Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 251
  • Visningar Visningar 17 553
Sv: Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

Fast nu har väl tråden ändå lämnat sitt ursprungsämne, va?

Jag diskuterar gärna vidare om BLUP, gränser osv, men i en annan tråd då...

Det var du själv som tog upp att det skulle vara stor skillnad på hopp och dressyrhästar och att utbildningstiden för en dressyrhäst skulle lång på grund av diverse orsaker som
det finns både fler ryttare o fler tävlingstillfällen på hoppsidan
och
Dessutom tar det längre tid att komma upp i de högsta klasserna på dressyrsidan
Jag tog upp dessa två hingstars resultat som exempel på att så inte är fallet. Dessa två är dessutom väldigt bra exempel då de låg i fas med D-Days äldsta avkommor dvs de som blir nio i år.
För att jämföra med en suverän inom hoppaveln så var Robin Z tex 10 år då han gjorde sin andra start i World Cup (kom tia) och 13 år då han debuterade i OS-sammanhang 1996 i Atlanta.

Feliciano gjorde 4 starter i 1.60 som 8-åring och placerade sig i 2.

Hämtat från presentationen av tävlingsstatistiken:

"Genom att antalet tävlingar i hoppning är mycket större än i dressyr har hopphästarna större chans att samla på sig placeringar och poäng. Hingstar som i första hand nedärver hoppegenskaper gynnas därför i den här sortens tävlingsstatistik. Till det bidrar också att många fler avkommor hinner nå placeringar i medelsvår hoppning vid 6 års ålder än i medelsvår dressyr. Hoppförvärvare kommer därför vanligen ett antal år tidigare med på listorna än dressyrförvärvare och har lättare att nå höga prestationskrav."

I livstidsstatistiken (med tävlingsresultat från 60-talet till -03) ingår 40 000 tävlingshästar. Av dessa har drygt 15 000 hästar officiella resultat i dressyr, 30 000 i hoppning och 4000 i fälttävlan. 9000 har resultat i mer än en gren.

Med detta inlägg lämnar jag nu denna tråd så att trådens ursprungliga ämne kan fortsätta att diskuteras.

*kl*

Jag är fortfarande nyfiken om 2 % är en bra siffra eller inte.

För mig låter det som när mellan 2 och 4% av avkommerna blir något stort så beror det inte på hingsten utan på stoet.

Personligen skulle jag önska att hingsten hade mellan 10 och 20% som blev något stort för att jag skulle bli imponerad över hans genomslagskraft.

Även om hingsten är viktig, inbillar ja mig att stoet och framförallt stoägaren. Avkomman kan vara aldrig så talangfull, men får den inte rätt utbildning och chans att visa det är det ingen som kommer att få veta..
Ulrika

Även om hingsten är viktig, inbillar ja mig att stoet och framförallt stoägaren. Avkomman kan vara aldrig så talangfull, men får den inte rätt utbildning och chans att visa det är det ingen som kommer att få veta..
Ulrika

Ja men därför tycker jag att det är ännu viktigare att få ett svar. För jag tror att det finns samma blandning av stoägare till alla hingstar.

Jag tror det är olika ston till de olika hingstarna beroende på vad man önskar producera. Önskar man en trevlig allroundhäst som kan ridas av alla eller önskar man en hingst med mer nerv? Tror inte det är samma stoägare som väljer samma hingstar om de har så pass olika avelsmål. Jag hoppas verkligen inte det. För mig är valet av hingst beroende på vad jag förväntar att avkomman ska användas till.
Ulrika

Du är hemskt duktig på att klippa in utklipp från diverse böcker och skrifter. Bara för att något står på pränt så är det inte en absolut sanning. För du har fortfarande inte(vägrat ta till dig) fattat poängen.

Avelsmålet är knappast att få fram hästar i msv-klass utan att få fram hästar som räcker så långt som möjligt. De hästar som är riktigt goda talanger kommer att komma långt tidigt i livet även dressyrhästarna.

Vad gäller tävlingsstatistiken och fördelningen på hästar skriver du följande
I livstidsstatistiken (med tävlingsresultat från 60-talet till -03) ingår 40 000 tävlingshästar. Av dessa har drygt 15 000 hästar officiella resultat i dressyr, 30 000 i hoppning och 4000 i fälttävlan. 9000 har resultat i mer än en gren.
Eftersom statistiken räknas fram via SvRF:s årsböcker är den stora skillnaden mellan grenarna inte så underlig då man t.ex under 90-talet endast räknade starter i hoppning och dressyr in i hingstregistret. Även om nu fälttävlan är en liten gren så var den alltså helt utanför.

*kl*
Och varför räknas inte avkommors prestationer utomlands?

Antar att det är för att det är svårt att få tag på resultaten med tanke på att många hästar registreras som tillhöriga andra förbund eller utan korrekt stam.

Nu tänkte jag på Looping (den va ny va:D ) han stod ju en period i DK och avkommeresultaten används inte trots att de är dokumenterade.
Jäkligt trist för en hingsthållare om flera riktiga kanoner blir exporterade och sedan inte får räknas.:confused:

Jaså, du hade en baktanke;)

Räknas inte hans danska reultat in? Tänker på att Lancier fått A på sina danska meriter:confused:

Det stod tom i kommentaren om höjningen till A att hans avkommor i Dk inte räknades. ( i ridsport iofs)

*kl*

Jag tycker att det är förjävligt rent ut sagt att de exporterades resultat inte får räknas in :mad: :mad:

Har man fått så bra avkommor så att de går på export så bevisar det ju att de är bra, speciellt om de oxå går de högre klasserna.

Det är ju väldigt trist att även om hästen fortfarande är i svensk ägo men tävlas av utländsk ryttare så tillgodoräknas inte resultaten, vilket hände med Marwin och vilket kommer att hända med Spender S. :mad:

Det verkar ju väldigt märkligt!

Har Lancier fått A för att han har elit i Danmark? T o m 2005 har han betäckt 136 ston i Sverige, de första 2000, och har ju knappast hunnit få tilräckligt många avkommor i Sverige för att få den värdebokstaven:confused:

Carte D'Or har också A och kom till Sverige 2003:confused:

Don Primeros svenska avkommor har gjort så väl ifrån sig som de hunnit, men ändå inte tillräckligt för att ge honom elit:confused:

Det verkar alltså som om till Sverige importerade hingstar får tillgodoräkna sig resultat för avkommor tillverkade innan de kom tillSverige men däremot inte för de avkommor som tillverkats i Sverige men sen exporterats:confused:

Jag får inte ihop det, är det någon annan som gör det?

Vilken utländsk ryttare tävlade Marwin?

Är det John Hickey som räknas som utländsk?

Han fick det förra året.

Det jag menar är att hans svenskproducerade avkommor inte nått tillräckliga prestationer för att han ska ha fått sitt elit baserat endast på dom.

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
751
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 596
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka