• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Sv: Bernstein

Kanske Don Schufro? Du har t ex Bocelli e. Don Schufro-Bernstein, en helbror med dubbeldiplom och en helsyster som vann riksföl -09. Modern till dessa, Ballerina, är visserligen ett jättefint sto, men hon har fått sex avkommor med andra hingstar. De avkommorna har inte varit lika framgångsrika ännu, så Don Schufro passar väldigt bra till henne ( hon har en fullblodsmorfar).

Jag provade Blue Hors Leredo förra året på en halvsyster till Bernstein ( de har samma mamma). Stoet är e. Bourbon, men väldigt likt ditt sto i din beskrivning, visad på treårstest med 8or rakt igenom förutom hoppningen som blev 5or då hon hoppade för tredje gången då enligt fd ägare. Enligt Bernsteins uppfödare är hon en kopia av sin mor Bristol Cream.

Bild på stoet från förra sommaren
..

Bild på avkomman e. Leredo från förra helgen ( lättfödd liksom mor...)
..QUOTE]

Mitt sto är också lättfödd, äter minst av de 3 fast hon är dräktig. Har annars mycket god aptit.
Problemet med Don Schufro är att han står i Danmark, och även om det är nära till sundet så åker jag helst inteför långt om det går enligt planen och det finns ett föl vid sidan. Kanske att Don Romantic hade kunnat göra jobbet? Undrar varför Gränsbo inte använt honom på stoet (vad jag minns), någon som vet?

Jag upplever inte att ditt sto skulle vara av gammal modell, både hon och föling ser riktigt fina ut :). Roligt att du har fått klorna i ett så fint sto.

/U

Det där att Don Schufro och Bernstein passar ihop har jag också hört. Även Bernstein - Chagall om jag inte missminner mig.

2008 fick mitt Bernsteinsto (Neapel - Crown Point xx bakåt) en avkomma efter Don Laurie (Don Schufro - Lauries Crusador). Bilder här nedan:

]

Hmm.. Chagall-blod finns väl inte heller i någon av våra hingstar. Hur är det med Bernstein-Utrillo?

Avkomman ser riktigt fin ut på bilden.. Åter igen var det Don Schufro och xx. Verkar ju passa till Bernstein.. Ser fram emot uppdatering om avkomman. Hur rör den sig? Temperament?
/U

Orkan dog ju tyvärr av tarmvred redan -73 :cry: (han och Rote Boldt hade jag önskat ett längre liv) Han lämnade sonen Courbett, var mormorsfar till hingsten Charm 610 e Herkules - Flamingo som togs ur avel efter en säsong då han inte klarade bruksprovet, morfar till Zansibar 567 e Cyrano. Det finns kanske någon till om jag får fundera en stund;)

Vad menar du med att Chagall-blod inte finns i våra hingstar?
Chagall var ju farfarsfar till Bernstein. Och finns i många fler.

Orkan dog ju tyvärr av tarmvred redan -73 :cry: (han och Rote Boldt hade jag önskat ett längre liv) Han lämnade sonen Courbett, var mormorsfar till hingsten Charm 610 e Herkules - Flamingo som togs ur avel efter en säsong då han inte klarade bruksprovet, morfar till Zansibar 567 e Cyrano. Det finns kanske någon till om jag får fundera en stund;)

Vad menar du med att Chagall-blod inte finns i våra hingstar?
Chagall var ju farfarsfar till Bernstein. Och finns i många fler.[/QUO

Intressant..

Jag vet inte helt vad jag menar. Hade en deadline idag och gick in och kollade Buke lite och tyckte jag skrev rätt. Tar genast tillbaka det ;). Bra att du håller koll på att det inte skrivs för mycket fel :).
/U

Hmm.. Chagall-blod finns väl inte heller i någon av våra hingstar. Hur är det med Bernstein-Utrillo?

Avkomman ser riktigt fin ut på bilden.. Åter igen var det Don Schufro och xx. Verkar ju passa till Bernstein.. Ser fram emot uppdatering om avkomman. Hur rör den sig? Temperament?
/U

Bernstein - Chagall: jodå, kolla bara på BLUP.
Bolero har den kombinationen, men han är väl exp USA om jag minns rätt. Hans mor Fairytale har tillsammans med Bernstein lämnat 7 avkommor, däribland det fina avelsstoet Fabienne. Så uppfödaren lär ha tyckt det blev bra!!!
Även Poul Erik Lang´s sto Comtesse har den kombinationen.

Återkommer med uppdatering av -08an, skall föra över bilderna i datorn bara. Tillbaka strax...

Så tillbaka....
DJ1.jpg
[/IMG]
DJ2.jpg
[/IMG]
DJ3.jpg
[/IMG]

Väldig trevligt temperament "en perfekt liten soldatpojke" som de uttrycker sig, är ca 150 cm hög och växer (hästen i bakgrunden är drygt 180!!!). Personligen tycker jag att hans hals ser lite lågt ansatt ut, men det är kanske hur han står för tillfället.
Han kommer att köras in nu i år och sedan ridas in när det är dags så klart.

Don Laurie själv är trevlig och snäll att ha att göra med. Maisa som red honom gillade honom jättemycket. Han verkade i den Finska aveln 2008 och såldes till Markus Lindblom. Har tävlat en del (med Stella Hagelstam som ridit unghäst-VM 08 och 09) men varit spänd och gnäggig och därför inte fått den framgång som de hoppats på.

Förlåt, jag satt visst och sov när jag skrev. Menar Bernstein- Ganesco-Orkan.
Då det är några år jag läste om exporterna så kommer jag inte ihåg om flertalet hade alla tre men Bernstein Ganesco i alla fall.

Det var kul att se honom men han är inte stor ? Hur stor är ditt sto och hur många avkommor har hon fått ?

Och oj vilken fart det blev i en 5-6 år gammal tråd :)

Känns dock som det kanske iallafall är dax att lägga Beirnstein på hyllan för hur det än är verkar det skramla lite här och var på avkommorna ...

Hade hoppats på ett stoföl med gulanlag i och svart igen kanske :D

Men hur är den frysta sperman ingen som har erfarenhet ?

Mia

Bernstein - Chagall: jodå, kolla bara på BLUP.
Bolero har den kombinationen, men han är väl exp USA om jag minns rätt. Hans mor Fairytale har tillsammans med Bernstein lämnat 7 avkommor, däribland det fina avelsstoet Fabienne. Så uppfödaren lär ha tyckt det blev bra!!!
Även Poul Erik Lang´s sto Comtesse har den kombinationen.

Snällt skrivit om Fabienne, men visst är de ett framgångsrikt syskongäng, Team Piaff har också haft ett helsyskon, hon lämnade den i SWANA godkända Eros TP.

Slänger in en bild på tanten också, 18 år i år, föl nr 11 som är med på bilden, hon väntar nr 12 i år.
2009-08-08Flvisning110.jpg

Ja, Bernstein-Ganesco finns det en hel del då uppfödarna till Bernstein hade flera Ganesco ston och dessa betäcktes med honom.
Om någon är intresserade så har jag en lista på ättlingar utom som härstammar från cirkushingsten Rosenkavaljer och Caprice där b la Bernstein finns med, uppfödarna kallar den linjen för B-linjen.

Det var kul att se honom men han är inte stor ? Hur stor är ditt sto och hur många avkommor har hon fått ?

Och oj vilken fart det blev i en 5-6 år gammal tråd :)

Känns dock som det kanske iallafall är dax att lägga Beirnstein på hyllan för hur det än är verkar det skramla lite här och var på avkommorna ...

Hade hoppats på ett stoföl med gulanlag i och svart igen kanske :D

Men hur är den frysta sperman ingen som har erfarenhet ?

Mia

Det här är stoets första avkomma, nr 2 är den gula jag har här hemma efter H2. Stoet är 160 i manken. Hon tycks inte lämna så stora avkommor men jag hoppas de växer på sig senare och landar på 165.

Lägg du ner idén med Bernstein och köp en gul av mig vet ja :D.:angel:

Det låter kanske bättre :D då vet man vad man får när de redan är ute fölisarna för den ska va gul och snygg och ....stor ;)

Mia

Vi är flera som har möjliga gulingar på väg, så det är bara att välja och vraka (om de nu är till salu vill säga), borde vara säkrare än att försöka att producera en själv.. Om du ska producera en själv så tycker jag att Ravell är en himla trevlig herre, men visst, det är 50% att den inte blir gul. (Jag tycker i och för sig att Ravell är verkar vara en bra pappa även om avkomman blir brun)
/U

Ja, Bernstein-Ganesco finns det en hel del då uppfödarna till Bernstein hade flera Ganesco ston och dessa betäcktes med honom.
Om någon är intresserade så har jag en lista på ättlingar utom som härstammar från cirkushingsten Rosenkavaljer och Caprice där b la Bernstein finns med, uppfödarna kallar den linjen för B-linjen.

Man kan ju undra om det var en slump att det stod Ganesco-ston i stallet och Bernstein var ett bra val, eller om de faktiskt blev extra bra och därför gjordes det flera gånger. Vissa använder samma hingst år efter år för att det är praktiskt, inte för att det blev bättre än något annat skulle ha kunnat blivit. Blev det extra många framgångsrika avkommor med denna kombinationen?
Jag funderar på att jag sett flera kortbenta Ganesco-avkommor och det samma med Bernsteins, så i mina öron låter det som en del av avkommorna kanske inte blev direkt högställda? (Även om nu inte det är det enda som gör en häst lyckat.)

/U

Nu kan jag tänka mig att det mycket av praktiska skäl som uppfödare betäckte med en hingst som fanns inom nära räckhåll. Man fick säkert också då, liksom nu hos vissa hingsthållare, rabatt om man betäckte flera ston med dennes hingst. Just denne uppfödare hade flera generationer av två olika "stostammar" från början, de kallade dem B respektive S linjen, B har blivit den största. Uppfödaren har berättat att man åkte till betet och hämtade ston med föl och körde sedan dessa i en kolonn med transporter till hingst, efter några veckor var det samma sak tillbaka med alla ston och föl. De flesta ston blev oftast dräktiga på den rundan, för det var ovanligt att man åkte en gång till, och föl blev det oftast. Just denne uppfödare kunde ha 10-15 ston med föl vid sidan varje år, de har fött upp ca 350 hästar, det är inte så vanligt i dag med halvbloden.
Att man sedan använt Bernstein mycket har sin orsak i att man var uppfödare till hingsten och därmed hade intresse av att han fick många avkommor samt att man hade en deal med de som köpte Bernstein.

På Ganescos tid var de flesta hingstar vad vi i dag kallar kortbenta hingstar tycker jag. Jag vet inte om jag sett extra många kortbenta avkommor från Bernstein.

På den tiden fanns ju inte semin så man tog ofta hingstar som stod nära. T ex Ganesco, Orkan och Vilmorence xx stod på samma ställe och därför betäckte de ofta varandras döttrar. Flamingo stod i de trakterna i mitten av 70-talet och jag har träffat flera Flamingo - Orkan. Innan seminen kunde man ofta se på stammen varifrån en häst kom.

Persoligen hade jag önskat att Bernstein- Ravell linjen fortsatt med med sitt gula inslag.. All ära till de gula stona i vår avel men tror tyvärr på sikt att den gula färgen kommer att försvinna..

Ja som med mitt gamla sto, en riktig 'Örebro-blandning' med sitt Herkules-Brabant för jag har för mig att Herkules stod på Karlsdal -84 och Brabant -72 eller något sådant. :)

:idea: Då får mitt sto se till att få en fin gul hingstunge någon gång då, jag skulle också gärna se att gulanlaget på hingstsidan fick fortsätta :d.
Nåväl, drömma kan man ju alltid...:D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
354
Senast: cowgirl81
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
997
Senast: tomte
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
592
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II