Betäckning 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäckning 2009

KL

Eftersom Kvandi ändå var inne på det här spåret hänger jag på lite...

Om ni skulle välja hingst till Ör, vem skulle ni välja då (givetvis svårt att säga utan att känna hästen, men iaf)?

Förhoppningar om avkomman är framtida tävlings-/avelshäst, gärna ganska liten (men det spelar ju inteså stor roll), fyr- eller femgångare kvittar.

Alla har väl sett miljontals bilder på Ör, så jag lägger inte in några, men jag skriver hennes bedömning.

Huvud 7.75
H-m-b 8
Rygg och kors 8
Proportioner 8
Benkvalité 7.88
Benställning 7
Hovar 7.5
Totalt 7.78

Tölt 8.5
Trav 8.5
Pass 5
Galopp 8
Vilja 8.25
Lynne 8
Helhetsintryck 8
Skritt 8.5
Totalt 7.85

Totalt 7.82

Kan ju tillägga att jag har funderat mycket på femgångare eller fyrgångare med mycket laterala anlag eftersom hon är så himla mycket fyrgångare själv, vad tror ni om det?

Honom har jag faktiskt haft i tankarna, men jag har inte sett så många avkommor efter honom? (Men inte letat ihjäl mig heller förstås)

Det finns inte så många ännu, men jag kan ju nämna tre:
Vi har själva en treårig avkomma. Högbent. Stort rymligt steg. Bra grundgångarter och ren tölt. Passen finns säkert där, men syns inte i de andra gångarterna.
Magni från Gnubbarp är bedömd och godkänd. Vackra rörelser.
Sedan är det en tredje verkligt trevlig yngre häst jag sett som är på väg ut på tävlingsbanorna. Femgångare.

Honom har jag faktiskt inte ens lagt märket till förut. Men han är helt klart en kandidat på listan nu, lät ju väldigt bra (av vad jag läste om honom nu). Tack!

freyja: Magni har jag sett massor med bilder på, han är vacker. Har också sett ett ungsto som Ylva har e. Thor. Finns det bilder på eran avkomma på eran hemsida?

Fler förslag?

Vilken god idé! Jag lånar den;) Jag har ett sto som jag klurar mycket till. Min femåring med mycket laterala rörelser, samtidigt bra trav och skritt men ingen vidare galopp. Vill ha en hingst med bra galopp men gärna femgångare.

vad gäller stammen har hon Odur fra Brun (Stigur, Terna, Nattfari), Orri, mycket Ofeigur på fars sida och Oddur frá Selfoss, Hervar, Elgur frá Holum, Kolkous-hingstar på mödernet. Jag vet faktiskt inte vilka linjer jag ska leta efter till henne. Vad hade ni rekommenderat? Vill inte ha in mer Ofeigur eller Kolkous utan snarare Hervar, Otur, Sörli (Saudarkrokslinjer) men jag funderar på om det blir för mkt av dessa? Typ en konstig form av inavlning? I princip alla hennes släktingar är starka femgånare och jag vill gärna få fram en trevlig femgångsavkomma. Lynnet är mycket viktigt samt en god exteriör, gärna en lite större grövre hingst. Och minst 8 för samtliga gångarter. Några tips?? :)

Hoppar in lite i tråden;)
Tycker Kongur från Knutshyttan är en mycket läcker hingst, dock är han ju ganska ny! Han är 5-gångare 8,50 i ridegenskaper och 8,43 ext.:)

Hoppar in lite i tråden;)
Tycker Kongur från Knutshyttan är en mycket läcker hingst, dock är han ju ganska ny! Han är 5-gångare 8,50 i ridegenskaper och 8,43 ext.:)

Tänk vilka läckerbitar man glömmer bort när man funderarpå vad man ska välja för hingst :love: Stina har förövrigt Kongur som förebild, dem är ju halvsyskon och allt (och Flipi har ju inte alls många avkommor) :cool:

Jag svarade dig aldrig angående din Flipi-dotter på pixbox kom jag på nu- Tack för svaret!:)
Det har ju talats en del om att Flipi ger ganska mycket tuffa hästar, så jag tänkte lägga ut frågan till alla med erfarenheter av Flipi-avkommor, hur är deras lynne?
Jag vill gärna ha en Flipi-avkomma då jag ser honom som en väldigt kvalitativ hingst med utmärkt exteriör, jämna gångarter och välpresterande avkommor. Dock ser jag lynnet som väldigt viktigt, särskilt då vi använder våra hästar i terapi-arbete.

kl.

Avkommor till Reynir frá Hólshúsum efterlyses! :D
Någon som känner en avkomma?

Vi har en inackordering e thor.

Verkar ha anlag för att vara fet, extremt tuff psykiskt, mycket passtaktig, lågställd och grov. Fina rörelser! Eksem.

Vad som kommer från Thor och var som kommer från stoet låter jag vara osagt.

Har man mer än 5 hästar som alla rids ungefär lika hårt, och går på ungefär samma foder, så JO. Kanske inte på ett halvår, men efter 2-3 år borde man §märka skillnad.

Har man mer än 5 hästar som alla rids ungefär lika hårt, och går på ungefär samma foder, så JO. Kanske inte på ett halvår, men efter 2-3 år borde man §märka skillnad.

Så du har aldrig hört talas om anpassad foderstat?

Men att man måste ge hästen mindre mat än de andra betyder väl ändå att den HAR anlag för att bli fet?

Som jag, jag kan inte äta bakelser varje dag, men det finns det de i bekantskapskretsen som kan! Jag skyller på mina dåliga gener :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 184
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar