Behöver bara få skriva av mig ...

Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Det trodde jag inte heller att du menade...

Du och Pangare är oense om detta, men jag är övertygad att båda ni har era hundar nära hjärta...

Tack så mycket för dina råd...
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Jo det känns faktiskt helt rätt med denna "gubbe", dock skulle han fundera och återkomma..

Känns ju bra iaf att han verkligen funderar och inte bara hastigt svarar Ja och sedan ändrar sig när han haft Atlaz någon vecka..
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

En omplacering ska inte vara en chansning på att hunden ska få det bättre eller lika bra. Man ska veta att det blir så.

Jag trod inte att det var riktigt så som LIA menade, även om fler har tolkat det så...

Omplacering är alltid en "chansning" i mer eller mindre utsträckning, man kan påverka mycket som ägare, men inte allt..

Man kan aldrig garantera att det blir bättre, man kan göra sitt yttersta för att hitta det bästa hemmet och annars får man låta hunden somna in...
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Jag tycker att du har helt rätt tänk. Du känner din hund och vet vad som är bäst för honom i det långa loppet.

Hur det än blir, så vet jag att du gjort det som är bäst för hunden, och det är det som räknas..

a042.gif
och lycka till, hur än det blir.
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Hoppas att det löser sig nu, har följt tråden lite i det dolda.

Kan berätta en solskenshistoria om en hund av samma ras som mina. Han fick också en taskig start, kom till en familj som inte riktigt pallade med honom och utvecklade där oönskade beteenden, inte riktigt lika allvarliga som Atlaz, men nog för att de inte skulle klara av honom.
Uppfödaren gjorde en stor insats och lyckades hitta en man som bodde långt ute i ingenstans som tog hand om honom. Gubben var lugnet själv och idag är hunden också det, åker traktor med honom på dagarna och är alltid med.

Vet inte om du minns Zlatan? Den aggressiva labben som jag skrev en del om för nåt år sen? Han omplacerades till ett hem där han nu är en lycklig jakthund och aldrig har bitit någon, trots att de också har barn.

Det sista som överger människan är hoppet.

//E
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Jag har följt din historia, både med Atlaz och din olycka. Det känns hemskt orättvist att du ska behöva gå igenom det här men jag är övertygad om att du kommer göra det som är bäst för din hund. Du känner honom, det gör ingen på Buke.

Stora kramar till dig!
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

men ska man aldrig placera om vuxna hundar menar du? eller ska man bara låta bli att placera om hundar med problem? vad är då problem?
QUOTE]

Din fråga måste ju få ett svar även om det har krånglat med datorn ett tag.

En mentalt sund hund kan visst omplaceras, det går oftast bra, men oftast så blir sådana hundar kvar hos ägaren av någon anledning. Olika former av dressyrfel spelar mindre roll.
Däremot hundar med mentala svårigheter anser jag mår bäst av att få sluta sina dagar. De ska ju naturligtvis inte användas i avel, och då är några år förkortat lidande för hunden endast en välgärning.

Varför är jag negativ till omplacering? Jo, när du har omplacerat hunden tappar du möjligheter att se till hundens bästa. Hunden kan få det för Dj....igt och du kan ingenting göra åt det. Du kanske kan prata med den nye ägaren men du är då som vilken Svensson som helst, och ägaren kan totalt strunta i dina synpunkter. Han kan i sin tur omplacera och då är du ännu längre ifrån att kunna hjälpa hunden.

Att avliva hunden är som jag sagt tidigare ett svårt beslut, men efter en sorgetid så går det i alla fall att med rent samvete gå vidare.
Om hunden omplaceras, hamnar fel och får ett H....vete, och du verkligen bryr dig om din hund, så sitter du där med kanske tio års vånda och dåligt samvete till dess hunden dör.
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

men så måste det ju vara för alla som säljer sin hund av någon anledning, inte ens uppfödare kan vara säkra på att deras valpar kommer till perfekta hem?

jag är också lite tveksam till om hundar med mentalfel bör omplaceras, men jag är inte säker på att det är atlaz problem. jag uppfattar honom mest som en lite osäker hund som saknar uppfostran och livserfarenhet. och anledningen till att han ska omplaceras är inte ens hans osäkerhet, utan TS ryggskada/sambons ointresse.

sedan måste jag nog sticka ut hakan lite och säga att jag inte hade känt skuld om min hund hade ställt till med något i sitt nya hem. är hunden såld är det inte mitt ansvar längre. hade hunden däremot råkat illa ut så är det klart att det inte hade kännts roligt, men det hade ju kunnat hända vem som helst som sålt en hund, valp som vuxen.
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Det stämmer förvisso att en hund klarar omplacering alldeles utmärkt, om det är en normalt funtad hund. Finns det däremot lite knas i skallen är det inte lika enkelt längre. Det spelar ingen roll om de fungerar bra i sitt nuvarande hem. En flytt kan få sådana hundar att backa kraftigt i utvecklingen och så står man på ruta ett igen. Hundne måste åter fixas till och det kanske tar ett år. Under ett helt år ska då hunden må dåligt igen istället för att få somna in och aldrig behöva lida mer. För att inte tala om ett scenario där det visar sig att den nya ägaren inte kan reda ut hundens problem. En normal hund skulle jag inte tveka att omplacera till vettigt hem. En knasig sådan som jag fixat till skulle hellre få somna in än att jag riskerar att den blir förstörd igen.

Det är också där skillnaden ligger i att skaffa en ny, normal valp och lämna vidare en störd hund med problem. Risken att det blir fel med en knasig problemhund är så mycket större och konsekvenserna mycket värre. En valp är en chansing, men oftast en positiv sådan. Det är inte en vuxen problemhund. Man har råd att göra misstag med en valp. Problemhundar är sällan så förlåtande. Min är det inte.
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Hur ska du kunna veta att din normala omplaceringshund som du lämnar till en normal hundägare, kommer att få det bra? Hur ska du kunna veta det?
Hur ska du kunna veta att din nästa hund kommer att fungera hos dig? Veta, alltså!
Det är ett orimligt krav, att man i förväg ska veta att allt går bra.

Man har råd att göra misstag med de flesta hundar, såtillvida att man gör något åt saken per omgående.
Vad menar du förresten med "knasig hund"? En som knappt kan ta vara på sig själv, som biter allt som rör sig, eller pinkar på sig när ett löv faller till marken?
Eller menar du en normal hund som kanske varit med om någon traumatisk händelse som påverkat dess självförtroende, tillit el dyl?

Jag vill påstå att mer än 90% av alla hundar kan omplaceras till vettiga och någorlunda kunniga människor.
Ska vi ändå döda dom alla för att ett litet antal inte går att omplacera?
Eller ska vi försöka omplacera alla som inte är fullständigt hopplösa och nöja oss med att döda bara dom?

Hypotetiska frågor: Varför skulle inte din knasiga hund kunna anpassa sig hos mig och leva ett gott liv, under förutsättning att dom yttre förhållandena vore rätt? Varför skulle inte jag kunna göra en lika god insats som du, eller kanske t o m bättre? Varför skulle vi inte kunna ha en gemensam testperiod på ett par tre dagar för att känna på förutsättningarna för en omplacering, som ett första steg? Som alternativ till avlivning.
Hoppas inte svaret blir: Det är bara jag som ...

Av alla hundar jag haft, och alla jag f ö haft nära kontakt med, så har inte två varit likadana mentalt. Alla har haft sina egenheter, vilka ibland varit jobbiga att få ordning på. Men inte har någon behövt avlivas av mentala skäl. Jo en, hos en kompis. Den hunden blev hjärnskadad vid födelsen p g av syrebrist och var lustig på många sätt. Tyvärr blev den också opålitlig vid vuxen ålder och nöp ett par gånger utan anledning.

LIA
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Absolut.
Det kan ju faktiskt också vara så att miljön eller personkemin inte är den bästa för en hundindivid, oavsett hur väl man vill.
En sak som också verkar glömmas bort är att hundarna åldras mentalt. Med det menar jag att dom utvecklas och förändras och det som var ett problem igår inte nödvändigtvis måste vara det imorgon.

Det är många aspekter att ta hänsyn till när vi diskuterar omplacering eller avlivning.

LIA
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Ohj shit vilken tråd!:eek:
Jag vill iaf önska dig lycka till,både med Atlaz och din skada.
Jag råkade ut för en allvarlig olycka 2003 medans jag hade hundar och kan förstå hur du måste känna inför allt detta.
Och även som mkt lycklig ägare till en omplacering så vill jag ge dig en stöttande JÄTTEKRAM o säga att det kan bli hur bra som helst!;)
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

*knapplån*

Calazirya:
Jag förstår fullt ut hur du tänkt med att sprutan vore bättre än ett nytt jobbigt hem, för jag har faktiskt haft de tankarna själv. Din olycka var dessutom inte liten.
Du är mån om hundens bästa och jag stödjer dig i de tankarna.

Hoppas allt löser sig nu!
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Vi får se, ex sambon ( delägare ) emotsätter sig en avlivning som läget är nu, fastän han tjaffsar om att han inte vill ha hunden kvar :(
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Men då får han ju göra ett val; antingen blir han ägare till 100% eller så blir du det, så får den som är ägaren därefter bestämma vad som passar hunden bäst.........?
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Fast jag kan ju inte vara ägare helt, ganska knivig /svår situation...
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Ok, jag tänkte bara så att han skrev över det helt på dig så får du göra som du bäst finner för Atlaz.




...malumbub...[som har en skarp och speciell huskytik och är utan hundvakt och mår dåligt över hundens liv just nu och som, om hon hade möjlighet, gärna hört av sig om ett nytt hem till Atlaz]
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 616
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 671
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Att lämna i smyg
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp