Belladonna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till att börja med kan man väl kanske säga att belladonna är giftig i sin ursprungliga form, men som någon sa, använt i homeopatin är den naturligtvis inte giftig, då skulle den naturligtvis inte rekommenderas. Däremot finns det många hästar som får allergiska reaktioner mot belladonna, då det är en mycket stark ört.
Förr i tiden användes belladonna som stakt sömnmedel...
Sedan har ju denna tråd utvecklats till en diskussion om huruvida homeopati är effektivt eller inte. Ha lite ödmjukhet, folket! Nu ska jag ärligt säga att jag inte har läst några vetenskapliga bevis på att det ÄR effektivt, men har å andra sidan sett att det har fungerat på både människor och hästar, men även sett motsatsen. Jag tror att det ligger mycket psykiskt bakom, men kanske inte så mycket "tror man på det så fungerar det", utan snarare "tror man INTE på det så fungerar det inte"! Men det här är bara min personliga åsikt...

Jag menade inte att vara arg, ledsen om du uppfattade det så!!
Ibland blir man bara lite trött på att upprepa samma saker igen och igen, det var inte riktat åt dig bara.

Problemet är att folk inte har tillräckligt med kunskap för att välja rätt medel åt sina hästar, och därefter drar slutsatsen att det inte funkar....

Grejen med RD är att det endast funkar om hästen är rädd/orolig pga de skäl som medlen i RD är verksamma för.... Det finns ju ett 30-tal andra blomstermedel att välja från också.

Som du säger själv: din häst är nu lugnare därför att ni förstår varann mkt bättre. I RD finns medel som hjälper mot shock, trauma, otålighet, panikångest och starka rädslor. OM inte din hästs "hetsighet" berodde på t.ex. att han hadde upplevt en svår shock nån gång, så hjälper det alltså inte att ge RD heller.

Därför rekommenderar jag ALLA som vill prova naturmedel på sina hästar att antigen läsa jättemkt och utbilda sig själv inom ämnet, eller att ta kontakt med en som har utbildning/lång erfarenhet inom alternativmedicinen! :)

Det beror på hur mycket den är utspädd. I Belladonnans fall så är den nog utspädd till D 24 och däröver har jaf för mig. Och då finns det inget kvar ja.

/Maria

Inom klassisk medicin arbetar man inte med att maskera problem!

Nej och det är inte principen med homeopatin heller, att maskera problemet. Här handlar det om att behandla ursprunget som orsakade problemet, och inte problemet i sig som oftast läker när ursrunget avklingat. Alltså man hjälper kroppen till att självläka.

En utbildad veterinär vet VAR substansen verkar och VARFÖR den gör det, alt kan slå upp detta i fass och även kalkylera risken för ev biverkningar/ samverkan med annan medicin.

Jag skulle vilja påstå att även en homeopat kan göra detta, det finns även ett sk FASS över homeopatmedel också. Det handlar alltså inte om att behandla med hjälp av en etikett, utan med en mångfald av olika substanser. Här kan en duktig homeopat ta fram flera olika versamma substanser som hjälper individen på rätt köl, ibland är det lite svårare att träffa rätt och ibland funkar det redan från början.

Viktigt är dock att aldrig låta alternativ behndlingsform ersätta vetrinärvård, vetrinärvård går utmärkt att kompletteras med alternativa behandlingsformer.

Så vilka kurser har en homeopat läst? Vilken kurslitteratur?
Har du hoppat av, jag vill minnas att du titulerat dig "Dipl homeopat"? Vilka garantier ger det för att behandlingen blir korrekt? Har du en legitimation att förlora om du felbehandlar?

det var alltså Belladonna jag menade att hoeopaten inte rekommenderade då min häst inte är aggresiv,däremot beställde jag räddningsdropparna men de verkar inte ha någon verkan trots att hon fick dem för symptomen jag nämnde för homeopaten.
Undrar just om det verkligen ärnågon vits att ge henne men skall je det en chans och ge klart flaskan iallfall. Hon är inte allmänt stressad men har lätt för att spänna sig i olika situationer.

Hästhomeopat ja, ej människohomeopat...... :smirk: Det är DEN utb. som är femårig, på hästsidan finns olika kurser att läsa.

Vad sk. felbehandling angår, om en läkare ger en ej verksam medicin till mig, så får han fortfarande praktisera eller hur???? Annars ska jag genast gå och anmäla ett antal läkare och veterinärer vilkas behandling inte har gett resultat.......... :devil:

Ni skulle ha vår vet. Gud :bow:

Men jag håller med, de flesta är VÄLDIGT blinda vid leder och ledproblem som bara ska komma från lederna osv. Jag vågar ju inte flytta för vem ska lyssna på mina (Patsys) diffusa problem sen och dessutom kunna hjälpa mig?

Till de homeopatkunniga, vad ger man en ponnys som ska se vild och vacker ut på utställning? Alltså jag behöver ngt uppiggande!! Hon ser ut som om hon ska somna när som helst... :crazy:

Vilka kurser, hur lång tid tar de? Vem undervisar motsv. det läkarna undervisar på människosidan? Kurslitteratur?
Med felbehandling menar jag att man ställt en felaktig diagnos och orsakat skada genom att behandla därefter.
"Ej verksam medicin" vore jobbigt om man kunde anmäla eftersom det bl.a skulle omöjliggöra diagnostiska behandlingar.

"Vem undervisar motsv. det läkarna undervisar på människosidan? Kurslitteratur?"

Det är jag också mycket nyfiken på! Tycker det är märkligt att någon som själv inte gått läkarutbildningen säger att man läser "samma saker"

okidoki. eftersom du är självunämd expert är det dig jag frågar.

kan du visa mig några uppgifter på att homeopatmedicin fungerar? nu vill jag ha riktiga fakta, inte ngt som en grupp homeopater hittat på. om preparatet nu fungerar, varför visade den stora undersökningen som visades i tv ingenting (en amerikan hade utlyst en stor belöning till den som kunde bevisa att homeopatmedicin fungerar. belöningen har fortfarande inte betalats ut...)?

den röda tråden i homeopatmedicin är att vatten har minne. hur skulle det gå till? var lagras minnet? har den enskilda vattenmolekylen ngt minne? en utförlig förklaring tack.

belladonna är en mycket giftig ört som använts till att förstora pupillerna, vilket ansågs fint. därav namnet. den ska också ha använts som hjärtmedicin.

www.arcanum.se
vet inte om jag får länken att funka, annars är det bara att söka på nätet själv.

Vad är homeopati?
Arcanum - Tradition och nytänkande

Djurhomeopati & veterinärmedicin - 2 år

Homeopati 3 år

Basmedicin

Utbildningens målsättning

Förbund och myndigheter

Undervisande lärare
Internationella samarbetspartners

Betyg och diplom
Ansökan till utbildning

Vad kostar utbildningen

Skolans lokaler och boende
Kontakta oss

Bokhandel

Det är läkare själv som säger det, kommer ej i håg namnen, och du skulle inte veta vem det var ändå, eftersom det är i Norge....

Du kan inte orsaka skada med homeopatmedel, det ända som då sker är att det inte händer något! Man kan alltså inte bli skadad av det på något sätt. Kan också tillägga att homeopater inte har lov att behandla livshotande tillstånd som t.ex.cancer...

Tycker det är tråkigt att du har en sån oerhört negativ attityd, och jag har en känsla av att samma vad vi säger så kommer du ändå inte ändra uppfattning. Känns därför ganska lönlöst att försöka förklara..... :(

Kolla sidan som martha länkade till, om du är intresserad.

yep, nu har jag kollat in sidan, där fanns noll fakta om hur det skulle fungera... varför är det så svårt? eftersom du och centaur verkar så "kunniga" inom detta område önskar jag lite fakta, alltså belägg för det ni säger.

centaur: tror du inte att det där med kokain är en skröna? i sverige kostar ett gram kokain ca 1000 spänn = väldigt dyrt om man skulle ge det till en häst och få effekt.

Min negativa attityd har sitt ursprung i att även tillstånd som inte initialt är livshotande kan utvecklas åt det hållet om de inte behandlas på ett korrekt sätt.
Varför inte läsa medicin om man är intresserad av att bota? Det är DÅ man har möjlighet och kunskap att komplettera med alternativ, exempelvis akupunktur.
Jag förstår inte vilka biverkningar du är så fruktansvärt rädd för? En verksam substans inverkar ibland på fler sätt än ett och detta tar man med i beräkningen då man behandlar.
Har du överhuvudtaget läst igenom några biverkningsrapporter? Vet du att de flesta rör vacciner? Vaccinerar du din häst trots riskerna?

Jag är inte så kunnig så jag är utbildad, utan har använt homeopatin som ett komlement i behandlingen av mina djur
Sen har jag lärt mig att det är lönlöst att försöka förklara för döva öron..det finns annat att lägga ner sin energi på...
Jag och hästarna är nöjda med att det funkar bra...mer behövs inte...det finns många duktiga utbildade homeopater ute i landet som är villiga att hjälpa dig om du kört fast...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 906
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 330
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka