Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ja Roslagen vimlar av vackra gula hästar (eller oranga som min yngsta son säjer )Här norr om Stockholm där jag bor finns många gula hästar från Bella-stammen.
Då får mitt sto se till att få en fin gul hingstunge någon gång då, jag skulle också gärna se att gulanlaget på hingstsidan fick fortsätta .
Nåväl, drömma kan man ju alltid...
SWB, Din H2 unge tycker jag är otroligt fin. Vem vet, hon kanske blir "det" stoet som för den gula linjen vidare med en godkänd hingst av "modern" stam?? H2 verkar ju vara riktigt bra för för vår avel...
Följande hingstar stod på Karlsdal:
65-66 Pegasus 424 (privathingst)
67-71 Jarramas 367, (68 Qantas xx)
71 Immer 359
72-75 Brabant 448/Dragon 465
74 Sonny Boy 513 (som ersättare för fadern, Brabant som drabbats av en infektion)
76-79 Utrillo 432 (77 Gaston 488, Jasper 550)
78 Guvernör 495
80-81 Ceylon 454
80 Gaston 488
81-83 Herkules 504
82-83 Ingolf 532 (Ottar 652)
Så tillbaka....
Väldig trevligt temperament "en perfekt liten soldatpojke" som de uttrycker sig, är ca 150 cm hög och växer (hästen i bakgrunden är drygt 180!!!). Personligen tycker jag att hans hals ser lite lågt ansatt ut, men det är kanske hur han står för tillfället.
Han kommer att köras in nu i år och sedan ridas in när det är dags så klart.
Don Laurie själv är trevlig och snäll att ha att göra med. Maisa som red honom gillade honom jättemycket. Han verkade i den Finska aveln 2008 och såldes till Markus Lindblom. Har tävlat en del (med Stella Hagelstam som ridit unghäst-VM 08 och 09) men varit spänd och gnäggig och därför inte fått den framgång som de hoppats på.
Nu kan jag tänka mig att det mycket av praktiska skäl som uppfödare betäckte med en hingst som fanns inom nära räckhåll. Man fick säkert också då, liksom nu hos vissa hingsthållare, rabatt om man betäckte flera ston med dennes hingst. Just denne uppfödare hade flera generationer av två olika "stostammar" från början, de kallade dem B respektive S linjen, B har blivit den största. Uppfödaren har berättat att man åkte till betet och hämtade ston med föl och körde sedan dessa i en kolonn med transporter till hingst, efter några veckor var det samma sak tillbaka med alla ston och föl. De flesta ston blev oftast dräktiga på den rundan, för det var ovanligt att man åkte en gång till, och föl blev det oftast. Just denne uppfödare kunde ha 10-15 ston med föl vid sidan varje år, de har fött upp ca 350 hästar, det är inte så vanligt i dag med halvbloden.
Att man sedan använt Bernstein mycket har sin orsak i att man var uppfödare till hingsten och därmed hade intresse av att han fick många avkommor samt att man hade en deal med de som köpte Bernstein.
På Ganescos tid var de flesta hingstar vad vi i dag kallar kortbenta hingstar tycker jag. Jag vet inte om jag sett extra många kortbenta avkommor från Bernstein.
Persoligen hade jag önskat att Bernstein- Ravell linjen fortsatt med med sitt gula inslag.. All ära till de gula stona i vår avel men tror tyvärr på sikt att den gula färgen kommer att försvinna..
Jag instämmer och tycker att din H2-unge ser riktigt trevlig ut. Hur blev benen på henne? Hur är stoets ben? Temperament jmfr med modern?
Är du kanonnöjd med avkomman kan jag inte se någon anledning att inte välja samma hingst om nästa avkomma ser ut att bli lika bra som denna.
/U
Jag tror inte att färgen kommer att försvinna, det finns ju en del fina gula ston med godkänd stam, och det finns ju en del som använder palominohingstar och troligen blir det ett och annat gult sto som det kommer att avlas vidare på, och inte omöjligt att det blir med godkända SWB-hingstar.
Men jag hade tyckt att det hade varit roligt om det fanns fler som använde Ravell.
/U
Men ser man till % satsen födda föl efter betäckta ston kontra betäckande hingst så borde det väl bli mindre gula föl? Och sen finns det inte så många godkända hingstar som ger gröna papper i ASVH. En del på fryst och bara Ravell på TAI.. (Rätta mig om jag har fel)
Däremot tror jag att om en isabellhingst skulle bli godkänd så skulle det nog vara många som var intresserade.. Jag iaf
Men ser man till % satsen födda föl efter betäckta ston kontra betäckande hingst så borde det väl bli mindre gula föl? Och sen finns det inte så många godkända hingstar som ger gröna papper i ASVH. En del på fryst och bara Ravell på TAI.. (Rätta mig om jag har fel)
Däremot tror jag att om en isabellhingst skulle bli godkänd så skulle det nog vara många som var intresserade.. Jag iaf