Belladonna

Status
Stängd för vidare inlägg.
:bow:

jag måste säga att det stör mig lite att det inte finns nån fakta som är lätt att få tag på, något som skulle bevisa att "medicinen" fungerar...

traditionell medicin genomgår en lång rad tester innan den får säljas. då är eventuella biverkningar dokumenterade.

jag har själv provat homeopatpreparat, men de var helt verkningslösa.

Nej, men då vet du ju att dom är verkningslösa....varför ödsla energi på det då :confused: :confused:

Jag vet dom som inte får verkan på cellgifter...inte tjafsar jag om det... :angel:

Havre fungerar inte, har testat. Antingen blir hon bara fet eller så blir hon en äcklig bitch som inte gör någonting för att samarbeta ALLS. :crazy:

Dags att avsluta diskussionen????

Jahapp, nu har min häst fått de s.k räddningsdropparna som hon blev rekommenderad av dipl. homeopat och kan konstatera att enda reultatet som blev är att hästen numera tigger! Hon har fått dropparna på diverse godbitar, ibland direkt i maten men lugnare har hon inte blivit. Igår när jag red hemma i paddocken så kikade ett rådjur fram som GÄÄÄÄRNA ville åt rundbalen, och hästkraken höll på att hoppa ur skinnet- trots att hon är van att träffa på dem både när hon är fri och när jag är uppsutten.
Alltså- räddningsdroppar är buffel och båg och jag kommer INTE att bemöda mig med att diskutera detta vidare då det redan gjorts en hel del....
Däremot vill jag tacka alla för att ni lagt ner er energi på min tråd,jag har numera en annan insyn och alla har vi vår tro.

Re: Dags att avsluta diskussionen????

Alltså- räddningsdroppar är buffel och båg och jag kommer INTE att bemöda mig med att diskutera detta vidare då det redan gjorts en hel del....

Jag måste säga, du har provat dem en gång, på en häst, och dömer ut dem.
Du kan inte ana vilka effekter vi har av de dropparna där de BEHÖVS.
Vad som alltid förespråkas är att ägaren/skötaren/ryttaren också ska ta samtidigt, lika mkt. Då problemen ofta speglar sig från denne.

Jag har använt dropparna på mig själv, med mkt goda resultat, när jag varit hysteriskt ledsen, orolig, tvärförbannad, eller inför stora kurser då jag måste vara fokuserad. Även vid svåra mens-smärtor. De räddade en hel semester för mig en gång.
Jag har fruktansvärd flygskräck, tror jag ska dö varje gång jag flyger, med Rescue blir jag bara nedstämd.

Jag har använt dem på totalhysteriska hästar vid lastning, med fina resultat, hästen släpper spänningarna och tycker inte det är läskigt mer.

Jag har använt dropparna vid avskiljning sto/föl, mkt goda resultat.

Hästar som utsatts för trauman, etcetcetc.

Att påstå att det är Buffel och båg är lite att ta i, du får naturligtvis tro vad du vill, precis som alla andra, men det är så synd att "kräka" av sig på detta vis.

Lite tro på det man gör och ger skadar aldrig.

:)

Tex som kan du ju höra från dom som har fått sina djur hjälpta av en homeopat där inte en vanlig veterinär lyckats. Jag vet många sådana fall både av det jag hört från andra och egna erfarenheter.
Sen är det så trist med folk som måste få ALLT vetenskapligt bevisat. Vissa sker bara är och fungerar! Människan är ingen gud som kan lägga fram bevis för allt.

DEt som inte fungerar för dig och din häst kan fungerar utmärkt för en annan trots att det är samma medicin.
Så att det är buffel och båg kan du inte säga.

Hon har fått dropparna på diverse godbitar, ibland direkt i maten men lugnare har hon inte blivit.

Kruxet är att de inte skall blandas med mat, hästen skall ej heller ha mat i munnen. Bäst är att ge dropparna antingen 12-15 minuter före fodring, eller ca 10 minuter efter. Medlet tas inte upp genom magen, utan genom slemhinnorna i munnen. Ges de på rätt sätt så får man ett bra resultat, felaktigt ger ett utebliviet resultat.

Om hästen vägrar ta dom i munnen, så är det bättre att droppa i vattnet. Tillägar att det gäller ALLA homeopatiska medel, samt att man inte får ta pillerna i handen.

I en liten mängd vatten, som man ser ger hästen med lite mediciningivare ja.

Piller är som du säger en fördel att lösa upp i vatten, dessa skall man ju inte alls ta i. Tabletter är ok att ta i, men kan vara enklare att lösa i lite vatten och ge.

Jag har skrivit två uppsatser på universitet om alternativmedicin och varför det bemöts som det gör - dvs som kvacksalveri. Titeln på min sista uppsats var:
Professionalisering inom djursjukvård 1890-2001, En undersökning i naturvetenskaplig medicin vs. kvacksalveri och alternativmedicin

Det här är ett stycke ur ett kapitel:
Alternativmedicin inom djurområdet skulle kunna definieras som medicin och behandlingar utöver den som erbjuds av den konventionella vetenskapliga medicinen. I SOU 2001:16 definieras alternativmedicin som ”metoder som används för att förebygga och behandla sjukdomar och skador hos djur där det för närvarande inte går att finna en vetenskaplig säkerställd effekt”. Just det här med att veterinärerna betonar ”vetenskapligt säkerställd effekt” kommer vi att se mer utav i ett senare kapitel.

Faktum är alltså att det inte finns bevisad forskning på att detta fungerar. Och då kan man fråga sig varför? Svaret på det är att de som utövar det inte är intresserade!!!

Jag är helt öppen för alternativmedicin, det är inte det jag säger. Men jag blir förbannad när folk påstår att det är bevisat att vissa saker fungerar när det uppenbarligen inte är det!

Jag hänvisar till den statliga offentliga utredning som gjordes för ett par 2001! Ridsport refererade till den i flera välskrivna artiklar om alternativmedicin.

/C

PS: Är någon intresserad av uppsatsen kan ni bara säga till. D.S.

Och det här var givtvis inte riktat till Carmenzita utan till alla som påstår att det är vetenskapligt bevisat att homeopati fyngerar. Observera vetenskapligt!!!

Dvs inte att man hört det av någon eller att man testat på sin egen ponny.

:)

Jag använder mycket homeopatmedel till hästarna, enkelmedel som jag VET funkar för specifika saker, t ex hovbölder, slagskador, lungproblem...och det FUNKAR...belive me....
jag ger t ex arnicaD200 till alla hästar som är nyopererade...visserligen vet jag ju inte hur dom skulle varit annars, men när dom kommer från operationer och man VET att dom varit o rotat och grävt väldigt mycket...och hästen är inte ens svullen dagen efter...ont kan dom ha, men svullnader finns inte...hingstslagsmål då hästarna ser ut som schweizerostar men bett o slag(räknade till 38 hål på en hingst en gång)normalt skulle dom vara så stela dagen efter så dom skulle inte ta sig ur boxen engång....MÄRKTES inte på nån av dom att dom slagits...och såren var läkta på en vecka...jag har använt en del av homeopatins medel så många ggr på just specifika saker så jag kan nog säga att det funkar.....har skickat iväg en pillerburk till en man som skall mäta effekten på hästars mjölksyra efter ansträngning, han har gjort dessa tester förut, och nu skall han göra dom med arnica direkt efter arbetet.det skall bli intressant.

Eller gör som vissa arab-uppfödare, dom ger hästarna kokain!!! :eek:

Nu ska jag komma med mina tips...lite hemliga och sakert inte helt ok. Jag vet ett flertal hastagare, som sprutar in vodka rakt i blodet pa hastar for att de ska hetsa upp sej lite. Om de vill att de ska lugna ner sej sa far de whiskey eller konjak istallet.
Jag vet aven de manniskor som ger sina hastar 1 liter Guinness pa tavlingsdagen, sa att hastarna ska lugn ner sej.

Jag skulle aldrig gora det sjalv!! Jag tycker att man gor mer skada an nytta av att mixtra med sadana grejer.

Jo jag tror dig att det funkar! Men det är fortfarande inte vetenskapligt bevisat och då kan man inte skriva som vissa gjort ovan. Isåfall hade det inte kallats alternativmedicin! :)

Har du kollat med läkemedelsföretagen? Jag skulle kunna tänka mig att de utfört tester för att se om medlen är verksamma och värda att producera och sälja...

Det är ju naturligtvis fullt möjligt, det som händer då är att medlen kommer endast att finnas tillgängliga på apoteket. Artrox är ett sådant lysande exempel, såldes tidigare på hälskokosten mot dåliga leder.

Något medecinföretag fick för sig att kolla sanningshalten i preparatet, och numera får detta inte säljas på annat ställe än just apoteket. Faktum är att alla preparat med samma innehåll/substans skall säljas där, räknas som medicin.

Som sagt var - så länge det klassas som alternativmedicin är det inte vetenskaplig medicin.

När jag forskade på detta 2001 fanns det inga som helst vetenskapliga bevis för att detta funkar!!

Det intressanta är att utövarna många gånger förhindar/inte är hjälpsamma vid forskning inom områdena.

/C

Det intressanta är att utövarna många gånger förhindar/inte är hjälpsamma vid forskning inom områdena

Det låter i mina öron mycket skumt, därför att vi hade åtskilliga utredningsgrupper på kliniken under min utbildning. Dels vetrinära utredningsgrupper, någon grupp från regeringen som tillsatt en undersökning.
Nu syssaldes det iofs inte strikt med homeopatiska preparat, men att någon skulle vilja hindra intresserade personer låter märkligt för mig. Då kan det inte handla om seriösa männsikor, det är bara oseriösa som har något att dölja.

Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Det intressanta är att utövarna många gånger förhindar/inte är hjälpsamma vid forskning inom områdena

--------------------------------------------------------------------------------

Det låter i mina öron mycket skumt, därför att vi hade åtskilliga utredningsgrupper på kliniken under min utbildning. Dels vetrinära utredningsgrupper, någon grupp från regeringen som tillsatt en undersökning.
Nu syssaldes det iofs inte strikt med homeopatiska preparat, men att någon skulle vilja hindra intresserade personer låter märkligt för mig. Då kan det inte handla om seriösa männsikor, det är bara oseriösa som har något att dölja.

men varför är resultaten inte offentliggjorda? de som sysslar med sånt här borde ju vara intresserade av att så många som möjligt får hjälp, och då är det ju enklare om man kan bevisa att det fungerar. om man har två alternativ, varav det ena är bevisat effektivt, så väljer nog de flesta det, även om det kanske är lite dyrare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 906
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 330
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj