Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 251
  • Visningar Visningar 17 553
Sv: Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

Jag kollade vad som står i hingstreglementet om höjning. De som inte har höjts kanske har för få tävlande avkommor?

Elit: Hingst som uppfyller krav på mycket god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att avsevärt föra aveln framåt i åtminstone en disciplin i ett internationellt perspektiv. Produktion av hästar i Svår klass är en förutsättning. Elit kan tilldelas postumt
För värdebokstav ELIT skall hingsten ha minst 30 tävlande avkommor. De äldsta ska vara minst 7 år. Riktmärke för BLUP-index: lägst 130 i Hopp- eller Dressyrindex

Avkommeprövningen baseras i huvudsak på BLUP-index från 3-årstest, kvalitetsbedömning och tävlingsstatistik i enlighet med metoder presenterade av Gerber m.fl. (1997), Arnason m.fl. (1998) och Viklund m.fl. 2005 och i enlighet med rekommendationer givna av Interstallion (2005). Som preliminärt underlag gäller resultat
enbart från 3- årstester. Så långt möjligt bör BLUP-indexen baseras på information från alla dessa prövningsformer. Index ska anges för exteriöra egenskaper liksom för gångarter/dressyregenskaper och hoppegenskaper. Om möjligt bör de även omfatta hälsotillstånd via kvalitetsbedömningar, unghästtester och klinikuppgifter från
djursjukhus. Exporterade avkommors resultat i utlandet bör i möjligaste mån beaktas liksom söners resultat i bruksprov.
Minimum 25 kvalitetsbedömda/unghästtestade eller tävlande avkommor ska ligga till grund för höjning av avelsvärdeklass, medan ett lägre antal kan gälla för sänkning, då ett lågt antal visade/tävlande avkommor kan vara ett uttryck för svag förärvning.

Det verkar alltså som om till Sverige importerade hingstar får tillgodoräkna sig resultat för avkommor tillverkade innan de kom tillSverige men däremot inte för de avkommor som tillverkats i Sverige men sen exporterats
Jaaa, det är ju det jag säger! :cool:

Så står det inte i hingstreglementet "Exporterade avkommors resultat i utlandet bör i möjligaste mån beaktas liksom söners resultat i bruksprov."

Det ska vara begränsat stoantal för alla hingstar! Det motiverar jag med att om svensk avel ska komma någonstans så tror jag inte på kvantitet till hingstarna utan kvalitet!!!!!

Bra och duktiga avelsston som har bra extriör och intressant stam och som lämnat bra avkommor ska ha företräde och det borde ligga i hingstägarnas intresse att se till att deras hingstar får bra ston och inte ta emot ston som inte har i aveln att göra!

Men mkt handlar om pengar och det är inte gratis att hålla en hingst så man kan förstå att hingstarna får arbeta för sig och sina ägare och då är det nog lätt att det blir kvantitet iställe.

ASVH borde också ha lägre avgifter och anmälningsavgifter till sina premieringar, dels hingstprovet m.m. så slipper hingstägarna känna pressen att ta in för många och odugliga ston.

ASVH borde också ha lägre avgifter och anmälningsavgifter till sina premieringar
Vem ska betala istället tycker du då? Tror du verkligen att de lokala avelsföreningarna för ett jättestort överskott? Anmälningsavgifterna går till lokalhyror, domare, mat till domare och funktionärer, dator, katalogtryck & utskick. Funktionärerna jobbar för övrigt gratis.

Det finns inte alltid resurser att kolla upp de exporterade avkommorna. Det ligger ofta i hingstägarens intresse/kunnande att framhålla sin hingsts avkommor.

Jo, men då får man tillgodoräkna sig exporternas resultat, men det är upp till hingstägaren att ta fram resultaten. Är man så lat som hingstägare att man inte orkar ta reda på dessa så får man skylla sig själv. Det är lite jobb med det hela, jag har själv "luskat" så att ett sto jag lånade fick elit, hon hade tidigare B sedan sin 3-årspremiering, och det fanns utländska avkommor med resultat, så det går att få reda på resultaten om man anstränger sig lite.

Tyvärr är det inte bara hingstägaren som drabbas, utan även de som betäckt med den. De som har gamla hingstar som ändå knappt får några ston kanske inte orkar lägga arbetet och tiden som det tar att få fram papper (vilket man kan förstå), och då blir de hingstarna sänkta. De som har mer försikomna ägare blir också högre värderade, synd.

[ Funktionärerna jobbar för övrigt gratis.[/QUOTE] Ja, det är för jäkligt att funktionärerna jobbar gratis. Funktionärerna är lika viktiga som övriga, dels domare m.m. För man ska inte sticka under stolen med att dessa vill tjäna pengar! Så en jämnare fördelning så att funktionärerna får sin del också! Självklart!!!:cool:

Jo, men då får man tillgodoräkna sig exporternas resultat, men det är upp till hingstägaren att ta fram resultaten. Är man så lat som hingstägare att man inte orkar ta reda på dessa så får man skylla sig själv. Det är lite jobb med det hela, jag har själv "luskat" så att ett sto jag lånade fick elit, hon hade tidigare B sedan sin 3-årspremiering, och det fanns utländska avkommor med resultat, så det går att få reda på resultaten om man anstränger sig lite.
saxat ur Ridsport "dagens strikta uppdelning i hopp- och dressyravel gynnar inte dubbeltalangen som Looping e.Lansier u.Marlene e.Marmor f 1989 och uppfödd av Ole Madsen, Uppsala"...
"Hingsten har även verkat i Dk men resultaten därifrån ingår inte i AVN:s underlag" slut citat

Ja, det är för jäkligt att funktionärerna jobbar gratis. Funktionärerna är lika viktiga som övriga, dels domare m.m. För man ska inte sticka under stolen med att dessa vill tjäna pengar! Så en jämnare fördelning så att funktionärerna får sin del också! Självklart!!!:cool:
Först vill du sänka avgifterna och sen vill du avlöna fler? Hur ska det gå ihop? Sen tror jag ingen jobbar som domare för att man blir rik på det direkt. :smirk:

"Hingsten har även verkat i Dk men resultaten därifrån ingår inte i AVN:s underlag" slut citat

Görel skrev tidigare att det verkade vara tvärtom med en del andra hingstar, dvs att avkommor tillverkade i annat land där resultat räknats, men inte exporterade avkommors resultat:confused:

Enligt hingstreglementet ska exporterade avkommors resultat räknas i möjligaste mån, i Loopings fall är ju avkommorna födda innan han importerades antar jag. Jag tänkte som så att om hingsten inte är registrerad i ASVH när avkomman föds och avkomman därmed inte är registrerad i ASVH så räknas inte dess resultat, det hade ju stämt på t ex Looping, men inte på t ex Don Primero, Lancier och Carte D´Or, så jag vet inte hur de räknar:confused:

Ytterligare en aspekt på det hela är att Master inte har många championatspoäng i svår dressyr trots att han haft framgångar. Enligt hingstkatalogen är han placerad t o m I1, men t ex Globens tävlingar körs ju inte på så låg nivå och där har han placerat sig. Haken är förstås att han tävlats av Kyra som rider för Finland!

Ju mer man studerar det och ju fler hingstar som tas upp som exempel, ju mer känns det som att värdebokstäver delas ut godtyckligt!

Både höjningar och sänkningar av värdebokstäverna verkar ibland "tagna lite ur luften"...

det är verkligen synd att det inte fungerar med utländska resultat med dagens teknik.

Görel skrev tidigare att det verkade vara tvärtom med en del andra hingstar, dvs att avkommor tillverkade i annat land där resultat räknats, men inte exporterade avkommors resultat:confused:

Enligt hingstreglementet ska exporterade avkommors resultat räknas i möjligaste mån, i Loopings fall är ju avkommorna födda innan han importerades antar jag. Jag tänkte som så att om hingsten inte är registrerad i ASVH när avkomman föds och avkomman därmed inte är registrerad i ASVH så räknas inte dess resultat, det hade ju stämt på t ex Looping, men inte på t ex Don Primero, Lancier och Carte D´Or, så jag vet inte hur de räknar:confused:

Looping godkändes i Sverige -93 (4 år) och stod då i Flyinges regi (på fryst). Han har hela tiden varit svenskägd och stått i DK i perioder. Det blir bara snurrigare och snurrigare:confused:
Han var ju gdk i S innan ngr avkommor föddes i DK..

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det verkar inte finnas någon logik alls i systemet. Det enda man kan göra är nog att fråga AVN vad de går efter, om ens de vet det:confused:

Hur har du gjort för att ta reda på stoets avkommors bedömningar utomlands och gäller även utländska kvalitéts- och 3-årstester på samma sätt som i Sverige?? :confused: Hur funkar det...

Jag kontaktade de nuvarande ägarna till de exporterade hästarna och bad dem om att skicka resultaten till mig, vilket de gjorde ( 3 stycken). Detta var resultat från tävlande hästar och ej från unghästbedömningar. Nu var det hopphästar så hinderhöjderna konverterades bara till svensk standard.

När det gäller unghästtester borde man kunna kontakta förbundet där avkomman finns och kontrollera om avkomman visats där och då få ett utdrag på detta.

Tycker egentligen inte det finns någon anledning att godkänna några 3 åringar alls...man vet för lite om dem då.

Samtliga hingstar borde begränsas till 100 ston tills de visat vad de går för.

Släpp fritt SEN när de etablerat sej och visat vad de både presterat(när de nått svår klass) och hur de nedärvt sej (presterande goda avkommor).

Men men jag vet inte med EUs regler om det överhuvudtaget går att begränsa antalet ston??...var nån som nekade en märr till sin hingst där det räknades då som "handelshinder" av hingstägaren att göra så.

Likadant gällande BLUP...att göra en bedömning på 15 avkommor är FEL...sätt gränsen vid 100.En sämre lottad hingst som råkat få ett fåtal ston, varav kanske hälften av sämre kvalité är olyckligt lottad i detta.

Tycker att treåringarna kan godkännas dock med färre antal ston... I övrigt håller jag med, tycker att det vore ett spännande system!

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
751
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 596
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka