Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kom inte och påstå att det inte skulle kunna gå ihop sig för hingstägarna om det blir en begränsning! Säj att begränsningen sitter på 100 ston
100 x språngavgift på t.ex 2.000 = 200.000
Sen är kanske 60 av stona dräktiga eller fölar, och betalar t.ex 8.000 i 90-dagars eller levande fölavgift = 480.000
Detta ger alltså intäkter på nära 700.000 på en betäckningssäsong. Absolut tillräckligt mycket för att betala både räntor och amorteringar om man lånat pengar....
Sätter man gränsen på 150 och ovanstående avgifter så är intäkten nära miljonen...
HUR MÅNGA av hingstarna är det som haft mer än 150 ston? Dvs hur många är det som skulle beröras av en sådan begränsning?
Och skulle inte detta i stället kunna göra att FLER hingstägare får möjlighet att få mer intäkter och även DE kunna köpa in fler hingstar?
HUR gör alla de hingsthållare vars hingstar faktiskt inte ens får 100 ston? Lever de under existensminimum då?
Jag är för en begränsning för alla hingstar. av flera skäl.
Och tänk om Corlensky G hade vart begränsad till 50 ston förra året, då hade 208 ston pytsats ut på andra hingstar som i sin tur kanske snabbare kommit till avkommebedömning och BLUP-statistik och man därmed kunnat konstatera om det var Bu eller Bä med att använda dem![]()
Sen vill jag minnas att det finns begränsning av avelshingstars användande även i andra länder.
OM en begränsning står i konflikt med EUs regler så bryter travet mot de reglerna....
Sen vill jag minnas att det finns begränsning av avelshingstars användande även i andra länder.
Eftersom det t.ex är 80 ston max i Frankrike, begränsning på list-hingstar inom travet, begränsning på övriga hingstar i travet och i en del länder begränsning på hur många avkommor en märr får "föla" fram/år via embryotransfer har jag väldigt svårt att tro att det strider mot någon EU-förordning att begränsa antal ston till hingstar.
OM det hade varit begränsning på 150 ston/hingst 2006 så hade det inneburit att 108+34+15+19=176 stoägare hade varit tvungna att vidga sina vyer och se sig om efter andra hingstar.
*kl*
Jag håller med om att det ska finnas en begränsning på alla hingstar oavsett ålder. Argumenten som tagits fram här med en mer utspridd genpol och jämnare avkommebedömning tycker jag är mycket goda.
*kl*
Jag är för en begränsing för ALLA hingstar. Precis som inom travet så kommer det att på sikt göra att det blir en större mångfald.
Vad menar du då?
Avel syftar ju till motsatsen: att snäva av och plocka ut de bästa individerna. Varför anser du att vår genpol är för liten?
Men nu har du väl ändå ramlat av hojjen!!!!! De flesta stoägare använder verkligen inte importsemin, eller pratar vi inte längre om svenska halvblod i denna tråden?Men det här med genpolen förstår inte jag. De fleta stoägare använder importsemin.
Men nu har du väl ändå ramlat av hojjen!!!!! De flesta stoägare använder verkligen inte importsemin, eller pratar vi inte längre om svenska halvblod i denna tråden?