• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Sv: Bernstein

Ziemona skrev:
Jag vet faktiskt bara en häst e: bernstein, som jag känner på nära håll. Den går betäckt nu pga. lösa benbitar i bakbenen. Är dessutom ett helvete att ha o göra med. Nafsig och bufflig.

Smart av ägaren att betäcka ett sådant sto - vad månde bliva? :angel:

ja, men hon har inte alla hönsen hemma får man väl lov att säga...
hon resonerade bra stam = bra föl.

Ziemona skrev:
ja, men hon har inte alla hönsen hemma får man väl lov att säga...
hon resonerade bra stam = bra föl.

Hon borde kanske också ha funderat på temperament och sundhet...

Glöm inte Utrillo - Harun al Rashid nära i stammen.

Andra namn som jag spontant kommer att tänka på är Immer - Judit =Shagya, Urbino - Nerox, Sanchan ox +Aurico - lippe som finns bakom tex Napoleon genom Zaida-familjen....=stofamilj 1.
Amurath i hannoveraneraveln....

Och utan araberna skulle det inte ha funnits något fullblod alls.

Jag kom på utrillo efter att jag skrivit inlägget.

Kom också på att Bernstein har ytterligare en skvätt arabblod via honom.

Immer har jag för mig att jag tog upp ;)

*lånar knapp*

Utan alla angloaraber...vart vore den europeiska aveln idag??

Citerar åter en fransk uppfödare....med fullblod kliver du 2 generationer framåt, men med en angloarab kommer du 4 generationer framåt i din avel...(givetvis menat då med seriöst inriktad avel på goda individer).

Jag har faktiskt blivit erbjuden att köpa ett angoarabsto som räknas till toppen i Tyskland...hon har 9;or på ALLT !!Alla fölen har vunnit sina klasser!Vilken fantastisk häst!Vilket tillfälle egentligen....

crazy skrev:
*lånar knapp*

Utan alla angloaraber...vart vore den europeiska aveln idag??

Citerar åter en fransk uppfödare....med fullblod kliver du 2 generationer framåt, men med en angloarab kommer du 4 generationer framåt i din avel...(givetvis menat då med seriöst inriktad avel på goda individer).

Jag har faktiskt blivit erbjuden att köpa ett angoarabsto som räknas till toppen i Tyskland...hon har 9;or på ALLT !!Alla fölen har vunnit sina klasser!Vilken fantastisk häst!Vilket tillfälle egentligen....

KÖP!!! :bump:

PICT2006.jpg

PICT2102.jpg

PICT2412.jpg

Här är bilderna igen, det funkade visst inte innan :confused:

Så fin. Men jag är ju väldigt glad åt Isabeller. Nu sa jag det själv, så ingen annan behöver påpeka det :angel:

Hehe Jag har ochså fått helt dille på isabeller:) Men det var faktiskt mest efter att vi fick Molinna ;) Nu är jag galen i alla isabeller :angel:

Senast ändrad:

Bernstein har vel dobbel dose araber langt bak på morsiden. Hans mormors mormor (blir det så :confused: ) er vel Ballerina etter Immer - Caprice. Caprice er vel den "ulykken" etter Rosenkavaljer ox - Capri/ trak???

Vad jag hört om Rosenkavaljer var han en cirkushäst som uppgavs vara arab, men man vet ju inte stammen på honom så man kan inte vara säker ;)

Ja vem har inte det. Fast jag har alltid varit intresserad av isabeller, ända sedan barnsben. Så det blev väl ganska naturligt att det blev ett isabell sto senare. Nu har jag ju en, sonen en och sedan har vi ju lillkillen som är gul/brun.

Jo det har väl jaag med, men jag hade nog aldrig sett en isabell i verkligheten, så när jag var liten så var det väl mest nåt man drömde om!
Samma med fälttävlan lite, jag tyckte det verkade kul eftersom man fick både hoppa och rida dressyr. Men nu när jag vet ätt det är mycket mer är jag helbiten...

Hon är verkligen fin.Hur är hon i temperamentet?(Med tanke på Napoleon blodet...brukar ju bli vackert, men tossigt ibland).

Hade ett Napoleon sto på foder för länge sen...vacker som en dag var hon!Men jisses vilken motor och vilka nerver....

Hej

Jag har haft en avkomma efter Bernstein.
En underbar vacker häst. Hennes gångarter och utstrålning var utöver det vanliga.
Tyvärr var hennes hållbarhet inte det samma. Redan som tre åring fick hon problem första gången. Lös benbit konstaterades men det var inte den som var anledningen.
Kämpade in i det längsta med att få henne hel, men gav upp då hon var fem år gammal.
Vet inte om man kan lägga bördan på Bernstein, det kan lika gärna vara från moderns sida som alla sakerna kom.
Hon var iallfall den vackraste häst jag någonsin kommer ha ägt!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
356
Senast: cowgirl81
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
997
Senast: tomte
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
592
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka