Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 251
  • Visningar Visningar 17 553
Sv: Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

Så om jag har räknat rätt så är det 5 st som är födda 1998 som har blivit något :cool:

Allt enligt C_A_R lista (känner inte till hans avkommer)

Det blir knappt 2% som blir något stort!!!!!!!!! :eek:
Ja, men visst är det bra att vi kan räkna ut procenten (till skillnad från andra länders hingstar), vad är normalt och vad är bra? Hur många procent "bra avkommor" har t ex Hohenstein (tog bara ett namn som dök upp i huvudet)? Går det ens att få reda på? Eller vår svenske Nactus som är A-prem (det borde vara lätt att räkna ut däremot)? Eller Don Primero (för att ta en elit-hingst)? Är det någon som har fakta, så att vi kan räkna lite :) ? Kul att ha några att jämföra mellan.

Ingen hingst är bättre för att den är född i ett annat land.
Ibland verkar det som om många tror att de flesta utländska hingstar är bättre än "våra egna" (hur man nu definierar det). Det är lättare att klaga på de "svenska" hingstarnas nedärvning, just för att den går att kolla, vilket jag tycker blir väldigt orättvist. De utländska hingstarna går det inte ens att räkna på, varför hackas det inte mer på dem? Man borde förutsätta att deras avkommor är sämre (procentuellt) eftersom det är sånt hysch-hysch med hur mycket de har betäckt.

Svarar allmänt när det gäller att ni tycker att knappt 300 ston är en stor andel av vår avelsbas. Javisst är det det, men det är inte direkt superovanligt att tyska hingstar får 500-600 ston, efter vad man hört (svårt att veta säkert eftersom siffrorna inte är officiella), så det är väl ungefär lika stor andel i deras avelsförbund. Så det är lika illa där i så fall.

Ja, men visst är det bra att vi kan räkna ut procenten (till skillnad från andra länders hingstar), vad är normalt och vad är bra? Hur många procent "bra avkommor" har t ex Hohenstein (tog bara ett namn som dök upp i huvudet)? Går det ens att få reda på? Eller vår svenske Nactus som är A-prem (det borde vara lätt att räkna ut däremot)? Eller Don Primero (för att ta en elit-hingst)? Är det någon som har fakta, så att vi kan räkna lite :) ? Kul att ha några att jämföra mellan.

Personligen så tycker jag att procenttalet är bättre. Blir lättare att jämföra hingstarna med varandra.

Det finns säkert många hingstar som har haft ett fåtal sto MEN procentuellt har en mycket hög siffra. Men dessa hör man inte så mycket om eftersom de inte har så många ston och det "bara" kommer fram en eller två per år som visar sig vara mycket duktiga.

Ibland verkar det som om många tror att de flesta utländska hingstar är bättre än "våra egna" (hur man nu definierar det). Det är lättare att klaga på de "svenska" hingstarnas nedärvning, just för att den går att kolla, vilket jag tycker blir väldigt orättvist. De utländska hingstarna går det inte ens att räkna på, varför hackas det inte mer på dem? Man borde förutsätta att deras avkommor är sämre (procentuellt) eftersom det är sånt hysch-hysch med hur mycket de har betäckt.

Svarar allmänt när det gäller att ni tycker att knappt 300 ston är en stor andel av vår avelsbas. Javisst är det det, men det är inte direkt superovanligt att tyska hingstar får 500-600 ston, efter vad man hört (svårt att veta säkert eftersom siffrorna inte är officiella), så det är väl ungefär lika stor andel i deras avelsförbund. Så det är lika illa där i så fall.

Utländska hingstar som verkar i svensk avel och har gjort en längre tid är ju lätta att kolla. De döms på samma basis som svenska hingstar, med resultat på 3-årstest, mm. Att jämföra bruksprovsresultat är en annan väg. Nu har ju inte vi några hårda prov att stoltsera med, men i värdering av utländska hingstar är det ett bra hjälpmedel.
Jag tycker att det är ganska tydligt att utländska hingstar står sig mycket bra i konkurrens med svenska. När vann en svenskuppfödd hingst bruksprovet senast?

Fetcher N är svenskfödd och vann bruksprovet för hopphingstar i år!

Fetcher N är svenskfödd och vann bruksprovet för hopphingstar i år!

Förlåt, tänkte på gångartshingstarna.
Men okej!

Om man går tillbaka då, hur ofta har det skett de senaste tio åren? Skulle vara kul att se statistik.

Du skrev ingenting om att du tänkte på gångartshingstar.

Du skrev ingenting om att du tänkte på gångartshingstar.

Nej, det var mitt fel. Jag följer knappt bruksproven i hoppning.
Men du som gör det, vad säger statistiken?

Jag har precis börjat tänka på det, så än vet jag inte;)

Tror nog att du har fel om man säger de senaste tio åren, men rätt om man säger de senaste fem åren.

Ja, men kan inte ni kolla upp vad de hingstarna jag gav som förslag har lämnat? Eller om några av oss tar en favvo-hingst (det är oftast dem man har mest koll på vad de har lämnat). Obs, hingstens alla avkommor måste räknas med, inte bara de som är födda i Sverige... Ta en årgång och räkna ut på liknande sätt som på D-day. Det är inte förren då vi ser om D-days 2 % är bra, normalt eller dåligt. Något säger mig att det inte är ovanligt dåligt, men jag vet inte. Skulle vara kul att veta.

Ja, men kan inte ni kolla upp vad de hingstarna jag gav som förslag har lämnat? Eller om några av oss tar en favvo-hingst (det är oftast dem man har mest koll på vad de har lämnat). Obs, hingstens alla avkommor måste räknas med, inte bara de som är födda i Sverige... Ta en årgång och räkna ut på liknande sätt som på D-day. Det är inte förren då vi ser om D-days 2 % är bra, normalt eller dåligt. Något säger mig att det inte är ovanligt dåligt, men jag vet inte. Skulle vara kul att veta.

Hohenstien är ju svår, eftersom det skulle bli ett jäkla detektivarbete att spåra alla tävlande avkommor i hela Europa.

Men Warsteiner funderar jag över. I o f s svensk hingst, som har fått rätt många avkommor, betydligt fler än jag trodde, cirka 900 betäckta ston framt till 2001. (motsvarande siffra för Don Primero var 81). Var är alla tävlande ättlingar till honom? :crazy:

Jag tycker att det är ganska tydligt att utländska hingstar står sig mycket bra i konkurrens med svenska. När vann en svenskuppfödd hingst bruksprovet senast?
Förutom det som Görel redan skrivit om Fetcher N så måste jag tillägga att det inte visas så många svenskstammade hingstar på bruksprovet. Detta tror inte jag beror på den dåliga kvaliteten, utan snarare på att uppfödare/ägare till lovande svenskstammade hingstar inte ids visa dem. Dels pga att de vet att de troligen inte skulle få så mycket ston, dels för att de vet att de troligen inte skulle få några extra härstamningspoäng på bruksprovet. Jag känner iaf till en FIN hingst som inte anmäldes till bruks i år pga den anledningen. Har hört detta resonemang från flera håll. Tråkigt att det gått så långt tycker jag.

Hohenstien är ju svår, eftersom det skulle bli ett jäkla detektivarbete att spåra alla tävlande avkommor i hela Europa.
Vi ska bara räkna med de avkommor som är kända från en årgång, var väl meningen? Med det menas de som gått högre klasser, blivit högt bedömda i unghästtävlingar t ex. De kan inte vara så svårt att kolla upp, om man nu är intresserad av H? Det svåraste blir nog att få reda på hur mycket han betäckt, dvs den verkliga siffran, ingen försköning av verkligheten...

Ingen som gillar Nactus här? Han har tagits som exempel i andra trådar förut, t ex vad hans A-prem grundar sig på. Skulle vara kul om någon Nactus-intresserad kunde räkna lite på hans avkommor, finns det någon frivillig här :D ? Om inte annat för att försvara honom lite :angel:

Vi ska bara räkna med de avkommor som är kända från en årgång, var väl meningen? Med det menas de som gått högre klasser, blivit högt bedömda i unghästtävlingar t ex. De kan inte vara så svårt att kolla upp, om man nu är intresserad av H? Det svåraste blir nog att få reda på hur mycket han betäckt, dvs den verkliga siffran, ingen försköning av verkligheten...

En årgång kan jag kanske klara. Enklast är väl att mejla och fråga Klosterhof och hoppas att de är ärliga (men varför skulle de ljuga?). Vem tar Don Primero?

En årgång kan jag kanske klara. Enklast är väl att mejla och fråga Klosterhof och hoppas att de är ärliga (men varför skulle de ljuga?). Vem tar Don Primero?

:bump: :bump: Ska bli kul att se vad de andra hingstarna får för procentsats.

Är det någon som gillar de "yngre" hingstarna som bara har avkommor som är under 8 år gammal så släng in dom oxå.

Då går det ju bra att räkna på hur många som har gjort 3,4,5,6,7 år tester m.m

Det säger ju oxå en hel del om hingsten ;)

Måste bara tillägga att D-day har 9 stycken "kändisavkommor" f-99 som är med på C_a_R.s lista, så någon valde visst att räkna på den årgången med sämst resultat... För inte betäckte han dubbelt så många ston 1998 som 1997? Som många sagt före mig, statistik säger aldrig allt, den är alltid vinklad.

Måste bara skriva ett inlägg till... När man kollar på livstidsstatistiken så ligger helt andra hingstar i topp än de som brukar nämnas som superbra. Finns hingstar som ligger högt upp på den listan som är kasserade. På tal om vilka som lämnat bra tävlingsindivider...

Måste bara tillägga att D-day har 9 stycken "kändisavkommor" f-99 som är med på C_a_R.s lista, så någon valde visst att räkna på den årgången med sämst resultat... För inte betäckte han dubbelt så många ston 1998 som 1997? Som många sagt före mig, statistik säger aldrig allt, den är alltid vinklad.

Eftersom jag inte visste HUR många han betäckte -98 så kunde jag inte räkna procenten ;)

Men släng gärna in hur många han har betäckt i de olika åren så är det lätt att räkna.

Vilka hingstar i livstidsstastiken tänker du på?

Jag hittar kasserade Trofé på tionde plats i sin årsgrupp i dressyr, Herkules på tredje plats i årskullen efter men han togs ur avel p g a struppipning och inte för avkommorna var dåliga.

Bland hopphingstarna hittar jag ingen kasserad så högt upp i tabellerna.

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
753
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
836
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 606
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka