• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Sv: Bernstein

Det förekommer att man använder araber i halvblodsaveln, men idag är det inte så vanligt.

Själv skulle jag väldigt gärna vilja att det fanns en vettig angloarab i halvblodsaveln!

Utrillo hade araben Harun al Rashid till mormorsfar.

Kan tillägga att hingsten Bajano ox har hoppat åtminstone msv klass, men jag tror faktiskt att han avr uppe i svår klass!

Ja, jag menade inte att vara elak eller något. Allt beror ju givetvis på vad man ska ha hästen till.

Ja, vad bra. Du är en ängel. Om du kan och vill, så skulle jag gärna vilja lägga in dessa bilder i min dator när ni är här? Annars kan du ju maila dom till mig.

Jag fick en gul/brun hingst efter Elcatero ox med halvblods mamma förra året. Han har gröna papper. Men ljust nu finns det bara Elcatero som är godkänd för halvblods aveln.

Jag tar inte åt mig. Tycker bara att man inte ska hävda saker om man inte vet riktigt vad man pratar om.

Klart att du kan få lägga in dom i datorn, om du har god hand med tekniken. Själv har jag inte riktigt lyckats komma överens med kameran alla gånger ;)

jag hade inte köpt en häst som hade arab i sig, med det beror ju som sagt på vad man ska ha den till.Som distanshäst är det säkert jättebra.

Och själv hade jag gärna köpt ett halvblod med en 25% arab i sig!

Dom duger till mycket mera än distansridning!

ja smaken är ju som sagt som baken!
jag har aldrig varit ett arab-fan, och går kanske miste om något. MEn visst kan jag tycka att alla dessa halvblod är som stöpta i en form, många av dem iaf. Lite variationer skadar aldrig, tror jag.

heja vadå? det är väl knappast någon tävling, jag säger vad jag tycker, och hon säger vad hon tycker. Mer komplicerat är det inte. Inget att bråka om, och inget att starta en diskussion om.

Ziemona skrev:
Ja, det är det säkerligen. Men araber överlag används väl inte till mycket annat än distans? Har personligen inte sett så många inom varken hoppning eller dressyr. Men det beror ju såklart på vad man vill ha den till.

Oldenburgerförbundet uppmanade i fjol sina uppfödare att blanda in arabblod för att få lättare och vackrare hästar, de tycker att allt för många blir allt för fula. Har själv en kompis i Tyskland som betäckt ett av sina allra finaste oldenburgerston med en arabisk fullblodshingst och hon är mycket positiv till försöket. Det ska bli spännande att se resultatet!

Jag skulle också väldigt gärna se en riktigt fin anglo med mycket gång i halvblodsaveln, många av de allra finaste unghästarna i Tyskland har anglo som morfar, exempelvis förekommer Matcho x väldigt ofta på mödernet. För att inte tala om vad Inschallah x gjort inom den tyska aveln!

Min tanke med 50% arab blod var fälttävlan, så nog finns det mer än distans i avelstänkandet. Halvblod/arab. Sedan är det ju så, att börjar man titta längre tillbaka på halvblods hingstarna så hittar man arab blodet genom Ramsez. Inte bara i en utan ganska många av dom sk bättre hingstarna.

Ziemona skrev:
jag hade inte köpt en häst som hade arab i sig, med det beror ju som sagt på vad man ska ha den till.Som distanshäst är det säkert jättebra.

Att jag väljer att korsa halvblod och arab, och inte avla renrasig arab, är just för att jag inte BARA vill rida distansritt. Visst, det är mitt huvudmål, men samtidigt vill jag kunna använda hästen till allt möjligt.

Jag tror absolut det finns renrasiga araber som klarar av detta, men efter att ha ridit ett stort grovt halvblod den senaste tiden har jag insett att jag personligen vill ha en lite grövre häst än en renrasig arab.

Blir det ett sto av mitt avelsförsök, kan jag mycket väl tänka mig att betäcka henne med halvblodshingst. Främst för att typen nog blir bäst med max 25 % arabblod.

shady skrev:
Min tanke med 50% arab blod var fälttävlan

Min drömkorsning för fälttävlan är 25 % arab, 25 % fjording och 50 % halvblod. :d Fast jag vet inte om jag skulle våga korsa så på riktigt. :crazy:

Jag kan förresten också tinga ett dubbelgult stoföl. ;)

Tinga och tinga. MissFideli och jag har en helt annan uppgörelse om denna fölunge, och det är inget som går att tinga, tyvärr. Färgen får man bara på köpet (ibland). Inget elakt menat, hoppas du förstår det. ;)

GiG skrev:
Oldenburgerförbundet uppmanade i fjol sina uppfödare att blanda in arabblod för att få lättare och vackrare hästar, de tycker att allt för många blir allt för fula. Har själv en kompis i Tyskland som betäckt ett av sina allra finaste oldenburgerston med en arabisk fullblodshingst och hon är mycket positiv till försöket. Det ska bli spännande att se resultatet!

Och jag läste precis i Ridsport att dom INTE skull göra det eftersom det var risk för en svanskota mindre och något annat som jag inte kommer ihåg just nu.

Görel skrev:
Själv skulle jag väldigt gärna vilja att det fanns en vettig angloarab i halvblodsaveln!

Jo tack en bra angloarab skulle vi inte tacka nej till, min fösta egen häst var en anglo ingen stjärna men en trevlig häst. Danskarna har ju fler godkända både fullblod och anglos bla. Hektor x,DVH 603 efter Helenikos XX, DH 419. Har bara träffat en Hektor avkomma men den hoppade å andra sidan 10-10 så det var väl inte fyskam och då var en importerad till Sverige som dressyrhäst så röra sig kunde den också. Efter Helenikos har jag träffat en gäng avkommor, trevlig typ och bra rörelser överlag. Mer info om hingstarna:
Hektor - http://www.horse.dk/dk/search/stallion/stallion.asp?StallionID=91&HorseID=&StableID=
Helenikos - http://www.horse.dk/dk/search/stallion/stallion.asp?StallionID=65&HorseID=&StableID=

Görel skrev:

Ja men tydligen anser inte ASVH det eftersom dom knappt tittade åt Business x :mad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
356
Senast: cowgirl81
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
997
Senast: tomte
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
592
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit