• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 217
  • Visningar Visningar 29 632
Sv: Bernstein

Har ett sto efter Bayron.. Vad skulle ni säga rent hypotetiskt att lägga Ravell på henne?? Tänkte just eftersom tråden ändå handlar om Bernstein. Inavelskofficienten blir ju något stor men såg ett skräckexempel en gång, Sto e. Weltmeyer ue. Weltmeyer..

Jag skulle inte våga, just med tanke på lösa benbitar OM det skulle spöka till det.
Väntar själv ett föl där Weltmeyer kommer att finnas i fölets 4 + 2 led, att ha just Weltmeyer närmare än så skulle jag heller inte vilja. Så den du skrev om här ovan är som du säger ett "skräckexempel", kan det verkligen stämma???:eek:
Donnerhall används en del i "linjeavel".

Såg att Flyinge anmält Rimkus f.06 e. Richfield-Don Schufro, (uu. Fabienne) till Bruksprovet. Det fanns ett annat sto från denna fina stam i Uppsala-trakten på 70 talet, Nochalle e. Chagall-Piaff som var så fin, hon tävlades mest i hoppning och verkade alltid genomtrevlig.

Förra inlägget blev lite rumphugget!
Rimkus hela stam, Richfield-Don Schufro-Bernstein-Chagall-Piaff.
Richfield tror jag kan vara lite underskattad, resten av namnen är ju riktigt bra.

Men det finns nog ingen hingst med orkan i stammen vad jag vet?
Orkan hade Hurricane xx som far, kan det vara konbinationen med fullblod, just det fullblodet eller annat i hans stam? Vilka hästar har denna kombination?
Bernstein-orkan ger bla. linjeavel på Diogenes, en hingst som jag inte vet så mycket om, däremor är de andra namnen i stammen kända för mig.
Intressant bud.

Funderar på att dte kanske är vissa kombinationer som gjorts ofta:

jämför man mitt sto med ex Bayron 885 så finns det lite likheter,
far Bernstein, Gaspari i 3:e led och Immer i 4:e (dock med lite olika placering).

Bolero har Bernstin som far, Gaspari i 4:e.

Hmm.. många funderingar..

Kul att tråden har vaknat till liv igen! Själv är man ju "gammal" Bernstein-fantast och är lycklig ägare till en dotter till honom.

Stoet ifråga är ue. Duell 524 men uue. Hurricane xx...:idea:

Precis som de flesta Bernsteinhästar är ngt lågställd och tung i modellen, men har 3 helt ok grundgångarter med plus för traven.

Dock visade sig att hennes avkomma f.08 e. Nobel 994 hade en lös benbit och fick opereras i somras.:( Surt då vi "friröntgade" stoet just för att vara lite "säkrare" innan hon sattes i avel...

Det är ju inte säkert att det är Bernstein, lösa benbitar kan komma av flera anledningar. Jag ska erkänna att jag inte vet så mycket om lösa benbitar, men jag gissar att det är mer komplext än att det är självklart att det är morfar som lämnade lösa benbitar.
Mitt sto är exportröntgad utan anmärkning och jag ska försöka läsa på mer om lösa benbitar. Det verkar som om uppväxtförhållandena spelar stor roll. Ofta verkar det vara en enklare operation, och i vissa andra förbund är det inte kasserande. Hur är det där, är det många fler som har lösa benbitar där?
/U

Hittade en sida som det står ganska bra om lösa benbitar, jag är bara glad amatör och det är lättläst, känns seriöst:

Förrutom att den tar upp ärftlighet så tar den upp olika forskningsresultat och sådant är spännande men tar tid att läsa själv.. ;)

http://www.hastklinik.se/losben.html
Träning: En studie har utvisat dramatiskt mindre förekomst av OCD hos varmblodsföl som gavs stor energimängd och ökad träning relativt en motsvarande grupp som enbart erhöll det högre energiintaget utan att forceras röra sig mer.

Jag tror absolut att det spelar roll om unghästar kommer ut i hage och får busa.
/U

/U

Jag har också försökt ta reda på mer om lösa benbitar. Vad jag har kunnat läsa mig till så kan det både vara ärftligt och uppkomma senare. Jag pratade senast idag med en veterinär om detta. Han ansåg att det inte var själva bitarna som var ärftliga utan att det uppkom när hästarna växer fort och att detta kan vara ärftligt. Är det någon som har hört något mer om detta? Eller stämmer det inte alls?

Senast ändrad av en moderator:

Självklart är det ingen självklarhet att det är ärftliga faktorer som ligger bakom just denna hästs lösa benbit.

Vår teori är att den är skapad av "yttre trauma" då stoet troligen har trampat honom natten till fölvisningen, alternativt så kan det ha skett vid årsskiftet då han under några dagar uppvisade en orenhet på nämnda ben...Han är uppfödd på lösdrift, dock ingen enorm sådan. Kanske har han rört för lite på sig, kanske var proteinnivån men inte energinnivån tillräckligt hög i fodret då han tunnade ur!?!

Orsakerna kan vara många, det lär vi aldrig få veta...

Nej det kan man ju inte. Menade mest med mitt inlägg att jag kan inte se att man behöver kassera ett sto från avel för att hon lämnat en avkomma med lösa benbitar, men det är ju min bedömning.

Jag ska erkänna att jag endast ger hö med hyfsad proteinmängd samt betfor, potatisprotein och mineraler till 08:an. Kan det vara att jag ska lägga till havre för att hon ska få mer energi? Hon är lugn och fin att hantera men busar en hel del i hagen. Vad säger ni?

En annan fundering.. Det sägs att Bernstein lämnat en del lösa benbitar, hur är det med Napoleon, vill inte minnas att jag hört något om honom.
/U

Jag har också försökt ta reda på mer om lösa benbitar. Vad jag har kunnat läsa mig till så kan det både vara ärftligt och uppkomma senare. Jag pratade senast idag med en veterinär om detta. Han ansåg att det inte var själva bitarna som var ärftliga utan att det uppkom när hästarna växer fort och att detta kan vara ärftligt. Är det någon som har hört något mer om detta? Eller stämmer det inte alls?

Det är inte alls omöjligt. Känner att det är dags att läsa på ;)
/U

SWB, kolla in blup.se och knappa in Weltmeyer som både pappa och morfar så får du se.. Hoppas verkligen att det är en felskrivning men ser inte så ut.. eller???? Stoet i fråga verkar heta Weltmaerchen..

:eek: Ja, det stämmer. men hur i hela friden tänkte man där?
Tror knappast att Weltmeyer var en hingst som gick i en hage och lyckats komma lös och betäckte sin egen dotter... (eller är det en felskrivning på BLUP / felaktiga tyska uppgifter)
Och stoet har man sedan lagt Donnerhall på. Måste ju ändå vara en tanke med det hela???
Vet en shettis som betäcktes av sin son och den avkomman fick patellaupphakning.

Weltmeyer - Weltmeyer var en intressant kombination... Finns ju även en del som är starkt linjeavlade på Irco Marco, finns väl flera Irco Mena - Irco Marco som går MSV hopp, nån som är Lars Irco G (e; Irco Mena) - Irco Mena som också går msv hopp.

Fast 1+2 var väl kanske lite väl starkt, 2+2 skulle jag dock själv kunna tänka mig att testa :o

Någon klurade på Ravell till ett Bayron sto? Inavelscofficienten blir 6,125% vid en sådan parning. Vilket är acceptabelt (2+3)

Jag väntar ju också Bernstein barnbarn till sommaren, (dock vet ju jag att min blir gul ;) ) Mitt sto verkar lämna större än vad hon själv är, hon är väl runt 157-158cm nu men har kanske sjunkt ihop lite med åren, 20 i år. Hon har också Bernsteins fina trav, dessutom är hon oerhört trevlig på alla sätt o vis.

Har inte haft tid att läsa länken. Men för ett par år sedan så letade jag igenom forskning om detta från hela världen (ja de rapporter på språk som jag kunde förstå). Då var det så att forskningen visade på att alla hästar som foster och unga föl hade broskfragment som kunde utvecklas till OCD under vissa förutsättningar. Den ena var om stoet under den sista delen av dräktigheten fick för mycket energi (tror jag det var) i sitt foder allstå överutfodring. Det andra om hon fick det efter fölningen så att fölet fick för kraftig mjölk under den första tiden. Vilket då också talar för teorin om att om de rör sig mer så minskar risken. Det blir då inte överutfodring utan mer anpassat till hästens behov. Varmblod är ju annars ofta hästar som man vill en forcerad tillväxt på för att de ska kunna komma till start så fort som möjligt.
Att man inte upptäckt detta innan var för att så unga föl och foster inte röntgas normalt om det inte är något fel på dem. Om fölet sedan får rätt sammansatt foder så tillbaka bildas dessa broskfragmeneten och när hästen upp når normal ålder friröntgen är de helt borta.

Har inte haft tid att läsa länken. Men för ett par år sedan så letade jag igenom forskning om detta från hela världen (ja de rapporter på språk som jag kunde förstå). Då var det så att forskningen visade på att alla hästar som foster och unga föl hade broskfragment som kunde utvecklas till OCD under vissa förutsättningar. Den ena var om stoet under den sista delen av dräktigheten fick för mycket energi (tror jag det var) i sitt foder allstå överutfodring. Det andra om hon fick det efter fölningen så att fölet fick för kraftig mjölk under den första tiden. Vilket då också talar för teorin om att om de rör sig mer så minskar risken. Det blir då inte överutfodring utan mer anpassat till hästens behov. Varmblod är ju annars ofta hästar som man vill en forcerad tillväxt på för att de ska kunna komma till start så fort som möjligt.
Att man inte upptäckt detta innan var för att så unga föl och foster inte röntgas normalt om det inte är något fel på dem. Om fölet sedan får rätt sammansatt foder så tillbaka bildas dessa broskfragmeneten och när hästen upp når normal ålder friröntgen är de helt borta.

Mycket intressant faktiskt. Då finns det ju flera anledningar att hålla stoet i lagom hull och bra kondition hela vägen :).

Tack så mycket :bow: Väldigt intressant läsning. Vid vilken ålder skulle bitarna ha tillbaka bildats?

Nu är det ju ett tag sedan men om jag kommer ihåg rätt så var de borta hos de allra flesta vid 6 månaders ålder. Men jag är osäker på det och det kan ha varit senare också.
Jag gjorde den studien i samband med att jag fick moderlöst föl och ville föda upp henne så bra som möjligt. Så det var inte bara OCD utan utfodring och utveckling av föl som jag leta information om. Så jag kommer inte ihåg alla fakta till hundra procent, bara grunderna för forskningen. ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
484
Senast: cowgirl81
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 151
Senast: tomte
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 698
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
648
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18