Sv: Betäckning 2009
Och jag är tvärtom Jag vet att hästar är hästar..NO SHIT
Och det innebär att de har en egen vilja och har amn otur så kan en hingst vara på de dåliga humöret på en hingstvisning och vill inte alls.
Kanske en lätt infektion i kroppen eller något som stört den eller bara en dålig dag??
Som gör att hingsten får skitdåliga poäng fasten den ifentligen inte ska ha det för den rör sig annars väldigt bra...
Vet rätt många ägare som kommer kokandes från 3 års testerna då de fått skitpoäng på hästens gångarter.
När hästen 164 dagar om året har visar helt sanslöst bra gång och spänst.
Stammen är viktig så man inte går in på inavel.. vore ju rätt illa om man valde en hingst med samma pappa som sitt egna sto eller hur??
Nu kan jag verkligen inget om isis avel så jag slår upp mitt stos pass kollar stammen och sen kollar jag hingsten som jag är intresserad av att veta mer om.
Sen kollar man ju upp avkommor kollar när dessa ska tävla och åker helt enkelt ut och kikar.
MEN det är oerhört vikigt att ta reda på hur dessa avkommors mammor ser ut och är för ett föl ärver 50% av stoet också.
Många tycks tro att hingsten nedärver 100% och stoet enbart är en bärare av lite sperma som utvecklar sig under 11 månader
Det framgår ingenstans att jag och fettso bara är intresserad av färg i denna tråd då bör ni läsa om de vi har skrivit för ni har helt missuppfattat detta.
Jag har ju skrivit gång på gång samma saker att ajg INTE avlar på enbart förg och endå säger ni att jag gör de..
Inta undra på att man ger upp snart... det är ju som att prata med en vägg.. man får inge respons alls de går in genom ett öra och ut genom det andra..
Jag vet inte är det avundsjuka kanske börjar nästan misstänka det..
Det finns MASSA fina hingstar med BRA poäng vad både gäller EXTRIÖRT och RIDEGENSKAPER och GÅNGARTERNA.
Som har udda färg..
Varför ska jag inte kunna få välja en av dessa 1 klass hingstar???
vi reder ut detta en gång för alla för denna tråd handlar inte om färg utan om hingstar vi vill ha till våra ston...
1 vad som är snygg hingst är i betraktarens öga.
2 Vad jag väljer för hingst till mitt sto är mitt beslut
3 jag avlar inte bara på färg
4 jag avlar fortfarande inte bara på färg
5 tåls att upprepas.. jag avlar inte på enbart färg
Fortsatt diskusion om färg i denna tråd besvaras EJ utav mig utan starta en tråd om färg eller skicka ett PM så kan vi diskutera vidare om ämnet!