Betäckning 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäckning 2009

Mina ston står himla bra till på södra Island "mitt i smeten" med gårdar som Fet, Thjodolfshaga (Siggi Sigurdarsson), Holtsmúla (Siggi Saemundarsson), Kalfholt osv osv inom nån mils radie så det råder ingen brist på hingstar i närheten...det gäller bara att kolla priset och bestämma sig.

Det är super svart att bestämma sig. Hade allt klart trodde vi :grin:.
Men nu är platserna bokade.

Hremsa e. Bjartur frá Egilsstaðabæ - Atgeir frá Vatnsleysu
Aradis e. Vaengur fra Engemyri - Loftur frá Mördufelli
Logadis e. Logi frá Skardi - Loftur frá Mördufelli
Hrimdögg e. Hrimfaxi frá Hvanneyri - Tónn frá Audsholtshjáleigu
Freydis e. Hraunar frá Efri Raudalaek - Viktor frá Diisa
Dád e. Skorri frá Gunnarsholti ja det vet vi inte än svar med henne.

Ja vi få se man kanske hinner ändra sig på Loftur/Atgeir stona men Viktor och Tónn är bokade.

KL

Hingstägarna på Island har inte börjat uppdatera uppgifter om var hästarna kommer vara nästa sommar och "vår" avelsförening (som håller hingst mkt nära mina ston) har inte bestämt sig än heller men hos dem lutar det mot nån unghingst.
Jag har haft som princip att bara använda visade hingstar med över 8,0 i bedömning och minst över 8,0 på ridegenskaperna med undantag för föra året då vi använde en ung välättad häst (Hvessir frá Ásbrú).

Så jag har ingen aning om vilka hingstar det kommer bli....Vi har använt div. Orrisöner och jag är jättenöjd med de avkommor vi fått efter dem.

Blundur har fått en helt egen silverfärg:angel: Svårt när fölpälsen ersätts av vinterpäls direkt. Ålen finns kvar under fölpälsen, men jag tycker väl att musblacka har tydligare ål... Det enda är att Silfra som är silversvart och Blunder ser helt olika ut....:confused:

Undrar bara va han silversvart med ål så ä det väll en silvermusblack i såna fall.

Hade jag haft ett sto så hade jag andvänt Hörgull frá Stedja en bukskäck med två blå ögon å så himmla trevlig att ha med att göra. Han står på pilekull där står även Oliver frá Eyrabakka och så Gaukur frá Innri-Skeljabrekku oxå mycket trevliga att ha med att göra. Snälla ,trevliga å fina gångarter å roliga färger helt enkelt allt på en gång.

Det är absolut ingenting bestämt än, men det kanskekanske blir en betäckning på Snudda :) Sen vilken hingst det blir får vi ses isf.

/Anna

Här på Nygärdets gård har jag en 6-årig hingsf e;Tyr vom Rappenhof ue; Galsi frá Saudarkroki. Han är 5-gångare med stark pass och tölt och blev Stormurmästare i 5-gång i Okt-08. Han skall visas i vår och blir han godkänd så tar jag emot ston på gården som ligger i Järna 5,5 mil söd. om Sthhlm:) under sommaren -09.

Tiden får utvisa. ID-kontrollanten skickade in honom som silversvart. Han föddes ju sent så han hann aldrig tappa fölpälsen. Nu ser han ut som en björnunge istället. Spelar ingen roll, han är i alla fall hur söt som helst!:love:
Här är i oktober med sin silversvarta kompis som är 3 mån äldre...
081019-_036.jpg

Jag kommer att betäcka mina ston med Kjarkur frá Egilstadabae, pappa till bl.a Hvinur frá Hóltsmúla och Reynir frá Hólshúsum. 8.71 för ridegenskaper och 9,5 för tölt!!!:rofl::rofl::rofl: Lycka att denna häst kommit till Sverige!:banana:

Jag kommer att betäcka mina ston med Kjarkur frá Egilstadabae, pappa till bl.a Hvinur frá Hóltsmúla och Reynir frá Hólshúsum. 8.71 för ridegenskaper och 9,5 för tölt!!!:rofl::rofl::rofl: Lycka att denna häst kommit till Sverige!:banana:

Vem har köpt honom och var kommer han att betäcka?

kl

NU NI! WOW!

Jag satt och lekte på WF, när jag flötsligt insåg att Braelas föl kommer ha 118 i BLUP! Hoppas på hingst! :angel:

Och dessutom störst chans på samma färg som mamma :angel:

Jag kommer troligtvis till 99 % skicka mitt sto till Sproti von Aubachtal.

älskar den hingsten! snygg färg, härliga gångarter och jätte härligt lynne.
:D

Inte dåligt alls:d spännande att se vad som ploppar ut:)

Hade jag pengar hade jag velat ha ett avelssto till, annars får det bli Kaela igen men inte nu för nu ska vi se till att få fram tölt...

Jag kommer troligtvis till 99 % skicka mitt sto till Sproti von Aubachtal.

älskar den hingsten! snygg färg, härliga gångarter och jätte härligt lynne.
:D

Sproti är så jäkla snygg:love:, jag hade i princip bestämt mig för honom.
Men så töltar ju inte min lilla häst än så jag får lägga det på hyllan för i år troligtvis..

J han Sproti är en riktig läckerbit!!! Har det bra ja =) han bor bara 10 minuter från mej, så blir en kort resa för stoet.. och så kan man ju kolla på honom ofta..

har en 8 månaders stoföl efter honom till salu, om någon är intresserad =)

Känner jag dig? Bor nämligen i vagnhärad ca 2 mil från Järna.. Vad är det för hingst? Intressant ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 184
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar