Det är intressant, jag har aldrig tänkt på att man inte hör det själv. Vi har ett kylskåp på jobbet som verkligen låter när man stänger det och jag reagerar genast när det råkar smälla i när jag gör det, så jag har alltid tänkt att man reagerar själv om man låter själv. Det kanske man inte gör om man är en slamrare och ständigt låter.
Det är just så jag upplever slamrare efter en tid när man umgås, att det skär i huvudet av den konstanta ljudnivån. Det är ju inte en sak, eller att man råkar smälla (som med kylskåpet på jobbet) utan det är ju allt de gör, en slamrare låter ju även om de knappt gör något nästan. Tycker ju synd om en slamrares hjärna som bara får vila när personen sover!
Jag störs generellt inte av normala grannljud heller, alltså tecken på att det bor någon. Någon som tappar något ibland. Grannens barn som skriker någon gång. En dörr som låter ibland, musik som sipprar igenom lite. Barnen utanför som leker eller när barnen i området går till skolan.
Det som däremot stör mig är när folk röker på balkongen (det får man göra, men jag ogillar cigarettrök, klagar förstås inte men går in), när de röker på loftgången där man inte får röka, när de slänger ner fimpar från loftgången framför vår ytterdörrar nedanför, när de står nära ventil och röker så det går in hos mig, när barnen släpper sina miljoner med cyklar, bobby cars, sparkcyklar osv precis där de är, oftast där man går- framför min ytterdörr, när barnen ringer på min dörr och sticker för skojs skull eller kastar asfaltskritor på min dörr osv. Sådant stör mig. eller som när jag bodde i förra lägenheten- när grannarna vareviga gång de gick igenom en dörr smällde igen den + porten (låg jag i sängen vibrerade till och med den förutom väggarna, satt jag i soffan kändes det där, vid skrivbordet också så datorskärmen vibrerade varje gång) eller att de hade barnvagnar i trappuppgången....