Betäckning 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäckning 2009

Jo det är klart man kan, men har man en häst som kaela som verkligen inte hittils visat gnutta tölt är det större risk att man får ett föl som har svårt för det om man betäcker med en fyrgångshingst.

Menar du att alla de hingstar hon rabblat upp med fina färger är skit???
Så alla hingstar som är svarta, fuxar och bruna är enbart bra och övriga hingstar med coola färger är skit bara för de har färger??

Ja jag kollar först på hingstar som har lite roliga färger eftersom amn har ett sto med ovanlig färg själv.

Är bokstavligten så jäkla trött på att bli anklagad för att avla oseriöst och ta grisen i säcken bara för den har en cool färg..
Så är verkligen inte fallet.. om jag står och BARA måste välja mellan 2 hingstar och ena är isabell med 3 ben spatt exem och andra extriöra grava missbildningar

Och en är brun bra extriör bra lynne och snäll inge WOW men helt ok

Så väljer man ju så klart den bruna..
MEN nu är verkligenheten inte som så att vi bara har 2 hingstar att välja mellan!

Utan de finns ett stort utbud på färgglada hingstar med bra stam bra extiör bra rörelser bra lynne osv..

Varför får jag inte välja en sån hingst till mitt sto utan att bli anklagad för att avla oseriöst???

Aha du menar om man har ett tso som inte viar tölt?? vad är de för skillnad på en 5 gångares tölt och en 4 gångare??

Jag menar finns det inte 4 gångare med extremt stark tölt och dålig trav?? Eller inte dålig men svårjobbad!

Hästen måste kunna tänka lateralt för att kunna tölta. Det får man oftast gratis med en 5 gångare.

Jo men jag menade specifikt kaela. Det är inte alls säkert att det är skillnad på en 5gångares tölt och en 4gångares. Det finns 4gångare som har svag trav och jättestark tölt och då blir det en helt annan sak i frågan om val av hingst.

Fast kön ÄR viktigt spelar ingen roll om jag får nästa VM häst till föl.. är det en hingst säljs den punkt slut!

För att ha en hingst skall du ha möjligheten att ha en hingst... en hingst kan inte gå kvar hos stoet längre än till 6 månader.. eller kan å kan men har hört allt för många stoägare som fått föl året efter:crazy:
Så den risken vill jag inte ta.

Valacker vill jag inte ha av den enkla anledningen att om de skadar sig och inte kan ridas på har jag ingen nytta av den den står och kostar pengar
Ett sto kan man avla på samt att jag gillar ston bättre

Så det är rätt simpelt blir de hingstföl åker den blir det ett sto så stannar den.

Vissa vill bara ha valacker eller hingstar inge konstgheter med de alls:)

Skulle jag ta en hingst med super cool färg och de blir ett stoföl som är svart inte skulle jag sälja henne för de.. Så nej färgen är inte ALLT för mig!

Aha på så sätt.. ja när man inte kan så mkt om gångarterna måste man ju fråga=)=)

Så jorunn då som har stark trav men lätta gångarter endå..Vad för hingst skall man ta till henne?
jag vill få största möjlighet till att få en 4 gångare till föl som har lika lätt för gångarterna som jorunn har.

Du får gärna avla på bara färg, tycker bara det är tråkigt att aveln går åt det hållet. Har man en häst som är konstantskimmel kan man helt enkelt ta ut 10.000 extra för att den har en "ovanlig" färg, och om det nu är en valack så är det bara bortkastade pengar då du ändå inte kan föra vidare den genen.

Du får avla på vilken hingst du vill, men utifrån det ni/du skriver så verkar det som om ni är nöjda bara det är ett sto som är isabell, eller skäck, eller skimmel eller whatever.

Du har ju stängt av, och redan bestämt dig för vad du tror att vi är ute efter.
Lyssnar helt enkelt inte...

Jag är ute efter en snygg häst med bra rörelser och bra lynne.
Färgen är ju bara ett +

Som ovanstående skriver..Så har du ju redan stängt av och läser inte de vi skriver för då skulle du inte svara så som du gör.;)

Men Citera mig där jag skriver att jag BARA avlar på färg och skiter i resten.. lycka till;)

kl
Jag lägger mig inte i det här mer än såhär men: Det allmänna påhoppet kan faktiskt bero på att er diskussion klingade ganska skumt där ett tag . Den var lite "vi viftar med en rödflagga framför tjuren" inspirerat, då vi alla vet att på detta forum tänder till när det gäller färgavel. Denna diskussion har uppkommit flertalet gånger. Naturligtvis ska det gå att diskutera ALLA olika hingstar i denna tråd, men vill man ha OBJEKTIVA åsikter bör man inte kasta sten i glashus.

Askur från Håkansgården lämnar mycket isabell om du tycker färgen är viktig. Dock är hans största tillgångar hans fina bedömning/tävlingsresultat och inte minst hans avkommor.

och ja, även jag uppfattade det som om ni tyckte färgen var det viktigaste;)

Du nämde Omí från Stav.
Där har ni en BRA hingst med färg.

Omí har en totalbedömning 8.29 som femåring. Hans blup är 123. Hans mamma är "1klass" med en totalbedömning på 8.51 och hans pappa är Askur från Håkansgården, och han behöver väl ingen närmre presentation? ;) (8.64 totalt, med bla 10 för pass)

Så visst finns det bra hingstar med färg också. Men hingstens i fråga är väldigt viktigt. Så satsa på hingsten först och kör på färgen sedan..

Jo det är klart man kan, men har man en häst som kaela som verkligen inte hittils visat gnutta tölt är det större risk att man får ett föl som har svårt för det om man betäcker med en fyrgångshingst.

Vi har töltat för tränare så jag vet att det finns där.;)

Men oj, en mamma/psykolog som berättar vad jag gör, inte gör behöver jag nog inte ;) vi får väl se era avkommor om några år.

Det är alltid så mycket att ta hänsyn till då man väljer hingst till sitt sto. Det är inte alltid man får en rättvis bild av hingsarna då man studerar deras bedömningssiffror. För min del är det mer intressant att titta på stammen.
Ta till exempel skimmelhingsten Ögri från Hjortkvarn! Han är ju efter Kveikur som är helbror med Krafla frá Saudarkroki och undan Snjáka frá Tungufelli som gett toppavkommor. Två mycket bra individer. Själv har han en ganska medioker bedömning på 7.88 totalt. Trots ganska blandat stomaterial har jag inte sett en enda dålig avkomma efter denna hingst. Tvärtom!!! Bra gångarter med fina rörelser. När jag ser hans bedömning frågar jag mig själv - vad hände på visningen?

Och jag är tvärtom Jag vet att hästar är hästar..NO SHIT:D
Och det innebär att de har en egen vilja och har amn otur så kan en hingst vara på de dåliga humöret på en hingstvisning och vill inte alls.
Kanske en lätt infektion i kroppen eller något som stört den eller bara en dålig dag??
Som gör att hingsten får skitdåliga poäng fasten den ifentligen inte ska ha det för den rör sig annars väldigt bra...

Vet rätt många ägare som kommer kokandes från 3 års testerna då de fått skitpoäng på hästens gångarter.
När hästen 164 dagar om året har visar helt sanslöst bra gång och spänst.

Stammen är viktig så man inte går in på inavel.. vore ju rätt illa om man valde en hingst med samma pappa som sitt egna sto eller hur??

Nu kan jag verkligen inget om isis avel så jag slår upp mitt stos pass kollar stammen och sen kollar jag hingsten som jag är intresserad av att veta mer om.

Sen kollar man ju upp avkommor kollar när dessa ska tävla och åker helt enkelt ut och kikar.
MEN det är oerhört vikigt att ta reda på hur dessa avkommors mammor ser ut och är för ett föl ärver 50% av stoet också.
Många tycks tro att hingsten nedärver 100% och stoet enbart är en bärare av lite sperma som utvecklar sig under 11 månader:grin:

Det framgår ingenstans att jag och fettso bara är intresserad av färg i denna tråd då bör ni läsa om de vi har skrivit för ni har helt missuppfattat detta.

Jag har ju skrivit gång på gång samma saker att ajg INTE avlar på enbart förg och endå säger ni att jag gör de..
Inta undra på att man ger upp snart... det är ju som att prata med en vägg.. man får inge respons alls de går in genom ett öra och ut genom det andra..:crazy:

Jag vet inte är det avundsjuka kanske börjar nästan misstänka det..

Det finns MASSA fina hingstar med BRA poäng vad både gäller EXTRIÖRT och RIDEGENSKAPER och GÅNGARTERNA.
Som har udda färg..

Varför ska jag inte kunna få välja en av dessa 1 klass hingstar???

vi reder ut detta en gång för alla för denna tråd handlar inte om färg utan om hingstar vi vill ha till våra ston...

1 vad som är snygg hingst är i betraktarens öga.

2 Vad jag väljer för hingst till mitt sto är mitt beslut

3 jag avlar inte bara på färg

4 jag avlar fortfarande inte bara på färg

5 tåls att upprepas.. jag avlar inte på enbart färg

Fortsatt diskusion om färg i denna tråd besvaras EJ utav mig utan starta en tråd om färg eller skicka ett PM så kan vi diskutera vidare om ämnet!

Eller någon skäck hingst kan jag tänka mig.. vill ha en häftig färg på fölet iallafall=)

Kan ni rekomendera hingstar som är stora över 145 cm?? lite åt de grövre håller men ingen maffiosa och ha någon rolig färg som:
Isabell
Skäck
gulbrun
Skimmel

Här har du ett ex, enda kriterierna är att hästen är över 145, ganska grov och citat: .."ha någon rolig färg som: isabell, skäck, gulbrun, skimmel."

Hade inte färgen varit i första hand hade du skrivit egenskaper så som t ex lynne, fyr- eller femgångare eller spec stam INNAN du hade nämnt färg!

Du har det ju svart på vitt, varför tjafsa?

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag bestämt mig. Det blir Reynir frá Hólshúsum! :D
Ingen mer som har funderat på honom?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 184
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar