Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 251
  • Visningar Visningar 17 553
Sv: Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

Och sedan har vi faktiskt mkt kunniga hingsthållare(och stoägare) i Sverige. De skulle mkt väl kunna välja ut ston via stammen, samt med hjälp av resultat 3årstest,champ,Premiering, prestationer, prestationsstam mm mm- antar att du inser vilka möjligheter Internet ger oss...med bilder, filmer mm mm

Nej detta tycker INTE jag...inte att hingstägaren ska få VÄLJA ut stona.Hälften av kvoten kan jag godta att de får "välja ut"...men hälften ska innefatta "övriga ston".Men hur detta ska kunna vara genomförbart??

Detta skulle leda till ännu större och mer vilseledande nedärvningsstatestik än någonsin...Om stona enbart skulle väljas ut av hingstägarna...då skulle det mer än någonsin betyda att det egentligen är de goda stonas inverkan med sin nedärvning som är god, istället för hingstens egna nedärvning som är god.Detta skulle ge helt vilseledande siffror.

Om hingstägaren skulle få välja ut samtliga ston.Detta skulle då innebära att de mest populära hingstarna skulle få de absolut hela största kvoten av alla de bästa existerande stona...vilket skulle lämna de övriga stona(med mer osäker stam och nedärvning) över till de övriga hingstar.(vilket fortf skulle leda till orättvis och vilseledande statestik)

Nej jag tror på först till kvarn principen.Förboka med handpenning.

Nej jag säger som jag sagt innan...begränsa ALLA...utom hingstar som nått upp till svår klass och som bevisat att de nedärver bra.Detta ger en god fördelning till de goda hingstar som idag hamnar på efterkälken pga av för lite avelsmaterial.

Hm är det nån som begriper vad jag blarrar om?? hahaha;) :D

Jag har inte hans betäckningssiffror, hoppas ngn annan kanske har det, hade varit intressant att se hur många ston han hade år från år... Hoppas ngn fixar fram det:) .
Mellan 1984 och 2002 hade Cortez totalt 2122 ston

Lite nyfiken, vilka hingstar är det som betäckt mest?
Jag är för begränsning av hingstarnas användning fram tills de visat at de har något att tillföra aveln, och efter det så tycker jag att det ska vara fritt fram. Det är lite svårt när alla hopptävlingsryttare verkar vilja ha en avkomma e. Cardento eller QE, ska uppfödarna då uppfylla deras önskemål och hur ser vår avel ut om alla våra hopphästar nästan har identisk stam.. Om man bortser från stolinjen?
Jag är helt övertygad om att många spännande hingstar glöms bort pga hingstägarens okunskap i marknadsföring. Och visst, hingstägaren förlorar på det, men det tror jag även att genbanken, och vårt svenska halvblod kommer att göra i framtiden.
Men visst, vi kan ju exportera våra godkända hingstar som har identisk stam med våra ston, och importera nytt blod, men ska vi inte försöka hålla en viss bredd i blodslinjernerna i vår ras?
Jag vet att detta blev väldigt svart vitt, men jag tycker att det finns tydliga tendenser på det här hållet..
U
Ulrika

Nu menade jag inte riktigt så...:rofl: Jag svarade "hon den ilskna"...att OM det vore någon hingstägare som vore tvungen att själv välja sina ston pga för hög intressenivå, så vore han säkert kapabel till detta...

Jag sa inte att jag vill ha det så för alla hingstar, och alla ston i Sverige...fattar du vad jag babblar om då...fniss:rofl:

Senast ändrad:

Betäckta ston enligt hingstkatalogerna
1984 66
1985 vet ej (hade ingen katalog med de siffrorna)
1986 0
1987 83
1988 94
1989 54
1990 149
1991 100
1992 49
1993 52
1994 55
1995 170
1996 286
1997 163
1998 vet ej hittade inte min 2002katalog
1999 152
2000 193
2001 154
2002 123
2003 3
2004 3
2005 1

Det vill säga han blev ruskigt populär EFTER att ha visat att hans avkommor verkligen höll måttet... Tycker inte man ska begränsa en sån här hingst oavsett hur många ston som sen är efter honom...
Se bara i Europa hur många hingstar som är e just Cor De La Bryere, och hur många fler måste inte finnas med honom som far på ston ?
Men det kanske pågår samma debatt där ? Om att han var för STOR som avelshingst när han "va i ropet" ??? (inte för att jag läst om det nånstanns men det finns ju säkert folk som har koll på de här inne ;))

Som sagt inga av era påståenden FÖR begränsningar gör att jag tänker bli för det iaf ;)

Jag blev helt rörig i skallen efter alla de där ilskna inläggen...:rofl:

Då är jag med;) :D

Jag som är statistiknörd har under de dagar jag har problem med min dator roat mig med att kolla upp några avgångna hingstars betäckningssiffror och avkommeresultat.

Jag valde två privata och två Flyingeägda, alla med över 1 000 betäckta ston;

Brabant betäckte 1 118 ston och fick 1 i svår D, 1 i svår H och 2 i svår F,
Indus betäckte 1 339 ston, 2 svår D, 2 svår H
Torboldt betäckte 1 112 ston, 0 svår D, 1 svår H
Marino betäckte 1 123 ston, 2 svår D, 0 svår H, 2 svår F

Alla utom Torboldt togs ur avel p g a bristande förvärvning.

Jag kan inte låta bli att undra över vad det hade kunnat bli om dessa tusentals ston istället gått till en hingst som förvärvde sig bättre?

(och till alla Brabant-älskare som brukar hoppa på mig vill jag påpeka att jag älskade Indus men att med facit i hand måste jag erkänna att jag hade fel)

Brabant betäckte 1 118 ston och fick 1 i svår D, 1 i svår H och 2 i svår F,
Indus betäckte 1 339 ston, 2 svår D, 2 svår H
Torboldt betäckte 1 112 ston, 0 svår D, 1 svår H
Marino betäckte 1 123 ston, 2 svår D, 0 svår H, 2 svår F

Alla utom Torboldt togs ur avel p g a bristande förvärvning.

Jag kan inte låta bli att undra över vad det hade kunnat bli om dessa tusentals ston istället gått till en hingst som förvärvde sig bättre?

Då har du (som vanligt) inte räknat med de avkommor som gått bra utomlands. De två förstnämda herrarna var populära i USA och deras bästa avkommor gick dit. Det betyder inte att de var sämre förvärvare än någon annan.
Tyvärr räknades det inte svenska hingstar tillgodo när deras exporterade avkommor gjorde bra resultat utomlands. Däremot har importerade hingstar alltid fått sina importerade avkommor tillgodoräknade. T ex i hingsten X s avkommstatistik återfanns 2 avkomma i medelsvår när hans svenskfödda avkommor bara var 3 år. Han hade fått sin tyskfödda importerade avkomma med i statistiken.
Om några år kan du skriva att hingsten X fått 2 avkommor i medelsvår på bara 20 bet ston, vilket då är missvisande med tanke på att de 2 i medelsvår kom från ett stort antal betäckta ston i Tyskland.

Klart att jag som vanligt inte räknat med exporterna eftersom de som vanligt inte finns med i livstidsstatistiken!

1986 betäckte han 120 ston hos Christer Pålsson men avkommorna efter en av landets mer erkända beskällare får i den årgången Gråa papper. Även Irco Mena har en "Grå " årgång

Som jag skrev i den andra tråden om begränsning av stoantalet så tycker jag att det inte ska begränsas.
Det är upp till stoägarna själva om de vill chansa på en unghingst som bara har 1 års tillstånd.
Sedan tycker jag också att det är synd att en del hingstar får väldigt många / få ston men det löser man inte med begränsningar och förbud.

Men fyll på dem bättre själv då eftersom du vet så bra.

Särskilt Torboldts exporter ser jag fram att få veta mer om.

Nej, därför är det dåliga exempel som du drar upp.
VARFÖR är det dåliga exempel?
Det är hingstar som betäckt många ston, där få avkommor presterat något nämnvärt...

-------

TIll tråden i övrigt.
Vi hade ju en till hingst som fick mängder med ston när han var nygodkänd - D-Day. Vad blev det av alla de avkommorna? Även DÅ var det ju många som reagerade på att han fick så mkt ston...

-------------------------------

Det har jag gjort tidigare och du brukar svara att det vet du redan!

Brabant hade hingstarna Bacardi 565 och Bagathell 519 samt Zetello i svår dressyr i Tyskland. Hingstarna Brando och Temptation 582 i svår dressyr i USA. Jawohl 587 gick svår dressyr i Sverige och Braganza gick svår par körning.
I (lägst) medelsvår gick bl a Babette, Bengal, Bentley (H), Bestman, Boccatio, Bonita, Bra-Bra, Brado, Brahmant 521, Bramir, Branick, Branowa, Brasar (H), Brutus (H), Brazil (D), Cheriba, Citat, Debbie, Folly (H), Jeva, Jonathan, Lurifax, Mi Morena, Mymlan, Nachette, Nippon, Nivarro, Nobel (D), Orwar, Oscar, Panzaar, Poker och Sonny Boy 513.
I (lägst) lätt gick bl a Brazanja (D), Bravur (H), Bravo (D), Brantino (H), Bratino (H), BravoNerv (H), Brams (H o D), Brama (H), Bramanta (D), Brabina (H), Boeing (H o D), Brasilia (H), Brasse (D), Britta (D), Camill (D), Cahn (D o H), Dessutom är han far till den i Danmark framgångsrike Ibsen 526 samt Karlsdal 578.

Indus lämnade i svår After Eight (som tävlade int med Leslie Burr-Howard), Conseil (D), Diplomat (H), Flashdance (H), Ilon (D), exp England, Kasper (D), exp USA, DSv och Index (D), exp USA.
I medelsvår var bl a Caprilli (H), Colorado (H), Domindus (H o F i Tyskland), Dukat (H), Elvis (D), Erbse (H), Figaro (D), Findus (H), Igor (H), Indian (D), Invil (H), Jig (H), Laser (D), Nimbus (H), Titus (H), Ulster Chieftain (H), Wim (H), Zacko (K) samt hingsten Ismir 597 (D) placerade. Indus lämnade dssuom hingsarna Othello 641, Spartacus 658, exp USA, Tristan 702 och Trofé 703.

Lite kuriosa angående betäckningssiffror för treåringar:)

Årgången född 1977 bestod av Nairobi 624, Napoleon 625, Neapel 626, Nebraska 627, Nivå 628 och Nurmi 629.

Nu sitter vi med facit i hand och vet att Napoleon blev elithingst, Nairobi togs ur avel p g a väldigt låg fertilitet, Nebraska gick OS i fälttävlan men var mindre lyckad i avelsboxen, Nivå gick svår hoppning och exporterades rätt tidigt, Neapel var inte succé i aveln och Nurmi kasserades -81 då han inte klarade bruksprovet.

Som treåringar betäckte de;
Nairobi 28 ston
Napoleon 26 ston
Neapel 13 ston
Nebraska 16 ston
Nivå 16 ston
Nurmi 30 ston

Den som kasserades fick alltså flest ston, och den som blev elithingst var trea på listan. Detta är bara kuriosa och meningen att man ska reflektera lite över.

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
753
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 616
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025