• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Sv: Bernstein

Joo, helt perfekt är hon ju inte... :angel:
Men det är mest när hon är på tävlingar. Laddad till tusen! Lugn i transporten men när hon kommer ut då smäller det! (fast inte bokstavlingen) Ngn gång när jag skulle leda henne mellan två klasser gick det kor en liten bit bort. Hon var lite på tårna hela tiden, och plötsligt kastade hon sig bort samtidigt som hon slog med framhovarna efter mig... Jag blev inte träffad, men släppte i rena förskräckelsen! :o Sedan sprang hon bort mot korna. Hjäp! hon springer in till dem! tänkte vi, men som tur var stannade hon, men vände sedan och orsakade nästan kalabalik bland de andra hästarna! Men annars har hon hållt sig i skinnet :angel:

Men iblan blir hon nästan lie hingstig :confused: :eek:
Konstigt??!

Min uppfattning är såhär; Känt är väl att han nedärver en fantastiskt trav till sina avkommor, som ngn redan skrivit lite oberoende av hur stoet rör sig. Galoppen och hoppförmågan är den jag upplevt som sämre. Exterirört är jag inte helt insatt men jag tycker att stoets exteriör påverkar mest vid betäckning med honom. Dvs många avkommor blir exteriört lika sin mor men lik Bernstein i rörelse och ofta även färg.

Vi har just nu en val - 04 som travar fantastiskt men med dålig galopp. Dock är den på bättringsvägen och förhoppningsvis går den att utveckla. Han är liten, 155cm och ganska grov, gulbrun. Väldigt snäll men osäker och feg. Kan dock lika gärna ha med uppväxten att göra då han inte var alls hanterad när han kom till oss i våras. Lite nerv finns men inget dumt eller elakt på ngt vis. En rar häst som alltid gör sitt bästa. Opererades för lösa benbitar i höstas. (Båda haserna)

Vi hade också ett avelssto efter Bernstein (den andra unghästens mamma) som dock är såld nu. Även hon hade lösa benbitar. Rörde sig helt fantastiskt och jättesöt häst men bra exteriör. Ganska liten 162cm, brun och MKT nerv men även hon snäll och samarbetsvillig. Har aldrig upplevt henne riden men de som vet säger att det var en upplevelse att rida henne. Mkt lätt för sig och tycker om att arbeta.

Min andra unghäst som alltså har Bernstein som morfar är en mkt temperamentsfull och lite nervig dam. Hon är knappt 160 men växer mer (blir 3 till midsommar) och är bra exteriört. Ärvt galopp och hoppförmåga från sin far och traven och "utseendet" från mamman som alltså är ovanstående e. Bernstein.

Jag känner till flera andra avkommor e. Bernstein och nästan alla har opererats för lösa benbitar. Jag är beredd på att min lilla men honom som morfar kanske också blir tvungen att genomgå en operation. Jag tycker verkligen om Bernstein som hingst men ärligt talat skulle jag inte betäcka med honom. Säga vad man säga vill så skulle jag oroa mig för lösa benbitar. Tråkigt men sant, men det kan också vara jag som är nojig. Jag tycker att det är väl många som opererats för det för att jag skulle vilja använda honom. Annars är han verkligen en superhingst särskilt till ston med trevlig exteriör och bra galopp men där traven är det som ska utvecklas mest.

Lycka till med ditt hingstval!

Jovisst, det var ju ett tag sedan nu. Men det finns väl fortfarande fryst på honom? Eller är jag ute och cyklar? Har för mig att det är så men efter som vi har två ridhästar just nu och den ena är en val e. Bernstein och den andra ett sto ue. Bernstein så har jag inte spekulerat i det så mkt. Kan ju inte betäcka med honom ändå.

Hoppar in lite i den här gammla tråden...
Jag har väl liiite av dom linjerna i min lilla dam eller?
2-års sto, guld fux med ljus man och svans.
E: Figaro R U: Bayron-Ganesco-Gaspari-Immer ( eller om dom sista var var tvärtom..);)...

En otroligt trevlig och härlig individ.
Skulle gärna efter treårs nästa år betäcka med Bocelli eller Ravell men kanske blir väl mycket linjeavlat?
Nä, jag skojar nog, hingst och eventuell betäckning beror helt på omdömena nästa år men trevlig i temperamentet är hon till tusen..

Å... Kul att du, Polly p har en avkomma e Figaro R :) Vore skojigt att höra lite mer om henne (det var väl ett sto??) Jag har själv en 9 mån buspojk e Figaro R - Vivaldi. Alltid kul att jämföra lite :p

Med tanke på att tråden är drygt 3 år gammal, så tror jag nog allt är avhandlat och färdigt :angel: ;)

Och här sitter jag och läser om Bernstein i en tråd som är lika aktuell som för 5-6 år sedan eftersom det finns fryst efter honom ;)

Är det någon som har en aning om kvaliten på hans frysta ?
Och om detta med lösa benbitar är mer på avkommor efter honom som det faktiskt verkar i tråden ?

Mia

Jag har en efter Bernstein f 2002. Nyss opererad för lösa benbitar, visserligen, men jag var medveten om risken redan innan jag "tillverkade" honom.
I Danmark och Tyskland får en hbl-hingst verka i aveln trots att den har lösa benbitar själv. Man ser inte så allvarligt på saken, man tar bara bort dem. Det vore väl dumt att betäcka ett sto som man VET har lösa bitar med honom, men annars får man väl fundera om man är beredd att ta risken, mot de stora fördelar han har. Få hingstar har lämnat så framgångsrika dressyrhästar som B. Ettan, tvåan och trean i YR-SM i höstas hade Bernstein i första eller andra led, det räcker långt för mej...

*kl*

:angel: glömmer aldrig när jag tog upp detta med att han lämnade avkommor med lösa benbitar. Jag höll på att bli lynchad av bukemaffian :D;)

Mitt sto är exportröntgad i sin ungdom ua. Däremot är hon triangelmärkt för en ligamentskada. Har försökt att gissa vilket av frambenen det skulle vara i.

Hon har mycket nerv men är otroligt vänlig, har en fantastisk trav, mycket bra skritt, galoppen är vad jag kan bedömma bra, hon samlar sig lätt utifrån vad jag kan se i hagen. Sätter sig bra när de busar runt träden och har ryggen med på ett riktigt trevligt sätt. Fantastisk bakbensmekanik men det stora minuset är att hon har gammeldags typ, avkommorna verkar inte få den vad jag vet så här långt.

Flera har samma blodkombination som mitt sto har och jag funderar opch funderar på vilken hingst som skulle passa bäst.

Finns det någn golden cross med Bernstein som verkar ha blivit extra bra?
/U

Bernstein - Orkan verkar ha slagit bra ut, åtminstone vad jag kunnat läsa mig till i Ridsport under åren. Flera exporterade ( bla en jag haft i stallet därav mitt intresse).

Kanske Don Schufro? Du har t ex Bocelli e. Don Schufro-Bernstein, en helbror med dubbeldiplom och en helsyster som vann riksföl -09. Modern till dessa, Ballerina, är visserligen ett jättefint sto, men hon har fått sex avkommor med andra hingstar. De avkommorna har inte varit lika framgångsrika ännu, så Don Schufro passar väldigt bra till henne ( hon har en fullblodsmorfar).

Jag provade Blue Hors Leredo förra året på en halvsyster till Bernstein ( de har samma mamma). Stoet är e. Bourbon, men väldigt likt ditt sto i din beskrivning, visad på treårstest med 8or rakt igenom förutom hoppningen som blev 5or då hon hoppade för tredje gången då enligt fd ägare. Enligt Bernsteins uppfödare är hon en kopia av sin mor Bristol Cream.

Bild på stoet från förra sommaren
29383989.jpg

Bild på avkomman e. Leredo från förra helgen ( lättfödd liksom mor...)
30222424.jpg

Det där att Don Schufro och Bernstein passar ihop har jag också hört. Även Bernstein - Chagall om jag inte missminner mig.

2008 fick mitt Bernsteinsto (Neapel - Crown Point xx bakåt) en avkomma efter Don Laurie (Don Schufro - Lauries Crusador). Bilder här nedan:

fl.jpg
[/IMG]

donjuanaug3.jpg
[/IMG]

Avkomman ser mycket fin ut. Det kanske är ett extra plus med fullblod bakom med den kombinationen.

Avkomman ser mycket fin ut. Det kanske är ett extra plus med fullblod bakom med den kombinationen.

Jo, han blev väldigt reslig och snygg. Såldes till Finland (till ryttarinnan som red Don Laurie för det finska godkännandet) och får rapporter lite titt som tätt hur det går.
Don Laurie´s mormor, Anka, är även mor till Weltmeyer.

*kl*

Men visst verkar det vara så att det är en hel del lösa benbitar, tycker det skramlar om en hel del bara i tråden.. ;)

Uppfödaren till min häst hade enligt egen utsago betäckt 15 ston med Bernstein samma år. Han visste minst 3 stycken ur årgången som hade lösa benbitar på röntgen. Lär ju vara några till som han inte vet om dessutom..

Kan väl knappast vara en slump?

Bernstein - Orkan verkar ha slagit bra ut, åtminstone vad jag kunnat läsa mig till i Ridsport under åren. Flera exporterade ( bla en jag haft i stallet därav mitt intresse).

Men det finns nog ingen hingst med orkan i stammen vad jag vet?
Orkan hade Hurricane xx som far, kan det vara konbinationen med fullblod, just det fullblodet eller annat i hans stam? Vilka hästar har denna kombination?
Bernstein-orkan ger bla. linjeavel på Diogenes, en hingst som jag inte vet så mycket om, däremor är de andra namnen i stammen kända för mig.
Intressant bud.

Funderar på att dte kanske är vissa kombinationer som gjorts ofta:

jämför man mitt sto med ex Bayron 885 så finns det lite likheter,
far Bernstein, Gaspari i 3:e led och Immer i 4:e (dock med lite olika placering).

Bolero har Bernstin som far, Gaspari i 4:e.

Hmm.. många funderingar..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
356
Senast: cowgirl81
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
997
Senast: tomte
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
592
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka