Betäckning 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäckning 2009

Men att man måste ge hästen mindre mat än de andra betyder väl ändå att den HAR anlag för att bli fet?

Som jag, jag kan inte äta bakelser varje dag, men det finns det de i bekantskapskretsen som kan! Jag skyller på mina dåliga gener :angel:

Inte säkert att det behöver vara mindre mat bara annan typ.

Du kan säkert äta måååånga morötter varje dag utan att gå upp ;)

Anlagen vet du inget om. Uppväxten spelar stor roll.

Jo, det är rätt. Mindre energi då? För visst kan man väl säga att någon har "mer anlag för att bli fet" om den går upp mer på ett lika stort energiintag som någon annan (under förutsättning att båda motionerar bort lika mycket också)

Men. Morötter är ju inte kul! Det är väl ingen grädde i morötter? :confused: ;)

Och, jag VILL skylla på mamma ,det känns bättre då :D (Oj, vad OT jag är...!)

Så många runda hästar som fått för mycket att äta som det finns så klarar ingen hingst sej undan om man vill skylla på anlag. Dom där hingstarna ger visst stora och många fettceller hela bunten ;)

Haha, du har helt rätt ;)

jag tänkte inte så mkt på just den här hingsten, mer allmänt att visst måste man kunna säga att vissa hästar har lättare för att bli feta? :)

Hästarna har anlag för att lägga på hullet till vintern. En överlevnadssak. Dom som inte lägger på hullet är avvikande.
Sen får vi vackert anpassa oss och ge dom rätt mat om vi vill ha överlevarna slankare.

Absolut, håller med till fullo.

Perosnligen har jag hellre en häst som har lätt för att bli tjock än en som har lätt för att bli mager- vi har en sån i stallet (storhäst) och usch vad han kostar pengar i mat och tillskott.

Min lever så gott på bete, lite kraftfoder och fallfrukt för tillfället :D

Ang Thattur frá Arnarhóli så har jag en avkomma efter honom.

Ett 5årigt sto som kom från Island i dec-07.
Hon reds in på Island innan dess och är tyvärr inte riden här i Sverige.
Enligt tränaren på Island är hon en häst som har väldigt lätt för sig med massa tölt.

Hon var lite vaksam och försiktig när hon kom från Island men nu, efter en sommar och betäckning, så är hon en väldigt mysig och lugn häst i hantering och jag har inte upplevt några problem alls med henne.

Såhär såg hon ut i somras, dålig bild tagen med mobilen men en uppfattning får man ju :)

Ostrajuli-08.jpg

Jag såg en ettårig Thátturavkomma på unghästmönstringen igår. Hon var inte i sin vackraste växtfas men blir nog riktigt snygg och hon rörde sig spänstigt i trav och galopp. Verkade ha ett bra temperament.

För att svara på ursprungsfrågan:

Nästa år kommer jag betäcka de flesta med min egen hingst...vore ju dumt annars att ha hingst menar jag ;)

Fast jag vet inte hur många ston jag kommer ha kvar, kanske bara 2....just nu har jag 5.

Men ett sto kommer jag betäcka med en utomstående hingst....vilken är inte 100% bestämt men det lutar starkt åt en viss kandidat.....Får se om det blir som planerat så....

Här är en av Sproti's föl, hingst född 12 juli. Här på bilden 2 månader.
En nyfiken riktigt cool kille.
080914-blundur2.jpg

Färg?:confused:

Vad kul att se Baldur på såpass ny bild :)
Ser ut att bli en mysig häst.....

Ja, färgen blir man ju inte klok på fortfarande tycker jag.....
Han ser så mörk ut i ansiktet jämnfört med kroppen men hur är det med ålen ? Är den kvar ??
Och mörka ränder på öronen.....Med lite vilja kan jag tycka mig se svaga zebra ränder på benen.....eller är det bara skuggor ??

Han ser visserligen inte typiskt silvermusblack ut men jag tycker inte han ser typiskt silversvart ut heller.....

Blundur har fått en helt egen silverfärg:angel: Svårt när fölpälsen ersätts av vinterpäls direkt. Ålen finns kvar under fölpälsen, men jag tycker väl att musblacka har tydligare ål... Det enda är att Silfra som är silversvart och Blunder ser helt olika ut....:confused:

har ett femgångsto, bra tölt och pass och skritt. något sämre trav och galopp. ganska liten. vad tror ni jag ska betäcka med?? har en avkomma nu efter henne som är 2 år, visar enbart pass i hagen, skulle vilja e´ha en avkomma som gärna är 5 gångare men fortfarande fina övriga gångarter. kanske ska nämna att det helst är en tävlingshäst jag vill få fram.

Jór frá Kjartansstödum, Ísar frá Keldudal, Hraunar frá Efri-Raudalaek, Frami från Häringe, Hrímnir från Ödmården, Hrafnfaxi frá Vestra-Geldingaholti, Hrannar von Svada-Kol-Kir, Mökkur frá Varmalaek

Jodå, det är samma Kveikur, men han är tyvärr död så nu får jag tänka om:cry:.
Jag pratade med han som har hand om våra ston när jag var på Island nu över jul men de hade inte börjat planera vilka hingstar avelsföreningen skulle ha på station så jag avvaktar och ser vad som kommer att vara i närheten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 184
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar