Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 251
  • Visningar Visningar 17 553
Sv: Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

Warsteiner har betäckt 821 ston t o m 2005.

Han blev förresten gångartetta 1997 och han är ju svenskfödd och svenskstammad från mormor och bakåt.

Ingen som gillar Nactus här? Han har tagits som exempel i andra trådar förut, t ex vad hans A-prem grundar sig på. Skulle vara kul om någon Nactus-intresserad kunde räkna lite på hans avkommor, finns det någon frivillig här :D ? Om inte annat för att försvara honom lite :angel:
Nactus är för mig en gåta... Hans anhängare höjer honom och avkommorna till skyarna, många av dem har gått bra på kvalitetsbedömningen (säkert därför han är höjd till A, han har nog en bra Blup...), men när man frågar var alla de tävlande avkommorna är så får man svar att "Alla ryttare vill inte tävla!".
Jag tycker bara att det är så märkligt att det är just Nactus avkommors ryttare som inte vill tävla, finns inte det fenomenet hos fler hingstars avkommor?

på kvalitetsbedömningen (säkert därför han är höjd till A, han har nog en bra Blup...),

Han har 110 i Dr och 81 i H och borde därför vara sänkt till C...
Han har dessutom färre avkommor med resultat i medelsvår o svår en t ex Artist.

Jag vet inte vad anledningen till att just Nactus avkommor inte kommer ut och tävlar. Men om vi säger att jag skulle bo i Skåne (vilket jag gör ;)) och ville avla fram en trevlig allroundhäst för hobbyridning så hade det inte varit omöjligt att valet hade fallit på Nactus. Vad jag har hört om hingstar och deras avkommor så hade jag tex inte valt Briar eller Warsteiner eftersom risken att avkomman blir vassare är större där. Jag inbillar mig att det är lite som med tex. Hubertus, lämnar rejäla trevliga avkommor som man inte behöver vara någon stjärna för att klara av. Kan ju vara att jag har fel..
U

Han har 110 i Dr och 81 i H och borde därför vara sänkt till C...
Han har dessutom färre avkommor med resultat i medelsvår o svår en t ex Artist.

Nu kollar du ju bara på "sammanlagda" blupen... SOm sagt där ingår ju tävlingsstatistiken också, och som sagt hans avkommor har av nån anledning inte hamnat hos "genuina" tävlingsryttare utan hos hobbyryttare (vet detta själv iom att jag ägt 3 och äger en egen uppfödning nu). Min kommer inte heller tävlas i svår klass (om han inte säljs till en sån ryttare) för jag har inte de tävlingsambitionerna eller kunskap till det. Men han ger enormt bra på 3 och 4årstesterna , om man kollar hans blup för varje "del" i exteriören ligger han väldigt bra, han ger avkommor med bra skritt, trav och galopp...

Tex att jämföra mot hans far Napoleon

Nactus typ 112, ben 83 :( , skritt 124, trav 130, galopp 121 men då sammanlagt 110 i D
Napoleon typ 103, ben 103, skritt 111, trav 136, galopp 122 och helt plötsligt 120 i D

Dvs Nactus ger bättre typ än sin far, har sämre ben än medel, och definitivt över medel på sina gångarter, så hur han kan ha bara 110 i sammanlagda blupen är för mej en gåta... Men som sagt Napoleon har väl fler tävlande avkommor helt enkelt :confused: .

Nactus har många tävlande i lätt klass med både vinster och placeringar (dvs tom LA / 120) varför de sen inte kommer "längre" kan ju då inte bero på hästarna då han ju ger bra steg tex i gångarter så då måste de ju helt enkelt bero på att han hamnat hos "hobbyryttare" som endast kan/vill tävla dit. Jag är som sagt en av dem, och jag förordar honom fortfarande som en BRA hingst då han ju uppenbarligen ger avkommor med bra gångarter och därför inte bör kasseras bara för att hans avkommor inte hamnar hos eliten. Nactusavkommor har ju inte den "berömda" "nerven" som många i eliten vill ha (men som hobbyryttaren ínte alltid klarar av) utan han passar ALLA under eliten med sina psyken och han har dessutom fortfarande som morfar synts på unghästtester så hans stoavkommor används i aveln och tillför även de till en förbättring av aveln...

Appropå hans A prem, har jag så jag kan se vad hans första årgång gjorde.

38 betäckta ston 1992 gav 25 avkommor varav 21 registerades.
Av dessa 21 så tävlade 4 st (så de finns med i årsboken från Ridsportförbundet 1998) de var :
Charisma, vinst 110 H (fick 9/9 på kvaliten).
Koronne, plac i 110 H. (ej visad)
Nectar, vinst D LB, (8999 på kvaliten),
Zavannah, plac D LA, (7878 G, 8/8 H på kvaliten) därefter vinster i MSV B som äldre.

Som sagt nu kan man ju tävla lätta klasser utan att det behöver rapporteras till Ridsportförbundet (lokala rapporteras väl inte ?)

Nu var detta den enda årgång jag kan kolla då jag bara har 1998 årsbok från Ridsportsförbundet. Men däri är det ju enkelt att kolla upp hästar eftersom de finns listade under resp hingst :)

Hittade två till födda 93,

Ystra, tävlad MSV med plac i både H och D (enligt "blupsidan"), ej visad)
Picknique, tävlad Lätt dressyr (hittade inget på eniro), 7555 G 6/6 H kvaliten.

Sen de få jag hittade årgång -94 (betäckta 36, födda 27 varav registrerade 25)
Nerine, plac MSV B D, samt tävlad OS i handikapp D, 7676 G 6/6 H
Naughty Boy, plac Msv B, 7676 G 6/6 H
Madrid, plac LA D (som femåring sen såld), 9777 G (till semi i Riks) 6/6 H
Narcissus, vinster tom 115 H (tävlad 130), ej visad
Natell, plac LB D, 7676 G 7/7 H
Melina, plac Lätt H (enl blupsidan), ej visad
Ravelli, plac lätt D (enl blupsidan) ej visad.

Sen vet jag att Nactus får dåligt på hoppning och hittade flera som tyvärr visats med MKT dåliga poäng under ryttare på kvaliten, bla vår egna uppf som såldes på våren som 4åring och visades med 3/3 på hoppningen :crazy: vilket jag inte vill sätta på "hästkontot" :angel: ...

Kan lägga till Doris Day (f.98) plac DMsv-06 till D-Days tävlingsavkommor.

Man kan inte jämföra hopphingstar mot dressyrhingstar - det finns både fler ryttare o fler tävlingstillfällen på hoppsidan. Dessutom tar det längre tid att komma upp i de högsta klasserna på dressyrsidan.

Men Warsteiner funderar jag över. I o f s svensk hingst, som har fått rätt många avkommor, betydligt fler än jag trodde, cirka 900 betäckta ston framt till 2001. (motsvarande siffra för Don Primero var 81). Var är alla tävlande ättlingar till honom?

Svarar på sista frågan om det är ok. För dem som inte tycker jag ska svara hoppa över inlägget:angel:
Chawa (f.98) är plac HSv och Weihenstephaner är plac DSv. Arras, plac DMsv, Wild Art of CG, plac DMsv och Wizt, plac DMsv.

Självfallet är inte dessa - precis som de jag räknade upp gällande D-Day - inte hingstens alla placerade avkommor.

Det är det sammanlagda Blupen i respektive gren som man tittar på vad gäller gränser för A o s v.

Du verkar ha samma uppfattning om Nactus som jag har. Men han har inte bra blup heller, så det är precis som du säger, en gåta varför han är A-prem istället för kasserad..

Nactus har många tävlande i lätt klass med både vinster och placeringar (dvs tom LA / 120) varför de sen inte kommer "längre" kan ju då inte bero på hästarna då han ju ger bra steg tex i gångarter så då måste de ju helt enkelt bero på att han hamnat hos "hobbyryttare" som endast kan/vill tävla dit.
Varför skulle det inte bero på hästarna? Tycker du att en hästs alla kvalitéer provas på unghästtesterna (dvs, går det att avgöra om hästen har anlag för samling eller kapacitet att hoppa 160-banor på ett treårstest)?

Man kan inte jämföra hopphingstar mot dressyrhingstar - det finns både fler ryttare o fler tävlingstillfällen på hoppsidan. Dessutom tar det längre tid att komma upp i de högsta klasserna på dressyrsidan.
Är man född -98 borde man bli nio år iår och jämför då det med
Master som är född -88. Han tävlade 17 Prix St George-klasser som åttaåring med segrar i alla starter. Som nioåring debuterade han sedan och tävlade i World Cup med en andraplats i debuten. OM nu D-Days avkommor är så lovande som du verkar vilja göra gällande så borde man kunna kräva något snarlikt av iallafall ett par av de nyblivna nio-åringarna.

Svarar på sista frågan om det är ok. För dem som inte tycker jag ska svara hoppa över inlägget:angel:
Chawa (f.98) är plac HSv och Weihenstephaner är plac DSv. Arras, plac DMsv, Wild Art of CG, plac DMsv och Wizt, plac DMsv.

Självfallet är inte dessa - precis som de jag räknade upp gällande D-Day - inte hingstens alla placerade avkommor.

tja, det är väl dem som jag har hört talas om också. Inget strålande resultat för en hingst som har fått så många avkommor och varit i avel så pass många år... tycker jag. Annars verkar fölen få en hel del nerv och reaktionssnabbhet, vilket jag kanske skulle behöva i min dam.

Tillägg till kommentaren om Master. Även Matador lyckades utbildas till svåra klasser som åttaåring och kom femma i OS 1998 då han var nio.

Klippt ur Hingstregementet (från ASVHs hemsida) :

5.1. Avelsvärdeklasser (efter AVN:s kvalitetsgradering)
Hingstar delas in i olika avelsvärdeklasser med ledning av genomförd avkommeprövning eller brist på möjlighet att genomföra sådan. Resultat från avelsvärdering, som huvudsakligen baseras på avkommor ges officiell status så snart 15 avkommor ingår i
underlaget. För att en tillförlitlig avkommeprövning ska anses kunna ske bör minst 25 avkommor ingå. Följande avelsvärdeklasser tillämpas:

Elit Hingst som uppfyller krav på mycket god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att avsevärt föra aveln framåt i åtminstone en disciplin i ett internationellt perspektiv. Produktion av hästar i Svår klass är en förutsättning. Elit kan tilldelas postumt.
För värdebokstav ELIT skall hingsten ha minst 30 tävlande avkommor. De äldsta ska vara minst 7 år. Riktmärke för BLUP-index: lägst 130 i Hopp- eller Dressyrindex

A Hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln framåt på åtminstone nationell nivå i en disciplin, men utan allvarliga svagheter i övrigt. Avkommornas tävlingsstatistik ska, då sådan finns, tillmätas
väsentlig betydelse för hingst som är 15 år och äldre. Det räcker med att avkommorna har resultat från enbart 3-årstest och kvalitetsbedömning. Riktmärke för BLUP-index: lägst
115 i Hopp- eller Dressyrindex.
Minst 25 testade unghästar, varav minst 10 från kvalitetsbedömning, som grund för höjning till A.

AB kan fortsatt ges för hingst som ännu ej har tillräckligt antal avkommor för en tillförlitlig avkommeprövning, förutsatt att hingsten antingen har en lovande men ännu osäker bedömning, eller att den meriterat sig tävlingsmässigt med minimikrav på prestationer för någon åldersgrupp i enlighet med kap. 4.6 (steg 3).
Förlängt AB tilldelas de hingstar som ännu inte har tillräcklig avkommeinformation för en höjd avelsvärdeklass, men där resultaten ser lovande ut med BLUP-index lägst 110 i hoppning eller dressyr, eller de hingstar som meriterat sig själva i tävling och med
anledning av detta inte har tillräcklig mängd avkommeinformation.

V (väntehingst) ges för hingst med osäker och/eller till synes medelmåttig förärvning och som ej kan erhålla fortsatt AB genom tävlingsmeriter. Samma gäller för hingst som utreds p.g.a. nedsatt fruktsamhet eller misstänkt defektnedärvning. Med osäker och/eller
medelmåttig förärvning menas att hingsten ej uppfyller kraven på index enligt ovan
, att indexen eller tävlingsstatistiken är baserade på mindre än 25 avkommor, eller om
tävlingsstatistiken inte tydligt avviker positivt från aktuell åldersgrupps medeltal. Vhingst ges ej betäckningslicens och motsvarar EJ-hingst med hänsyn till avkommornas
registreringsbarhet när en hingst ännu inte har tävlande avkommor och avkommornas resultat på 3-årstest och kvalitetsbedömning är tveksamt eller otillfredsställande, dvs ej når 110 i något av huvudindexen för dressyr eller hoppning, eller då hingsten har för få
bedömda avkommor trots betydande antal betäckta ston eller år i aveln.

C tilldelas hingst som har en mindre god förärvning. Med detta menas att hingsten inte har förmåga att föra aveln framåt i någon sportdisciplin. Ett fåtal avkommors goda resultat kan ej uppväga ett genomsnittligt svagt resultat. C tilldelas hingst när det visat sig
att hingsten har en svag eller måttlig förärvning styrkt genom att inget av huvudindexenför dressyr eller hoppning, då dessa även baseras på avkommornas tävlingsresultat, berättigar till förlängt AB eller höjd avelsvärdeklass. Antalet avkommor kan vara lägre än 25 då ett litet antal visade/tävlande avkommor i sig kan vara ett uttryck för svag förärvning.

Alltså de spelar ingen (i det här sammanhanget) roll om Nactus har ett högt delindex på typ....

Det spelar roll... Men är det DET SOM AVGÖR? Det står

Jag för min del är övertygad om att även delpoäng i Blupen kan spela stor roll om det handlar om gränsfall.

Jag tolkar uppenbarligen det som skrivs annorlunda än du, för BLUP är för mig bara ett hjälpmedel och indexet står som RIKTMÄRKE...

Att bli placerad i World Cup o s v redan som 8-9 åringar måste väl ändå tillhöra undantagen - det kanske du kan hålla med om?

Och fortfarande så svarade jag på vad andra undrade över - vad D-Day och Warsteiner lämnat...men det stör tydligen dig.
Jag trodde att de som frågade vill ha ett svar men det kanske inte var så?

Fast det skiljer en del mellan 110 och 115.
Artist sänktes förra året (hade då 114) - har nu 115.
Och Nactus har som sagt inte fler framgångsrika tävlingshästar än Artist.

Det troliga är väl att han sänks nästa gång det är dax.

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
753
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
836
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 606
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka