Nu förstår jag inte riktigt, var i bakterien angriper i så fall homeopatmedel som inte slår ut kroppsegna mikroorganismer?
Det är inte principen för homeopati, däremot de mediciner tex PC slår ut ett baktriellt angrepp. För homeopati gäller lika bora lika, enkelt uttryckt.
Alla levande individer har ett helt bibliotek av bakterier i kroppen, dvs det vi blir sjuka av finns redan i våra kroppar men under en balans. När en specifik bakterie tar över, så brukar en annan få kliva undan.
Vi kan ta ett löst exempel, lunginflammtion kan bero på många olika saker. Men med vanlig PC behandlar man åkomman som den är, med homeopati lite annorlunda. För lunginflammation kan var en följdsjukdom, eller man kan ha blivit kall/förkyld, eller männsikor har utvecklat sjukdomar i samband med deprissioner.
Med homeopati tittar man på den utlösande faktorn, något annat har fått stiga tillbaka så att åkomman har fått full verkan. Det är detta man skall förstärka för att återupprätta balansen i kropppen, därför angriper man inte bakterien utan låter kroppen själv förstöra den genom att stärka den delen som blev försvagad.
Det tar av naturliga skäl lite längre tid, därför anser jag att man bör fundera/överväga om det finns den tiden. Om någon är sjuk bör man kanske fundera på snabbare alternativ, men detta gäller nu sjukdomar. Eksem och annat är väl kanske inte i ett akut skede, kan man inte få hjälp på vanligt sätt så är faktum det att många blivit hjälpta med just homeopati.
Jag gick själv under många år till hudläkare pga grava roasis angrepp, i ansikte och på övriga kroppen. Det blev aldrig någon förbättring, trots tvålar, cremer, tabletter, div vätskor som skulle baddas in osv. Jag gav upp när jag var 18 år, då hade vi provat allt i över 3 år. Så min sista chansning var just en homeopat, nåväl 8 veckor senare var jag kvitt mina besvär som jag levat med genom hela tonåren.
Jag har ingen utbildning inom just homeopati, den ingick bara som ett fack i min utbildning. Att veta vad den står för, hur principen lyder osv. Därför är jag säkert ingen hejare på att förklara, men hoppas att du förstår vad jag menar. Detta är inte till för att övertyga dig, jag är en vän av valfrihet. Kan nämna detta, fick jag en halsfluss, så blev det PC till trots att jag är intolerans mot vissa typer. Jag har i det läget inte råd att vänta på verkan från homeopati, tyvärr tar den för lång tid jag har provat och det funger det med. Men jag brukar oftast bli otroligt sjuk i samband med streptokocker, därför väljer jag en snabbare väg.