Betäckning 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäckning 2009

Om du pratar om silveraskur så är han ju fyrgångare, kanske inte optimalt till kaela med så stark trav.

Håller med venus och säger oskasteinn, även om vi har en hel hög här på gården efter gaukur. De efter Gaukur har visat sig har ett bra psyke dock. De inridna har blivit trevliga ridhästar med lätt för alla gångarter med inte "mer".

Jag är lite sugen på att betäcka jorunn om jag kommer in på min utbildning.För jag kommer iaf inte ha tid å ha henne ridandes då.

Då får hon isf föla 2010 och gå med fölet tills fölstoet är 1 år om de blir ett sto behåller jag den en hingst säljs den.
Så får stofölet åka iväg på unghäst bete när jag är klar med utbildingen som är 2 år.

Jag är sugen på att ta samma hingst som förra gången..
Thorsteinn från tjotandi.. vart helnöjd med fölet som dessvärre vart hingst så han såldes:cry:

Ska inte ha varken hingstar eller valacker

Annars har jag sökt lite på nätet och hittade en suuperstor isabell hingst han var unghäst och redan 152 cm hög.
Om jag nu kom ihåg vad han hette... han var ock riktigt dyr crazy:

Kan vara något då jag vill att fölet ska bli lite större än jorunn är.

Eller någon skäck hingst kan jag tänka mig.. vill ha en häftig färg på fölet iallafall=)

Kan ni rekomendera hingstar som är stora över 145 cm?? lite åt de grövre håller men ingen maffiosa och ha någon rolig färg som:
Isabell
Skäck
gulbrun
Skimmel

Varför ska man inte ta en 4 gångare till ett sto med stark trav???

Jag undrar för mitt sto själv har väldigt stark trav(4- gångare) dock har hon inte svårt för någon gångart.

Jag är livrädd för att få en passhäst som inte gör annat än passar runt. Sån klarar jag ej av att rida idagens läge krävs ju lite mer kunskap att rida en sån svårhäst som har lätt för att blanda ihop gångarterna!

För min del blir det troligtvis en silverhingst, kanske ev en svartskäck eller en Isabell igen.

Jag går oftast på känsla och som sagt kommer höra mig för om Ask.

Jag är lite sugen på att betäcka jorunn om jag kommer in på min utbildning.För jag kommer iaf inte ha tid å ha henne ridandes då.

Då får hon isf föla 2010 och gå med fölet tills fölstoet är 1 år om de blir ett sto behåller jag den en hingst säljs den.
Så får stofölet åka iväg på unghäst bete när jag är klar med utbildingen som är 2 år.

Jag är sugen på att ta samma hingst som förra gången..
Thorsteinn från tjotandi.. vart helnöjd med fölet som dessvärre vart hingst så han såldes:cry:

Ska inte ha varken hingstar eller valacker

Annars har jag sökt lite på nätet och hittade en suuperstor isabell hingst han var unghäst och redan 152 cm hög.
Om jag nu kom ihåg vad han hette... han var ock riktigt dyr crazy:

Kan vara något då jag vill att fölet ska bli lite större än jorunn är.

Eller någon skäck hingst kan jag tänka mig.. vill ha en häftig färg på fölet iallafall=)

Kan ni rekomendera hingstar som är stora över 145 cm?? lite åt de grövre håller men ingen maffiosa och ha någon rolig färg som:
Isabell
Skäck
gulbrun
Skimmel

Thorsteinn är isabellskäck va?Har för mig det, fick du en isabellskäck eller vilken färg fick fölet*nyfiken*?

Isabellhingstar finns det 2 jag diggar en mer än den andra.
Hrimur från Jupitertorp och Omi Från Stav Båda är ganska stora har jag för mig.

Skäck gillar jag endast svartskäck.
Jorik Från Lönneberga är snygg.

Han var isabell black skäck enda som finns godkänd i sverige:d

Fölet vart samma färg som sin pappa:love: tog emot och sälja han men det var fel kön=(
svartskäck är superfint:d

Jag beställde ett Isabellfärgat stoföl, men fick ett fux hingstföl:devil:
Dock är han ju världens sötaste:D

Betäcker jag med en Silversvart så får jag väl på sin höjd en svart häst...:grin:

Verkligen trist att ni väljer hingstar utifrån färg.

Jag är livrädd för att få en passhäst som inte gör annat än passar runt. Sån klarar jag ej av att rida idagens läge krävs ju lite mer kunskap att rida en sån svårhäst som har lätt för att blanda ihop gångarterna!

Men thorsteinn är väl en hingst med passen som specialitet? Har för mig att hans övriga gångarter inte har topp bedömning? Sen är han väl inte speciellt hög?

Var det inte som ville ha den gamla robusta typen som gärna var lite mindre? Nu väljer du istället mellan hästar som är uppåt 150 .. Spelar ju ingen roll för mig. Bara lite motsägelsefullt.

Att jag vill ha en liten islänning har jag aldirg sagt snarare tvärtom så där har du fått allt om bakfoten

Och om du läser här så har jag skrivit en hingst åt de lite grövre hållet men eftersom jorunn är grov så måste man använda huvudet när man avlar.

Lagom är bäst.. balans du vet;)

Vill inte få ett mycket ädelt föl eftersom jag är lång ser de groteskt fult ut om jag skulle rida en spinkig/ädel liten häst på 135 cm.
Benen kan ju slå klackspark under magen och så vill jag inte ha det.
Men de är ju något personlig t vissa tycker de är snyggt och skönt att rida så.men jag gör det inte!

jag ser stor ut på min kompis arab som är ädel och inte fyller ut mina ben som jorunn gör och då är han 157 cm hög...;)

=)

Jag beställde ett Isabellfärgat stoföl, men fick ett fux hingstföl:devil:
Dock är han ju världens sötaste:D

Betäcker jag med en Silversvart så får jag väl på sin höjd en svart häst...:grin:

Men vill du inte har något mer än en söt häst med en rolig färg:crazy:? Det var inte högt ställda förväntningar precis...

Men thorsteinn är väl en hingst med passen som specialitet? Har för mig att hans övriga gångarter inte har topp bedömning? Sen är han väl inte speciellt hög?

Nej och frågan är väl vad han igentligen förvärvar? Hans avkommor här i Sverige kan väl inte vara så gamla?

Verkligen trist att ni väljer hingstar utifrån färg.

Jag tittar på massor av saker när jag väljer vilka hingstar som är intressanta!!
Kollar exteriör, om det står ngt bra om lynnet,Blup,Färg,Gångarter,Mkh osv.
Jag har alltid gillat hästar som syns i mängden.:angel:

Har ännu inte bestämt mig vilken prins det ska bli.

Fast de fölet jag fick efter han var skitstor.. kanske är de Jorunn som har något bakom sig som ger stort för de andra isis fölena var supersmå gämförbart med mitt.

Att han hade mkt pass stämmer för fölet mitt körde flygande pass i hagen dagligen typ när flcken rejsade iväg!

Men han iövrigt var precis som jag vill ha man får överväga fördel och nackdel.. nackdelen med han är att risken är stor att de blir pass frågan är om de blir som förra med klockren pass eller en pass som inte är något att ha så man skippar och ta fram den!

Finns de fler isabellskäckhingstar?? jag kan tänka mig åka till danmark/Tyskland och betäcka också.
Då jag har en kompis som åker förbi där med lite hästar några gånger om året då kan jorunn haka på=)

Men helst i sverige=)

Men vill du inte har något mer än en söt häst med en rolig färg:crazy:? Det var inte högt ställda förväntningar precis...

Du kanske vill vara uppkäftig?Självklart hade jag andra kriterier, Bjartur ger bra tölthästar med mkt vilja, och det var vad jag var ute efter+ en snygg färg och bra stam.
Bebis rör sig riktigt bra enligt min mening.:grin:

Han blir kvar åtminstone tills han är inriden så jag kan se vad det blir av honom.

Jag tror inte hon menade så. Det är bara att ni mest diskuterar färg och kön på era hästar. Det finns faktiskt andra kvalitéer också ;)

Fast man fick lätt bilden av att det var färgen som var det viktigaste och inte de andra egenskaperna när du och Niela diskuterade valet av hingst ovan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 184
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar