Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Grattis till dig och Zog :)

Jag fick sms om att nr 2 börjat fylla juvret. Bad dem hälsa henne att hon har tre veckor kvar :p

Jag tror att ston fölar hellre på natten för att det är lugnt då. En del kanske det har att göra med ljuset också, men jag tror ändå att de väljer natten när det är ljust just för att inte behöva hålla koll på allt som händer och avstyra eventuella hot om man säger så :)

Min förra året fölade under de 30 min ingen var på gården i hagen. Hon ville visst inte ha publik. :p

välplanerande sto du hade Som klarade det på den korta luckan :p

Ja, det är ju sånt man hör om jämt och ständigt. Folk som vakar och står på, men så fölar stoet när man smiter in och tar en kopp kaffe :D

Skrämmande är att gubbe på gården kika på henne och alt var lugnt. 35 min senare kom hans tjej hem och då stod fölet där :o hon ringde som en tok tll mig.. Snacka att hon måste skitit ut ungen fort :rofl: så fort ingen såg..

Hon går inte stappligt men däremot "hårt" på trakterna även om hon inte direkt ser ut att avlasta tårna. Hon ser så kuschad ut bara och har verkat trött ända sedan månad 2. Egentligen tycker jag att jag borde ha hittat något om det vore hälta så för en gångs skull säger magkänslan att det troligtvis inte är något fel men hon ser verkligen inte tillfreds ut...

Grattis till er som har fått föl!! Härligt att få föla i hagen, hon var säkert jättenöjd att hon kunde passa in det när ingen var där :)

jennyjenny - ja det tror jag också iofs, men det bara slog mig när jag satt där i natt... :) Sessan är visst en mästare att knipa ihop så fort hon vet att nån tittar så jag får väl hålla mig i fönstret så länge som bara möjligt :angel: Mina damer har ju visserligen säkert några veckor kvar men ändå :)

Asa_S: hm, det låter lite mystiskt... jag hade nog pratat med veterinären i alla fall bara för att höra mig för lite. En del ston kan säkert bli "trötta" tidigt av hormoner och sånt, och det är ju tungt att vara dräktig men det är ju sällan fel att höra efter vad de tror.

Sessan kommer luuura dig, jag äter min hatt på't :D

Den enda gången jag har lyckats komma på henne var med kamera, annars är hon en mästare på att snika emellan.

Dock, när jag kom på henne tack vare kameran så skulle jag gå in och assistera som jag alltid gör och det ville hon INTE! Kan vara bra att veta.

Det är absolut inga problem att gå in direkt efter fölis är ute, eller om hon behöver hjälp såklart men hon visar med all önskvärd tydlighet att hon vill klara sig själv. Dvs gnäggar upprört och försöker resa sig mitt i krystvärkarna o fölis halvvägs ute ;)

Hon är så rutinerad och superduktig. Nu är hon ju gammal så det klart att det är bra om man kan vara tillgänglig om det skulle behövas men vill bara förvarna så du inte får samma bemötande som jag :D

Jag backade respektfullt ut ur boxen och låtsades titta åt andra hållet. Detta var med Kajsa, filmade en del istället och det ligger på min youtube om du inte har sett det.

Hon är så duktig vår Sessan :love:

*kl*

Tror mina damer hemma missuppfattat ordningen. En som ska föla 15 juli börjar få tuttar men hon som ska föla 28 juni har ingen tanke på det ;)

Sessan kommer luuura dig, jag äter min hatt på't :D

Den enda gången jag har lyckats komma på henne var med kamera, annars är hon en mästare på att snika emellan.

Dock, när jag kom på henne tack vare kameran så skulle jag gå in och assistera som jag alltid gör och det ville hon INTE! Kan vara bra att veta.

Det är absolut inga problem att gå in direkt efter fölis är ute, eller om hon behöver hjälp såklart men hon visar med all önskvärd tydlighet att hon vill klara sig själv. Dvs gnäggar upprört och försöker resa sig mitt i krystvärkarna o fölis halvvägs ute ;)

Hon är så rutinerad och superduktig. Nu är hon ju gammal så det klart att det är bra om man kan vara tillgänglig om det skulle behövas men vill bara förvarna så du inte får samma bemötande som jag :D

Jag backade respektfullt ut ur boxen och låtsades titta åt andra hållet. Detta var med Kajsa, filmade en del istället och det ligger på min youtube om du inte har sett det.

Hon är så duktig vår Sessan :love:

Haha jo jag minns att du har sagt att hon minsann vill sköta det där själv... så det ska hon få göra så länge allt var ok :) I går när hon såg ut att "smussla" där hon låg i halmen låg hon ju dock med rumpan mot väggen så jag försökte tassa ut men det är förstås lite svårt när vindskyddets öppna sida vätter mot ytterdörren på huset :angel:

Det skulle inte förvåna mig det minsta om det plötsligt står ett föl i hagen när man inte har tittat eller passat på att åka och handla mitt på dagen ;) Hade helt glömt att filmerna ligger på din YT, ska kika på dem igen.. satt ju och tittade på dem när Kajsa var alldeles ny, så stolt över Willys förstfödda :)

*kl*

Presenterar min fina lilla Lucky som är född 27/5 - 12 & är världens finaste lilla grabb!

33085025.jpg

33085075.jpg

33085044.jpg

33085092.jpg

*KL*
Hoppar in i tråden igen. Mitt andra sto är beräknat nästa lördag. Igår städade jag boxen, desinficerade och satte upp övervakningskamera. Nu på morgonen när jag skulle släppa ut så vägrar hon att kliva upp och ligger bara och stånkar. Mycket mer svullen runt vulva än igår, så det kanske blir föl tidigare än beräknat?
Problemet i mina ögon är att juvret inte är och inte varit färdigt. Fortfarande ingen mjölk att tala om i skrivande stund och pytte pyttespenar (även om de börjat ändras de senaste 2 dagarna).
Kan ju vara förvärkar, men märren t o m låter mig gå in i boxen utan att resa sig och det gör inte hon normalt sett. Hon är nu under sträng bevakning så får vi se om det blir föl eller om det är nått annat galet så det blir veterinär i stället. Inte varm och inte orolig.

Juvret är det nog ingen fara, det verkar vara ganska vanligt att det inte är fullstort när fölningen sätter igång. När fölet väl är uppe på benen för att dia har det hunnit bli klart för det :)

Är hon förstagångare?

Det är inte ovanligt att dom (särskilt förstagångare) inte fyller på förrän i samband med fölningen. Men det är ju alltid lite nervöst när man inte vet om dom ska göra det eller ej. :)

+ Lewellyn

Hon är förstagångare. Efter 1½ timme gick det över och hon reste sig och började äta, så nu är hon i hagen men övervakad förstås. Hon har väldigt mörka slemhinnor, vilket min andra förstagångare inte fick förrän efter fölningen, så jag misstänker ju att jag har en ny fölis innan helgen är slut i alla fall. Tack och lov för övervakningskameror så kanske jag får sova några minuter.

Jag vet egentligen det med juver, men det har varit så väldigt pyttiga spenar och verkligen heltomt på kvällarna. Inte ens fyllt på morgonen är det något juver att tala om, men jag har hållit ögonen på henne ett tag då hon är väldigt stånkig och trött. Städade och desinficerade boxen igår och det är ju skönt att ha det klart i alla fall.

Lycka till med din donna, vet inte om jag ska földansa eller inte med tanke på att hon inte gått full tid men en liten dans för att allt går bra kan man väl kosta på sig :banana::banana::bump::banana::banana::bump:
Grattis alla som fått småttingar, vi ses i 12-ornas tråd :laugh:

Senast ändrad:

Tackar :) Hon är på dag 326, så kommer fölis borde den vara färdigbakad (jag räknar på 335 dygn från början).
Stoet är min ögonsten, så jag är extra nojjig inför den här fölningen.

Jag har ju 3 dl råmjölk i frysen från förra fölningen i slutet på maj, så det känns ju tryggt om mjölken skulle dröja lite med att rinna till. Men man vill ju att allt ska gå smidigt.

Men då är det ju inga som helst problem med tiden, jag måste ha läst galet :laugh: Allt går nog bra ska du se, hon hade säkert bara rejäla förvärkar eller om fölet lade sig i rätt position kanske, hur som helst ett stort lycka till. Ser fram emot att se en ny liten unge i föltråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 707
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar