Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 251
  • Visningar Visningar 17 553
Sv: Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

Det är ofta man höjer vissa tyska, holländska eller andra hingstar till skyarna

Ingen hingst är bättre för att den är född i ett annat land.

237 ston betäcktes med D-Day 1997!

237 ston betäcktes med D-Day 1997!

Så om jag har räknat rätt så är det 5 st som är födda 1998 som har blivit något :cool:

Allt enligt C_A_R lista (känner inte till hans avkommer)

Det blir knappt 2% som blir något stort!!!!!!!!! :eek:

"KL"
Många här verkar tycka att vi har en liten avel här i Sverige (varmbl. ridhäst) men är den verkligen så liten i jämförelse med andra länder? Hittade detta på nätet:
Antal betäckta ston
Belgien 3 650 (-02)
Dk 4 334 (03)
Fin 420
Irl 7 900 (-04)
Engl 1 056 (-02)
SF 14 576 (-02)
Holst 6092 (-02)
Oldbg 5012 (-03)
Trak 3861 (-04)
Hann 11 659 (-03)

"KL"
Många här verkar tycka att vi har en liten avel här i Sverige (varmbl. ridhäst) men är den verkligen så liten i jämförelse med andra länder? Hittade detta på nätet:
Antal betäckta ston
Belgien 3 650 (-02)
Dk 4 334 (03)
Fin 420
Irl 7 900 (-04)
Engl 1 056 (-02)
SF 14 576 (-02)
Holst 6092 (-02)
Oldbg 5012 (-03)
Trak 3861 (-04)
Hann 11 659 (-03)

Hur många sto betäcktes under samma period i sverige??

Vart har du fått siffrorna ifrån? Speciellt är jag nyfiken på SF siffran!

"KL"
Antal betäckta ston
Belgien 3 650 (-02)
Dk 4 334 (03)
Fin 420
Irl 7 900 (-04)
Engl 1 056 (-02)
SF 14 576 (-02)
Holst 6092 (-02)
Oldbg 5012 (-03)
Trak 3861 (-04)
Hann 11 659 (-03)
Holst, Oldbg, Trak, Hann är alla tyska förbund, där är det mer än 25.000 betäckta ston sammalnagt.

Jag saknar de holländska förbunden, hur mycket ston betäcktes där?

Varför jag gör just denna reflexion - jo, just för att det är mestadels från DESSA förbund som hingstarna importeras hit - eller har jag fel?

Holst, Oldbg, Trak, Hann är alla tyska förbund, där är det mer än 25.000 betäckta ston sammalnagt.
och fler tyska förbund finns det, räknade inte upp alla. Med tanke på Tysklands folkmängd på 82 miljoner så tycker jag inte att vår avel är så liten ändå.

Tysklands folkmängd har inte så mycket med saken att göra... Det vi jämför är ju vår avelsbas gentemot deras.

Precis!:)

Jämför Finland och Danmark i listan...

Förlåt, men det här med folkmängden var tänkt som en reflektion och självklart har det inte något med själva avelsbasen att göra, det fattar till och med jag! Jag tyckte bara att det var lite intressant att vi har såpass många ston i avel som jämförelse.
Varför håller ni på att hurra varandra för?

Haha, att jag blir hurrad hör inte till vanligheterna ;).

Men jag vill också påpeka en annan sak. Minns 2005 när Flippans ägare valde hingst (mitt sto var ju som bekant surrogatmor). Inför min (dåvarande) man, som verkligen kan noll och ingenting om hästavel, så "ondgjorde" jag mig över hennes val av poppishingst.

"Men", sa han, "det kan ju faktiskt vara så att den hingsten passar allra bäst till hennes sto. Då får man ju lov att bortse från att han fått flera hundra ston per säsong".

Och så är det ju. Man kan (borde iaf inte) välja bort en hingst BARA för att den är poppis! Nu gjorde jag det iofs själv ifjol (CG), men där spelade andra faktorer också in (och en viss skillnad på honom och Cardento i bevisad nedärvning också).

Athena hade ett bra argument som visade hur fel ditt argument var.
Folkmängd är totalt irrelevant i sammanhanget. Finland har större folkmängd än Danmark och betydligt färre betäckta ston. Dessutom är det missvisande om du inte slår ihop alla tyska varmblodsförbund eftersom ASVH registrerar samtliga varmblodiga ridhästraser.

Athena hade ett bra argument som visade hur fel ditt argument var.
Folkmängd är totalt irrelevant i sammanhanget. Finland har större folkmängd än Danmark och betydligt färre betäckta ston. Dessutom är det missvisande om du inte slår ihop alla tyska varmblodsförbund eftersom ASVH registrerar samtliga varmblodiga ridhästraser.

Fast det var väl inget riktigt argument? Utan bara en tanke. Och en viss betydelse har det trots allt, men ur en annan aspekt, menar jag. Vem ska köpa alla våra avkommor? Vi har ett klart överskott av hästar i det här landet.

Egentligen vill jag då väldigt gärna veta hur du definierar skillnaden mellan argument och tanke, men då skulle den här tråden flyta ut totalt så jag avstår.

Egentligen vill jag då väldigt gärna veta hur du definierar skillnaden mellan argument och tanke, men då skulle den här tråden flyta ut totalt så jag avstår.

Tanke: mest en fundering. Inte tänkt att övertyga i en debatt.
Ungefär så.

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
753
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 619
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025