• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Sv: Bernstein

Jag har en 1,5-årig nybliven (igår) valack e.Bernstein-Martini. Det är en flott kille som blev fruktansvärt hingstig nu på sensommaren. Vi tog beslutet att kastrera honom och jag tror nog att utstrålningen kommer att bli kvar ändå eftersom modern sätter stor utstrålning och mycket "aktivitet" i sina barn. De är som regel mycket alerta och vakna och den här är inget undantag. Han rör sig mycket trevligt!

När det gäller lösa benbitar så är jag också inne på den linjen att dyrare hästar röntgas i större utsträckning och då hittar man såklart mer, men med det är det ju inte sagt att det någonsin skulle utgöra något problem för hästen. Egentligen är det ju så att "det man inte vet, det lider man inte av..." och landet är säkert fullt med lösa benbitar som aldrig kommer att upptäckas.
Dessutom har det ju kommit fram att benbitarna också kan "försvinna" av sig själv när hästen växer. Det var en artikel om det i Ridsport för ett tag sedan. Kommer inte ihåg när och exakt hur undersökningen var gjord. Någon som gör det?

Håller med dig, lite temperament behövs om hästen ska bli bra. I det här fallet är det tyvärr för mycket av alla sorter och det är inte av det positiva slaget.

Jag tror inte att allt i temperamentet har med nedärvning att göra, nej. Hanteringen har stor påverkan. I det här fallet tror jag på både och, jag har å ena sidan haft hästen sen två års ålder och redan när jag köpte henne från uppfödaren så var hon gräslig i humöret och skarp som attan. Å andra sidan så har hon ju alltid särbehandlats under åren särskilt när hon varit inackorderad och många olika människor hanterat henne, det har väl blivit så av okunskap och osäkerhet bland de som inte förstått sig på hästen.

Nåväl...det var en lång urspårning från tråden! :angel:

Francess skrev:
Tycker du ofta missförstår det jag skriver. Det lät kanske kort det jag skrev, men jag tänkte bara vidare...att det ju faktiskt ÄR två parter inblandade. Och det är säkert sanning att just den avkomman hade lösa benbitar, men är det sanning att avkomman fått det av sin pappa? Det var så jag menade. Hur många röntgar stona innan de sätts i avel tex?

Trist att stoet i fråga inte fick en andra chans. Låter lite som att de ville ha ut försäkringspengarna? Men det är ren och skär spekulation från min sida.

Jag förstår inte vad du grundar på i att jag ofta missförstår dig?? :confused:
Tycker du inte själv att jag har svarat på din fråga? På vilket sätt har jag missförstått dig. Det är sant det du skriver att det lät kort. Det är sånt man läser när man får sin uppfattning. Jag kan ju inte gärna läsa mellan raderna att du eg menade något annat osv....Ang detta med stona det skrev du inte innan jag svarade dig. Men vissst är det sant som jag också skrev senare. Det krävs två för att dansa tango. ;)

Ja tack, han blir bara bättre och han är till salu! bilder finns på min hemsida under föl!

Länken till din hemsida verkar inte funka. Är nyfiken på att se din Bernstein avkomma ;)

Visst är han vacker. Har ju ioch försig inte sett honom sedan fölmönstringen. Men ärligt talat trodde jag inte Ravell kunde lämna så vackra avkommor. Fast det är klart mamman går inte av för hackor heller.

Min lilla Armani föddes som tvilling och bilderna på henne som föl då är hon så liten....
Men nu har hon växt ifatt, Duplo e. Ravell är en bamse jätte tuff, lämnar gärna stallet för att gå ut i hagen med dom andra utan att mamma är med, hon står olycklig kvar i stallet....

Här är en Bernstein-avkomma.
http://photo.starblvd.net/Carlsson/4-1-2.jpg
Med det passande(?) namnet Béarnaise, född 1990 u Capella 16788 e Ciceron 456, tillhör stofamilj (F.1). Mycket mer än så vet jag inte om honom - han stod som privathäst på ridskolan ett tag, sen hittade jag honom i ett annat stall när jag var och hälsade på ett 30-årigt russ.

Vi har en avkomma. Hon har tävlat fälttävlan (SM, Breeders placerad, uttagen till uppföljnings gruppen), 1,40 hoppning och LA dressyr.
Dock har dressyren kommit i skymundan då det sattsades på Ft och hoppning.
Hästen i fråga har en enorm och flott trav, stor galopp och numera även en bra skritt.
I hennes huvud på tävlingar så finns det bara en sak, och det är framåt....
En dam med mkt, mkt vilja och go i, som alltid ställer upp!

Extiörs: långlinjerad, rakt kors.....

Stoet har även fått ett föl som fått hennes fina trav, och avkomman kvalade bla till Riks som fl, och blev klass 1 som 1 åring.

Låter ju bra! Bernstein verkar vara en allround-hingst om man ska bedöma hans avkommor, precis vad jag vill ha. Hoppas han orkar minst en säsong till...

Kom på att jag och min mamma var och tittade på ett par Bernstein-avkommor (tre stycken, fanns på samma gård). Jättefina hästar, trevliga på alla sätt men inte hanterade och knappt ridna (de var 5-6 år) på det sätt vi letade efter så det blev inget köp. Har foton på dem nånstans men det är nog inte så mkt att se...

*Lånar knapp*

Här är en vacker Bernstein avkomma som stod en kort stund på ridskolan innan hon såldes 2001.
Hon är född 1993.

Kola.jpg

Vi har en Bernstein avkomma f. 1999 isabell, mamman heter Moonlight och är e.Zinsky**-Jaguar-Kaliber-Cyrano (stofamilj 36). Själv heter hon Molinna. Hon har gått 1.20 hoppning och Lätt Fälttävlan... Dressyr vet jag inte riktigt hur hon är, men jättesnygg modell :love: Hon är lite Crazy ibland om man säger så... :crazy: Men snäll ändå... Världens finaste... Skulle vilja lägga upp bilder, men hur gör man :confused:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
356
Senast: cowgirl81
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
997
Senast: tomte
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
592
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka