Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.
ja visst ska det vara värt att utbilda sin häst och att på så vis kunna få bättre betalt för betäckningar. Men det är "utgångspriser" jag idag tycker ligger alldeles för lågt. Kan man inte ens få 6000 kr för en betäckning, ja då är det bättre att behålla hingsten för sej själv helt enkelt än att rea ut honom.
Det är skaderisk, extra kostnader mm att erbjuda sin hingst för betäckning och om stoägare väljer en hingst med mer meriter så kan jag mycket väl förstå det, men om dom skulle valt min hingst om han vore billigare-då kan dom lika gärna vara utan honom, man måste ju välja en hingst som matchar sitt sto och inte bara en hingst vilken som helst som matchar ens plånbok-då är det kanske inte hästavel man ska syssla med-köp dansmöss i stället skulle jag säga till den stoägaren i så fall, dom är billiga och förökar sej snabbt...
Men om valet står mellan en meriterad och en omeriterad till samma pris, och båda matchar mitt sto exteriört, då förstår jag givetvis att man tar den meriterade, men där ligger ju felet troligen i stället att den hingstägaren inte tar betalt flr sina tjänster och sina utlägg i tillräcklig utsträckning.