Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nactus är för mig en gåta... Hans anhängare höjer honom och avkommorna till skyarna, många av dem har gått bra på kvalitetsbedömningen (säkert därför han är höjd till A, han har nog en bra Blup...), men när man frågar var alla de tävlande avkommorna är så får man svar att "Alla ryttare vill inte tävla!".Ingen som gillar Nactus här? Han har tagits som exempel i andra trådar förut, t ex vad hans A-prem grundar sig på. Skulle vara kul om någon Nactus-intresserad kunde räkna lite på hans avkommor, finns det någon frivillig här? Om inte annat för att försvara honom lite
![]()
på kvalitetsbedömningen (säkert därför han är höjd till A, han har nog en bra Blup...),
Han har 110 i Dr och 81 i H och borde därför vara sänkt till C...
Han har dessutom färre avkommor med resultat i medelsvår o svår en t ex Artist.
Men Warsteiner funderar jag över. I o f s svensk hingst, som har fått rätt många avkommor, betydligt fler än jag trodde, cirka 900 betäckta ston framt till 2001. (motsvarande siffra för Don Primero var 81). Var är alla tävlande ättlingar till honom?
Varför skulle det inte bero på hästarna? Tycker du att en hästs alla kvalitéer provas på unghästtesterna (dvs, går det att avgöra om hästen har anlag för samling eller kapacitet att hoppa 160-banor på ett treårstest)?Nactus har många tävlande i lätt klass med både vinster och placeringar (dvs tom LA / 120) varför de sen inte kommer "längre" kan ju då inte bero på hästarna då han ju ger bra steg tex i gångarter så då måste de ju helt enkelt bero på att han hamnat hos "hobbyryttare" som endast kan/vill tävla dit.
Är man född -98 borde man bli nio år iår och jämför då det medMan kan inte jämföra hopphingstar mot dressyrhingstar - det finns både fler ryttare o fler tävlingstillfällen på hoppsidan. Dessutom tar det längre tid att komma upp i de högsta klasserna på dressyrsidan.
Svarar på sista frågan om det är ok. För dem som inte tycker jag ska svara hoppa över inlägget![]()
Chawa (f.98) är plac HSv och Weihenstephaner är plac DSv. Arras, plac DMsv, Wild Art of CG, plac DMsv och Wizt, plac DMsv.
Självfallet är inte dessa - precis som de jag räknade upp gällande D-Day - inte hingstens alla placerade avkommor.
ÄR du bombis på det?Det är det sammanlagda Blupen i respektive gren som man tittar på vad gäller gränser för A o s v.