Jo jag tror också på det, ska lägga om hoven bättre under dagen och kolla efter värme och puls igen, veterinären trodde att jag såg det så pass tidigt att det inte hunnit bli någon puls i hoven än utan bara smärtan. I och med att jag tittar till dem minst en gång i timmen på natten nu så hann jag ju se det direkt.

Nu har hon i alla fall fått komma ut ur sjukboxen, eftersom hon bara snurrade runt och jag var rädd att hon skulle försöka pansarvagna sig ut därifrån. Staplar fortfarande förstås. Sitter och försöker få tag i hovis, hur är det med hovbölder? Har för mig att det brukar rekommenderas att vänta någon dag innan de öppnas men det var länge sedan jag hörde det... har det ändrats i rekommendationerna? Har ju aldrig varit med om det själv...

Tardees juver smyg-växer i alla fall och hon börjar bli lite mer mörkrosa i slemhinnorna bak.

kl

Dygn 333 idag och jag har en känsla av att hon inväntar bättre väder ;)

För 4 dagar sedan var juvret riktigt välfyllt med stora vaxproppar och jag tänkte att nu var det på G, men icke. Juvret har gått tillbaka lite och vaxpropparna är minimala :)

Eftersom det är så dött i tråden så postar jag väl dagens juverbild då... Tardee ökar på lite för varje dag. Jämfört med hur hon ser ut i normalfallet så är hon ganska stor om tuttarna nu faktiskt...
T323.jpg

Sessan ändrar sig inte mycket alls.
S319.jpg

Hon står med våtvärmade på hoven fortfarande, går lite bättre i dag men annars har det inte hänt mycket...
Ingen feber, svullnad, puls eller värme heller...

Ina har gjort mig både hoppfull och nedslagen på bara ett par dagar...
Som sagt har jag ingen aning om huruvida hon är dräktig eller inte (även om vi å det bestämdaste här på buke sagt att hon är det. ;) )
I helgen hade hon vaxproppar 3 dagar i rad, först gråvita, sedan gula och tredje dagen små gulaktiga pärlor. Juvret svallde och svällde och hon såg riktigt färdig ut där.
Sen sjönk de ihop och blev mindre, fortfarande vätskefyllda dock.
Igår kände jag på bäckenbanden att de var en aning slappare än tidigare. (dvs i omvänd ordning med juver och bäckenband)
Magen är mer av rund hömage-karaktär än triangel-formad dräktigmage.

Misströstar lite och överväger nu att ta ut vet. ändå och hoppas på att de kanske kanske kan få till ett UL.
Vore så jäkla typiskt om hon inte vore dräktig även om jag ändå haft det i beräkningen. :(

Hon har inte brunstat ännu, är trött konstant och smågrinig.
Dessutom tror jag hon är ruskigt avundsjuk på kallblodet och hennes fölunge.

Vild gissning på brutal skendräktighet... ... ...

Ja det hoppas verkligen jag med. Usch jag har alltid sån ångest när hästarna är dåliga :(

Skendräktighet på häst är väl ganska så ovanligt? Jag hade nog försökt ha lite is i magen när hon ändå haft vaxproppar och allt.. det kan ju gå och komma lite som det vill det där. Jag har har gett upp med at fundera över om sessan är dräktig eller inte, kommer det ett föl så gör det och annars blir det ju till att betäcka sent bara. Inte så mycket att göra - köra till seminstationen och titta efter kan vi ju inte göra ifall hon nu skulle vara dräktig

Jag hoppas verkligen på skolboksexempel eftersom det är galet länge sedan jag hade med fölningar att göra, men det är väl bara att hoppas på det bästa och att allt går väl.

Nu fölvakar jag via kamera på Exelencja, den sista av mina ston som ska föla i år. Hon har fyllt ända ut i spenspetsarna, har vit mjölk och vaxproppar. Vet inte om hon tycker att det är dags i natt, men ser verkligen så färdig ut som det bara går ....

Kl
Mitt dräktiga sto har idag på dygn 336 ett välfyllt juver med stora vaxproppar, är orolig. Hon har tillgång till ligghallen och tillhörande hage. Hon, som knappt tagit ett travsteg sista månaden travar nu varv på varv i hagen. Någon som varit med om ngt liknande innan fölning. Och nej, inga knott eller annan ohyra.

åhå vad härligt att det är dags för några till, det har ju verkligen kännts lite tomt här efter föl-boomen som var under maj månad.

Mina damer har också varit helt tossiga den senaste veckan (båda runt 320 nu).

Man blir ju knäpp när hon springer ut ur ligghallen hela tiden. Har aldrig varit med om att någon travat runt så här innan... Men man behöver väl inte irland sig?

åhå vad härligt att det är dags för några till, det har ju verkligen kännts lite tomt här efter föl-boomen som var under maj månad.

Mina damer har också varit helt tossiga den senaste veckan (båda runt 320 nu).

Kan bara hålla med! Har vädret fått ALLA märrar att tokknipa?????

Coola ner Lew, allt är nog som det ska!:p Jag VET att du hispar upp dig, men damerna ser sååå fina ut! Innan du fattar det ploppar det nog ut ett par tjusiga fölisar!!!:D

*KL*

Jag är kvar men så sur för jag måste vänta ett tag till.. ska försöka fota mina damer.. här fölas ju i både juni o juli än ;)

KL

Jag har fölning i slutet av juli men jag kan ju passa på att fråga här om mitt sto vars utstrålning och rörelsemönster gör mig orolig. Hon hade ett rejält fånganfall i januari 2011, stod på box hela våren men blev helt bra och gick obehindrat 6 km på grusväg varannan dag i juli och började ridas i slutet av sommaren utan att någon försämring av hovarna kunde ses.

Dock har hon hela tiden fortsatt röra sig som om hon vore lågt frambenshalt, med huvudet lågt och halsen liksom nere mellan bogbladen. Vi slutade aktivera henne ganska tidigt på hösten eftersom hon vid ridning med sällskap såg ut som om vi gav henne stryk, vid ensamridning/tömkörning var hon pigg och gick på som vanligt. Hovarna pendlar mellan ljumna och helt kalla så jag måste nog släppa fångtankarna (hon går i jordhage). Hon undviker att gå fortare än skritt men när hon travar är hon inte halt och hon har kvar sitt stora rörelsemönster men utan schwung och hon saktar av så fort hon får. Vid verkning syns inget som förklarar hur hon rör sig (skodd fram, barfota bak) och hon har ingen feber.

Är det vanligt att de ser ut så här? Hon ser allt ifrån lycklig ut i blicken, enda gången hon ser med och intresserad ut är när det är mat på gång, då känner man igen henne. Själv har jag 3 barn och mådde uruselt alla 3 graviditeter men förekommer det på djur att de mår dåligt av att vara dräktiga?

Kl
Igår vid 23,55 fölade hon. En hingst Fetcher - Aerline H. Allt gick enl skolboken. Efter drygt en timme hade han diat och skitit.

Anledningen till att hon sprang var att hon inte ville vara i ligghallen. Jag tyckte att hon såg missnöjd ut. Jag hann inte mer än ta in henne förrän hon la sig och fölade. Konstigt, annars älskar hon sin ligghallen....

Grattis! Ja de där damerna kan nog allt ha väldigt egna åsikter om var de vill föla:)
Skönt att allt gått bra. Vill gärna se bilder!

Ja jag ska ha is i magen ett tag till!!! Har ju inte semester än på några veckor och tänkte jag annars skulle ta tag i inridningen om det inte blir nåt föl. Men jag håller ju med dig, det blir om det blir... :)
Rida hinner jag göra sen! ;)

Just det där med att gå lite stappligare känner jag igen från Tardee nu. Hon är stor som ett hus och med ganska dåliga hovar (växer som sjutton men långa och "fel form") sedan innan så är hon ganska stel fram nu. Hon går knappt att verka så jag har fått ordinationer av hovis vad jag ska göra lite lite med henne några gånger i veckan för att försöka begränsa att hennes hovar växer iväg ännu mer under tiden som är kvar.

I natt hade jag första riktiga vak-natten men jag borde ju ha vetat bättre med Sessan ;)
Har inte räknat med att hon ska föla på några veckor än som sagt, men i natt när jag tittade ut genom fönstret så låg hon och tittade bakåt flanken, reste sig och la sig på andra sidan direkt. Fortsatte titta bakåt flanken lite då och då... så jag tog fölväskan och trippade ut i stallet där jag har en fotölj beredd bakom dörren till sjukboxen så att jag ser dem i ligghallen genom ett kvisthål.

Efter fyra timmars tittande på ston som mumsar hö så gav jag upp och gick in igen vid 06, Sessan la sig så klart ner direkt jag kom in och tittade genom fönstret men inget mer tittade åt magen. Resten av morgonen har varit lugn och inget föl i sikte än.

En sak som slog mig när jag satt där bara - ston fölar ju oftast på natten för att det är mörkt då. Här har vi ju dagsljus dygnet runt! Är det större "risk" att de fölar dagtid då tror ni eller brukar de passa på under natten ändå?

Senast ändrad:

*KL

Nu har våran dam passat på att föla. I hagen.:o
Hon passade på medans jag är på tävling och såklart under den timmen mamma smet iväg till affären. Dessa ston alltså.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 707
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar