Betäckning 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäckning 2009

kl

Hur anser ni att stoet ska vara i kroppen (dvs hullet, musklad etc) när hon åker till hingsten?

Hull och muskler efter vad hon gjort innan.
En ridhäst bör vara bra musklad och i lagomt hull. Ett avelssto kan man inte begära ska vara lika musklad och vid samma hull.

Dock tycker jag alltid man ska sträva efter att ha hästen i normalt hull, oavsätt vad det är tänkt att man ska göra med den.

Ja mitt sto som rids (ca 6 dgr/v) och tävlas har svårt att hålla ett bra hull. På något sätt lyckas hon alltid vara för fet (inte ruskigt fet, men så fet så att hon skulle vara finare om hon vore smalare). Dock så har hon bra muskler och kondition. Men eftersom det här verkar vara hennes "grundhull" kanske man ska acceptera att hon är lite småfet när hon åker till hingsten. Eller?

Inte för slimmad (visningshull). Lite småfet är bara bra.

Lagom betäckningshull :)
Svala76.jpg

Jag har fått lära mig att det är lättare att få stoet dräktigt om hon är på uppgång (viktmässigt alltså). Dvs att det egentligen inte spelar så stor roll och honär tjock eller smal så länge hon är på väg att bli tjockare. Om man har ett smällfett sto ska man alltså ändå inte banta det precis innan hon ska till hingsten (för stoets hälsa bör hon väl antagligen bantas men det borde då gjort tidigare).

Såhär såg Kaela ut innan hon åkte till hingsten.

Visade ingen brunst hemma, men direkt när hon klev av transporten hos hingsten var hon jättebrunstig.
Gick fritt med hingsten en vecka och på 17 dygn var hon dräktig och fick komma hem.
Hingsten är gammal(blir han 23 i år?)men här blev det bäbis direkt iaf.

10836530.jpg

Jag har fått lära mig att det är lättare att få stoet dräktigt om hon är på uppgång (viktmässigt alltså). Dvs att det egentligen inte spelar så stor roll och honär tjock eller smal så länge hon är på väg att bli tjockare. Om man har ett smällfett sto ska man alltså ändå inte banta det precis innan hon ska till hingsten (för stoets hälsa bör hon väl antagligen bantas men det borde då gjort tidigare).

Precis! Varför har ni fått för er att stona ska vara slimmade när de åker till hingsten? En häst i högkondition eller i lägre hull kan många gånger vara svårare att få dräktig. Sen läste jag i tråden att någon skrev att man helst skulle betäcka varannat år, vilket säkert sparar på stona, men forskning visar att bäst fertilitet har en livmoder i arbete, alltså ett sto som används årligen eller åtminstone kontinueligt har bättre fertilitet än ett som betäcks "någon gång då och då" eller med några års mellanrum. Nu inte sagt att det gör stoet infertil och att det gäller alla ston, men det kan ju exempelvis innebära stora kostnader om inte stoet tar sig på första brunsten eller liknande. Det blir ju ganska mycket omkostnader då.

Precis! Varför har ni fått för er att stona ska vara slimmade när de åker till hingsten? En häst i högkondition eller i lägre hull kan många gånger vara svårare att få dräktig. Sen läste jag i tråden att någon skrev att man helst skulle betäcka varannat år, vilket säkert sparar på stona, men forskning visar att bäst fertilitet har en livmoder i arbete, alltså ett sto som används årligen eller åtminstone kontinueligt har bättre fertilitet än ett som betäcks "någon gång då och då" eller med några års mellanrum. Nu inte sagt att det gör stoet infertil och att det gäller alla ston, men det kan ju exempelvis innebära stora kostnader om inte stoet tar sig på första brunsten eller liknande. Det blir ju ganska mycket omkostnader då.

Ja, jag har också hört att det är bra att betäcka varje år om det är ett äldre sto. De tar själv rast ett år eller två om de behöver. Yngre ston ska det dock inte påverka fertiliteten på om man betäcker vatannat år. Mina ston har tagit sig dräktiga på första brunsten även att det är vartannat år. Eller jag kanske bara har tur som har fertila ston. Är det inte det vi strävar efter? Att de ska vara fertila och gärna ta sig på första brunsten?

Att det skulle bli sämre dräktighetsresultat om stoet betäcks vartannat år stämmer då inte med mina erfarenheter.
Det har fungerat jättebra, och stona har också sett fina ut långt upp i åldrarna. Inte tappat ryggen och muskulaturen som det annars gärna blir när avelsston blir lite äldre. Fördelen är också att man inte behöver stressa/tidigarelägga avskiljningen av sto och föl.

Vi har haft ston som blivit dräktiga och fölat när de varit en bra bit över 20.
Vår Freyja från Kalvsvik fick sitt sista föl när hon var 26. När hon var 28 kunde man inte ana hennes ålder. Hon såg ut som en betydligt yngre häst, muskulös och en mycket vacker överlinje, enda sättet man kunde ana att hon var gammal var att hon blivit helt vit i pannan.

Däremot är det viktigt att hästen bibehåller sitt hull under brunsten och första delen av dräktigheten. Det kan verkligen påverka fertiliteten negativt om stoet magrar/är slimmad. Ska stoet gå ner i vikt ska detta göras långt innan betäckning. Att vara supertjock eller superslimmad är inget som gagnar ett sto, varken vid betäckning eller för övrigt.

strävar efter? Att de ska vara fertila och gärna ta sig på första brunsten?

Jag vill absolut att mina avelsston ska vara fertila och friska, ha fina brunster och lätt för att ta sig.
Jag återger bara de senaste forskningsrönen och enligt dem (ni som läser ridsport och är avelsintresserade har säkert också läst om det) så är en arbetande livmoder det absolut bästa för fertiliteten. Men som jag skrev innan det skiljer ju från ston till ston och det handlar inte om att många dräktigheter skulle borga för superfertilitet eller att få/men uppehåll mellan dräktigheterna skulle innebära infertilitet.
Denna forskningen är ju därtill inte utförd på ras, vilket jag kanske skulle ha tillagt. Men jag finner det väldigt intressant och följer gärna all forskning som sker kring ämnet häst och inte minst avel.

Det mest naturliga för ett sto är ju att gå med föl vid sidan varje år. Den starkaste driften är, trots allt, att föröka sig. Detta hindrar ju inte att man "sparar" lite på sitt sto genom att bara betäcka vartannat år. Dels så behöver hon inte ha en fölunge vid sidan då hon åker till hingsten och hon behöver inte heller ha ett diande föl samtidigt som hon är dräktig. Detta behöver inte vara något problem då man fodrar efter behovet. Jag tycker nog att man kan göra det som passar sto + ägare bäst. Har stoet dålig fertilitet så kanske det ska tas ur avel.
Nu tycker jag kanske att vi ska återgå till trådens ursprungliga ämne, om det ör okey? Har ni några planer på vad ni ska använda för hingstar nästa år?

Så det är alltså okej om hon är lite småfet (som hon brukar) när hon anländer till hingsten? Det känns bra.

Läste i ridsport i våras att enligt forskning så blir ston som är i lätt överhull --> feta lättare dräktiga än "slimmade" och/eller underviktiga ston.

Tindra fick gå på bete en månad efter visningen för att äta upp sig innan vi åkte till hingsten.

/Malin

Om inte annat så brukar många ston vara väldigt duktiga på att äta upp sig när de är hos hingsten *host och harkel*
Så här såg ett av mina ston ut när hon kom hem förra året:
http://www.pixbox.se/pic_show_id16542158.html
Kan säga att folk frågade hela sommaren NÄR hon skulle föla…

Nästa år så kommer jag nog endast att betäcka ett sto med hingst utifrån, resten av stona får nog delta i mitt lilla avelsexperiment då jag tänkt använda min bluphingst. Han är stor, välväxt har alltid rört sig kanonbra med välseparerade gångarter i alla tempon och så är han väldigt lätthanterad och trevlig i lynnet. En sådär häst man bara väntar på att få rida in helt enkelt! Far till honom är Flipi från Österåker och mamman är ett mycket välstammat femgångssto bedömt till 7.99 som femåring. I helgen gick hennes andra son in på 8.08 för ridegenskaper som fyrgångare. Så förhoppningen är att mitt lilla experiment ska falla väl ut!

Har varit hingsthållare 2 år i rad nu och de ston som varit smala o/el i toppkondition ridmässigt har i regel varit svårare att få dräktiga.

Funderar själv på att låta min 3åring e. Hrafnfaxi ha en dejt med Atgeir frá Vatnsleysu. Han är här på station nu och är SÅÅÅ mysig både att hantera och rida :love: Men Drottning är lite för ung i år, därav väntan. Drottning blir stor och har fin exteriör och vackra rörelser, troligen 5gångare. Kan bli en kul färgkombination också att korsa brunblackskäck med musblack.

Har några betäckningsrätter kvar på min gamla hingst Loftur frá Möðrufelli oxå men tror han passar bättre i komb med ettåriga Tildra som är utpräglad 5gångare av lätt modell e. Gandur frá Skjálg. Så det blir tidigast 2010.

Har gått och blivit störtkär i en Silversvart hingst som heter
Ask från Gullunge:love::)

Vad tycker ni om honom?
Han har väl inte så många avkommor än, så det kanse är ett osäkert kort?
:bump:

I vilken månad lämnar ni era ston?

Jag såg han när han höjde sin bedömning på wången och jag va inte så superimponerad. Han är en fin hingst (för annars skulle bedömmningen ljuga) men inte iögonfallande (förutom färgen). En i mängden helt enkelt.

Har iof aldrig sett honom live, men tycker han är skitsnygg!!!:grin:

Gaukur Fra Innri Skelja-brekku är ju också en snygging...

Kommentarer på dessa tack;)

Vilken är eran favorit bland silversvarta?
Såg hur himla fina föl Askur ger!!Men där är det väl kört antar jag:confused:

Själv är jag inte ett dugg förtjust i silversvart, tycker faktiskt inte färgen är vacker alls!:o

Skulle dock kunna tänka mig att använda Oskasteinn med anledning av hans stamtavla. Så det får väl bli han då!

Gaukur har lämnat välkände Glymur på Island, från samma gård.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 184
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar