Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 251
  • Visningar Visningar 17 553
Sv: Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

Är för en begränsning på alla hingstar oavsett ålder. Anser travbranschen är långt före oss där. Så 150 är lagom. (även på travsidan är det ju bara en liten klick hingstar som maxar antalet under säsongen....

Gira :banana:

Kom inte och påstå att det inte skulle kunna gå ihop sig för hingstägarna om det blir en begränsning! Säj att begränsningen sitter på 100 ston
100 x språngavgift på t.ex 2.000 = 200.000
Sen är kanske 60 av stona dräktiga eller fölar, och betalar t.ex 8.000 i 90-dagars eller levande fölavgift = 480.000
Detta ger alltså intäkter på nära 700.000 på en betäckningssäsong. Absolut tillräckligt mycket för att betala både räntor och amorteringar om man lånat pengar....
Sätter man gränsen på 150 och ovanstående avgifter så är intäkten nära miljonen...

HUR MÅNGA av hingstarna är det som haft mer än 150 ston? Dvs hur många är det som skulle beröras av en sådan begränsning?
Och skulle inte detta i stället kunna göra att FLER hingstägare får möjlighet att få mer intäkter och även DE kunna köpa in fler hingstar?
HUR gör alla de hingsthållare vars hingstar faktiskt inte ens får 100 ston? Lever de under existensminimum då?

Jag är för en begränsning för alla hingstar. av flera skäl.

Mkt bra skrivet och förklarat på ett super bra sätt. :bow: :bow:

Och tänk om Corlensky G hade vart begränsad till 50 ston förra året, då hade 208 ston pytsats ut på andra hingstar som i sin tur kanske snabbare kommit till avkommebedömning och BLUP-statistik och man därmed kunnat konstatera om det var Bu eller Bä med att använda dem:angel:

Eller så hade man kanske inte betäckt stoet. Det vet vi ju inte. För övrigt skulle jag tro att en begräning står i konflikt med EU:s regler.

OM en begränsning står i konflikt med EUs regler så bryter travet mot de reglerna....
Sen vill jag minnas att det finns begränsning av avelshingstars användande även i andra länder.

OM en begränsning står i konflikt med EUs regler så bryter travet mot de reglerna....
Sen vill jag minnas att det finns begränsning av avelshingstars användande även i andra länder.

Det låter så. Saken är sannolikt inte prövad, men om det minskar den fria rörligheten och konkurrensen är det ett brott mot EU:s regler.

det kan då rakt inte vara konkurrenshämmande i alla fall, att begränsa stoantalet/hingst. Snarare tvärt om, väl, eftersom det gör att fler hingsthållare får chans att hävda sig på marknaden.
Utveckla gärna på vilket sätt det skulle minska den fria rörligheten. Jag är nog för trångsynt för att komma på det själv.
Det är ju ingen som förbjuder användandet av hingstarna, det är bara omfattningen av det som begränsas.

Sen ställer jag frågan igen, till alla i tråden: Är det någon som är kalenderbitare, som kan berätta för mig och alla andra hur många av hingstarna det är som haft mer än 100 resp 150 ston de senaste säsongerna?

Eftersom det t.ex är 80 ston max i Frankrike, begränsning på list-hingstar inom travet, begränsning på övriga hingstar i travet och i en del länder begränsning på hur många avkommor en märr får "föla" fram/år via embryotransfer har jag väldigt svårt att tro att det strider mot någon EU-förordning att begränsa antal ston till hingstar.

2006
13 hingstar med fler än hundra ston varav fyra fick fler än 150
Corlensky G 258
Cardento 184
Rosevelt 165
Quite Easy 169

Akribori 104
Carland 106
Coriall 144
FigaroR 137
First Wish 135
For Feeling 112
Hip Hop 141
Sandakan 123
Spender S 103

Eftersom det t.ex är 80 ston max i Frankrike, begränsning på list-hingstar inom travet, begränsning på övriga hingstar i travet och i en del länder begränsning på hur många avkommor en märr får "föla" fram/år via embryotransfer har jag väldigt svårt att tro att det strider mot någon EU-förordning att begränsa antal ston till hingstar.

Om jag säger så här: det ligger nog inte högst upp på EU:s prioritetslista oavsett. Någon måste ju protestera mot systemet för att det ska tas upp till prövning. (Systembolaget strider ju också mot reglerna, liksom apoteket, så det finns undantag).

Till Ameo: Det hindrar hingstägare att få så många ston som marknaden efterfrågar, vilket ger negativa konsekvenser i förhållande till andra hingsthållare då självklart inte alla förbund har dessa regler. Om Sandro Hit kan betäcka 600 ston per säsong inom Oldenburg (jag antar att begränsningen sker inom förbunden?) är det en enorm ekonomisk fördel jämfört med andra hingsthållare som är begränsade till 150 ston.

Men å andra sidan, om det är så få hingstar i Sverige som går över 150 ston, vad har då regeln för funktion?

OM det hade varit begränsning på 150 ston/hingst 2006 så hade det inneburit att 108+34+15+19=176 stoägare hade varit tvungna att vidga sina vyer och se sig om efter andra hingstar.
Sen tror jag att en begränsning skulle kunna medföra att fler inser att det kanske kan bli svårt att få plats hos poppishingstarna, så att det får en preventiv verkan iom att fler söker efter andra hingstar redan från början. Man skulle nog också slippa se att en hingst som Quite Easy får ett stort antal ston som väljer honom enbart pga fertiliteten...

Sen får jag väl kontra ;) med frågan: Varför är man rädd för en begränsning om det nu är så få hingstar som berörs?

Sen är väl hästavel ändå en ganska stor sektor även inom övriga EU, så skulle någon anmäla det så tror jag nog att det skulle tas upp. Betydligt mindre frågor än så hamnar väl på dagordningen?

*kl*

Jag håller med om att det ska finnas en begränsning på alla hingstar oavsett ålder. Argumenten som tagits fram här med en mer utspridd genpol och jämnare avkommebedömning tycker jag är mycket goda. Däremot tycker jag att argumenten mot är ganska tunna. Ekonomiskt tycker jag att Ameo illustrerade väldigt väl att även en hingst i den lägre prisklassen generar ganska mycket pengar med ett vettigt antal ston. Jag tror heller inte att de stoägarna som bestämt sig för att betäcka låter bli bara för att de inte får sin förstavalshingst. Det är det redan ett antal stoägare som får göra det pga att förstavalshingsten tävlas.

OM det hade varit begränsning på 150 ston/hingst 2006 så hade det inneburit att 108+34+15+19=176 stoägare hade varit tvungna att vidga sina vyer och se sig om efter andra hingstar.

Men det behöver ju inte göra någon skillnad. Jag menar, om corlensky är sveriges bästa hopphingst det året, men får hälften så många ston året därpå pga någon annan stjärna blivit poppis, har samma antal föl fötts som om han hade fyllt kvoten två år i rad med begräsningsregeln. Dessutom kan det ju vara positivt för aveln att vissa hingstar används hårt. Jag tycker att det är onödig byråkrati att sätta hinder för stoägarnas fria val. Jag tror inte att det innebär någon större katastrof om en hingst får 250 ston ett år i stället för 150, även om han inte är en hit.

*kl*

Jag är för en begränsing för ALLA hingstar. Precis som inom travet så kommer det att på sikt göra att det blir en större mångfald. Den som vill betäcka sitt sto avstår inte bara för att den hingsten de hade tänkt sig är fullbokad utan de letar vidare.

*kl*

Jag håller med om att det ska finnas en begränsning på alla hingstar oavsett ålder. Argumenten som tagits fram här med en mer utspridd genpol och jämnare avkommebedömning tycker jag är mycket goda.

Men det här med genpolen förstår inte jag. De fleta stoägare använder importsemin. Det blir alltså en stor spridning ändå, då vi inte längre är begränsade till ett fåtal inhemska hingstar, och kan blanda upp våra blodslinjer med utländska.

Vill vi öka genvariansen är det bara att godkänna och ta in fler utländska hingstar.

*kl*

Jag är för en begränsing för ALLA hingstar. Precis som inom travet så kommer det att på sikt göra att det blir en större mångfald.

Vad menar du då?
Avel syftar ju till motsatsen: att snäva av och plocka ut de bästa individerna. Varför anser du att vår genpol är för liten?

Vad menar du då?
Avel syftar ju till motsatsen: att snäva av och plocka ut de bästa individerna. Varför anser du att vår genpol är för liten?

Om "alla" åker till samma hingst eller ett fåtal hingstar så blir det bara inavel kvar på sikt. Det blir ju så att det inte finns kvar några andra hingstar att välja på så när det kommer in en ny hingst så rusar "alla" dit och betäcker så får man börja om från noll igen.

Det föds inte hur många halvblod som helst varje år. Räkna ut på 10 år hur många som föds och sen ta och se hur många av dom som är efter de 10 populäraste hingstarna. Du kommer att märka att nästan hälften är nära släkt med varandra.

Max 150 ston som gräns hade förra året gjort att de som fått fler än 150 ston hade fått ge bort
78 Corlensky G
34 Cardento
15 Rosevelt
19 Quite Easy
= 146 ston som hade fått fördela sig på andra hingstar

Hur saker och ting strider mot EU eller inte är nog knappast för oss att sitta här och tolka och att jämföra Systembolaget med hästavel är som att jämföra äpplen och päron!

Däremot går den europeiska travaveln mot en gemensam maxgräns på 150 ston/hingst för AI-tillverkning. Plus att man går mot gemensamma regler för att begränsa användandet av döda hingstar, dvs de får användas det år de trillar av pinnen eventuellt året efter och därefter nej.

Men det här med genpolen förstår inte jag. De fleta stoägare använder importsemin.
Men nu har du väl ändå ramlat av hojjen!!!!! De flesta stoägare använder verkligen inte importsemin, eller pratar vi inte längre om svenska halvblod i denna tråden?

Men nu har du väl ändå ramlat av hojjen!!!!! De flesta stoägare använder verkligen inte importsemin, eller pratar vi inte längre om svenska halvblod i denna tråden?

Jo, det är många som gör inom halvblodsaveln. Förvånansvärt många. Nu har jag inte siffrorna i huvudet, och jag kan missta mig också, men Ridsport hade en artikel om det förra året.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
753
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
836
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 606
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka