Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En omplacering ska inte vara en chansning på att hunden ska få det bättre eller lika bra. Man ska veta att det blir så.
men ska man aldrig placera om vuxna hundar menar du? eller ska man bara låta bli att placera om hundar med problem? vad är då problem?
QUOTE]
Din fråga måste ju få ett svar även om det har krånglat med datorn ett tag.
En mentalt sund hund kan visst omplaceras, det går oftast bra, men oftast så blir sådana hundar kvar hos ägaren av någon anledning. Olika former av dressyrfel spelar mindre roll.
Däremot hundar med mentala svårigheter anser jag mår bäst av att få sluta sina dagar. De ska ju naturligtvis inte användas i avel, och då är några år förkortat lidande för hunden endast en välgärning.
Varför är jag negativ till omplacering? Jo, när du har omplacerat hunden tappar du möjligheter att se till hundens bästa. Hunden kan få det för Dj....igt och du kan ingenting göra åt det. Du kanske kan prata med den nye ägaren men du är då som vilken Svensson som helst, och ägaren kan totalt strunta i dina synpunkter. Han kan i sin tur omplacera och då är du ännu längre ifrån att kunna hjälpa hunden.
Att avliva hunden är som jag sagt tidigare ett svårt beslut, men efter en sorgetid så går det i alla fall att med rent samvete gå vidare.
Om hunden omplaceras, hamnar fel och får ett H....vete, och du verkligen bryr dig om din hund, så sitter du där med kanske tio års vånda och dåligt samvete till dess hunden dör.