Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 251
  • Visningar Visningar 17 553
Sv: Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

Du läste inte ordentligt
De två förstnämda herrarna var populära i USA och deras bästa avkommor gick dit. Det betyder inte att de var sämre förvärvare än någon annan.

Torboldt o Marino hade alltså inte lika många exporter men visst jag kan säker hitta USA exporter även efter dem men det kräver jobb.

Vi hade ju en till hingst som fick mängder med ston när han var nygodkänd - D-Day. Vad blev det av alla de avkommorna?

Dacard/Dacardo (f.99) vann svår i USA-06, Vincidore (f.98) tävlas internationellt (exp Österrike), Synovia (f.99) dubbel Breeders-etta mm plac Prix St G-06, B-Day (f.97) plac Prix St G-06, Lex Normandie (f.98) var nia på Breeders som 6åring, plac Prix St G-06, Grand Valley (f.98) plac medelsvår-06, Dayton LB plac medelsvår-06, Normandie (f.98) plac medelsvår-05, Dillie Day (f.98) plac medelsvår-06, Day Dream (f.99) plac medelsvår-06, Dollar (f.99) plac medelsvår-06 och Empress (f.99) plac medelsvår-06.
Hingsten Stonefire 1074 var trea på Breeders som 5åring och femma som 6åring, är plac medelsvår och exp till USA. Axiom (f.99) var Breeders tia som 5åring, Dayson K/S (f.99) var elva som 5åring, vinster i medelsvår-06, De-Niro (f.99) var tia på Breeders som 6åring och Dayro (f.99) tolva som 6åring.

Ja nu tror jag väl att det är så att Görel bara tog D-day som exempel...på en ung hingst som fått många ston.

Låt oss säga att historien vore annorlunda istället och det visat sej i efterhand att han inte hade lämnat något bra alls.

Du skrev att mina exempel var dåliga, inte vad i dem som var dåligt.

Du förstår uppenbarligen inte att syftet med mina statistikinlägg är att man ska reflektera.

Nej, det var Ameo som ville veta vad det blivit av alla D-Days avkommor.
Jag försökte svara på den frågan. D-Day fick ju många ston under flera år - liksom QE fått - tänk om det i slutändan visar sig att han inte lämnar avkommor som lämpar sig i svår klass?
D-Day har också hyfsat Blup (vilket inte hingstarna i Görels exempel har o det är bara därför de har ett sämre eftermäle) och borde väl vara berättigad till A?

Det var ameo som tog D-Day som exempel, jag tror inte att jag nämnt honom i den här tråden?

Ett mycket gammalt exempel är Illusion 528 som fick 102 ston 1975, hans första år i avel. Nu vet vi att han inte lämnade så mycket att han fick vara kvar i avel.

Tack för att du förstår att jag vill att man ska reflektera:)

Jag plockade ett par gamla hingstar med låga blupsiffror och många ston och försökte välja både svenskfödda och importerade, Flyingeägda och privatägda. Unesco 428 betäckte 1000 ston och lämnade inte heller så mycket, fast han togs inte ur avel utan dog innan Flyinge övergick till stiftelse, därför tog jag bort honom ur mina exempel.

Du skrev att mina exempel var dåliga, inte vad i dem som var dåligt.

Du förstår uppenbarligen inte att syftet med mina statistikinlägg är att man ska reflektera.

Du ger intryck av att du sitter inne med fakta på hur hingstarna har förvärvt sig när du faktiskt vet att siffrorna du lägger fram inte är helt korrekta. Det inbjuder inte till att reflektera!
Det är det som är farligt med statistik.

Fast du vet ju att hingstarna främst har plockas bort pga Blup och inte hur många tävlingshästar de lämnat (det är först nu tävling ingår i Blupindex). Och kvalitets är ju som sagt inte slutmålet.

Siffrorna är från den aktuella svenska avkommestatistiken och de som är beslutsunderlag för om hingstar ska få vara kvar i avel eller inte. Att ASVH sen inte tar hänsyn till exporter är inget du kan lasta mig för, det får du diskutera med dem.

Mina källor är hingstkataloger för betäckningssiffror och aktuell avkommestatistik. Skulle vara intressant att få veta varifrån du får dina källor.

Den aktuella statistiken inkluderar tävlingsavkommor, precis som du själv skriver.

Fortfarande är syftet att reflektera, inte att diskutera vad som är absolut sanning, annat än att hingstar som fått många ston och många chanser inte förvärvt sig väl trots att de tillförts många goda ston.

Kom med exempel själv istället för att haka upp dig på mina!

Ridsportförbunden (Svenska och utländska), ASVHs statistik, hingstkataloger, årsböcker mm.

Men till skillnad från dig är jag inte för en begränsning av stoantalet.
Det är upp till varje stoägare att välja hingst som passar sitt sto.
Skulle några hundra andra stoägare också tycka att just den hingsten passar till deras sto också så vad gör det?
Om vi sedan hade fel så får vi stå för det själva.
Andra hingstar som fått många avkommor men som inte lämnat så mycket efter sig är lätt att räkna upp men varför?

Knapplån, svarar lite allmänt...
Tänk vad intressant det skulle vara att kunna jämföra utländska hingstars betäckningssiffror med hur många tävlande avkommor som de fått. Men det går tyvärr inte, eftersom deras betäckningssiffror inte är officiella :angel:

Tycker också att det är konstigt att importerade hingstars utlandsfödda avkommor kan räknas med i vår svenska avkommebedömning, medan svenska hingstars exporterade avkommor inte gör det. Speciellt när den importerade hingsten kan ha betäckt flera tusen ston i sitt hemland, men som sagt det får vi aldrig veta, för de siffrorna är inofficiella... Vilken fördel att bara behöva räkna med sina bästa avkommor från utlandet, utan att de dåliga syns i statistiken!

Skall du behöva sluta avla för att hingstarna har en begränsning 50,100 eller 200 sto/säsong.
Jag vill bara säga att ni behöver se hur förlängningen bilr om man inför en begränsning.
Vem har sagt att man behöver sluta med avel för att en hingst är fulltecknad, det finns andra hingstar man kan välja, om man nu inte hakat upp sig som en gammal vinyl-platta och vägrar vidga sina vyer.

Intressant oxå att aveln inte skulle kunna fortsätta framåt. Travaveln har begränsningar på sina hingstar och likförbaskat blir det positiva avelsframsteg med snabbare hästar, bättre uthållighet etc.

Vem har sagt att man behöver sluta med avel för att en hingst är fulltecknad, det finns andra hingstar man kan välja, om man nu inte hakat upp sig som en gammal vinyl-platta och vägrar vidga sina vyer.

Intressant oxå att aveln inte skulle kunna fortsätta framåt. Travaveln har begränsningar på sina hingstar och likförbaskat blir det positiva avelsframsteg med snabbare hästar, bättre uthållighet etc.

Och mycket av detta beror på att man har begränsat antalet sto till hingstarna. Stoägare blir mer aktiva i sitt val att välja hingst. Nu säger jag inte att halvblodsstoägarna inte är det. MEN man måste bestäma sig tidigt om man vill komma till en populär hingst.

OM din hingst är fullbokad så har man redan flera reserver i bakfickan som man redan har valt ut.

Dessutom så kan jag inte förstå varför man är emot en begränsning när det max handlar om 5-6 hingstar per år som idag når upp till 150 st gränsen.

Sto ägaren blir även mer medveten om vikten att välja rätt hingst till sitt sto. Inte bara titta sig blind på vilken som är populär.
För den mest populära behöver inta vara rätt till just mitt sto.

Dacard/Dacardo (f.99) vann svår i USA-06, Vincidore (f.98) tävlas internationellt (exp Österrike), Synovia (f.99) dubbel Breeders-etta mm plac Prix St G-06, B-Day (f.97) plac Prix St G-06, Lex Normandie (f.98) var nia på Breeders som 6åring, plac Prix St G-06, Grand Valley (f.98) plac medelsvår-06, Dayton LB plac medelsvår-06, Normandie (f.98) plac medelsvår-05, Dillie Day (f.98) plac medelsvår-06, Day Dream (f.99) plac medelsvår-06, Dollar (f.99) plac medelsvår-06 och Empress (f.99) plac medelsvår-06.
Hingsten Stonefire 1074 var trea på Breeders som 5åring och femma som 6åring, är plac medelsvår och exp till USA. Axiom (f.99) var Breeders tia som 5åring, Dayson K/S (f.99) var elva som 5åring, vinster i medelsvår-06, De-Niro (f.99) var tia på Breeders som 6åring och Dayro (f.99) tolva som 6åring.

Hur många avkommor fick han under dessa år???

Det är det som är intressant inte hur många som har blivit vad.

Knapplån, svarar lite allmänt...
Tänk vad intressant det skulle vara att kunna jämföra utländska hingstars betäckningssiffror med hur många tävlande avkommor som de fått. Men det går tyvärr inte, eftersom deras betäckningssiffror inte är officiella :angel:

Tycker också att det är konstigt att importerade hingstars utlandsfödda avkommor kan räknas med i vår svenska avkommebedömning, medan svenska hingstars exporterade avkommor inte gör det. Speciellt när den importerade hingsten kan ha betäckt flera tusen ston i sitt hemland, men som sagt det får vi aldrig veta, för de siffrorna är inofficiella... Vilken fördel att bara behöva räkna med sina bästa avkommor från utlandet, utan att de dåliga syns i statistiken!

Det är tråkigt men inte konstigt att utlandstävlande avkommor inte syns i svensk statistik. Tävlingsstatistiken i olika länder bygger på licensnummer eller liknande för resp land. Svenska hästar "försvinner" när de registreras i annat land och utländska hästar som får svenskt reg- eller lic-nummer kommer med i vår statistik. Det blir ingen bättring på detta förrän life-number används överallt och alla länder kan/vill samköra sin tävlingsstatistik.

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
753
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 625
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka