Behöver bara få skriva av mig ...

Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Min tanke var närmast att du skulle klara dig från att vara hundvakt när X-et behöver det.
Men givetvis har hundpangen stora möjligheter att fixa omplaceringar. Dom har ju ofta ett stort kontaktnät plus kunskaper. En av mina jyckar fick jag den vägen. Ägaren kunde p g av ändrade arbetsförhållande inte ha honom dagligen, hundpassarna klarade inte av honom, så han hamnade frekvent på hundpanget. Ägaren frågade om jag ville ta över och så blev det.

LIA
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Men det är ju inte det att vi inte ställer upp, men han räknar kallt med att jag ( dvs min pappa ) ska ställa upp varje gång som han ringer eller messar och det är alltid sista minuten fast han kanske har vetat om resan i flera veckor..

Han skriver då dagarna före att vi SKA ta hand om honom den helgen eller den veckan och har redan bokat det han ska göra..

Det är ju där det blir fel, alltså min pappa ställer upp så ofta han kan men det krävs ju att man har lite tid att planera eftersom Atlaz kräver uppsikt 100% när han är här...
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Jag förstod att situationen var sådan, med tanke på vad du skrivit tidigare.
Min tanke var att du skulle få slippa ifrån den press och de praktiska problem det medför, när x-et ropar på hundvakt. Alltså, säg åt honom att det finns plats på panget "xxx" och att han kan lämna jycken där. Sedan ni kollat med dom förståss.

Det är ju heltokigt att du ska känna tvånget att avliva hunden bara för att x-et periodvis inte kan/vill ha honom. Om jag förstått rätt.

LIA
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Då skulle han bli helförbannad om jag sa att han skulle vända sig till "panget", och ja jag vet du/ni tycker väl att han får bli det då..

Men jag kämpar på och ställer upp så gott jag kan, och det vet han om.

Han utnyttjar mitt dåliga samvete för att få mig att fixa saker åt honom..

Men håll tummarna för mig och vovven i morgon ( ex:et ska överhuvudtaget inte följa med och träffa personen) ni får en uppdatering i morgon kväll om ni vill.
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Ja du, detta är ett stort problem och det förekommer ju i olika variationer på alla hundfora.

Jag tycker att du ska analysera det hela från en kanske annan synvinkel.
Du har problem med din hälsa bl.a. och ditt X har tydligen problem med bristande intresse och så den tredje parten din hund.
Vad jag kan förstå av dina inlägg så har han problem med barn och karlar bl.a. Hundens problem kommer garanterat aldrig att bli bättre sålänge som ni andra har problem. Att försöka omplacera en hund stor som en ponny som dessutom gar olika problem kommer bara att leda till att du aldrig, jag säger aldrig kommer att få någon sinnesfrid.

Händer något eller bara tanken på att något ska hända med hunden eller hans nya omgivning kommer att knäcka dig.

Tänk på hundens bästa och avliva den direkt. Då först kan du börja jobba med dig själv och förhoppningsvis kunna gå vidare med någon ny hund som passar dig med tanke på din skada.

Det låter kanske elakt men för mig så tänker jag alltid på hunden och sedan på mig själv.
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Jo jag har tänkt som du många många många gånger, och jag är väl inne på samma linje ....

Men samtidigt så tror jag att mycket av hur Atlaz är nu speglar sig i bristande intresse från "husses" sida samt för lite psykisk/fysisk motion och tillsammans med rätt människa som ger honom den tiden så tror jag att han kommer bli en bra hund..

Men det är en chans och en chans endast ..
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Ja jag förstår din vånda.
Men det är som du säger bara en chansning med en omplacering. Att få tag på någon som passar/klarar av en så stor hund med res. för karlar kommer inte att bli lätt. Och risken att det blir fel är en ännu större chansning. GD är så intelligent hund att den bara kommer att "lägga på sig " fler problem och det kommer bara att bli jobbigare.

Din hund kommer aldrig att fungera bra tillsammans med ditt X hellre, så det alternativet kommer bara att dra ut på din plåga. Du kommer bara att få gå och fundera på hur hunden har det.
Om han får springa på de evigt gröna ängarna och leka , ja då vet du att din hund mår allra bäst.
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Obs Calazirya, detta är inte till dig!

Även en hund har rätt till ett liv och ett bra liv.
Har man skaffat en så har man också tagit på sig ansvar för detta. Då är det inte bara att ringa veterinären så fort det tar emot.

Jag förstår inte din djupt pessimistiska inställning till andra människors möjlighet och vilja att ta över en hund och erbjuda den en framtid. Faktum är, att det dräller av lyckade omplaceringar. Att en del misslyckas, är inget argument för att inte försöka. Och försöka om igen, om nödvändigt.

Dessutom tycker jag du nedvärderar Calazirya och hennes förmåga att klara ut situationen på det mentala planet.
Exempel:
Att försöka omplacera en hund stor som en ponny som dessutom gar olika problem kommer bara att leda till att du aldrig, jag säger aldrig kommer att få någon sinnesfrid.
Sicket dravel!

Om en hund "mår allra bäst" av att vara död, skulle vi kanske begå kollektivt självmord allihop? :angel:

Nej, jag hoppas att Calazirya tillsammans med sin familj hittar en trevligare utväg ur dom nuvarande bekymren.

LIA
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

GD är så intelligent hund att den bara kommer att "lägga på sig " fler problem och det kommer bara att bli jobbigare.

Ursäkta mig, men det var väl rätt klumpigt skrivet, vad får dig att tro att en GD inte kan ändra sig om den får förutsättning och rätt träning...
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Min "omöjliga" hund har bott hos ett par bekanta och hon trivdes som fisken i vattnet :) Jag höll också på så som TS innan och jag har våndats. (Men så klart även för att jag tagit mitt ansvar på allvar och inte släppt henne vind för våg) Så var det med den "omöjliga" hunden. Hon sov i deras säng och något koppel såg hon aldrig skymten av förutom när de skulle gå och hämta tidningen nere vid vägen. Ibland så tror jag att vi överdriver vår betydelse för hunden...
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Knapplån.

Jag tar och ger ett allmänt svar eftersom ni tydligen inte kan följa mina tankegångar.

C. Har problem efter vad hon själv skriver eller hur? Jag har följt hennes skrivningar och det har uppenbarligen varit ett flertal problem för henne under årens lopp det är ingen hemlighet.

Det finns flera exempel på lyckade omplaceringar och det finns likaså många exempel på misslyckade omplaceringar.

Varför gör man omplaceringar? Jo i de flesta fall på att man klarar inte av den hund man har. Varför ? Jo ofta för att man har en hund med någon form av problem. Det kan också vara att man tröttnar av någon anledning.
Vad gör man då? Jo man försöker omplacera hunden för att slippa ta det ansvar man tog på sig när man skaffade hund nämligen att någon gång tvingas att ta beslut om att avliva hunden.
Det ansvaret försöker man lasta över på någon annan, som försöker lasta över på någon annan...........
Det är ytterst sällan att det är en topphund som omplaceras. Visst, man kan sälja färdiga dresserade hundar, men de är då inte hundar med någon form av problem.

I detta fall har C. påpekat att hunden har problem det är ingen hemlighet. Hunden är också mycket stor och därigenom krävande, det är hellre ingen hemlighet. Att i det läget försöka omplacera, (risken att det blir fel kan inte uteslutas) är inte rätt mot hunden. Den mår mycket bättre av att få somna in. Jag tänker på hunden i första hand.
GD är känd för att vara mycket intelligent och att fortsätta med det trassel som man enligt C. håller på med, kommer aldrig att förbättra hunden.

Jag vet att detta kommer att reta en massa här på forumet, som inte kan se till hundens bästa före sitt eget. Man försöker in i det yttersta hålla liv i sjuka hundar, man ska gå hos hjärnskrynklare med mentalt dåliga hundar osv. Och går det ändå inte då ska hunden omplaceras:confused: :confused: :confused:

Kan man inte själv ta beslut om att avliva en hund med problem ska man faktiskt inte skaffa sig hund
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Knapplån.

Jag tar och ger ett allmänt svar eftersom ni tydligen inte kan följa mina tankegångar.

C. Har problem efter vad hon själv skriver eller hur? Jag har följt hennes skrivningar och det har uppenbarligen varit ett flertal problem för henne under årens lopp det är ingen hemlighet.

Det finns flera exempel på lyckade omplaceringar och det finns likaså många exempel på misslyckade omplaceringar.

Varför gör man omplaceringar? Jo i de flesta fall på att man klarar inte av den hund man har. Varför ? Det är ytterst sällan att det är en topphund som omplaceras. Visst, man kan sälja färdiga dresserade hundar, men de är då inte hundar med någon form av problem.

I detta fall har C. påpekat att hunden har problem det är ingen hemlighet. Hunden är också mycket stor och därigenom krävande, det är hellre ingen hemlighet. Att i det läget försöka omplacera, (risken att det blir fel kan inte uteslutas) är inte rätt mot hunden. Jo ofta för att man har en hund med någon form av problem. Det kan också vara att man tröttnar av någon anledning.
Vad gör man då? Jo man försöker omplacera hunden för att slippa ta det ansvar man tog på sig när man skaffade hund nämligen att någon gång tvingas att ta beslut om att avliva hunden.
Det ansvaret försöker man lasta över på någon annan, som försöker lasta över på någon annan...........
Den mår mycket bättre av att få somna in. Jag tänker på hunden i första hand.
GD är känd för att vara mycket intelligent och att fortsätta med det trassel som man enligt C. håller på med, kommer aldrig att förbättra hunden.

Jag vet att detta kommer att reta en massa här på forumet, som inte kan se till hundens bästa före sitt eget. Man försöker in i det yttersta hålla liv i sjuka hundar, man ska gå hos hjärnskrynklare med mentalt dåliga hundar osv. Och går det ändå inte då ska hunden omplaceras:confused: :confused: :confused:

Kan man inte själv ta beslut om att avliva en hund med problem ska man faktiskt inte skaffa sig hund

Nu får du väl ändå ta och ge dig :crazy:

Jag var med om en STOR olycka för lite mer än 1 år sedan där jag bröt ryggen, därav anledningen att jag inte kan ta hand om min hund..

Problem under årens lopp? Vad sjutton menar du, det är under dethär året som jag skrivit kanske 4 trådar sammanlagt om Atlaz...

Jag förstår din åsikt och jag förstår hur du tänker, har även jag tänkt i dom banorna, men nu hittar du ju på en massa som du inte har en aning om...

Jag blir fruktansvärt ledsen när du skriver:

Jo ofta för att man har en hund med någon form av problem. Det kan också vara att man tröttnar av någon anledning.
Vad gör man då? Jo man försöker omplacera hunden för att slippa ta det ansvar man tog på sig när man skaffade hund nämligen att någon gång tvingas att ta beslut om att avliva hunden.
Det ansvaret försöker man lasta över på någon annan, som försöker lasta över på någon annan...........

För det första så kom problemen när han i samband med sin "pubertet" tappade mig ( som ändå har varit den drivande faktorn: tränat & gott på kurser m.m ) och jag har verkligen inte tröttnat, skulle jag kunna så skulle jag ha kvar honom för allt i världen, tror du jag vill omplacera ? Tror du jag vill slippa undan och skita i mitt ansvar som hundägare ?

Usch :(
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Vad gör man då? Jo man försöker omplacera hunden för att slippa ta det ansvar man tog på sig när man skaffade hund nämligen att någon gång tvingas att ta beslut om att avliva hunden.
Tycker du är ologisk! Omplacerar gör man väl i första hand för att slippa avliva? Varför man vill omplacera kan det finnas många orsaker till, både förklarliga och mindre roliga och behöver ju faktiskt inte bero på hunden.

Man försöker in i det yttersta hålla liv i sjuka hundar, man ska gå hos hjärnskrynklare med mentalt dåliga hundar osv. Och går det ändå inte då ska hunden omplaceras
Som sagt, logiken kunde vara bättre.

Med ditt sätt att resonera, står jag och stampar med samma tanke, nämligen: Om en hund "mår allra bäst" av att vara död, skulle vi kanske begå kollektivt självmord allihop?

Heder åt dom som anstränger sig för att deras hund ska få ett nytt hem, och därmed också ett bättre liv än vad deras ägare kan erbjuda. Oavsett orsaker.

LIA
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

har på avstånd följt hela din historia och skickar nu en hel hög med tröstkramar till dej

och hoppas på att allt går bra!
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Så kan det mycket väl vara, ledsen blev jag iaf...

För jag har verkligen gjort ALLT som jag har kunnat för den hunden ( för alla mina hundar )
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

En massa kramar från mig!!!!!

Pangare: nu är du nog ute och cyklar i snöovädret..... :devil:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 625
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 678
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp