Behövs det mer information till nya distansryttare?

Sv: Behövs det mer information till nya distansryttare?

Och man bygger inte upp sin häst på tävling, då bryter man ner. Bygger upp gör man under träning.

Skritt skritt skritt och lite jogg

Både träning och tävling bryter på ett sätt ned(men bygger även upp om hästen inte får för mycket samt får tid för återhämtning). Visst kan du använda en tävling som ett led i träningen av hästen! Konsten är väl just det, att träna o tävla utan att bryta ned hästen. Att använda en tävling som träning tycker jag är utmärkt.

Nu börjar vi hamna från ämnet och missförstå varandra. Jag är inte här för att hacka, utan bara lägga in lite andra synpunkter och tankar.

Men klart att tävlingar är en sorts träning, och klart bryter träning ner. Men vilken tur att det finns höstar då vi kan vila och rida annat. Eller hur?

Det som är sorgligt är att hjulet måste uppfinnas så många ggr om och om igen...
Vet du hur många före dig som tagit en ung, lovande häst för snabbt i unga år och därmed INTE fått hållbarhet?

Jag är säker på att de ryttarna inte var ute efter att fuska, det hade med största säkerhet med okunskap att göra.
Men anmäler man sig till en tävling så är man skyldig att känna till de regler som gäller, man ska känna till TR helt enkelt.

Det gäller ju inte bara inom distans utan alla andra grenar. Folk glömmer bort sig, känner inte till varenda regel osv även inom hoppning och dressyr också. Det kommer in ponnyungar med för långa sporrar, eller så rider man fram inför dressyrtävlingen med för långa spön. Ser domaren detta blir man diskad.

Jag tävlade t ex körning under flera år och vid ett tillfälle i början så lyckades jag diska mig själv genom att galoppera efter sista hindret. Det får man inte och det står tydligt i TR, men inte fasen har jag varenda regel i TR i huvudet och tänkte på detta när jag tidigare bara travat mig genom maraton... Efter diskningen så fanns det inte en chans att jag glömde just DENNA regel.

Med detta vill jag ha sagt att det inte är en sån stor sak egentligen. Man kan klanta sig trots att man är skyldig att känna till reglerna. Det är ju mest trist för en själv. Det ser hemskt ut när det hamnar i disciplinämnden (och jag vet egentligen inte varför det inte räckte med en diskning i de här fallen). Men investera i ett TR och er klubb borde definitivt ha ett TR för varje disciplin tillgängligt. Det är en schysst service till klubbens ryttare!

Ok, då är jag med på uppklassningssystemet. (Tror jag)

Jag var en av dem som red YR-EM på en 8 åring. (120 KM)
Jag ser inget negativt i det. Men såklart är de under utbildning och jag red Inte Kristall max, men just det måste man tänka på med hastigheter, våra hästar bli bättre och klarar av högre hastigheter.

Jag satsar iallfall på att kunna vara med och konkurera internationellt med Kristall som är 8 iår och har startat en hel del 120 KM med hastigheter. Han ska kunna gå 160 KM när han är 10 år. För att klara av det måste han ha erfarnenheter av tävlingar på 120 KM, i olika tempon. Och för att klara av att rida på hastigheter på 160 KM måste det ju gå på 120 KM.

Jag känner det så att Sverige måste börja våga satsa på sina hästar, de som inte klarar av "trycket" faller ur, så är det i alla grenar.

En annan aspekt är hur träningen är innan man rider in sin häst.

Men klart ska man inte glömma den LSD träning som är grunden för allt. Även för hästar som rids snabbt på tävling.

Men alla gör vi olika. Det är mitt sätt, och låt resultaten & framtiden prata för sig?

Liza, jag förstår att det blir extra knepigt att diskutera det här när du hade en av 8-åringarna. Jag vill inte heller trampa dig på tårna eller säga att du har fel.
Men jag är helt övertygad om att det inte är rätt väg att gå, att "sortera ut" hästar som kanske visst hade hållt och kunnat ridas i stora mästerskap lite längre fram, genom att pressa upp dem i hastighet när de är unga.

Vem har sagt att det är bra att göra så? Varför missar så många det som kända distanstränare förespråkar genom erfarenhet, det veterinärerna säger, det forskningen säger: det är HASTIGHETEN som dödar. Extra förjävligt och illa är det när det är unga hästar det handlar om.

Jag tror att de internationella ekipage som går snabbt och långt i unga år har något av följande:
A. Iskallt beräknat att hästen håller för en ganska kort karriär men att det är värt det. Mycket pengar och många hästar som påläggskalvar underlättar denna inställning. Den här personen kan kosta på sig att "sortera ut" lite hästar i unga år.
B. Ett enormt team runt sina tävlingshästar. När de kommer från en tävling har de professionell hjälp för att vårda hästen och hålla den i trim efter tävlingen. Det är inte frågan om BoT-lindor några nätter och smack ut i hagen, utan veterinärer, värmeboxar, vattenterapi mm som inte vi, hobbyryttare kan erbjuda våra hästar.
C. Inget mellan öronen.

För oss, som har en, två kanske i bästa fall tre hästar som vi lägger vartenda öre och minut på - blod svett och tårar - är ovanstående inget att ta efter! Vi ska inte luras av andra som tar genvägar på hästens bekostnad.

-Räkna hästen, upp till 7 år, som en unghäst i distansrittsammanhang.
-Lång, långsam distans är en begrepp som man måste förstå innebörden av (och det betyder inte att man inte får galoppera, men det är skillnad på att träna LLD och att speedträna)
-Kondition är en BAGGIS att träna upp. Hållbarhet kräver noggrannhet och kunskap.
-En distanshäst kan bli kanonbra och hålla som tävlingshäst långt upp i åldern och man har tålamod och vett att ta sig den tid det tar, att göra hållbarhetsträningen.

Det är skittråkigt men sant, det finns inga genvägar för att lyckas med distans! Ibland finns det fantastiska individer som klarar sig TROTS träningen, och inte tack vare... Men många faller bort på vägen.

Det här var långversionen av Edvardas korta och kärnfulla svar här ovan. Jag har svårt att begränsa mig... ;)

Litenvit: Jag håller med dig om träningen. Bara det att för oss blir det oftast skritt skritt skritt jogg jogg jogg, och lite galopp.

Och en del misstolkar nog mig och tror att jag tror att Kristall är färdig, det VET jag att han inte är. Vi jobbar på den saken. Även på lydnad om någon har sett dummern på tävling. Jag vill bara säga en sak till, YR-EM var en debut utomlands, på en bana som passade oss, Det var utbildning. Och han fick mer än en månads hel vila efter.

Lite svårt att disskutera ur underläge här, men jag hoppas inte folk tror att jag vill rida "skiten" ur min lilla skrot.

(Nu börjar jag bli trött och känner att mitt inlägg inte blev så sammanhängande)

Du har bra folk omkring dig och jag tror definitivt att du gör ditt bästa med din häst. Jag vill bara säga det, för jag vet att du har en massa kunskaper och inte är en okunnig novis.

Jag går igång lite mycket för att jag hört lite för många kommentarer om att "det är dags att sätta fart på våra distanshästar för utomlands gör man det".
Visst. Ska vi vinna stora mästerskap så måste vi slipa oss ännu mer, men frågan är när den där "slipningen" ska sättas in, när gör den bästa nyttan och minsta skadan?

Jag tjatar alltid om andra discipliner, men faktum är att även där klagas det över att man går för fort fram med unghästarna, det gäller inte bara distansen: Det är ju en balansgång - att inte ödsla dyrbar tid på en häst som inte räcker ända fram, men ändå inte provocera fram svagheter på en lovande talang som hade kunnat kompenseras på annat sätt och givit en fullständigt kompetent tävlingshäst. Fast lite senare istället.

Om man inte är beredd att byta ut sin häst i första taget så tror jag att det lönar sig att ta den lite längre vägen. Om din häst verkar tycka att distans är kul och hittills inte visat sig vara en olycksfågel som ständigt skadar sig genom olyckshändelser, så tror jag att du får mer igen, om du håller huvudet kallt och låter hastigheterna vänta på sig några år till. Chansen att lyckas ökar på så vis. Chansen att misslyckas ökar om man har för bråttom.

Kanske man kunde ha ett "kvalificeringskort" för ryttare, där man får en stämpel eller en signatur eller liknande i olika rutor för olika nivåer, tex först efter sin första godkända CR (dvs du har kvalificerat dig för tävling) och sen vi de efterkommander två godkända ritterna på nästa nivå etc. etc. När man sen har kvalificerat sig max som går som ryttare så kan man skicka in sitt kvalificeringskort (till ridsportsförbundet tex?) och få ut ett plastkort (i samma storlek som gröna kortet och tävlingslicensen) som visar att man får rida alla sträckor.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 607
Senast: lizzie
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 807
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 565
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 481
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18