Belladonna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad beträffar det utredningsgrupp som regeringen tillsatte, handlade om en eventuell certifiering för utövare av alternativmedicin. Hur det har gått där, törs jag inte uttala mig om.

Det vetrinära grupper som var på besök, gjorde detta för att studera ryggbehandling på häst. Hur man kan kontollera rygg, vilka tänkbara fel som kan uppstå och vilka bieffekter detta kan få.

Personligen tycker jag mig märka en mer öppen dialog med vetrinärer numera, många är för behandling och kan tom rekommendera detta när de själva går bet.

I Veterinärtidningen inbjuder "Nordiskt nätverk för forskning om homeopati för djur" till ett seminarium i ämnet (bl.a Svensk Mjölk är med och arrangerar). Kanske är det ngn här som känner till/ hört talas om nätverket, i vilket fall tycker jag att namnet antyder att forskning pågår respektive att resultat finns sammanställda?

Ja och det har inte startat nyligen, bla mjölkbönder har användt homeopatiska medel pararellt med de mediciner som vetrinär har ordinerat. Fördelen med homeopatiska medel, är att kon inte har blivit belagd med mjölkkarens lika länge med just homeopati.

att en bonde använder homeopatpreparat och att det blir undersökt i en klinisk miljö av forskare är sannerligen inte samma sak... jag vill ha klara bevis för att ett läkemedel fungerar innan jag använder det till mig själv eller mina djur. det är dessa bevis som verkar omöjliga att få tag på.

Kruxet är bara att de substanser och preparat som har användts nu och tidigare, är de som vetrinärerna intresserar sig för. Just därför att effekten varit påtaglig i många fall, dock inte alla. Rehabtiden har förkortats avsevärt, och även då mjölkarensen.

Att bönderna tar till detta, är ju för dem strikt ekonomiskt. Varje förlorad mjölkdag, ger mindre betalt. Sen kan man ju se på det hur man vill, det är helt och hållet upp till var och en.

Men att du inte ger dig :crazy: Om det nu finns en massa folk härinne som verkligen får hjälp av homeopatin, varför unnar du inte dom det då????
Det finns en miljoner olika Vanliga läkemedel ute i handeln som inte funkar ett PISS...men det är ju klart, det finns ju vetenskaplig forskning på dom :crazy:
Det som funkar på mig kanske inte funkar på dig.....sån är världen....det som skall funka 100% finns inte..inte ens i den Vanliga Medicinvärlden :crazy: :crazy:...om jag tar penicillin så skiter jag ner mig...Vad gör du????

Ja om du tror att korna blir hjälpta av socker och vatten, så är det väl precis vad det innehåller. Fast jag tror att vetrinärerna vet vad socker och vatten är, och vad det kan göra. Förmodligen skulle de inte vara så intresserade av det då, men visst socker ingår som en del av homeopatica och gör att substansen tas upp snabbare av kroppen.

Vilken substans som ingår i vad, är ju helt avhängd på vilken medcin man använder sig av. Men det är hela tiden enkla substanser i varje preparat, och därför kan det krävas flera för att komma åt ett specifikt problem.

Vi är ju mer vana vid att en medicin innehåller flera verksamma substanser, för att nå våra problem. Tex Voltaren-T som är antiinflammatorisk och smärtstillande, vanlig antibiotica finns i en hel dröse med varianter. Enkel, dubbel och bredspektra. Men fortfarande talar vi endast om en medicin, fast verkan kan ske på flera nivåer.

Många gånger kan det ge en del icke önskvärda bieffekter, antibiotica tex vet man ger en baktriell utslagning även på nyttobakterier. Finns även andra medikamenter som ger bieffekter, dåliga magar är inte ovanligt balnd både folk och fä.

Fortfarande gäller dock enligt mitt synsätt, i kombination med vetrinär kan detta inte vara fel.

Nu förstår jag inte riktigt, var i bakterien angriper i så fall homeopatmedel som inte slår ut kroppsegna mikroorganismer?
Medicinarna är väl medvetna om bieffekterna du beskriver, bl.a gör man försök med probiotika under pågående penicillinbehandling.
NSAID-preparat har ett rykte om sig att ge just magsår (min tolkning av "dåliga magar") hos häst. Nu vet jag inte vad vi skulle byta ut dem mot, men jag skulle ändå vilja påpeka att även stressade hästar får magsår och att man bör betänka vilken stress en sjuk häst, som upplever smärta och vars dagliga rutiner ändras iom att den oftast hålls avskild från "flocken", utsätts för.
I fallet kor antar jag att mastit är det vanligaste man behandlar för. Menar du alltså att homeopaten gör en bakterieodling och sedan medicinerar mot just den bakterien? (Låter skumt eftersom fynden blir rätt allmänna, dvs man kan dra slutsatsen att det är exempelvis en Streptokock men ingen går in för att se exakt vilken art)

Nu förstår jag inte riktigt, var i bakterien angriper i så fall homeopatmedel som inte slår ut kroppsegna mikroorganismer?

Det är inte principen för homeopati, däremot de mediciner tex PC slår ut ett baktriellt angrepp. För homeopati gäller lika bora lika, enkelt uttryckt.

Alla levande individer har ett helt bibliotek av bakterier i kroppen, dvs det vi blir sjuka av finns redan i våra kroppar men under en balans. När en specifik bakterie tar över, så brukar en annan få kliva undan.

Vi kan ta ett löst exempel, lunginflammtion kan bero på många olika saker. Men med vanlig PC behandlar man åkomman som den är, med homeopati lite annorlunda. För lunginflammation kan var en följdsjukdom, eller man kan ha blivit kall/förkyld, eller männsikor har utvecklat sjukdomar i samband med deprissioner.
Med homeopati tittar man på den utlösande faktorn, något annat har fått stiga tillbaka så att åkomman har fått full verkan. Det är detta man skall förstärka för att återupprätta balansen i kropppen, därför angriper man inte bakterien utan låter kroppen själv förstöra den genom att stärka den delen som blev försvagad.

Det tar av naturliga skäl lite längre tid, därför anser jag att man bör fundera/överväga om det finns den tiden. Om någon är sjuk bör man kanske fundera på snabbare alternativ, men detta gäller nu sjukdomar. Eksem och annat är väl kanske inte i ett akut skede, kan man inte få hjälp på vanligt sätt så är faktum det att många blivit hjälpta med just homeopati.

Jag gick själv under många år till hudläkare pga grava roasis angrepp, i ansikte och på övriga kroppen. Det blev aldrig någon förbättring, trots tvålar, cremer, tabletter, div vätskor som skulle baddas in osv. Jag gav upp när jag var 18 år, då hade vi provat allt i över 3 år. Så min sista chansning var just en homeopat, nåväl 8 veckor senare var jag kvitt mina besvär som jag levat med genom hela tonåren.

Jag har ingen utbildning inom just homeopati, den ingick bara som ett fack i min utbildning. Att veta vad den står för, hur principen lyder osv. Därför är jag säkert ingen hejare på att förklara, men hoppas att du förstår vad jag menar. Detta är inte till för att övertyga dig, jag är en vän av valfrihet. Kan nämna detta, fick jag en halsfluss, så blev det PC till trots att jag är intolerans mot vissa typer. Jag har i det läget inte råd att vänta på verkan från homeopati, tyvärr tar den för lång tid jag har provat och det funger det med. Men jag brukar oftast bli otroligt sjuk i samband med streptokocker, därför väljer jag en snabbare väg.

Jag förstår fortfarande inte hur man får bort en bakteriell infektion om man inte angriper roten till det onda, dvs bakterierna?

Att du blev frisk från din halsfluss beror nog snarare på kroppens eget immunförsvar än homeopatvatten.

Knappast troligt, då streptokocker inte försvinner utan hjälp på traven. En obehandlad streptokockinfektion kan ge ledgångsreumatism, och det finns tom människor som suttit i rullstol pga oupptäckt streptokockinfektion.

Men det var inte frågan nu, jag gav en förklaring hur principen fungerar sen får man ta det precis som man vill.

Klart de kan försvinna utan hjälp på traven! Kroppens immunförsvar! Däremot så tycker jag att man ska behandla halsfluss, eftersom det kan ge otäcka komplikationer om kroppen själv inte lyckas få bukt med dem i tid. Men folk överlevde ju även innan det fanns antibiotika, fast kanske inte lika länge :crazy:

Vid en stretokockinfektion har inte kroppen kvar sitt immunförsvar, det är därför som bakterien bryter ut på allvar och tar överhand. Normalt sett ingår streptokocker naturligt som en del av kroppen, när immunförsvaret blir nedsatt kan dessa få övertag.

Däremot så tycker jag att man ska behandla halsfluss, eftersom det kan ge otäcka komplikationer om kroppen själv inte lyckas få bukt med dem i tid

Fixar inte immunförsvaret komplikationerna då? :devil:

Jo, kroppen har visst kvar sitt immunförsvar! Däremot så har bakterierna för tillfället övertaget vid infektionen! Men immunförsvaret kämpar ändå på!

Det är väl det som är själva grejen, att för att undvika komplikationer så bör man behandla? Det jag skrev i mitt förra inlägg var att jag inte tror att homeopatvattnet har någon effekt, utan att det var kroppens eget immunförsvar som fick bukt med infektionen.

Som sagt man får tycka olika, själv tror jag att den är användbar men man bör kunna urskilja när den skall användas och inte.

Du skriver att "det vi blir sjuka av finns redan i våra kroppar men under en balans" vilket endast är till viss del är sant och gäller de potentiellt patogena mikroorganismerna. De obligat patogena är som namnet antyder alltid sjukdomsframkallande och torde således inte finnas naturligt i kroppen. Så det där med att "något annat har fått stiga tillbaka" kan ju inte vara orsaken i det fallet.
Alla antibiotika dödar inte bakterien utan det finns de som hindrar tex dess delning och låter immunförsvaret sköta dödandet.

Gulig: :bow: :bow: :bow:

boj: lika botar lika beryder inom homeopatin att om man ger ett medel som ger samma symptom som sjukdomen personen lider av (när jag provade det: zinktabletter (uttorkande på huden) mot torra händer). när homeopatmedlen "uppfanns" fanns inte den medicinska kunskapen som finns idag, man kunde inte hitta roten till problemen alla gånger, utan man fick gå på symptomen.

lika botar lika beryder inom homeopatin att om man ger ett medel som ger samma symptom

Fel, jag sitter med en homeopat bredvid just nu. Hon säger att man tar reda på var bristen ligger, höjer den för att få en likhet/balans då kan kroppen själv läka det som är problemet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 906
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 330
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka