Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 251
  • Visningar Visningar 17 553
Sv: Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

Det är upp till varje stoägare att välja hingst som passar sitt sto.
Skulle några hundra andra stoägare också tycka att just den hingsten passar till deras sto också så vad gör det?
Om vi sedan hade fel så får vi stå för det själva.

Nu är det ju SÅ det INTE ska behöva vara.

Man ska kunna få en säker kalkylering av hur en hingst förärver sej innan det betäcks vitt och brett.

Låt oss säga att en dålig nedärvare betäcker 300 ston...utav dessa kommer säkerligen många utav dem som blir ston hamna i aveln i framtiden.Detta är inget som för oss framåt.

Dessutom behövs detta breda spektrum som blir när andra missgynnade hingstar får tillgodogöra sej fler ston.Mindre åverkan av sämre förärvare samtidigt som de som inte "syns" får en chans att bevisa att de är värda att tas tillvara.

Jag undrar hur många guldkorn som försvinner...

Man ska kunna få en säker kalkylering av hur en hingst förärver sej

Du är nog i fel bransch...
Det dröjer ett tag innan hingstarnas avkommor kommer ut på tävlingsbanan så man får ett kvitto på hur de förvärver sig.

Jag är så förundrad över att ni upprörs över att hingstar stationerad i Sverige får 300 ston något år. Unga hingstar med 500 ston per år utomlands som sedan marknadsförs i Sverige pratar ni inte om. Hur kollar ni förvärvningen där? Det verkar räcka med ett par affischnamn för att de ska hausas upp här.

Än en gång, jag svarade på Ameos fråga.
Hur många han betäckte kan säkert de som är för begränsning svara på.

Ursäckta mig att jag lägger mig i, men kan du inte ta och ge dig nu? Du får det att låta som att du kan och är bäst på allt. Alla måste ju få ha sina åsikter

//Shady som är för begränsning av ALLA hingstar

Men vem skall kontrollera att hingstägarna följer begränsningarna? Risken är ju att icke dräktiga ston "plockas bort" ur statistiken och hingsten plötsligt har en dräktighets% på 99....... Det finns varken resurser eller möjlighet till en sådan kontroll så ngn begränsning lär det inte bli.

Men vem skall kontrollera att hingstägarna följer begränsningarna? Risken är ju att icke dräktiga ston "plockas bort" ur statistiken och hingsten plötsligt har en dräktighets% på 99....... Det finns varken resurser eller möjlighet till en sådan kontroll så ngn begränsning lär det inte bli.

Som stoägare får du ju en betäckningsrapport som du då får kryssa i att stoet gått gall.
Som hingsägare skickar man in dessa i nummerordning, så man kan inte bara "trolla bort" ston som du påstår. Skulle ändå ngn försöka fiffla kan man som stoägare vända sig till ASVH och uppge att man inte fått ngn betäckningsrapport.

Nu var det inte jag utan en medlem i avelsvärderingsnämden som påstod detta.... Betäcker du egna ston går det alldeles utmärkt och du anar inte vad folk är påhittiga när det gäller fusk:mad:
Dessutom kvarstår problemet med kontrollen

Men du måste ändå rapportera dina egna ston, så vida du inte skall registrera dom med okänd stam. Vad det nu skulle vara bra för?

Ja men blir dom inte dräktiga så betäcker man igen och så har man sparat både en "dos" och höjt dräktighetsprocenten.........

Ursäkta mig som är en relativt ny användare här på Buke, men varför skriver du att någon ska ge sig? Precis som du skriver så måste alla få ha sina åsikter, och jag måste säga att C_a_R kommer med en hel del intressanta fakta. Jag tycker iaf att de inläggen är betydligt mer intressanta och givande än ditt negativa inlägg. Håller faktiskt med C_a_R om att det är lite lustigt att när utländska hingstar marknadsförs med att de fått många ston, så är det enbart positivt. Har de dessutom två avkommor som blivit högt bedömda så dras just de exemplen upp hela tiden (trots att de kanske betäckt hur mycket som helst).

Det är tråkigt men inte konstigt att utlandstävlande avkommor inte syns i svensk statistik. Tävlingsstatistiken i olika länder bygger på licensnummer eller liknande för resp land. Svenska hästar "försvinner" när de registreras i annat land och utländska hästar som får svenskt reg- eller lic-nummer kommer med i vår statistik. Det blir ingen bättring på detta förrän life-number används överallt och alla länder kan/vill samköra sin tävlingsstatistik.
Jo, men jag menar att det är konstigt att importerade hingstar kan få höjd värdebokstav här i Sverige m h a sina utländska avkommor (som aldrig satt sin hov här i Sverige), medan svenska hingstar har exporterade avkommor som inte räknas med i avelsbedömningen (och därför blir sänkta till C). Hur går det att förklara?

Hur många avkommor fick han under dessa år???

Det är det som är intressant inte hur många som har blivit vad.

Det är väl intressant att veta BÅDE hur många ston han fick OCH hur många som det blivit något av? Det är väl det som är grejen, hur menar du egentligen?

Det är väl intressant att veta BÅDE hur många ston han fick OCH hur många som det blivit något av? Det är väl det som är grejen, hur menar du egentligen?

Att det är lätt att plocka fram några avkommor som har gått bra men av hur många??

Är det 17 av 100 eller 17 av 1000???

För mig är det lika viktigt som något annat att få svar på.

För om D-Day har fått 1000 sto på 5 år och det bara har blivit 17 st som har visat framfötterna så tycker jag personligen inte att det är en bra hingst.

Och precis som du påpekar så är det viktiga att ha alla fakta inte bara det som låter bra.

Det är tråkigt men inte konstigt att utlandstävlande avkommor inte syns i svensk statistik. Tävlingsstatistiken i olika länder bygger på licensnummer eller liknande för resp land. Svenska hästar "försvinner" när de registreras i annat land och utländska hästar som får svenskt reg- eller lic-nummer kommer med i vår statistik. Det blir ingen bättring på detta förrän life-number används överallt och alla länder kan/vill samköra sin tävlingsstatistik.

Jag hittade i startlistorna från VM i somras att Vallon 1013 stod som KWPN:( Efter lite mailande fick även han tillgodoräknas SWB:)

Låt oss säga att en dålig nedärvare betäcker 300 ston...utav dessa kommer säkerligen många utav dem som blir ston hamna i aveln i framtiden.Detta är inget som för oss framåt.

Dessutom behövs detta breda spektrum som blir när andra missgynnade hingstar får tillgodogöra sej fler ston.Mindre åverkan av sämre förärvare samtidigt som de som inte "syns" får en chans att bevisa att de är värda att tas tillvara.

Jag undrar hur många guldkorn som försvinner...

:bow:
Det är precis vad jag menar!

Ja, och det var just det som var grejen. Någon frågade vad D-day lämnat för avkommor som visat sig bra. C_a_r räknade upp ett antal som har meriter, utan att lägga någon värdering på deras insatser. Jag vet inte vad som var felet med det? Obs, D-day är ingen av mina favoriter, så för min del kvittar det vad han har lämnat, jag diskuterar helt generellt.

Senast ändrad av en moderator:

Att det är lätt att plocka fram några avkommor som har gått bra men av hur många??
Är det 17 av 100 eller 17 av 1000???
För mig är det lika viktigt som något annat att få svar på.
Exakt, och därför undrar jag varför inte fler härinne är irriterade på att man inte vet hur många avkommor de utländska hingstarna har...
Det är ofta man höjer vissa tyska, holländska eller andra hingstar till skyarna, men hur kan man göra det när man inte har det totala avkommeantalet?

Exakt, och därför undrar jag varför inte fler härinne är irriterade på att man inte vet hur många avkommor de utländska hingstarna har...
Det är ofta man höjer vissa tyska, holländska eller andra hingstar till skyarna, men hur kan man göra det när man inte har det totala avkommeantalet?

Det kan jag tyvärr inte svara på. Tycker oxå att det är konstigt.

Skulle vara otroligt viktigt för att kunna föra avlen framåt att man fick reda på antal i % för alla hingstar inte bara de svenska och inget mörkande av antalet betäckta.

Du är nog i fel bransch...
Det dröjer ett tag innan hingstarnas avkommor kommer ut på tävlingsbanan så man får ett kvitto på hur de förvärver sig.

Jag är så förundrad över att ni upprörs över att hingstar stationerad i Sverige får 300 ston något år. Unga hingstar med 500 ston per år utomlands som sedan marknadsförs i Sverige pratar ni inte om. Hur kollar ni förvärvningen där? Det verkar räcka med ett par affischnamn för att de ska hausas upp här.

Om du jämför förhållandena i utlandet och Sverige så ska du nog försöka att ha i åtanke att det betäcks ca 5000 ston per år här. Det betyder att om en hingst får trehundra ston här så är det sex procent av avelsbasen. Om den hingsten gör så ett antal år så är vi tillbaka i Utrillo-problematiken. Linjeavel är ju populärt, men inte alla hingstar tål att linjeavlas på.

Det dröjer ett tag innan hingstarnas avkommor kommer ut på tävlingsbanan så man får ett kvitto på hur de förvärver sig

Det spelar ingen roll.En etablerad hingst blir aldrig "omodern".Om fler valde "säkra" hingstar skulle vi slippa vissa stolpskott.(All heder åt de flesta av våra stoägare som börjar uppmärksamma hur det ligger till).

Jag skulle hellre se import av mer äldre redan etablerade hingstar som är förärvningssäkra.

Den som tror sej ska syssla med snabba generationsväxlingar kan lyckas mkt väl med detta, under förutsättning att denne känner till ALLT både utan och innan via såväl fäderne som möderne-inget för gemene man.

Quidam de Revel blir aldrig omodern tex...trots att där finns både barn och barnbarn.Inte skulle nån välja ett barnbarn till Quidam som är nytestad om du kunde få Quidam himself till samma pris?(för att bara ta ett exempel).

Alla har olika åsikter så är det...

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
753
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 619
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025