Betäckning 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäckning 2009

Prins frá Sydra-Skördugili finns i Ramsele, i Jämtland finns oftast en hel drös med hingstar Västeråsen har alltid fina hingstar på station (Lena och Gudni) så bor väl Reynir frá Holshúsum i Jämtland. I Hälsingland finns Slätterne med bla Svartur frá Hochwald.
Ett tips kan vara att kolla in annonssidorna för lokalklubbarna i området och se om nån hingstägare annonserar. Hittills har jag inte sett så många annonser men det kommer nog mer när det börjar närma sig våren.

Prins kanske är intressant, får kolla upp honom.
Har kollat västeråsen, tyckte inte det var något av itnresse än så länge men kan ju komma.

Svartur och Reynir är väl de starkaste kandidaterna just nu :)

Synd att Hrimbakur är såld, hade varit förstahandsvalet....:cry:

Det borde väl förstås vara en 5 gångshingst......

Svartur von Hochwald gillar jag väldigt mycket!

Veigar är inte fel han heller :love: måste inflika att han inte är alls är tung i framdelen som du upplevt det! :)

Mjo, Veigar är väl fin iochförsig.....

Jag tror dock att han är en underskattad hingst! De avkommor jag sett och har själv har alla haft mycket fina bogar, bra resning, smidiga och spänstiga rörelser. De flesta verkar ha mycket tölt i sig och då menar jag klockren tölt och ingen grisepass. Då är de ändå undan ett relativt blandat stomaterial.
Våra stoföl efter honom från 2008 är verkligen jätte fina och lovande. Jag skulle absolut kunna tänka mig att använda honom igen. Han kanske verkar ganska uttryckslös som individ, men vill man ha en positiv hingst som ger bra avkommor så är han verkligen inte så dum som han kanske först verkar. Kan ju tillägga att jag också gillar Hrimbakkur, så vi har ju inte helt olika smak om man säger så!

Här är en av avkommorna efter Veigar!
23720925.jpg

Här finns några till: http://www.freewebs.com/ostragreda/apps/photos/album.jsp?albumID=1130954

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jo.....Veigar är allt fin han....det håller jag med om.
Men det är ju svårt att se en häst på bild, då får man ju det intrycket liksom.
Och intrycket jag fick var att han ser tung ut fram....
Men det behöver itne betyda att han är det....

Reynir och Svartur tex har jag sett på film, i rörelse oxå så där har jag lite mer att gå på.

Å andra sidna har jag bara sett Hrimbakur på bild oxå men gillade det, fast har tyckt att han ser stor ut framtill.....

Med Veigar är det nog allra mest att han är efter Orri som gör att jag helst vill hitta någon annan.

vet någon vilka hingstar som kommer att stå inom västra götaland?? helst en fem gångshingst med bra trav och bra ben kvalite och benställning då mittsto inte har bra bedömning på just det. kan även vara 4 gångs hingst fast anlag för pass. tack

Prins frá Sydra-Skördugili finns i Ramsele, i Jämtland finns oftast en hel drös med hingstar Västeråsen har alltid fina hingstar på station (Lena och Gudni) så bor väl Reynir frá Holshúsum i Jämtland. I Hälsingland finns Slätterne med bla Svartur frá Hochwald.
Ett tips kan vara att kolla in annonssidorna för lokalklubbarna i området och se om nån hingstägare annonserar. Hittills har jag inte sett så många annonser men det kommer nog mer när det börjar närma sig våren.

Kollade upp Prins och tycker det verkar intressant.
Men det var lite dåligt med bilder, nån som vet om det finns mer nånstans ??

På Västeråsen hade de en yngre, tror han hette Draumur, som jag tyckte såg fin ut och hade trevlig stam oxå. Garanterad fux blir det isåfall :)
2 av deras är ju efter Mökkur så de går bort.
Eldskjóni kunde vara intressant men nja, nånting som inte tilltalar mig med honom.
Men han ska väl bedömmas i år så får man se vad det kan bli då.
Dreki tycker jag såg fin ut och hade en riktigt kul stam men han såg lite trist ut på bilden.
Får väl se om han kommer till bedömmning i år, kanske en blivande stjärna :)

Jag väntar på besked om vart Askur från Håkansgården ska stå. Har ju två Isar-flickor till honom.

Ut och åk och kika runt lite! Du kommer säkert att se dem på någon tävling eller avelsvisning i år. Tror även att avelsföreningen Idunn säljer filmer från avelsvisningarna där bl.a. Prins och Kongur var med.
En bild kan aldrig ersätta känslan av att se en häst i verkligheten eller möjligen på film.
Det kan väl jämföras med att köpa kläder på postorder (på bild), inte riktigt samma sak som att prova och se plagget i affären du vet;)

Fast Prins frá Sydra-Skördugili är nog aldrig visad i Sverige och han tävlas inte heller särskilt aktivt. Han var ju på nåt VM (kan det ha varit i Norrköping?) och finns troligen på film därifrån. Det faktum att han är lite till åren och inte direkt på modet lite undangömd i Ramsele ändrar ju inte hans gener.
Sen var ju cowgirl intresserad av att betäcka här uppe i "obyggden" när stoet ändå är här och då är det kanske lite långt för henne att åka och hälsa på hingstarna.

Ber om ursäkt, missade vilken Prins det var:)
Så stoet och ägaren bor inte på samma plats? Det hade jag också missat tyvärr...
Men måste erkänna att jag fortfarande har svårt för denna postorder (kolla på bild) mentalitet, det kan jag bara inte vifta bort utan det står jag för. Men hoppas såklart att hennes hingstval faller väl ut i vilket fall som.

Senast ändrad av en moderator:

Hon hade väl köpt ett sto härifrån någonstans och vill passa på betäcka med någon hingst här ifrån obyggden innan hon tar hem stoet till södern antar jag,
om jag förstod det hela rätt. :)

Ber om ursäkt, missade vilken Prins det var:)
Så stoet och ägaren bor inte på samma plats? Det hade jag också missat tyvärr...
Men måste erkänna att jag fortfarande har svårt för denna postorder (kolla på bild) mentalitet, det kan jag bara inte vifta bort utan det står jag för. Men hoppas såklart att hennes hingstval faller väl ut i vilket fall som.

JAg håller med dig om att man allra helst ska se hingsten IRL.
Men alla har inte den möjligheten.
Jag skulle gärna åka på en tävling och se men alla tävlas inte och jag åker inte till typ Esklistuna på en hingstvisning, det är för långt för mig som ensamstående småbarnsmor.....

Stoet finns i Västernorrland och jag bor på västkusten så......tror itne jag åker dit för att kolla upp utan får förlita mig på bedömmning-stam-ev tävlingsreslutat-bilder-filmer-ägares utsago-ev andras utsgor......

Jag har egen hingst så det naturligaste had eju varit att plocka hem henne och betäcka med honom såklart.
Men ville passa på med en hingst som jag med största sannolikhet aldrig kommer få chansen till igen :)

Vad mina kontakter säger så skall Askur stå "hemma".
Har vänner som bor granne med Håkansgården.

Jag har också ett sto till Askur, fast om 3-4 år, så han får allt se till att hålla sig frisk och startklar :p

Vad mina kontakter säger så skall Askur stå "hemma".
Har vänner som bor granne med Håkansgården.

Jag har också ett sto till Askur, fast om 3-4 år, så han får allt se till att hålla sig frisk och startklar :p

Va bra!!! Ska kolla upp det lite längre fram. Idag tror man inte det ska komma någon sommar då det ligger massor med snö här i de småländska skogarna. Tack IrpaSnirpa!

Om du vill vara säker på en plats hos t.ex. Askur ska du nog kolla upp det redan nu, annars kan det bli för sent.

Nu har dom ju uppdaterat lite på hans hemsida också.

KL

Någon som vet var Vignir och Berserkur tagit vägen? Jag är jätte inne på Berserkur till minst ett av mina ston (Spá), det blir dock inte i år men förhoppninsvis nästa.

Kjarkur låter ju inte så dålig :love:

Angående Veigar (såg att några hade diskuterat honom högre upp i tråden) så har jag personligen lite svårt för honom. Har visserligen bara sett honom en gång IRL, men nej.. Det är väl helt enkelt inte den typen av hingst jag gillar..

/Anna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 184
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar