Behöver bara få skriva av mig ...

Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Det gick bra, men jag måste ändå tacka NEJ ( hur gärna jag än ville att det skulle funger ) så är min magkänsla den känslan som jag går på och mamma ( som är gammal brukskursledare ) sa samma sak ...
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Tycker du är ologisk! Omplacerar gör man väl i första hand för att slippa avliva? Varför man vill omplacera kan det finnas många orsaker till, både förklarliga och mindre roliga och behöver ju faktiskt inte bero på hunden.
LIA


Jag tycker att jag är ganska klar över orsakerna till en omplacering. Man gör det för att slippa avliva säger du. Du skulle också kanske tillägga att man gör det för att man inte klarar av att ta ett beslut om avlivning. En hund som avlivats har överhuvudtaget inga problem mer.
Det är inga lätta beslut att ta och den som inte gråter när sådant beslut fattas ska inte ha någon hund.

Men det jag reagerar mot är att man i forumet glatt hejar på när folk som uppenbarligen inte har en aning om hundhållning (sådana trådar är det gott om) ska skaffa sig hund, och sedan när det blir problem och man har en störd hund, då kommer samma forumister och lika glatt förordar omplacering. Det vore mera ärligt att varna vederbörande för att överhuvudtaget skaffa en hund. Det är bättre att de skaffar sig en ny docka.

Det finns många hundar i omplaceringssvängen som inte mår bra. Det finns många fall där den som omplacerar inte säger hela sanningen och det kan då bli mycket fel, och då fortsätter råden att omplacera :mad: :mad: :mad:


Jag tycker det är mer ärligt att säga att tar man beslut om att skaffa hund, ja då ska man också klara av att ta ett beslut om avlivning av hunden.

Cilla:
Jag är inte fel ute. Jag blandar inte ihop några GD. Gå tillbaka och läs vad C skriver om bl.a Atlaz problem med andra hundar, barn och karlar. Det i kombination med en hund i det formatet väcker vissa farhågor.

Calazirya:
Jag har faktiskt läst flera trådar som du skrivit under årens lopp. Du har haft flera hundar och det har inte alltid varit positivt om man ska tro det du skrivit i dina trådar.
Jag är mycket väl medveten om din skada och att det har orsakat en massa problem, men det fanns tydligen problem även före skadan.

filiduttan:
Jag har faktiskt inte cyklat i snöovädret. All min tid har åtgått till att skotta bort snön, dels framför vårt hus och dels hos tre av mina grannar :angel: :angel: :angel:
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Calazirya:Känner med dig! Jag har ju omplacerat min älskade vovve detta år och vet hur kämpigt det är när man våndas över om VAD som är rätt beslut för hunden.

Irriterar mig på vad någon skriver här i tråden, att det inte lyckas med omplaceringar. Vilket skitsnack! :mad:

Uppfödaren, har du haft kontakt med dem? Rasklubben? Ofta finns det hjälp där.

En jobbig situation för dig, när du heller inte är riktigt frisk ännu. När viljan att kämpa på och behålla sin älskling finns, men inte orken och möjligheten.:(

Lycka till och hoppas allt löser sig till det bästa för både dig och vovven!

*kram*
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Jag har faktiskt läst flera trådar som du skrivit under årens lopp. Du har haft flera hundar och det har inte alltid varit positivt om man ska tro det du skrivit i dina trådar.
Jag är mycket väl medveten om din skada och att det har orsakat en massa problem, men det fanns tydligen problem även före skadan.


Då tycker jag faktiskt att det är på sin plats att du plockar fram dom trådarna där jag har haft så stora problem med mina hundar ?

Problem stöter väl alla på ?( om man inte är störst bäst och vackrast ) och jag i min enfald trodde att man kunde vända sig till forum för att få hjälp bl.a ?

Hur många hundägare har enbart positiva händelser från en hund ?

Jag har haft EN till hund, en schnauzer som blev närmare 10 år och JA även vi hade problem, men som du beskriver mig här så skulle jag vara en dålig hundägare som inte tar mitt ansvar, bara har problemhundar och helst skulle jag väl inte ha hund för jag kan inte ta hand om dom..

Mycket har du rätt i när du skrivit här på forumet, men nu blir jag faktiskt arg.

Men det jag reagerar mot är att man i forumet glatt hejar på när folk som uppenbarligen inte har en aning om hundhållning (sådana trådar är det gott om) ska skaffa sig hund, och sedan när det blir problem och man har en störd hund, då kommer samma forumister och lika glatt förordar omplacering. Det vore mera ärligt att varna vederbörande för att överhuvudtaget skaffa en hund. Det är bättre att de skaffar sig en ny docka.

Det finns många hundar i omplaceringssvängen som inte mår bra. Det finns många fall där den som omplacerar inte säger hela sanningen och det kan då bli mycket fel, och då fortsätter råden att omplacera

Men dethär har väl ändå inte med mig och min tråd att göra, eller menar du på fullaste allvar att om man råkar ut för problem så har man noll koll på hudnhållning..

Jag erkänner mina problem JA !

Jag har aldrig farit med osanning om min hund oavsett vad det har gällt, jag har erkänt och tagit tag i problemet..
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Jag tycker att jag är ganska klar över orsakerna till en omplacering. Man gör det för att slippa avliva säger du. Du skulle också kanske tillägga att man gör det för att man inte klarar av att ta ett beslut om avlivning. En hund som avlivats har överhuvudtaget inga problem mer.
Jag kan förtydliga, eftersom du är på helt fel spår, att orsaken till omplacering är att man av någon anledning inte kan ha sin hund kvar. Så hellre än att avliva, låter man hunden få möjlighet att leva hos någon annan.
En hund har rätt till sitt liv!


Men det jag reagerar mot är att man i forumet glatt hejar på när folk som uppenbarligen inte har en aning om hundhållning (sådana trådar är det gott om) ska skaffa sig hund, och sedan när det blir problem och man har en störd hund, då kommer samma forumister och lika glatt förordar omplacering.
Vad har det med det här att göra? Jag har då aldrig hejat på någon som du skriver om!! Håll dig till sak.

Jag tycker det är mer ärligt att säga att tar man beslut om att skaffa hund, ja då ska man också klara av att ta ett beslut om avlivning av hunden.
Förvisso, men det innebär inte att avlivning är enda svaret på problem eller så snart något går snett. Måste säga att du är smått morbid i ditt sätt att resonera.

LIA
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Ska vi göra så med alla människor som mår dåligt också?
"Avliva dom bara, då mår dom inte dåligt alls"

:crazy:
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Jag får erkänna att jag inte läst dina trådar om Atlaz. Jo, lite, men bara så jag förståt att du har problem.
Vill du ta lite snabbt vad det är som är problem med honom? Är de problemen "speciella", eller är det sånt som händer då och då med andra hundar? Varför tycker du att din hund har problem som gör att du verkligen måste hitta en perfekt ny ägare?
Självklart måste det kännas rätt om man placerar om, men ibland fungerar hunden kanske bättre på det nya stället med nya rutiner och levnadssätt, fast personen inte är 100% hundvan.
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Har i PM ställt samma fråga till trådskaparen samt bett om Atlaz riktiga namn i Pm. Har sedan många år GD och har många kontakter. Tyvärr vill trådskaparen inte lämna ut Atlaz uppgifter till mig. Jag har inte fått svar på uppfödarefrågan. Tycker som du att det är en lämplig första kontakt för hjälp.


Det som framgår av trådskaparens svar säger inte mig att det vore ett omöjligt uppdrag. obs har själv haft gd med motsvarande negativa uppförande vilket faktiskt gick att fixa
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Läs inlägget jag skrev en gång till så kanske det klarnar. Jag svarade på Lia:s inlägg i flera av de delar de delar du citerade.

Du vet själv mycket väl att du har tagit upp många saker i dina trådar och det är helt klart att man ska få göra så. Det är också klart att man får svar som man många gånger inte gillar och det får man finna sig i när man skriver i ett öppet forum.

Jag är mycket skeptisk till omplaceringssvängen för att lösa problem med sina hundar. Du har ju själv snuddat vid problemet tidigare där du tog upp omplaceringar, dock tyckte du att det var bra med de som tog emot dessa omplaceringshundar. Du ansåg om jag minns rätt att man tog omplacerinlösningen för lättvindigt eller hur? Jag anser nu inte att du tar för lätt på den här historien, men vad jag förstår så är det inte bara ett problem i detta fallet utan en jobbig situation både för dig och hunden.

Jag anser att man har köpt en hund som då naturligt är en mycket högt älskad varelse, och då ser man naturligtvistill dennes bästa. Är det något fel på detta förhållande så har ju ägaren det moraliska ansvaret att se till att allt fungerar, eller hur. Jag anser inte att man kan överlasta detta ansvar till någon annan bara utan vidare, bara för att man själv inte orkar.

I detta fall så efter att ha följt vad du skriver, så engagerar du dig mycket i dina hundar. Om du omplacerar, och hunden skulle bita te.x ett barn, så kommer du för all framtid att få gräma dig och känna ansvaret. Det tror jag är en allt för tung lösning för dig.
Avlivning är ett svårt beslut men då vet du i alla fall att varken hunden eller någon annan behöver riskera att drabbas av något problem med den hunden.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Du förklarade bara kort att du hade erferenhet av rasen och sedan bad du mig att uppge Atlaz uppfödare m.m det är klart att jag tvekar, varför ? ja det går att läsa lite längre ner i detta svar...

Pangaren:

Jag är fullständig klar, och jag har skrivit ett antal ggr att jag faktiskt tänkt i samma banor som du skriver, att avlivning är det "bästa" sätt, Atlaz mår inte dåligt av att få somna in, kvar blir jag som kommer ha otroligt dåligt samvete för att jag tagit beslutet, svikit min hund ( fy vad tårarna trillar nu )

Men som du också skriver så är det ju ett beslut som man vet om ifrån början när man skaffar hund att man kan komma att behöva ta för eller senare..

Grana:

Han har "stora" problem med män som han inte känner sedan tidigare och som prompt måste hälsa.. Så länge man ignorera Atlaz ( som inte nämvärt bryr sig om besöket ) så fungerar det, han är dock hela tiden på sin vakt, men om man lägger honom på plats så ligger han tills man lösgör honom från kommandot.

Tror sig att detta grunder sig i två saker, dels att han inte litar på Husse ( som han bott med sedan min olycka )
Jag skyller inget av hans beteende på husse, han är oerfaren .. Jag ( som är den som har erfarenhet av oss två) grämer mig själv som inte tog tag i problemet på en gång ( när jag låg på sjukhuset ) och omplacerade redan då, men det är Husses hund också och han vill ha honom kvar...

Den andra saken vill jag faktiskt inte uppge här på forumet: Jag har tagit beslutet att jag inte vill hänga ut folk som man kan lista ut vem det är... jag kan Pm:a om du vill ?
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Om du omplacerar, och hunden skulle bita te.x ett barn, så kommer du för all framtid att få gräma dig och känna ansvaret.
Logiken igen? Om du säljer en beg bil till någon och denne missköter bilen och därför kör över ett barn- tar du på dig den olyckan då och grämer dig för all framtid?

Nej, du skrotar givetvis alla dina bilar, eller hur? Och river kåken ifall du flyttar?

Försök ta dig samman och bli realistisk. Är det något Calazirya inte behöver så är det dumheter likt det du skriver.

LIA
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Fast det är en viss skillnad på en bil och en hund.

Jag tror jag förstår vad Pangare är ute efter.

Jag tror(rätta mig om jag har fel) kontentan av det hela är att situationen är ohållbar och det är ju hunden som lider av det hela så därför föreslår h*n avlivning.

Själva tanken är fin, att hunden inte ska behöva lida. Men jag själv tycker nog att man kan prova att omplacera. Men ju längre man drar på det desto svårare. Jag får intrycket att TS egentligen inte vill omplacera och då blir det ju förstås ännu svårare.

Det bästa vore väl om TS och X:et och pappan skulle sitta ner och prata igenom situationen ordentligt. Vem vet, ni kanske hittar en lösning!

Calazirya: sorry att jag kallar dig TS(opersonligt) men du har så krångligt namn:p
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Jag förstår också Pangaren och hans åsikt rörande detta ämne, det gör jag .. Och jag har många gånger tänkt samma tanke...

Vi har ett hem nu på G vill inte avslöja mer fören jag ser vart det lutar ( med det är en äldre bruksgubbe som vet vad han ger sig in på, jag har inte farit med osanning och avslöjat alla problem )

Annars lutar det faktiskt åt att vi låter honom somna in, för situationen är ohållbar för honom ( jag har inte bråttom att hitta ett hem för mig själv, men Atlaz mår inte bra i situationen och för hans skull vill jag inte låta det ta för lång tid )
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Jag förstår Pangare. Ibland måste man ta beslutet att hunden får det bättre att somna in. Man slipper också chansa att det kanske inte blir bra och hunden ska placeras om igen mm.
Men jag måste ändå säga att är problemet att han är osäker på karlar så tycker inte jag problemet är stort.
Han kanske bara behöver komma till ett ställe där det är lugn och ro, och där han får vara med på typ en gård och slippa följa med överallt där man stöter på problemet. Då tror jag en sån sak kan gå över av sig själv.
Jag minns när jag var hundvakt åt en hane en tid. han var heller inte alltid förtjust i karlar. Men redan första dagen så stod han på två ben för att bli klappad av min man. Han fattade helt enkelt tycke för honom direkt, just kanske för min man lät honom vara och fick ta kontakt själv.
Tror du att en gammal bruksgubbe är rätt? Jag får mer känslan att det kanske bli så att han ska börja dressera hunden mm, men som sagt, det är bara en känsla...
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Fast det är en viss skillnad på en bil och en hund.
Det var principen jag var ute efter, och den är densamma. Det finns ingen som helst anledning att Calazirya på något sätt ska ta åt sig av, vad hennes hund ev kan hitta på efter en omplacering.

Pangaren verkar fanatisk i sin avlivningsönskan. Onödigt att dra in Calazirya i sådant synsätt.

LIA
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Nej jag tror faktiskt denhär karln är helt rätt för Atlaz, han har rätt inställning och kör inte med dom "gamla" brukmetoderna, jag syftade mer på att han var äldre och har mycket erfarenhet...

Bor ute på landet, stor tomt och mycket tid, men ingen "träningsmänniska" på så vis..
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Mmm, jag förstår att det var principen men jag tycker fortfarande att det är en stor skillnad på en sak och en levande varelse som du själv uppfostrar.

Du kan knappast uppfostra en bil.

Min hund var hos sin hundvakt en gång och råkade kissa inne pga att deras grannar borrade i väggen. Även om hundvakten sa att det inte var någon fara och jag VET att min hund är rumsren så kändes det ju lite illa och jag tog åt mig litegrann.

Nu är det ju en "lightversion" men det är väl ungefär det Pangare är ute efter tror jag.

Det är helt sant som du säger att det inte finns någon anledning att ta åt sig något som händer vid en ev. omplacering...men man gör ju det ändå om man har ett endaste litet uns av samvete/empati.
Det är ju helt enkelt så man funkar även om man vet att man inte kan förhindra något eller så.
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Det finns ingen som helst anledning att Calazirya på något sätt ska ta åt sig av, vad hennes hund ev kan hitta på efter en omplacering.

Poängen kanske är att man när man omplacerar vill att hunden ska
få det bra, och att de nya ägarna ska gilla hunden?
Man vill ju att den ska hamna rätt, med ditt synsätt kan man ju ge
bort den till vem som helst för att bli av med problemet, men
man löser det inte.
Man vill ju kunna höra att hunden fått det bra, trivs och är
uppskattad. Inte att hunden blev avlivad efter tre veckor för att det
inte funkade.
------------------------------------------------------------------

Ursäkta Calazirya, men jag var tvungen att svara.
Hoppas att det dyker upp en lösning som passar er alla,
vilken det är får du ta ställning till, du vet ju mer än någon annan vad som krävs.
Jag tror att du fattar rätt beslut för er, oavsett vad det blir.


kram.gif
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 625
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 678
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp