Betäckning 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäckning 2009

Absolut! Tycker att han är väldigt flott med intressant stam, men jag funderar lite på varför hans bedömning från unga år är så låg (vad är naturligt - vad är framtränat).
Dock har de unga avkommor jag sett varit fina och sett lovande ut.

Så har vi bla Mökkuravkommor som man vet är sena i tölten, det gör inte avkommorna sämre, men man får räkna med att det tar tid förstås.

Att unghästar har fina rena gångarter "naturligt" kan göra att man visar hästen tidigare vilket kan leda till att hästen inte blir hållbar i längden. Det pratas en hel del om detta i halvblodsavel, det sades på seminarium med Bo Tibblin att vi har för duktiga avlare inom halvblod och det blir på bekostnad av rasen för hästarna blir för bra, och detta i sin tur lockar till att forcera.

Jag kan själv känna att om en häst har lätt att lära, går man lite för fort fram för att det är så....lätt:crazy:

Håller helt med dig där.
Har man en häst som är positiv och framåt och lättlärd så är det lätt hänt att man gör för mkt.:bow:

Om man vill ha en plats hos Omi, ska man boka redan nu då?:o

Sitt i båten!! Vänta tills hon har varit hos tränaren, vem vet det kanske inte ens blir betäckning under 2009;). Dessutom kan det komma många nya intressanta hingstar nästa år eller så får du möjlighet att se fler avkommor efter andra hingstar och ändra dig. Men ingen mening att boka så här tidigt.

Varför skulle det vara en konstig fundering? Vad är det för fel i att se kritiskt på alla hingstar?
Vad är det för fel att få fram unghästar som har det lätt för sig och som snabbt svarar på träning? Det har väl knappast något att göra med att man måste stressa fram träningen en skicklig tränare eller ryttare vet hur man plockar fram det bästa men ändå skonar hästen.

Senast ändrad:

Varför skulle det vara en konstig fundering? Vad är det för fel i att se kritiskt på alla hingstar?
Vad är det för fel att få fram unghästar som har det lätt för sig och som snabbt svarar på träning? Det har väl knappast något att göra med att man måste stressa fram träningen en skicklig tränare eller ryttare vet hur man plockar fram det bästa men ändå skonar hästen.

Jag håller fullständigt med om vi nu pratar om seriösa tränare. Om denna tränare märker att hästen inte orkar med träningen eller att hästens huvud inte klarar av pressen så avbryter man träningen och hästen får vila ett år för att sedan testa igen. Detta om det sköts seriöst. Den korta träning som en begåvad häst behöver, tror inte jag, skadar hästen för livet. Oftast går dessa hästar direkt in i avel och får då njuta friheten igen. Det finns ett antal hästar som startats tidigt men som varit aktiva långt upp i åldrarna.

Som tur är så får hästar inte tävlas före fem års ålder och för större tävlingar gäller sex år. Jag tror att detta sliter mer på hästarna än vad träning inför en avelsvisning gör. Framför allt då man ofta ser hästar ridas med mycket sänkt rygg och framskjuten hjorthals och får bra betalt för det.

Ja världen vore bra underbar om alla var sådär seriösa att träna sina hästar :crazy:. Jag kan tänka mig att en unghäst som har det väldigt lätt för sig, som är hos fel person, säkert kan bli pressad för mycket. Samtidigt som man vill avla fram hästar som har det lätt för sig och tar till sig träningen... Svårt!

Efter att ha läst igenom tråden blev jag faktiskt lite sugen på att kanske Kanske låta betäcka Kveikja nästa vår. Mest eftersom det skrevs att unga hästar mognar mycket med ett föl, och att de behöver den vila som blir från ridning/krav. Vad tror ni om det? Kveikja fyller 6 år till våren. Funderade på att visa henne i framtiden, men eftersom hon inte skall säljas o jag inte tänkt ha henne som heltidsavelshäst så blir det onödiga pengar. Hur mycket drabbas ridningen av ett års ledighet? Och hur stora är skaderiskerna? Är ju livrädd att något skall hända så att hon inte går att ridas mer, hon är ju i första hand min prinsessa :love: Det vore ju oxå bra att låta henne vila ett tag och koncentrera sig mer på min vallack som börjar få ordning på ridhästlivet nu.

Men vad för hingst kan passa henne? Som föl vill jag ju ha något spektakulärt gångartsmässigt, och givetvis en trevlig stabil individ som är lätt att arbeta med :) Gärna en hingst som nedärver mycket Man, eftersom Kveikja bara har 6,5p för sin mesiga punk-kalufs. Gärna oxå en lite större individ så min sambo kan rida en ev. framtida familjehäst! Kveikja är ju rätt liten och ädel.

Övriga poäng i ext.bed.(som omusklad treåring)
Huvud: 7,5
Hals,Manke,Skuldra: 8
Rygg,Kors: 8
Proportioner: 7,5
Benkval: 8
"Benbevaegelse"(benrörelse?): 8
Hovar 7,5
Man,Svans 6,5

Vem skulle ni skicka Kveikja på dejt med?
kvext0724.jpg

Senast ändrad:

Ja, han är en av de få hingstar(han o Omi typ) jag faktiskt stannat upp o tittat extra på i tidningen! Väldigt snygg kropp på den reklambilden iaf. Hur är han avkommemässigt? Gångartsmässigt?

Avkommorna jag sett (0-2 år) har varit högbenta och har haft ett vaket uttryck.
Jag har inte sett honom riden men vid hand och lös har han visat stora, spänstiga rörelser i trav och tölt.

Om jag var du skulle jag bedömma henne först och sen låta henne gå på betäckning, det skulle passa som en bra vila tycker jag :)

Hans ägare är hovis till min unghäst. Thattur verkar vara en lite bortglömd hingst men han verkar ge riktigt bra avkommor, verkar dessutom trevlig i sig själv.

Hans ägare är hovis till min unghäst. Thattur verkar vara en lite bortglömd hingst men han verkar ge riktigt bra avkommor, verkar dessutom trevlig i sig själv.

Jag har inte glömt bort honom! Ska förmodligen använda honom till mina två Isar-flickor nästa år. Han verkar bra och jag gillar hans stam mycket.

Om jag var du skulle jag bedömma henne först och sen låta henne gå på betäckning, det skulle passa som en bra vila tycker jag :)

Om jag vinner på lotto är det ett alternativ :D Att lägga 20-25'000:- på träning/visning när jag inte skall ha henne som avelssto(dvs dra in pengar på fölen) eller sälja henne är inte försvarbart med min skrala ekonomi. Om pengarna fanns där hade jag gärna gjort det! Nån som känner en barmhärtig duktig tränare som vill göra det gratis ;)

Jag vet ju att hon är fin nog för att avla på, både exteriört och rörelsemässigt, för att inte tala om lynnet. Så att ta ett föl utan bedömning känns ok ändå.

Jag har faktiskt en avkomma efter Thattur :)

Det under den lilla tid jag träffat henne har hon varit helt underbar- jag köpte ju faktiskt henne. Underbart psyke, trevlig, känslig, mjuk i kroppen osv. Även passtaktig, men jag vågar faktskt skylla det på att hon gick tur.

Har betäckt henne med Óskar frá Blesastöðum
22596933.jpg

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_97/22590000-22599999/640x480/22596932.jpg?0
(dumma gubbe som satt framför, som precis rörde sig:mad: )

Om jag skulle betäckt med någon 2009..
tankarna rör sig direkt till Jarl frá Budardal. Annars vet jag inte, har råkat hamna helt offside i hingstvirvlet nu när jag inte hängt med 2008. :p

Och JA, jag hoppas på pappas vackra färg på fölet :love:

Det var en iögonfallande herre! Ser väldigt trevlig ut och rör sig vackert. Kan man få en sån avkomma vore jag meer än nöjd :love: Är han hingst fortfarande?

Fettso: www.kronogard.nu hittar du Thattur på. Han verkar stå inte så långt från oss i halland (speciellt inte så långt från dig!).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 184
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar