Behövs det mer information till nya distansryttare?

Sv: Behövs det mer information till nya distansryttare?

Vet inte.
Jag tycker personligen inte att det här nån big deal.
Jag skulle hellre vilja se hastighetsgränser (maxhastigheter) på unghästklasser snarare än detta ganska kassa uppklassningssystem.

Har funderat en del på det där.
Hopptävlade en del på unghäst i somras och tyckte att det där med unghästklass eller avdelning B som det kallas var asbra. Varför kan inte vi ha en sån bra sak?

Att ha en unghäst klass i distans ska väl inte behöva vara krångligt?
Dackerittens ide var väl bra med bedömningarna men.... Antar att det blev en hel del extraarbete.

Exempel.

Avd B
5 åringar <50 km CR (som tidigare)
6 åringar <80 km T Max 14 km/h
7 åringar <120 km T Max 14km/h Vid 2 godkända ritter på en aktuell sträcka så är det valfritt att rida Avd B eller Avd A (vanlig klass).
8 åringar Alla klasser.

Så ska det inte spela någon roll om man rider 2 st 80km avd B eller avd A för att få rida 120km.

Hoppas det inte blev för krångligt.

/Linnea

Fast bäst utav allt är att man skulle få rosett när man ridet godkänd avd B :angel: :D .

/Linnea

Hästen fick stentramp efter halva ritten på banvallen och vi utgick. Nästa start 10 mil på Karolinerritten red vi på 16 km/h och kom 3:a, men jag rodnar nästan när jag minns hur lite kunskap jag hade då, men det rättade väl till sig med tiden. Erfarenhet av misstag biter sig fast hårt.

Isolde är förövigt resultatet av en betäckning med den hästens syster och Eldorado ox.

KL

Litenvit: OK att man kan få tidigare ritter inlagda, tack för tipset. CK: ryttarens resultat finns ju inte med fullständigt i Gula Boken om han/hon ridit andra hästar. Kanske inte något större problem i CR.

Till ursprungsfrågan så tycker jag att distansen är bra på att ta hand om nya intresserade och "lära upp" dem. Beror dessa disciplinärenden på okunskap eller fusk? Det vet vi ju inte. Bägge delar finns i alla grenar trots att jag och många fler tidigare blivit helt mållösa över vad som dragits upp i andra discipliner och sagt att "sånt har vi inte inom distansen". Verkligheten har väl eller kommer väl att komma ikapp även här, tyvärr.

Frågan i rubriken kunde lika gärna - eller kanske hellre - vara "Behövs det mer information till nya hoppryttare?" Eller varför inte "travtränare" o s v. Mer information till nybörjare behövs nog alltid, och från fusk och mygel kan man aldrig gardera sej i någon gren eller sport. Men naturligtvis ska vi alltid aktivt motarbeta det.

Mvh
QP

Knapplån. Svar på diskussionen om hur ryttarens kvalificering kontrolleras.

Kanske är borde vara så att även ryttaren följs av en gul bok. Det vore väl intressant på alla sätt och vis.

Hälnsning Maja

Fast är det så viktigt?
Reglerna i TR, precis som Svreiges Rikes Lag, är ju till för att efterlevas. Om allting alltid ska bevisas och kontrolleras vid varje tillfälle blir det ju världens extraarbete.
Jag tycker att det räcker med att folk har skyldighet att känna till vad som står i TR och om man inte gör det eller struntar i reglerna så riskerar man att åka dit på punktkontroller eller att någon upptäcker det och lägger in en protest.

Det här gäller ju alla discipliner. Inom ponnyhoppningen så händer det ju att ekipage som klassat upp sig startar i för låga klasser. Det behöver inte handla om fusk utan om okunskap. Det är ingen som sitter och checkar upp varenda ekipages uppklassningspoäng inför starten, men om någon av konkurrenterna lägger märke till detta så lägger de ju in en protest.

Gula boken kom ju till för hästens bästa. Om en och samma häst blir utesluten av samma orsak flera gånger så ska veterinären kunna uppmärksamma ryttaren på att något kanske inte står rätt till (om inte ryttaren fattar det själv). Vad jag vet så infördes inte denna bok av något rent övervaknings- och kontrollsyfte.

Frågan i rubriken kunde lika gärna - eller kanske hellre - vara "Behövs det mer information till nya hoppryttare?" Eller varför inte "travtränare" o s v. Mer information till nybörjare behövs nog alltid, och från fusk och mygel kan man aldrig gardera sej i någon gren eller sport. Men naturligtvis ska vi alltid aktivt motarbeta det.

Mvh
QP

Ja, ungefär så ser jag på det.
Och att man alltid påpekar för nybörjare att de är skyldiga att känna till TR, man kan inte svära sig fri från något genom att säga att "det visste jag inte".

utvärdera hur Grönt kort fungerar

När man tar Grönt kort lär man sig ju att slå i TR så jag har svårt att förstå att man missar en sådan grej.Kanske borde det in några frågor om distans när man tar sitt gröna kort???

Jag håller med om att detta är en fråga som bör utvärderas av de som "ansvarar" för Grönt kort.

För ganska många år sedan gick mitt ex en grönt-kort-kurs. Då anpassades frågorna lite efter den gren man var intresserad av. Alltså tittade man lite extra på distans-TR eftersom några av kursdeltagarna var intresserade av distans. Så trodde jag det var fortfarande, och överallt.

Det gröna kortet är ju till för att undvika sådana här missar. Alltså är det i utformningen av Grönt kort-kraven som åtgärder bör sättas in, tycker jag.

På ridsportsförbundets hemsida under "sport/tävling" hittar du disciplinnämndens alla beslut.

Nu vet vi inte i vilket skede dessa ryttare uppmärksammades. De kan ju faktiskt anmäla sig till tävlingen oavsett om de kvalificerat eller inte. Sedan kan det ha upptäckts, just i sekretariatet, att de inte var kvalade.

Det har säkert inträffat förut. Precis som inom andra grenar där det är tvärtom, att man kvalar UR vissa nivåer. En del känner inte till TR tillräckligt väl och fortsätter att tävla på för låg nivå och det gör de nog ända tills någon av någon anledning upptäcker det och rapporterar det hela.

Det var ett tag sedan jag var ute på banan och hittar inte mitt TR. Förstår därför inte riktigt ovanstående. Dvs "fortsätter att tävla på för låg nivå " osv. Får man inte harvar runt på fem-milare så länge man vill? För det hade jag tänkt om jag nu lyckas hitta någon ny häst:crazy:

Det var ett tag sedan jag var ute på banan och hittar inte mitt TR. Förstår därför inte riktigt ovanstående. Dvs "fortsätter att tävla på för låg nivå " osv. Får man inte harvar runt på fem-milare så länge man vill? För det hade jag tänkt om jag nu lyckas hitta någon ny häst:crazy:

Oj! Jag refererade till en del andra grenar där det är tvärtom. Där kvalificerar man sig UR lägre klasser, d v s om man vunnit och placerat sig i ett antal regionala tävlingar så får man inte längre starta i lokala klasser, till exempel.

Inom distansen är det tvärtom, om du vill upp i klasserna så måste du rida ihop din kvalificering för att alls få starta högre klasser.
Inom distansen får du däremot vara kvar på en lägre klass så länge du vill så du behöver inte bekymra dig ;) .

Men det om vi skulle ha en avdelning B, skulle man fortfarande få rida sin 7 åring i avd A klass?

Frågan är dessutom, finns det tillräckligt med startande för att kunna ha 2 avdelningar?

Och hur ska vi motivera folk att klassa "upp" sina hästar? Jag tror inte att det hänger så mycket på hastigheterna. Eller vad tror ni?

Det med en gul bok för ryttare, tycker jag skulle vara väldigt bra. Men vi borde kanske ha mer tydligt skrivet vilka klasser man får rida direkt, och vilka mna måste "kvala" för. Kanske på SVRF´s hemsida? För alla som startar sin första tävling har antagligen inte köpt nytt TR?

En annan sak som vi kanske måste vara tydligare på, även som funktionärer, eller som ryttare kunna tala med funktionärer som går till domare, eller direkt till domare, är om tillåten klädsel.

Är det bara jag som har reagerat på att det är många som har ridit i otillåten klädsel iår?

Tycker dessutom att det borde vara krav på ärm i TR. Det är även en säkerhets grej, att inte rida i något som inte täcker axlarna. FÖr i nuläget är ju sånna linnen med krage tillåtna.

Och sen en helt annan sak: Kommer det ett nytt TR nästa år?

/Liza

Men det om vi skulle ha en avdelning B, skulle man fortfarande få rida sin 7 åring i avd A klass?

(Svarar istället för Linnéa) Ja, om du klarat kvalkraven så som Linnéa skrev dem. Det gör att man inte frestas att rida sin sjuåring för fort de första ritterna på en längre sträcka just för att man vill klara kvalkraven och få rida avd A.
Det behövs mer uppmuntran för folk så att de rider sina unghästar LUGNT och vettigt och inte behöver stressa upp i hastighet på tävlingarna.
Jag tror inte att distansen har ett problem med att folk rider för sakta...

Frågan är dessutom, finns det tillräckligt med startande för att kunna ha 2 avdelningar?

Det är nog inga problem. Skillnaden mellan avd A och avd B är att avd B är CR. De kan ju rida samma sträckor på samma tävlingar, utan problem.

Ja men det jag menade var att, kan man skippa avd B och rida avd A istället?
Eller måste du rida avd B först och avd A sen?

Jag förstod inte riktigt den biten.

Självklart är det inget problem med att man rider sakta, men ska man klara sig internationellt måste man rida fortare.
Och det är väl en av anledningarna till att hastigheterna har stigit?

Om vi tittar på de YR ryttare som åkte ner till Zabreh så var 3 av hästarna 8 år. Och det är väl inget negativt i det? Och då hade dessa gjort en del innan...

Jag ska tillägga så att det inte blir några misstag, att jag SJÄLVKLART tycker att det är bra med folk som rider i sin egen takt. Jag ser däremot gärna att man kan få hastigheterna att minska på de lägre klasserna så som 50 km, kan man inte få folk att försöka klassa upp sig ist för att rida 50 KM på 25 km /h ?
Men jag ser även de som har en häst som kanske inte klarar längre, klart ska få gå 50 km.

Nej nu blev det surrigt..

Senast ändrad:

En 7-åring är inte färdigvuxen.
Det spelar ingen roll att det finns 8-åringar som tävlar VM på 160 km, jag tror inte att en sådan häst håller särskilt länge och deras ryttare kanske räknar så kallt och kör på ändå.

Jag anser att vi behöver uppmuntra de som tar tid på sig, rider vettiga hastigheter och låter hästarna växa och stärka sig över så lång tid som det behövs.
Rida längre ritter? OK. Men inte på höga hastigheter.

Enligt Linnéas förslag så ska man klara två godkända avd B innan man startar "riktig" tävling (avd A). Då kan unghästarna få tid på sig och ryttaren får sin rosett & plakett om hästen går godkänd.
Det finns liknande regler inom hoppning & dressyr. Även där för att låta unghästarna få vara unghästar innan man börjar sätta riktig tävlingspress på dem för tidigt.

Det är ju inte bra med höga hastigheter på 5-milsklasserna men jag tycker nog att det under senaste åren varit högre hastigheter å 8-milsklasserna än 5-milsklasserna många gånger.

Men mest är jag ute efter att den som tränar och tävlar sin unghäst lugnt och vettigt ska få lite uppmuntran för det jobbet och att man på detta sätt tydligt visar vad som är önskvärt och vad som inte är önskvärt när man tränar en icke färdigvuxen häst.

Svar till Psykskaft: Jo, det är tyvärr negativt att skicka så unga hästar som åtta år på mästerskap! Dåligt omdöme av de som tar ut o därmed pressar unghästar för hårt i tidig ålder. En arab är just färdigvuxen vid åtta års ålder och bör hålla sig till uppbyggnadsträning/tävling. Detta OM man nu är intresserad av att få hållbara hästar, en häst kan nämligen prestera väldigt bra som åttaåring men blir sällan en hållbar distanshäst.

Jag känner en av ryttarna och hon hade ingen aning om att hon var tvungen att starta clear round innan 5 milaren. Personligen tycker jag att ryttarna ska obligatoriskt informeras före start så det slipper gå så här långt eftersom man till och med riskerar böter. Hon sysslar inte med distans på allvar utan såg sin start som en rolig aktivitet med sin häst och därför lite dåligt påläst vad det gäller regler.På våran klubb har vi inga TR gällande distans.. kanske vi skaffar nu :smirk:

Ok, då är jag med på uppklassningssystemet. (Tror jag)

Jag var en av dem som red YR-EM på en 8 åring. (120 KM)
Jag ser inget negativt i det. Men såklart är de under utbildning och jag red Inte Kristall max, men just det måste man tänka på med hastigheter, våra hästar bli bättre och klarar av högre hastigheter.

Jag satsar iallfall på att kunna vara med och konkurera internationellt med Kristall som är 8 iår och har startat en hel del 120 KM med hastigheter. Han ska kunna gå 160 KM när han är 10 år. För att klara av det måste han ha erfarnenheter av tävlingar på 120 KM, i olika tempon. Och för att klara av att rida på hastigheter på 160 KM måste det ju gå på 120 KM.

Jag känner det så att Sverige måste börja våga satsa på sina hästar, de som inte klarar av "trycket" faller ur, så är det i alla grenar.

En annan aspekt är hur träningen är innan man rider in sin häst.

Men klart ska man inte glömma den LSD träning som är grunden för allt. Även för hästar som rids snabbt på tävling.

Men alla gör vi olika. Det är mitt sätt, och låt resultaten & framtiden prata för sig?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 609
Senast: lizzie
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 807
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 565
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 481
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar