Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 251
  • Visningar Visningar 17 553
Sv: Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

Hur saker och ting strider mot EU eller inte är nog knappast för oss att sitta här och tolka och att jämföra Systembolaget med hästavel är som att jämföra äpplen och päron!

Jag jämför inte de två företeelserna. Jag bara sa att undantag från reglerna förekommer.
EU.s regler är i sig inte intressanta, men de finns av en anledning. Av samma anledning tycker jag att stoägare ska få bestämma själva vilka hingstar de betäcker med.

Vill vi öka genvariansen är det bara att godkänna och ta in fler utländska hingstar.
Tja, med ännu fler hingstar i avel här i landet så ökar ju inte direkt hingstägarnas chanser att tjäna tillräckligt stora pengar på sina hingstar, som du framhöll tidigare i tråden, att det var å viktigt... :angel:

Tja, med ännu fler hingstar i avel här i landet så ökar ju inte direkt hingstägarnas chanser att tjäna tillräckligt stora pengar på sina hingstar, som du framhöll tidigare i tråden, att det var å viktigt... :angel:

Nej, det förstås. Men då är ju frågan vad som är viktigast, genpolen eller ekonomin? Det är ju två helt skilda argument. (Dessutom förstår jag som sagt var inte genargumentet. Är inte ens säker på att travavel och hbl-avel går att jämföra ur den aspekten. fullblod, tex, är ju mycket mer genetiskt lika än korsningar.)

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

OM man nu skulle införa en begränsning så måste den ju som många här inne påpekats regleras.. Annars blir det ju ett lotteri på vilka "hobbyavlare" som får sina ston betäckta med just "årets" poppishingst, För ni ska ju inte tro att de "stora" kommer bli åsidosatta !!!

I sthlm har vi haft lottning i dressyrklasser länge och den är allt annat än rättvis !!! Hemmaryttare i hälften av klassen och resten är om "de övriga" så tillvida det inte är nån "kändis" med för då kan du ge dej på att den aldrig blir bortlottad ! Dvs chansen att komma med på en dressyrtävling ibland är = 0 eller runtomkring...

Nu undrar ni varför jag tar upp dressyrtävling som jämförelse, men 150 per hingst är väl inte "såååå" illa men som vissa vill, ta ner 3årshingstarna på ännu lägre siffror så nlir det inte lika "rättvist" iaf...
Oavsett hur man än gör så är det ju självkart att de man "känner" har förtur ! Eller de man vet "satsar" på sin avel, har meriterade ston mm... Och visst dessa ston är ju de vi vill ha i aveln men ger ändock missvisande resultat i slutändan...
För nu är det inte bara "toppston" som betäcks vilket medför att "hobbyavlaren" med ett mediokert sto (säg 6 el 7 or i bedömningen) som vill föra aveln vidare och då vill ha en poppishingst för hon tror just den hingsten ger en avkomma med 8or iställer för 6er (som exempel) men bara för att hon just då har ett "mediokert" sto (eller kanske inte ens gröna papper utan grå eller vita) så säger hingstägaren nej (för han vill fylla kvoten med "toppston") och sen säger hennes andra val nej av samma anledning (det blir ju fler som måste hitta nya hingstar) så när denne hobbyavlare är inne på sitt 3-5e nej pga att hingstägarna sitter och inväntar de "bästa" stona så ger antingen hobbyavlaren upp eller så tar hon den till närmsta hingst som står "nära" och de har en bra kontakt och där är hon välkommen ÄVEN om stoet egentligen inte ska till den hingsten alls..

Och jodå även mediokra ston ger bra avkommor i rätt kombination, men kan ge urusla resultat med fel hingst... Och vem får skit för den avkomman ? (den usla) Ja inte är det stoet, utan hngsten vilket resulterar i att de "ickepoppis" hingstarna får mediokra ston och därav får fel utslag i blupen...
Detta kan ju redan nu ses vid naturlig betäckning... Nactus som tyvärr i stort sett får "grannarnas" ston OAVSETT stam och modell (som för den delen inte är sagt att de e fel på stona men att de kanske skulle använda andra hingstar för bättre kombinationer).

Nu är klockan sent men jag hoppas nån "förstår" andemeningen i mitt inlägg och att det inte bara blev "svammel" ...

Ingen begränsning. Det måste vara hingstägarens eget ansvar.:bow: :cool:
Om det ska finnas i så fall för treåringar ej de äldre. :smirk:
Hingsten som har dålig kondition kan naturligtvis inte betäcka eller hoppa på bocken lika mycket som en som har kondition. :cool::angel:
Håller också med flera att det kan slå fel i aveln om man har begränsningar, som någon mycket riktigt påpekade. Då gäller det även våra riktiga stor poppis hingstar. De som då inte har råd med dessa får nöja sig med de lite mindre bra. Vad kan resultatet bli då? :devil:

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

Jag har själv varit inne på sådan funderingar som corzette. Tycker det var bra formulerat.

Sen argumentet att hingstägaren minsan tjänar tillräckligt med pengar ändå är fruktansvärt dålig. Varför skulle inte en hingstägare kunna tjäna så mycket som möjligt? Är det bara förbehållet idrottsmän att få tjäna mycket pengar? Misstäker att de extra pengarna mer eller mindre ändå går tillbaka till aveln i form av inköp av tex en ännu bättre hingst.

Det är inte omöjligt att priserna hade gått upp på betäckningarna men frågan är om uppfödarna hade fått mer betalt för sina uppfödningar. Redan nu är det svårt att få det att gå ihop om då det blir ännu dyrare att betäcka så blir glappet ännu större.

Den största delen av alla hästar som säljs är ju inte några OS-kandidater så risken är ännu större att spekulanter vänder sig utomlands för att köpa hästar i de mer normala prisklasserna. För varför betala mycket mer för något än man behöver?

Fördelen när unga hingstar får mycket ston är att det går fort att se hur hingsten nedärver sig då han antagligen får ston från ett stor spektrum.

Hur många här har bestämt sig för hingst redan i början av säsongen? Tycker nog att de flesta väljer mellan både två och tre hingstar ända tills dagen för betäckning. Om man då var tvungen att boka väldigt tidigt på säsongen så skulle man vara tvungen att välja mycket tidigare för att verkligen få den hingst man vill ha. Och skulle man då i så fall ta ut en bokningsavgift för att förhindra att en stoägare bokade flera hingstar om denne inte kan bestämma sig? Men då minskar mina val av hingst drastiskt. Vad händer om mitt sto inte kommer till betäckning av olika anledningar? Skall bokningsavgiften återbetalas. I vilket fall så medföljer det ännu mer pappershantering. Dessutom så kommer det att resultera i uteblivna pengar för hingstägaren för plösligt så är det inte 150 ston som ger inkomster utan 149 st.

Många byter hingst också under säsongen om stoet inte blir dräktigt. Men att byta till någon annan hingst under säsongen blir plötsligt mycket krångligare.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Begränsning för 3 OCH 4-åriga hingstar den första säsongen.
Om man inför begränsning för enbart 3-åringar är risken stor att inga 3-åringar visas.
50 ston till 3-åringar
100 till 4-åringar
Ang andra förbund vet jag att iallafall Holsteinerverband haft begränsningar.

Ex. 4-åring med 80% dräktighet på 90 dygn = 640.000:-

Hingstägarna kommer att vara noga vilka ston som får betäcka, vilket i längden kan påverka resultat i 3-årstest, vilket i sin tur ökar hingstens avelsvärde.

Å andra sidan kan hingstägaren välja bort "olämpliga" ston. Det är få hingsthållare som idag rekommenderar en annan hingst pga att stoet/stammen passar illa med den egna hingsten.

knapplån

HUR fungerar det med begränsningen inom travet? Är det först till kvarn som gäller eller väljer hingstägaren själv?

Jag vet inte om jag tycker det är negativt att stoägarna tvingas bestämma sig lite tidigare för vilken hingst de vill betäcka med. Om inte annat så underlättar det ju lite för hingsthållaren, att man har ett hum om hur många ston som beräknas komma.

Är Poppishingst något som är garanterat bra ??????
Hur kan någon veta om en Treårshingst kan vara bra för aveln,
när ridbarheten ej är bekräftad. Självklart skall man begränsa stoantal till unghingstarna . Det bästa sättet att syna hingstarna är
att tävla. Det borde vara krav att Hingstarna skall visas på tävlingsbanorna så vi får se ridbarhet och att dom håller.

Men då är ju frågan vad som är viktigast, genpolen eller ekonomin?

Helt klart genpolen!! Man måste tänka långsiktigt i hästavel. Det gäller såväl hingstägare som stoägare. Vi avlar ju för generationer framåt, inte bara för avkomman som ska födas nästa år!

Sen kan ju knappast ekonomin vara avgörande, en hingst om får 150 eller 250 ston går ihop medans en hingst som får 15 inte gör det.

Att flertalet stoägare inom halvblodsaveln väljer importsemin måste vara bara bullsh*t. Visst, en viss procent, men ett flertal - no way.

knapplån

HUR fungerar det med begränsningen inom travet? Är det först till kvarn som gäller eller väljer hingstägaren själv?

Jag vet inte om jag tycker det är negativt att stoägarna tvingas bestämma sig lite tidigare för vilken hingst de vill betäcka med. Om inte annat så underlättar det ju lite för hingsthållaren, att man har ett hum om hur många ston som beräknas komma.

Det är både och MEN om inte först till kvarn gäller så ska det stå skrivet i deras annons.

Ni snackar så mycket att det är pengar i travet. Bullshit säger jag bara!!!!!! Det är ett mycket fåtal som får det att gå runt och de som lyckas tjänar stora pengar. Du betalar mellan 25-30000 för en normal hingst när alla avgifter är betalda.

Jag har själv betalt ca 18000:- för att betäcka med Tap In och då är INTE avgifter för semin eller registrering in räknat. Jag räknar med att om jag säljer avkomman så kan jag få max 20000:-

OM jag betäcker mitt halvblod så behöver jag "bara" lägga ut ca 10000:- och kan sälja fölet för 20000:-

Så vem är det som tjänar pengar :smirk: :smirk:

Att inte begränsa antalet sto till hingsten slår bara tillbaka på avlen.

Helt klart genpolen!! Man måste tänka långsiktigt i hästavel. Det gäller såväl hingstägare som stoägare. Vi avlar ju för generationer framåt, inte bara för avkomman som ska födas nästa år!

Okej. Men då menar du alltså att hästmaterialet är för homogent rent genetiskt? Så att det innebär problem?

Nja, det har jag väl inga belägg för, men vi har ju som någon beskrev ovan "Utrillo-problemet", och nu finns väldigt många Cortez t ex. QE lär ju ligga i topp framöver... Det gagnar inte aveln att hingstarna får för många ston. Jag tror inte det blir ett inavelsproblem, dit är det långt, men genetisk mångfald är av godo.

Jag förstår hur du tänker men jag anser inte din teori stämma speciellt väl.

De seriösa och erfarna uppfödarna har ofta redan tidigt klart för sig vilken hingst vilken märr ska gå till. Enligt metoden "först till kvarn" så får dessa stoägare nog även i fortsättningen den hingst de verkligen velat ha till sitt sto!

Problemet med modehingstar tror jag ligger i den oerfarna uppfödaren som väntar långt in på säsongen och ser vart vindarna blåser och lite väljer hingst efter vad som verkar bra för säsongen.

Att inte få den hingst man från början tänkt använda ska inte heller något okänt problem då man alltid måste räkna på en back-up om något skiter sig med förstahandsvalet.

Vad sedan gäller begränsningar så finns det redan idag hingstägare som tackar nej till ston de anser inte passa deras hingst. Inget lurt i det.

Intressant med fullblodsaveln är att trots att det är en totalt sluten stambok och man endast tillverkar hästar på naturlig väg så är det idag lättare att hitta en halvblodshäst som är linjeavlad i första tre led än en fullblodshäst. Den naturliga betäckningen gör ju nämligen att det blir en naturlig begränsning på antalet betäckta ston/hingst.

Ännu mer intressant är att man inte skriker i högan sky om begränsningarna med 150 ston/hingst inom travet där antalet födda föl 2005(trav) och 2006(asvh) låg på snarlika siffror.

Jag hävdar fortfarande att din "sanning" om att så många halvblod kommer till på imort-semin ör felaktig.

Jag hävdar fortfarande att din "sanning" om att så många halvblod kommer till på imort-semin ör felaktig.

Håller med, följande kommer från ASVH:s hemida:

"473 ston dvs 9 % betäcktes av hingstar verksamma via spermaimport. Motsvarande siffra 2005 var 14 %.

KL

Utrillo har nämnts tidigare i denna tråd eftersom det idag är svårt att hitta ett halvblod med svenskfödda föräldrar som inte har utrillo i stammen. Under sina 20 år i avel betäckte Utrillo i snitt 78,65 ston per år (1573 ston sammanlagt) och han har idag så stor genomslagskraft.

Jag anser att vi måste ha en begränsning av stoantalet på treårshingstar och även på äldre hingstar. På treårshingstar kan grönsen ligga vid 100, på äldre hingstar vid 150 eller 200.

Om man tittar på förra årets trådar om hingstval så ser man att många valt en oprövad hingst till oprövat sto, och att många har låtit sig påverkas av vilka hingstar som är poppis istället för att gå igenom alla hingstar på marknaden och se vilken som bäst skulle komplettera det egna stoet.

Att 300 stoägare väljer samma hingst ett år kan inte gagna aveln. Jag kan inte tänka mig att han är den som bäst kompletterar alla dessa ston, särskilt inte när hingsten jag tänker på har 7 på benen.

Det beror väl på vad hingsten kostar i inköp? Är det en bra individ (säg Hotline) kan det röra sig om miljoner. Dessutom är det som bekant oerhört kostsamt att dedriva avel och stuteri. Om någon gör en vinst på det så är det bara att gratulera.

Men om det är en bra hingst, så bör ju intresset snarare öka än minska med åren för honom ibland stoägarna...
Då behöver inte hingstägaren ha in "stora delar av inköpskostnaden" betäckningssäsong 1...

Om man tittar på förra årets trådar om hingstval så ser man att många valt en oprövad hingst till oprövat sto, och att många har låtit sig påverkas av vilka hingstar som är poppis istället för att gå igenom alla hingstar på marknaden och se vilken som bäst skulle komplettera det egna stoet.
Det är som även jag sagt dessa stoägare som skulle missa tåget på en modehingst om man sätter gränsen på max 150 ston/hingst;)

Det är väl inte förrän när nästan betäckningssäsongen är över som man vet om en hingst blir "poppishingst" eller inte (speciellt inte när det gäller de nygodkända). Då har man ju redan gjort sitt val! Sen är ju inte alla som bedriver avel här inne på forumet och kontrollerar vart vindarna blåser!!
Problemet med modehingstar tror jag ligger i den oerfarna uppfödaren som väntar långt in på säsongen och ser vart vindarna blåser och lite väljer hingst efter vad som verkar bra för säsongen.
Det tror inte jag! Däremot tror jag att den oerfarna uppföraren (precis som de flesta här på forumet) söker efter en hingst som är; snygg, kan hoppa samt har bra gångarter och då blir det en hingst med dessa egenskaper (eller lämnar avkommor med dessa egenskaper).Dessa hingstar blir "modehingstar" för att de får många ston. (Hoppavel tänker jag på). Cortez, Quite-Easy, Corlensky och iår skulle det inte förvåna mig om inte Ludwigs Champion får många ston. Fåniga benämningar förresten "modehingst och "poppishingst, många får det att låta så negativt. Inte sjutton har jag betäckt med Q-E och Corlensky bara för att så många andra gjort det eller för att det är någon slags "mode" att göra det och så tror jag att de flesta tänker.

Sen som några skrivit att man ska begränsa aveln pga. att det är synd om hingsten! En hingst som har få ston kan ju vara tvungen att tappas lika ofta som en hingst med många ston, Det beror ju på om stona blir dräktiga eller inte!

Jag tror att begränsningsproblemet är överdrivet!

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
753
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
836
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 606
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka