• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Sv: Bernstein

Man får ju tänka på att det finns en part till när det gäller avkommor...nämligen stoet. Man kan ju inte begära att hingsten ska göra allt jobbet, vare sig exteriört, temperamentsmässigt eller vg gångarter/hoppning!

Om du läser vad Pooh skrev längre upp så röntgas ju dyrare/finare hästar betydligt mer frekvent än de billigare/mindre fina och då hittar man ju också mer skit. Moderstona måste ju också spela in, tycker inte man ska skylla lösa benbitar på enbart hingstarna. Det kan ju lika väl vara stona, eller hur?

Rykten dras nog de flesta hingstar med. Svårt att få reda på vad som är sant och vad som bara är "jag känner en som känner en som har en bekant vars tjej har en häst efter Bernstein med lösa benbitar och som VET att han ger det"....

Varför avlivades förresten hästen? Lösa benbitar brukar ju gå att operera med mycket gott resultat. Låter drastiskt att slakta hästen?

Det är sant. Men samtidigt verkar det ju gå att fuska, åtminstone fram till i våras!

Känner till tre bra gulingar.
Här finns en guling...
index.php

Om inte länken fungerar så är det i Ries fotoalbum

Som många andra har sagt här - Bernstein själv har inga lösa benbitar. Han är röntgad. Hans skada är till följd av en olycka i samband med betäckning i unga år. Visst, han har avkommor med lösa benbitar. Man får dock tänka på att det är väldigt många av hans avkommor som röntgats (hingstar, exporter, dyra hästar vid försäljning etc).

Han har lämnat många framgångsrika tävlingshästar främst i dressyr, flera med plac i GP även internationellt.

Jag har fotat ett par i år:
Ballerina (morfar O'den) går åtminstone St Georg dressyr, ev Int?
Ballerina (fullblodsmamma), var väl bästa 3-åriga dressyrhäst? mor t Bocelli
Baltzar (morfar Alpen Fürst), Msv dressyr (unghäst)
Basic (fullblodsmamma), seger svår dressyr
Bellamie (morfar Nurmi), går åtminstone Georg
Bertram (morfar Leopard), segrar o plac tom Int I
Can Tho (morfar Weltmeyer), går väl åtminstone Msv, trol Georg?
Chartreuse (morfar Dawson) har jag fotat i hoppning
Goldstein (morfar Herkules) plac GP dressyr
Jacky (morfar Parnass) går väl åtminstone Georg?
Le Berleon (morfar Curacao xx) går väl LA, ev Msv
Ravell 959, helbror t Ballerina, svår dressyr, gått unghäst-VM
Whitney (morfar Algarve xx), flera segrar Msv

Det är vad jag hunnit fota hittills i år... Har sett måååånga bra Bernstein-hästar genom åren, inte sällan med fullblodsinslag på mödernet.

Mvh Cissi

Fast..

Det där med röntgen stämmer ju inte heller alltid, att man bara röntgar dyra hästar.. De flesta som röntgas är ju de som har problem med hältor tex.

Jag tycker det blundas för lite vad hingstar lämnar är de bara godkända så händer det inte speciellt mycket efter det. Själv känner jag 7 st bernstein avkommor med lösa benbitar varav en av dessa hästarna hade en matte som minsann sa att Bernstein lämnar inte lösa benbitar, och vad händer när de röntgar hästen pga en hälta.. jo hältan kom från lösa benbitar.. Kanske en slump men för mig som sett alla dessa hästar på nära håll tror inte på slumpen. Har även fått detta bekräftat av en av landets bästa veterinärer.

Men så länge det inte finns på papper hur många avkommor som har lösabenbitar så kan man inte bevisa något. Bara spekulera för egen del som stoägare.

Jag har träffat ett par Bernsteinavkommor och tycker att vissa saker varit genomgående. Ganska flott överlinje och hals. Taktmässig, vacker trav. Mycket nerv och knepigt psyke... :smirk:

Jag har ju själv en Bernstein-madame, 6 år. Hon är inte så stor och kanske inte den bästa typen, men hon rör sig bra och har mycket utstrålning. Tyvärr kombinerat med ett synnerligen tröttsamt temperament...både nerver och skärpa.
Vill du se bilder så kika på min hemsida, länk i användarinfon!

Francess skrev:
Om du läser vad Pooh skrev längre upp så röntgas ju dyrare/finare hästar betydligt mer frekvent än de billigare/mindre fina och då hittar man ju också mer skit. Moderstona måste ju också spela in, tycker inte man ska skylla lösa benbitar på enbart hingstarna. Det kan ju lika väl vara stona, eller hur?

Visst kan det vara så! Men nu frågade du och jag svarade vad som faktist var sant. Att jag har haft ett halvblodssto inackorderad här som fick avlivas för lösa benbitar som just var efter Bernstein. Förstår inte din fråga annars. Du skrev själv att du hade hört att han gav sådana fel. Jag svarade att så var det i vårt fall med denna hästen. Inte sitter jag då och skriver att det kan ju vara stoets fel osv.... Du frågade just om Bernstein. Eller hur?!
Förstår inte vitsen med att sitta här och fråga om Bernsteins avkommer när du inte vill höra om dom. :mad:

Francess skrev:
Varför avlivades förresten hästen? Lösa benbitar brukar ju gå att operera med mycket gott resultat. Låter drastiskt att slakta hästen?

Det vet jag inte. Som jag skrev så var det inte min häst utan en inackorderad häst. Men just då hade hästen precis flyttat härifrån. Det var Strömsholms Djursjukhus som rekomenderade detta. Vilket gjordes omg. Tyckte att det gick lite väl snabbt men så var det iaf. :(
Jag var jätteledsen för denna häst var så himla fin i lynnet och allt annat. Ville gärna ha henne som promenadhäst. Så sa vi när hon flyttade härifrån att OM hon någon gång skulle bli triangelmärkt så ville vi köpa henne. Men vi fick aldrig chansen. :(

Vem har inte det. Tror alla har det ganska svårt att bestämma sig. Om jag skulle använda dom hingstarna jag vill så måste Shady bli minst 30 år och få föl varje år, ett annat alternativ är ju kanske att Busan får gå in och bli avelssto också.

Men man kan ju generellt inte bara säga att lösa benbitar beror på att hästen är efter Bernstein. Hästen har ju ett möderne som det kan komma ifrån. Hästen kan ju också få lösa benbitar efter för hård/fel träning samt sparkar/slag.

Hade ett fullblod för många år sedan med lösa benbitar i bägge kotorna fram, han hade aldrig problem med dom.

Jag har bara possitivt att säga om Bernstein! Har träffat en hel del avkommor efter honom stora/små lätta/tunga men en sak har de haft gemensamt en otrooolig trav:)

Jag tycker att han är etrt rätt säkert kort.

Tycker du ofta missförstår det jag skriver. Det lät kanske kort det jag skrev, men jag tänkte bara vidare...att det ju faktiskt ÄR två parter inblandade. Och det är säkert sanning att just den avkomman hade lösa benbitar, men är det sanning att avkomman fått det av sin pappa? Det var så jag menade. Hur många röntgar stona innan de sätts i avel tex?

Trist att stoet i fråga inte fick en andra chans. Låter lite som att de ville ha ut försäkringspengarna? Men det är ren och skär spekulation från min sida.

Hej! Om du vill och kan får du hemskt gärna mejla bilder på några avkommor med fullblodsmöderne! Jag pm:ar dig min mejladress, som kan ta emot rätt stora mejl.

Lite temperament, nerv och skärpa är ju inte bara av ondo. Inte om man vill ha en tävlingshäst i alla fall. Sen kan man ju ibland undra hur mycket som är nedärvt och hur mycket som är uppfostran. Jag tror det ibland kan bli självuppfyllande profetior nämligen. Man rycker på axlarna och säger att den där har X till pappa, så det är därför den är het/vass/knepig. Säger inte att det är just så i det här fallet, men jag tror nog sk lynnesfel oftare har med handhavandet att göra. Å andra sidan verkar vissa linjer onekligen vara vassare än andra, ser man ju bl.a. på travarna. Men nu halkade vi utanför igen...

Några hittar du på vår hemsida, resten kan jag maila! :)

Basic hittar du i Laholm 25/7
Le Berleon i Falkenberg 2/7
Ravell 959 i Falkenberg 3/7
Whitney i Falkenberg 4/7 och Laholm 24/7

Dessa har mammor med minst 50% fullblod.
Det var nog bara Ballerina (Bocellis mamma) som inte låg utlagd just nu.

Mvh Cissi

Jag har en avkomma med Bernstein 1 år jättesöt snäll ädel och trevlig, i år har jag ett hingst föl e. Ravell det bästa jag har haft helt kanon, vilken exteriör. Domaren gav honom bedömningen högelegant otroliga gångarter!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
356
Senast: cowgirl81
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
997
Senast: tomte
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
592
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka