Belladonna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl klart att det spelar roll hur något funkar! Om du skulle hitta på världens bästa substans mor värk, som fungerat prickfritt i 10 år, men efter den tiden så upptäcker du att du visst har råkat pajja levern på kuppen...... är det då något värt att det fungerade mot smärtan? Nej! Klart att det är viktigt att utreda precis vad som händer i kroppen!

Lite kemi och cellbiologi skulle nog inte sitta helt fel, du verkar inte ha riktigt koll på begreppen. Hur kan en molekyl ha ett minne?

Det är väl klart att det spelar roll hur något funkar! Om du skulle hitta på världens bästa substans mor värk, som fungerat prickfritt i 10 år, men efter den tiden så upptäcker du att du visst har råkat pajja levern på kuppen...... är det då något värt att det fungerade mot smärtan?

Nej och det är just därför vi använder oss av homeopatmedel hellre än medicin :devil:

Vi har ju redan haft denna diskussionen och jag har redan sagt en gång att självklart tar man ut en veterinär om hästen är sjuk, Men om dom inte klarar av att behandla orsaken väljer du då att slakta din häst istället för att låta homeopatin göra ett försök??

om mitt djur lider och vet anser att det inte har någon möjlighet till ett bättre liv hade jag nog hellre avlivat det än låtit det lida längre. hade det inte lidit är det möjligt att jag provat homeopatmedel i ett sista desperat försök.

Säger som fio.....klassisk medicin= Men OJ....levern pallade visst inte, ta bara mini pillrena...men OJ...folk dog visst :crazy:
Sen är homeopatmedel INTE bara vatten..trodde du verkligen det :confused:
Det må vara att jag inte är så bevandrad i kemi, men jag SER iallafall vad som händer IRL.... :crazy:

jag gjorde ju det. det är redan någon som har räknat ut varför vi har fantomsmärtor och hur hela proceduren fungerar.

tja jag skulle väl bara säga att det är knappast tack vare homeopatin som vi i I-länderna lever längre och friskare än de i U-länderna...

Jag använde ju ditt eget exempel, att det inte spelar nån roll vad som händer, så länge det hjälper!

Ur "medicinsk terminologi" av bengt I. Lindskog:
Homeopati: (...) mycket omstridd behandlingsmetod dör man enl principen "similia similibus curantur (lika botas av lika) använder utspädningar till icke påvisbara koncentrationer av sådana läkemedel som i påvisbara mängder ger likartade symtom som den sjukdom patienten lider av (...)

Men ÄR vi verkligen friskare då??? med hjärtsjukdomar, allergier mm...det dom dör av i u länderna är ju bristande hygien och svält.finns inte rent vatten och nada födelskontroll...det har med utbildning att göra...

Men ÄR vi verkligen friskare då??? med hjärtsjukdomar,fetma, sjävmord,anorexi, bulimi,stress, utbrändhet, allergier mm...det dom dör av i u länderna är ju bristande hygien och svält.finns inte rent vatten och nada födelskontroll...det har med utbildning att göra...

Själv äter jag lachesis mutus D12, för jag har opererat bort mina äggstockar och har hamnat i klimakteriet tidigt...istället för de svallningar och trycket över bröstet jag fick(som INTE är kul alls) så käkar jag dessa och mår helt kanon....men det kanske är bättre att käka hormoner som man absolut inte vet vad som händer om 20 år med kroppen :confused: Det finns ju vissa undersökningar nu som säger sig märka oönskade effekter vid medicinering för klimakterie......att jag sen har botat ryggskott på ett dygn med homeopati är ju också en bedrift...som jag VET tar MINST 1 vecka att övht kunna röra sig någorlunda normalt på vanligt sätt, dessutom finns ingen klassisk medicinering för detta :crazy: Men ni säger ju att det inte funkar...varför funkar det för då?????????

Jag använder också vanlig klassisk medicin, men kan även komlettera med olika terapier, beroende på vad jag vill "bota", om det sen är örter, kortison, eller laser spelar ingen roll, bara det blir bra.

Vi har de moderna medicinerna tack vare att vi förr hade naturmediciner t ex örter.

I de moderna medicinerna har man försökt att "rena" de verksamma substanserna i naturens egen läkekraft för att effektivisera dem, men tyvärr så vill naturen inte bli manipulerad och därför uppstår biverkningar.

Därför kan man inte avfärda naturmediciner som blaha blaha, det är de enda mediciner som inte ger biverkningar. De är dock inte alltid så snabba att verka så i akuta fall så är det naturligtvis befogat att använda sig av den moderna medicinen trots biverkningar. Men gärna i kombination med naturmedel!

Precis som med allting annat här i livet gäller det att plocka russinen ur kakan! Och man väljer själv vad som är russin och vad som är skräp!!!

En del här tycker att homeopati är hokuspokus och en del tycker att det är jättebra. Jag kommer att fortsätta rekommendera homoepati för jag tycker att det är bra, sen är det upp till var och en om de vill testa eller inte. Och det är ALDRIG frågan om "antingen homeopati ELLER veterinär", utan det handlar om att komplettera varandra!

En seriös homeopat behandlar inte ett sjukt djur som inte först har besökt en veterinär.

Jag kan ta ett exempel från min verklighet.

Ett av mina ston hade fölat och efter några timmar såg vi att fölet hade väldigt ont i magen, han kunde inte bajsa. Vi ringde veterinär som rekommenderade Microlax. Detta var pingst, så de ville inte åka åtta mil enkel resa till oss "i onödan", i fall det hjälpte med laxermedlet.
Det gjorde det inte men jag och min mor gav både homeopatmedel, magmassage och zonterapi. (En sak som inte går att bevisa vetenskapligt, men det går faktiskt att ge zonterapi genom en länk. Tänker dock inte diskutera detta här, det måste ses i verkligheten.) Vi gav behandling en gång i halvtimmen och det gav till slut resultat! Han har aldrig haft problem med magen sen dess.

Några dagar senare fölade ett annat sto i samma by som jag bor i. Det fölet hade samma fel som vårt och de ringde veterinären som kom ut till dem. Vet. gav fölet Microlax och smärtstillande. När fölet fick smärtstillande avstannade tarmrörelserna, han hade ju inte ont längre! Detta innebar att skiteriet kom aldrig igång... Ett dygn senare fick de åka akut till Djursjukhuset men de sa att det var för sent, det var för mycket skit i tarmarna så även om de hade opererat så hade hästen haft tarmproblem resten av sitt liv. Så de fick avliva fölet.

Så den moderna medicinen är inte alltid tillräcklig!!! Enligt min syn på saken...

nej, all medicin är inte utvunnen ur örter. ett tydligt exempel är hormonpreparat. men nu handlade min skepsis inte om örtmediciner utan om homeopatpreparat, dvs magiskt vatten.

det var tråkigt att höra att fölet dog, även inom den traditionella medicinen begås det ibland misstag. när det gäller förstoppning är massage mycket effektivt, både för djur och människor.

Men det finns folk som ihärdigt envisas med att varken örter, massage eller något annat "alternativt" inte fungerar...lika ihärdigt nekar dom som du gör med homeopatin......

jag ser till ren fakta. örter och massage är välgörande, det är bevisat. örter kan innehålla substanser som fungerar mot diverse åkommor och massage ökar blodgenomströmningen i muskeln, + närheten. men när det gäller homeopatin finns det ingen som helst fakta som talar för att det skulle fungera. hela idén är egentligen absurd, att lika skulle kunna bota lika. ännu värre är det med framställningen av dessa preparaten, där det aktiva ämnet späds ut till den droppe i oceanen under rituella former. egentligen är det nog inte alltid dåligt, i och med att placeboeffekten kan "bota" många så slipper dom proppa sig fulla med olika mediciner. men när det kommer till djur som inte kan föra någon egen talan, eller vid allvarligare sjukdomstillstånd, är jag mycket skeptisk till att använda mig av vatten som medicin.

läste föressten i tidningen idag att förkylningsmedel med röd solhatt inte fungerar. därmot skulle det visst ge ett skydd mot återkommande förkylningar. :bow: till dom som sysslar med seriös forskning.

ett litet tillägg bara. örtmediciner innehållande verksamma substanser är inte mindre giftiga än vita piller, som många här verkar tro. ämnet är detsamma, men koncentrationen av det kan skilja.

fast när man ger djur så är placeboeffekten ganska så ovidkommande, eller hur....trots allt så FINNS det ganska mycket folk som ändå tror att örter o dyl är rena rama blajan...Jag kör en hel del olika, beroende på vad det är jag vill åt...och jag vet att homeopatica hjälper i många fall...sen vad vetenskapen säger, det skiter vi i..... :)

Jag tycker det är fel att jämföra naturmediciner med homeopatmedel. Ursprungsinlägget handlar om Belladonna, vilken innehåller (minst) ett klart verksamt ämne som jag inte kan tänka mig är tillåtet att ge i sin naturliga, verksamma koncentration.

Det är så konstigt det här med homeopatmedicin...både jag och hästarna blir knaggliga och dåliga av lymfosin...ett par dagar senare mår vi bättre än någonsin...samma sak med ?? (minns inte vad de heter, står uppe på rummet), de är de enda som får bort min ångest...
Konstigt värre, jag menar, homeopatmedel är ju bara "magiskt vatten"....men bättre blir jag - Mycket bättre än av vanliga mediciner som provats ut av läkare (som jag inte tål ändå, är mkt känslig för allt sånt)...mysko mysko...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 906
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 330
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård