Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 251
  • Visningar Visningar 17 553
Sv: Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

Kom inte och påstå att det inte skulle kunna gå ihop sig för hingstägarna om det blir en begränsning!

Detta ger alltså intäkter på nära 700.000 på en betäckningssäsong. Absolut tillräckligt mycket för att betala både räntor och amorteringar om man lånat pengar....
Det är väl mer än räntor och amorteringar som kostar? Skatt, foder, veterinär, personal, uppstallning m.m. Sen kanske hingsten som går med "vinst" ska täcka upp för de hingstarna som inte fått många ston. Blir nog inte många kronor kvar i ren vinst där inte.

Läser man flitigt här ser man ju varåt vindarna blåser redan under betäckniingssäsongen. Och läser man inte här känner man alltid någon som gör det som läst att den eller den hingsten rekommenderas.

Att en hingst som Cortez får många ston när han varit i avel så länge så att han fått avkommor på tävlingsbanorna är inget jag tycker är negativt, tvärtom, jag anser att hingstar som visat sin duglighet som beskällare ska utnyttjas väl! Det jag motsätter mig är att många unga oprövade hingstar fått det.

------------------

Sen kanske hingsten som går med "vinst" ska täcka upp för de hingstarna som inte fått många ston

Ett begränsningssystem delar ju upp stona till de som fått mindre ston innan...det behöver inte betyda att de får mer förlust.

Jag är för en begränsning. Är lämpligt med en form av provtid som avelshingst...:cool:

...Görel formulerar sig, som alltid, mycket väl;)

Senast ändrad:

Oj, vilket sätt att börja sin karriär på här inne:eek: Genom att tycka alla är dumma i huvudet... moget och inger verklig respekt för dina åsikter...:angel:

Att sedan idiotförklara hingtsägarna oxå genom att mena att de måste "titta på stona", jag vet att de är mkt pålästa på stammar, vilka linjer som passar till vad, vilka ston som presterat högt mm mm.

Jag har alltid bara talat om mina stons namn och stam, och då "hör man direkt" om dom förstår att du "kan din sak" eller bara vill förhöra dig om pris mm... Dom har aldrig sagt"kom hit och visa henne först..."

Senast ändrad:

Jag säger inte att ni har skit ston, men att skicka stot för inspektion tror jag inte skulle funka. Hur många har sett Sandro Hit´s mamma? Det är ingen fröjd för ögat men hu vad hon har lämnat.Hur fan ska en hingsthållare se hur ditt sto ser ut utan att se det, du kan ha vilken stam du vill MEN hingsten passar kanske inte ditt sto, extriören måste man ta hänsyn till?

Men du, jag förstår inte riktigt hur du resonerar?
Först ger du exempel på ett supersto och sen idiotförklarar du både hingsthållare och stoägare. Vad bra du måste vara...:devil:

Förklara för mig hur en stoägare (du tex) blir nekad hos en hingsthållare för han tycker hans hingst inte passar ditt sto. Du går vidare till nästa och nästa och nästa, till slut finns det ingen hingst du tycker passar ditt sto. ( Detta kommer ske om man inför en begränsning).

Skall du behöva sluta avla för att hingstarna har en begränsning 50,100 eller 200 sto/säsong.
Jag vill bara säga att ni behöver se hur förlängningen bilr om man inför en begränsning.
Jag personligen tycker ni verkar dumma. Det står jag för.

PS. Detta är endast riktat mot dessa som är för en begränsning.

Hingstägaren vill ju även ha de riktigt bra stona till sin hingst, inte bara de som är först till kvarn....

Men en begränsning behöver inte innebära först-till-kvarn-principen. Man kan lika gärna låta hingstägaren bestämma vilka ston hingsten ska få.

Apropå Flippan som exempel så pysslar ju hennes ägare även med travaravel, och vet mkt väl vilka regler som gäller där. Vore det samma inom halvblodaveln är jag GANSKA säker på att hon varit ute i tillräckligt god tid för att boka rätt hingst :angel:.

Tar det en gång till Optioner och/eller betäckningsrätter, svårare än så är det inte.
Köp/boka i förväg på den hingst du är intresserad av. Skulle du inte använda din "rätt" det året finns den kvar nästa eller så kan sälja eller överlåta den på någon annan. Är du bara ute i tid och har pengarna så blir du inte heller nekad den hingst du vill ha. Detta blir ju en fördel för hingstägaren också som får in pengarna enklare än vad det tyvärr är i hästkretsar idag. Där många "handlar" utan att kunna betala.

Förklara för mig hur en stoägare (du tex) blir nekad hos en hingsthållare för han tycker hans hingst inte passar ditt sto. Du går vidare till nästa och nästa och nästa, till slut finns det ingen hingst du tycker passar ditt sto. ( Detta kommer ske om man inför en begränsning).

Skall du behöva sluta avla för att hingstarna har en begränsning 50,100 eller 200 sto/säsong.
Jag vill bara säga att ni behöver se hur förlängningen bilr om man inför en begränsning.
Jag personligen tycker ni verkar dumma. Det står jag för.

PS. Detta är endast riktat mot dessa som är för en begränsning.

Hingstägaren vill ju även ha de riktigt bra stona till sin hingst, inte bara de som är först till kvarn....

Begränsningen skulle ju gälla högst 10 % av hingstarna, så det blir nog hingstar över...

Och som Masse skrev, med optioner kan hingstägaren välja de ston som prestationsmässigt eller stammässigt verkar intressanta. Tillhör man inte den skaran är det bara att bita idet sura äpplet.
Det är ju inte en mänsklig rättighet att välja hingst, ens i RÄTTVISA Sverige;)

Intressant med fullblodsaveln är att trots att det är en totalt sluten stambok och man endast tillverkar hästar på naturlig väg så är det idag lättare att hitta en halvblodshäst som är linjeavlad i första tre led än en fullblodshäst. Den naturliga betäckningen gör ju nämligen att det blir en naturlig begränsning på antalet betäckta ston/hingst.

Ännu mer intressant är att man inte skriker i högan sky om begränsningarna med 150 ston/hingst inom travet där antalet födda föl 2005(trav) och 2006(asvh) låg på snarlika siffror.

Jag hävdar fortfarande att din "sanning" om att så många halvblod kommer till på imort-semin ör felaktig.

"Sanningen" är väl bara att kolla upp? Det finns lättillgänglig statistik. Men jag har inte siffrorna i huvudet, och det skrev jag också.

Fullbloden är kanske mindre inavlade i de första leden, men det är ju egentligen inte intressant, eftersom alla går tillbaka på bara sex hingstar. Och det är ju den totala gensammansättningen som är avgörande. Den går inte att jämföra med en så brokig skara som halvbloden, med inslag av både det ena och det andra.

Eftersom jag hittills inte använt någon hingst som haft mer än 50 ston så är jag inte så orolig.

"Sanningen" är väl bara att kolla upp? Det finns lättillgänglig statistik. Men jag har inte siffrorna i huvudet, och det skrev jag också.

Ja, och ngn här ovan hämtade statistiken från ASVH:s hemsida och det var väl 9% om jag minns rätt? Inte ett flertal alltså...

Ja, och ngn här ovan hämtade statistiken från ASVH:s hemsida och det var väl 9% om jag minns rätt? Inte ett flertal alltså...

Har för mig att det var betydligt fler. Det poängterades särskilt i artikeln. Men det kan ha varit inom dressyraveln främst.

*knapplån*

Men är det inte lite "svensk jantelag" över att sätta begränsningar ?
Den svenska avundsjukan (ingen ska tro att de är BÄST ?) som gör att man reagerar så mkt på att någon 3åring får så många ston ?
För jag hörde inget om att det ska finnas begränsningar på ston när det gällde Cortez... Och vari ligger skillnaden ? Jo Cortez hade förvisso bevisat att han gav kanonhästar, men hur visste man det ? Jo han betäckte så många att de hästar som kom ut på banan utmärkte sej... Och Cortez brister var betydligt större än CGs eftersom Cortez inte ens fick vara verksam i ASVHavel under en tid, detta har ju CG bevisat att han får...

Nä är fortfarande emot begränsning... Som nån sa innan det handlar ju ändå om så få hingstar så varför ens inföskaffa nåt sånt ?

Jodå, vi är nog många som ansett att det hade varit på sin plats att begränsa Cortez också. Det blir ju så himla jobbigt när en alldeles för stor andel hästar sen har Cortez bakom sig, precis som det blev med Utrillo.

Karriär!!! Hur fan ska en hingsthållare se hur ditt sto ser ut utan att se det, du kan ha vilken stam du vill MEN hingsten passar kanske inte ditt sto, extriören måste man ta hänsyn till?
Tror du tex att Flippan skulle passa bra till Coriall ( ja jag vet att han är död). Hade Flippans ägare ringt och hingsten betäckt sin kvot hade flyinge vägrat tror du?

Jag förstår inte varför du är så arg:) ...vem har retat upp dig så?
Det du beskriver är ju tagit ur en fantasivärld, det kommer inte att bli så i verkligheten.
Det är så få hingstar en ev begränsning skulle gälla.

Och sedan har vi faktiskt mkt kunniga hingsthållare(och stoägare) i Sverige. De skulle mkt väl kunna välja ut ston via stammen, samt med hjälp av resultat 3årstest,champ,Premiering, prestationer, prestationsstam mm mm- antar att du inser vilka möjligheter Internet ger oss...med bilder, filmer mm mm

Det handlar inte om att "fortast" fylla en kvot- det handlar om att vilja ha de bästa stona till sin populära hingst... ngt som alla hingstägare väl önskar.

Varför tror du annars det finns rabattsystem för stoägare som har prestationsston tex...

Ang. Flippan. Anser du inte att hennes ägare har så mkt kunskap att hon inte vänder sig till en hingst som absolut inte passar hennes fina sto? Idiotförklara inte andra...igen!

OM du vill fortsätta vara arg, så kan du väl ta det via PM, eller ringa mig så de andra här inne slipper ta del av det- i en tråd som handlar om ngt annat!. du är så välkommen så!

Jodå, vi är nog många som ansett att det hade varit på sin plats att begränsa Cortez också. Det blir ju så himla jobbigt när en alldeles för stor andel hästar sen har Cortez bakom sig, precis som det blev med Utrillo.

Håller med om att Cortez (eller iofs Cor de la Bryere blodet) ligger i väldigt många av våra svenska ston...

Men han var ju i avel i så många år, han fick inte alla avkommor på några få säsonger.

Jag har inte hans betäckningssiffror, hoppas ngn annan kanske har det, hade varit intressant att se hur många ston han hade år från år... Hoppas ngn fixar fram det:)

Men visst är det ngt att tänka på... vad det gäller alla populära hingstlinjer.

Senast ändrad:

Jag tycker ni e dumma i huvudet. Skall en hingsthållare kolla alla ston
och sedan själv bedöma vilka sto hans hingstar skall betäcka.
Kan tro att de flesta som sitter här inne inte fått chans att betäcka
överhuvudtaget. Jag säger inte att ni har skit ston, men att skicka stot för inspektion tror jag inte skulle funka. Hur många har sett Sandro Hit´s mamma? Det är ingen fröjd för ögat men hu vad hon har lämnat.

Jag tycker att alla som vill betäcka med skall ha chans att göra det.
När man avlar så är det ju för att förbättra sitt stos brister och det skall alla kunna göra även om hela sverige väljer samma hingst.
T

TRÅKIGT att behöva läsa en sådan här låg nivå av diskussions uttryck. Men saken är den att den SERIÖSA hingst ägaren, kollar med bestämdhet på stoets härstamning och utseende. Och om han/hon inte tror på den kombinationen så säger man det men föreslår då en annan hingst. Det kallas för SERIÖS avel................
En eloge till alla som har den kuragen.

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
753
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 619
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025