• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Sv: Bernstein

shady skrev:
Tinga och tinga. MissFideli och jag har en helt annan uppgörelse om denna fölunge, och det är inget som går att tinga, tyvärr. Färgen får man bara på köpet (ibland). Inget elakt menat, hoppas du förstår det. ;)

Öh, det var mest menat som ett skämt. Därav denna ---> ;)
Jag har varken tid, råd eller plats för häst den närmaste tiden och med en dubbelgul skulle jag känna ett krav att avla dessutom, vilket innebär ännu mer tid, pengar och utrymme. :crazy:

Hästen jag pratar om i inläggen är planerad att "tillverkas" 2006 eller 2007. :D :angel:

Jag är inte heller ett arabfan, men eftersom jag vet hur halvblodsaveln sett ut under förra århundradet vet jag att en viss del arabblod gett mycket framstående hästar på flera områden!

Och som GiG skriver, så har Matcho x och Inshallah x varit mycket framstående förvärvare!

Och som shady skriver, angloaraben Ramzes har varit mycket framstående i den tyska aveln! Han var hälften arab och hälften engelskt fullblod, har grundat en egen hingstlinje, och är bl a farfarsfar till Robin Z!

Dom tyckte kanske inte att han var vettig?

Har själv ingen åsikt om honom, har själv bara sett honom som något vitt som pep förbi i ögonvrån på Strömsholm härom året då han gick terrängmomentet.

Görel skrev:
Dom tyckte kanske inte att han var vettig?

Har själv ingen åsikt om honom, har själv bara sett honom som något vitt som pep förbi i ögonvrån på Strömsholm härom året då han gick terrängmomentet.

:rofl: :rofl:

Rufsan. skrev:
Och jag läste precis i Ridsport att dom INTE skull göra det eftersom det var risk för en svanskota mindre och något annat som jag inte kommer ihåg just nu.

Det var en ur Hannoveranerförbundets ledning som inte gillade idén och bemötte den med att de bara skulle få fram hästar med en svanskota mindre. Hannoveranerförbundet ägnar sig ju hellre åt förädling genom trakehnerinblandning.

Görel skrev:
Jag är inte heller ett arabfan, men eftersom jag vet hur halvblodsaveln sett ut under förra århundradet vet jag att en viss del arabblod gett mycket framstående hästar på flera områden!

Och som GiG skriver, så har Matcho x och Inshallah x varit mycket framstående förvärvare!

Och som shady skriver, angloaraben Ramzes har varit mycket framstående i den tyska aveln! Han var hälften arab och hälften engelskt fullblod, har grundat en egen hingstlinje, och är bl a farfarsfar till Robin Z!

Ja, Ramzes glömde jag, en av de riktigt stora!

Och när vi ändå håller på med x,
Arlequin x var ingen dålig kille heller....
Han fick väl 12 godkända söner, varav Zeus väl ses som en av de främsta? En sonson, som dog förra året, född hos Janow Podlaski, med mycket arab nära,
http://www.trakehnergestuet-gorlo.de/hengste_askar.htm
startade OS i Atlanta/fälttävlan... Det borde väl säga att hästar i halvblodsaveln kan ge något mer än distanshästar? Hans morfar och mormorsmor ar shagya araber.
Arlequin har fortafarande sin hingstlinje representerad vid Haras-N

Matador x producerade ju ett otroligt antal sporthästar, och hans hingstlinje finns kvar i Tyskland via Veritas
http://www.a-kgantzckow.de/Deckstation/Veritas/hauptteil_veritas.html#VeritasBild

bara ett litet axplock! ;)

Mvh

Om det är så att man behöver något program då, så måste du ta med skivan/disketten. Glöm heller ej kabeln ;)

Vilket svammel md lösa benbitar! Bernstein är en kanonhingst, har bara träffat trevliga avkommor efter honom. Vissa medelmåttor(som räcker gott för ryttare som mig själv;)) o andra riktiga kanonhästar!

Skulle inte tveka att använda honom om det inte var för att han är släkt med båda våra ston. Förvärvningsäker enligt mig.

Jag vet faktiskt bara en häst e: bernstein, som jag känner på nära håll. Den går betäckt nu pga. lösa benbitar i bakbenen. Är dessutom ett helvete att ha o göra med. Nafsig och bufflig.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
356
Senast: cowgirl81
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
997
Senast: tomte
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
592
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit