Belladonna

Status
Stängd för vidare inlägg.
ojsan,detta utvecklade sig till en mkt intressant tråd! Skall prata med vet imorgon om deras medel och sedan ringa homeopaten i stan för att få reda på mera,återkommer senare med reovisning samt resultat.

Inom klassisk medicin arbetar man inte med att maskera problem!
Medicinare är de personer som har kunskapen för att gå till botten med problemen och finna deras ursprung istället för att läsa på en etikett som talar om att "detta stärker skelettet" eller "detta blir hästen lugn av".
En utbildad veterinär vet VAR substansen verkar och VARFÖR den gör det, alt kan slå upp detta i fass och även kalkylera risken för ev biverkningar/ samverkan med annan medicin.
DET vill jag se en homeopat göra!

En veterinär ser VAR problemet sitter, men oftast inte VARIFRÅN det kommer...spruta vä fram fyrahundratolv ggr :crazy:
en hälta kan komma och oftast kommer ifrån nån störning , antingen i skelett, muskler eller organ...DET KAN och betoning på KAN...inte en vet ta fram
Jag har otroligt mycket erfarenhet av veterinärer, jag är på kliniken med olika hästar i genomsnitt 2 ggr i veckan och har så varit i 8 år......sällan en vet utvärderar en häst förutom ledbehandlingar.

Tyvärr förstår jag inte vad du menar att en veterinär inte kan ta fram? Hältor med ursprung ngn annanstans än i leden eller förstod jag dig fel?
Nu har jag en helt annan erfarenhet av veterinärer, både privatpraktiserande och distrikt. Detta har varit människor SOM INTE GER SIG förrän problemet är löst och då har de tagit hänsyn till helheten, alltså inte hängt upp sig på en led.
Samtidigt ger ju inte din uppfattning belägg för att man maskerar problem, sitter de inte i leden så kommer ju inte en injektion där ge ngn effekt heller...Trots allt så åker du till klinik...

Mina egna hästar är sällan eller aldrig halta, tävlingshästarna böjs igenon en gång per år och än är det ingen som behövts behandlas...däremot så förebygger jag mycket..
Sen så jobbar jag med konvalecenter och har haft drygt 400 olika häst de sista 8 åren och dom är ju naturligtvis skadade...dessa hästar åker jag till kliniken med då det är med mitt ansvar förenligt....en ledinjektion kan visst göra hästen bättre, men på sikt kommer skadan tillbaka om man inte åtgärdar primärskadan....och primärskadan har då aldrig jag varit med om att en veterinär har åtgärdat nångång...synd men sant..fel och/eller överbelastningar är nog en stor del till att det finns så mycket halta hästar, en häst är expert på att lägga över en del på en annan när det gäller rörelseschema..
Jag försöker pö om pö få veterinärerna att tänka lite mer på helheten och på "mitt" sätt, en del saker kan man få igenom och jag har ändå märkt på dessa år att inställningen har blivit bättre....därav är att jag åker till klinik...

REMEDY RESCUE

Njae.som sagt någon Belladonna blev det inte. däremot har jag införskaffat räddningsdropparna.Smakade sprit om dem :D......
Ni som provat dessa droppar, hur lång tid tyckte ni att det tog innan det blev något resultat?

Re: REMEDY RESCUE

Både jag och min häst tar räddningsdroppar när vi ska tävla.. :rofl: Det verkar så som att tävlingsnerverna lugnar sig och man kan koncentrera sig på det viktiga som att veta vilket varv man har valt att visa i samt gångartsföljd osv... Man tar dem ca en halvtimme innan man ska in på banan.

Jag vet även att homeopatmedel fungerar, men det ger man framförallt långsiktigt, och då ska man ge individens konstitutionella medel. Vilket det är måste du få hjälp av en utbildad homeopat att ta reda på. H*n vill veta bl a hur hästen är mentalt, lättfödd/svårfödd, dricker mycket/litet, ofta halt, mm mm mm...

Så att säga att en häst ska ha Belladonna bara så där inte helt rätt. Visst, det finns medel som även hjälper till vid akuta problem, t ex så kan man ge Nux Vomica 1 gång/halvtimme med mycket gott resultat vid kolik I VÄNTAN PÅ VETERINÄREN. (Min veterinär har en timmes restid hem till mig, så jag kan inte "vänta och se" om anfallet går över utan måste ringa direkt.) För det är så att homeopatin kan inte ersätta veterinären vid akuta problem, men det är ett alldeles jättebra komplement!!!

Och i förebyggande syfte finns det inget som slår homeopati tycker jag. Men det är min åsikt och den står jag för. Den som tycker att homeopati är hokuspokus får gärna tycka så för mig, det är deras förlust.

Nyfiken fundering- hur är det bevisat??

Jag vet inte, den enda erfarenhet jag har är räddningsdroppar jag några gånger gav min ponny- som då var ännu hetsigare och mer snurrig än vanligt :crazy: Fast vi säger väl att det berodde på något annat än räddningsdroipparna. :smirk:

Man har forskat såklart.... :smirk:
Eftersom vissa påstår att homeopatiens läkande verkning är en placebo effekt, så har man gett sockerpillar till ena halvan och homeopatmedel till den andra.... Resultaten visar tydlig att personerna som har fått medlen uppnår snabbare tillfriskning och allmänt bättre hälsotillstånd.

Man har även forskat på djur (som ju inte har nån "tro" på om medicinen fungerar eller ej...), och det har kommit fram att homeopatien fungerar även bättre på djur än människor!!! Samma sak gäller med små barn...
Kanske beror det på att djur och barn inte är så trångsynta och har så massa fördomar mot saker dom inte förstår..... :smirk:

Ni får gärna fortsätta att stänga ögonen för alternativa behandlingsformar, Mig gör det inget - dock är det ju tråkigt för er själv och era djur. Men alla får ju tycka som dom vill...... :angel:

Och än en gång - RD är ingen drog, den hjälper bara till att lugna ner hästen OM DET ÄR RÄTT MEDEL! Du tar ju inte magmedicin om du har ont i huvudet??

Det är skillnad på hetsig och hetsig, man måste hitta orsaken till beteendet innan man kan hitta ett bra medel! Det finns 38 olika blomstermedel som man kan kombinera och ge. Min häst har dom iaf hjälpt enormt mkt, och även mig själv.

Men jag tror det är svårt att förklara för nån som egt inte är så intresserad hur det går till och vilka principer man arbetar utifrån. Jag kan ju säga att på human-sidan är homeopati-utb. ett femårigt studium, och man läser även nästan halva medicinstudiet, så inte är det flum!

"man läser även nästan halva medicinstudiet"

Gör man? Vilka delar då? Hur vet du att det är jämförbart med medicin?

Man läser allt som har med anatomi, fysiologi, patologi osv osv, alt som inte har med medicineringen av sjukdomar att göra..... Det är läkare som undervisar (har själv pluggat, men hoppade av) i dom medicinska ämnen.

Men oj-bli inte så arg! :crazy:

Jag var bara nyfiken på hur det var bevisat, eftersom jag tidigare bara hört att det inte kunde bevisas.
Jag är väldigt intresserad av olika alternativbehandlingar. Just homeopatin har jag läst mycket om och intresserat mig för tidigare, men då flera vänner till mig provat av olika anledningar utan resultat så mattades intresset något. Därmed säger jag INTE att det inte fungerar!

Har jag sagt att räddningsdroppar är en drog??
Jag pratade bara om MIN erfarenhet av RD.
Och idag är hästen en bra bit lugnare än hon var då, p.g.a. att vi numera förstår varandra bättre. :)

Du behöver väl inte gå till attack bara för att jag ställer en fråga? :smirk:

I stallet där jag stod så gav några tjejer nått till sina hästar som dom köpt via veterinären... men kommer inte ihåg vad det heter... :confused: fråga din veterinär om råd!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 906
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 330
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka