• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Sv: Bernstein

ja visst är hon söt! :love:
när hon kom till ridskolan var hon väldigt valpig, utbildad LC/LC vid 7 års ålder bara.
Men hon var jättetrevlig :)
blev opererad i nått framben för lös benbit.

Hon heter Kola och hennes stam på moderns sida är

u.Kitta - Torboldt 514
uu.Kickan 10237 - Urbino 430
uuu.Pia (ex.Hea) 9556 - Helmuth 350

En vän till mig fick ta bort sin häst pga. lös benbit.

Är det inte bättre att hålla sig till en ras? det tycker jag iaf. Iallafall när det gäller så himla okika raser.. Har ju själv betäckt mitt hbl sto med pre hingsten Jugueton Mac, men han är ju en hbl typ, som dessutom rids av jan brink.

jag känner en av döttrarna till gränsbo ägaren och ahr fått höra att pga naturbetäckning då bernstein var ung så blev han illa sparkad på frambenen av ett sto och kan därför nt ridas...
tänkte skriva detta så att man inte får blandade uppgifter :)

Ziemona skrev:
Är det inte bättre att hålla sig till en ras? det tycker jag iaf. Iallafall när det gäller så himla okika raser..

Det blir ju en ras. :smirk: Halvblodshingst + arabsto = halvblodsföl med gröna papper.

Dessutom är jag intresserad av distansritt och vill därför ha 50 % arabblod i mina tävlingshästar. Plus förstås fullblod i halvblodsdelen. Sedan om det konceptet fungerar får vi se. :angel:

Att korsa halvblod med araber är mycket mera vedertaget än att korsa halvblod med PRE. Arab är en av de raser som använts för att korsa fram det svenska halvblodet.

Habinas eventuella föl kommer att kunna registerars som renrasigt halvblod, men det kommer inte ditt föl att kunna göras eftersom PRE inte är godkänd ras för halvblodsaveln.

Har också långt framskridna planer på att betäcka mitt arabsto med Bernstein främst pga nedärvningen av hans gångarter och även lite pga hans färg. Mitt sto är fux å vad jag kan förstå då så är möjligheten att få en isabell rätt stor.
Men till min undran: Är det någon som känner till någon avkomma efter Bernstein som har en arabmor?
Om så är fallet hur är dess temperament?

Tack på förhand!! :)

Girlie

Kanske för att man inte har tillräckliga kunskaper?

Kan ju tillägga att Bernstein själv har en skvätt arabblod i sig via mormorsmormorsfar Immer som var omkring 25% arab. Ett exempel på att det svenska halvblodet är framkorsat bl a med hjälp av arabblod.

Senast ändrad:

Misstänkte det. Då får vi se till att fixa till en sådan. Du vet om att det är en Isabell som skall gå bruksprovet nu va? Kan ju vara något kanske? Om du kollar hingstar, så ser jag till att hålla Shady frisk och glad, samt fertil. :D

Åh en isabellhingst, det låter bra.

Har ännu inte bestämt vart min gamla ska åka i år....Har senaste tiden blivit sugen på Bernstein. Det är lite beroende på vad han kostar, men hon är 21 år så det kan vara sista chansen....

Hon har mkt gång så det vill jag avla vidare på.....

Jag har funderat på vad du skulle välja, men inte hört något av dig. Så jag kom på att du troligen inte bestämt dig. Jag tror det var Elise Fredriksson som skulle visa en Isabell hingst på Bruksprovet. Står om den i den andra tråden, om startlistan till bruksprovet. Har för mig att den var efter Chapman.

MissFideli skrev:
Då kanske jag kan få en dubbelgul, det slår förstås allra högst.

Tänk, jag visste att detta svar skulle komma. ;) Hoppas bara att det är något att ha också. Görel el. sussisuss (kommer inte ihåg vem av dom) lovade att hålla ett extra öga på honom. Även med kameran hoppas jag.

Vi ska hålla ögonen på honom båda två ;)

Sen komer du att få se honom på mina digitalkamerabilder!

aha! jag trodde bara attman fick gröna papper när det var xx och hbl, och inte ox.
men ja, nu när du säger det, det är ju fullblod båda två. Har jag aldrig tänkt på.
Ja, ska man ha den själv är det väl en sak, och till distans är det säkert jättebra. Men ska man sälja verkar det som att folk köper vad som helst, bara kraken är halvblod och har den "bästa" stammen.

Ja, det är det säkerligen. Men araber överlag används väl inte till mycket annat än distans? Har personligen inte sett så många inom varken hoppning eller dressyr. Men det beror ju såklart på vad man vill ha den till.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
356
Senast: cowgirl81
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
997
Senast: tomte
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
592
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit