Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 251
  • Visningar Visningar 17 553
Sv: Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

Hade jag varit hingstägare och bara fått ett begränsat antal ston till min hingst då skulle jag vilja kunna välja vilka ston som jag skulle ta emot. Kanske höja kvaliten på aveln genom att endast betäcka diplom/prestationsston.

Men VEM ska kontrollera att begränsningarna följs????

Och vem skall betala kalaset? det är inte ekonomiskt genomförbart (försvarbart)

Jag är för en begränsning av stoantalet, på alla hingstar. Jag tror inte att någon ras gynnas av matadoravel.
Vad gäller antal ston kan väl travets 150 ston /hingst vara lämpligt. Det är ju om inte annat ett beprövat antal, så det borde gå att utvärdera vilket resultat travet har fått på detta.

Vad är det som ska beteals? På vilket sätt är det inte ekonomiskt försvarbart? De ena som drabbas ekonomiskt är väl de hingstägare som annars hade fått ännu fler ston till sin hingst. Om man lägger antalet på tex 150 ston/ hingst och år, lär de hingstarna gå ihop sig ändå.
Den byråkraiska kostnaden lär vara helt försumbar. Språngrullorna ska ju ändå både föras, och kontrolleras.

Och vem skall betala kalaset? det är inte ekonomiskt genomförbart (försvarbart)

Jag förstår inte vad som ska betalas? Alla hingsthållare måste ju föra språngrullor, det blir inga extrakostnader.

Rent kostnadsmässigt för mig som stoägare tror jag det kan bli att om jag vill ha en "RIKTIGT BRA" hingst så får jag betala mycket pengar. I dag är det så att populära hingstar får många ston, vilket gör att kostnaden är hyfsat liberal även för intressant blod. Om dessa hingstar får endast ett begränsat antal ston så höjs ju betäckningskostnaderna kan jag tänka mig.

Då är det kanske lika "billigt" att ta importsperma som att gynna de svenska hingsthållarna. Nej, låt oss stoägare välja annars tror jag aveln utarmas om vi inte låter marknaden styra.

Jag vet ju också att populära hingstar inte alltid är lika med bra avkommor. Men avel är ju en form av hasardspel, man satsar på det man tror på och hoppas på högvinsten. Det är ju det som gör det så spännande att hålla på

Hur gör man för att vara med och rösta? Varje gång jag tittar på den här sidan så står det att jag "inte får vara med i denna omröstning". Är det vissa tider? Är det någon som vet?

När jag tittade igen så gick det att rösta, så det ordnade sig.

Rent kostnadsmässigt för mig som stoägare tror jag det kan bli att om jag vill ha en "RIKTIGT BRA" hingst så får jag betala mycket pengar. I dag är det så att populära hingstar får många ston, vilket gör att kostnaden är hyfsat liberal även för intressant blod. Om dessa hingstar får endast ett begränsat antal ston så höjs ju betäckningskostnaderna kan jag tänka mig.

Då är det kanske lika "billigt" att ta importsperma som att gynna de svenska hingsthållarna. Nej, låt oss stoägare välja annars tror jag aveln utarmas om vi inte låter marknaden styra.
Detta är en gammal tråd som blivit uppknuffad igen och jag har inte orkat läsa igenom alla gamla kommentarer.
Men jag har för mig att det står skrivet i något inlägg tidigare om hur många hingstar det faktiskt var som fick fler än 150 ston och det var inte många. Dessutom skulle det ju göra att fler hingstar fick en chans att få fler ston...

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
751
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 596
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka