Bedöma någon utefter dess släkt?

Gör ni det och isåfall varför? Spelar det någon roll för er om ni känner till familjen/släkten eller utgår ni enbart från personen ni har framför er?

Jopp, det har hänt, som yngre i småstad. Dåvisste man vilka alla var, och en del hade helt klart ett socialt bagage att släpa på. Det är så självklart på en mindre ort att det är betungande att ha en kriminell släkt jämfört med att pappa äger stans största byggfirma.
En del tar sig utanför de ramarna, andra inte.
Men jag vet en hel del personer med efternamn i min hemstad som jag gör direkta kopplingar till oavsett om jag känner dem eller ej.
De med tyngst bagage har inte heller resurserna att ta sig någon annan stans, och stigmat lever kvar. Det blir ibland självuppfyllande.
Ibland var utanförskapet så enkelt som en ensamstående mamma, det var avvikande i min barndoms villaidyll. Knäppt.

Jag kan också säga att i vissa fall är det trevligt att folk har koll på en och ens omgivning.

Mamma (dement) drog iväg med spark längs landsvägen en gång. En bekant såg henne och tänkte att det nog inte var helt planerat eftersom hen visste att mamma var dement (vi försökte aldrig mörka det), stannade, fick in henne i bilen och körde hem henne.

Mina grannar (och jag) har koll på bilarna som rör sig här eftersom det har varit inbrott i byn. Det känns enormt skönt när jag är borta på jobb. Vid ett tillfälle ringde en granne och berättade att det var en okänd bil på min gård. Det var lugnt den gången, det var kompisen som kollade huset :up:

Jag skulle säga nej till 90%. Det är väl till största del ett "landsbygdsfenomen". Men jag kan göra det i enstaka fall.
Främst var det under det året jag gick på fysiskt gymnasium. Där gick det många från en (relativt) närliggande stad, tror nästan de flesta elever på skolan kom från den staden, fast gymnasiet låg i en grannort till min Byhåla. (Staden ligger inte nära grannorten). Men hur som. I staden finns/fanns en "kriminellt utmärkande" familj/klan. Flera med vederbörandes efternamn gick på skolan. De som var trevliga och vettiga dömde jag öht inte. Men det fanns några från den familjen vars beteende, deras 16-18 år till trots, var som ouppfostrade 3 åringar. Då tänkte jag faktiskt några gånger i mitt stilla sinne att "Ja, det är ju kanske inte helt förvånande om man ser till vilken släkt denna kommer ur".
Men det är väl också enda gångerna jag tänkt så.

Vad det beträffar min egna Byhåla tänker jag faktiskt sällan så. Nog för att det är extremt inskränkt och med ordentlig "bymentalitet" (faktiskt värre än i många "riktiga" byar jag varit i!). Men det finns inga "släkter" här på det viset. Utan det är mera "här bor gammal klasskamrat X - och nej men titta! Gammal klasskamrat Y är visst granne med honom nu" osv. Alla känner alla i stor mån och inga har flyttat. Den andra delen av det är att framförallt Byhålas högstadieskola har en personalomsättning som är snudd på negativ. En lärare som började där 2002 betraktas fortfarande som "ny". Följden av det har blivit att somliga föräldrar har haft samma lärare som deras barn :D

Gör ni det och isåfall varför? Spelar det någon roll för er om ni känner till familjen/släkten eller utgår ni enbart från personen ni har framför er?
Nej, det gör jag inte - jag håller inte reda på vem som är vem. Jag utgår ifrån personen själv. Men det är vanligt - och viktigt - på landet att hålla reda på släktbanden; ett sätt att skapa trygghet tror jag. Folk kan liksom sorteras in på kartan. Även vilken by man är ifrån är viktigt. Vilket hus man bor i etc. Då vet man.
I stan är nog bara släkten viktig om du "är nån". Rik, känd, adlig. Du blir även dömd efter bostadsort.

Som yngre tyckte jag det var jobbigt att vara X's dotter och aldrig bara mig själv. Men jag har för länge sen slutat bry mig om vad folk tänker, tycker, säger. Det berör mig inte.

Jag har alltid bott på landsbygd men jag vet i princip ingenting om släktbanden om folk runtomkring mig. Jag har alldeles för lite intresse av andra människor för att ta reda på det.
Jag har liksom aldrig ens tänkt tanken på att folk skulle kunna bedöma ngn utifrån dess släkt. Det låter bara helt absurt.

Försöker ha ett öppet bemötande till alla men man färgas ju av den information man har, se bara i hästvärlden, någon berättar att dom köpt en häst som är "besvärlig", genast kommer frågan om stammen och förklaringen att det är ett väl känt fakta om hästar från det ledet att de är besvärliga. ;)

När jag växte upp var det en familj i "grannbyn" med 5 bröder, pappan hade missbruksproblem och sönerna var kopior i utseende och beteende, bortsett från den äldsta som det gick mkt bra för. Jag kommer ihåg att dom bröderna var som dömd på förhand och därmed självuppfyllde det folk trodde...

Jag tror det ligger i människans natur att bedöma varandra, sen om det är rätt eller fel är inte jag rätt person att säga.

Tack så jättemycket för alla svar :) Visst är det ett intressant fenomen utifrån vilka kriterier vi bedömer människor. Vilka referensramar vi har och hur vi tänker utifrån det. Fortsätt gärna skriv och gärna ni som tycker att släktskap har relevans. Jag vill veta hur ni tänker :)

Jag tror också det är vanligare än folk vill hävda att man dömer utefter släkt. Så var det ofta när jag var liten och jag är inte från någon landsortsby utan från en stad med dryga 50.000 invånare.

Idag känner jag inte så, jag har flyttat från den staden till en mindre, men här är en jädra svågerpolitik så det gäller ju här också, det gäller bara inte mig. Vad jag däremot ser tydligt är att min man blir dömd efter sin släkt både här och i Mellanöstern. Här på ett väldigt negativt sätt, man tror han är typ terrorist. I MENA blir han höjd till skyarna, där hans släktnamn hyser stor respekt. Det märkte jag senast i Tunisien där hotellmanagern fick reda på vilken släkt min man tillhörde och sedan satte polisbeskydd på mig resten av resan (det hade inte sett bra ut om någon kvinna i den här släkten blev utsatt för något).
Så ja. Jag är ganska säker på att man dömer efter släkter idag om man inte har något annat sätt att sortera folk på.

Oj. Det har jag aldrig tänkt på att det kan vara en känslig fråga. Jag tycker mest det är sjukt intressant. Även om jag frågad och får svar tidigt så upplever jag inte att jag dömer utifrån yrket utan jag känner mer "så spännande att en läkare kan vara såhär" typ. Vet inte ens varför jag tycker det är så intressant. Följdfrågor blir det ju oftast om man inte inser i samtalet om varför personen valt det yrket och hur hen kom in på det tex.

Mer om man varit arbetslös eller sjuk länge och frånvarande från arbetsmarknaden , kan det vara himla tråkigt att få den frågan som första i varje socialt sammanhang. Kan jag tänka. Lite som om intresset och värdet av att diskutera med personen handlar om vilket jobb man har.

Jag dömer väl lite efter föräldrarna på folk. Liten byhåla och det stämde för det mesta. Typ A är nog vettig för hen har Y till far.

Jag är säker på att folk dömer mig över vad min knäppa far gör, tyvärr. Vill inte ha något med honom att göra.

Mer om man varit arbetslös eller sjuk länge och frånvarande från arbetsmarknaden , kan det vara himla tråkigt att få den frågan som första i varje socialt sammanhang. Kan jag tänka. Lite som om intresset och värdet av att diskutera med personen handlar om vilket jobb man har.

Det är klart! Jag har aldrig hamnat i den sisten men värt att tänka på.

Precis! Jag är skitdålig, har aldrig jobbat och knappt klarat grundskolan pga stress och ångest. Varje gång man möter någon så får man frågan om vilket jobb man har, jag som med nöd och näppe klarar att hålla huvudet över ytan.
Brukar bara svara att jag studerar och sen byta samtalsämne, men det känns jobbigt.
Diskuterar hellre hobbyintresse än jobb med en person

Jag tror att det händer på varje mindre ställe där folk bor kvar, oavsett om det ligger långt ut på landsbygden eller några mil från Stockholm. Fenomenet uppstår mest där man kan hålla ordning på folk. För mig är exemplet ovan med 50 000 en liten stad, jag jämför med Södermalm i Stockholm som jag kommer ifrån som har mer än det dubbla invånarantalet.

Personligen har jag dålig koll och litet intresse för vad mina vänner har för släkt, jag bryr mig om vilka de är och vilka de umgås med eftersom jag också kan komma att umgås med dem. Men om en vän har en släkting som är kriminell eller missbrukare eller vad nu andra kan få för sig att förfasas över bekommer mig inte när det gäller min värdering av vännen. Däremot kan jag givetvis stötta vännen om denne tycker att situationen är jobbig, men då utgår jag från min väns mående över situationen och lägger inte några egna värderingar i det.

Jag tror att det händer på varje mindre ställe där folk bor kvar, oavsett om det ligger långt ut på landsbygden eller några mil från Stockholm. Fenomenet uppstår mest där man kan hålla ordning på folk. För mig är exemplet ovan med 50 000 en liten stad, jag jämför med Södermalm i Stockholm som jag kommer ifrån som har mer än det dubbla invånarantalet.

Personligen har jag dålig koll och litet intresse för vad mina vänner har för släkt, jag bryr mig om vilka de är och vilka de umgås med eftersom jag också kan komma att umgås med dem. Men om en vän har en släkting som är kriminell eller missbrukare eller vad nu andra kan få för sig att förfasas över bekommer mig inte när det gäller min värdering av vännen. Däremot kan jag givetvis stötta vännen om denne tycker att situationen är jobbig, men då utgår jag från min väns mående över situationen och lägger inte några egna värderingar i det.
Fast man behöver ju kanske inte jämföra Sveriges städer med Stockholm som är störst i landet tänker jag, Sverige har många städer och plats 15 på listan har drygt 70.000 invånare så 50.000 är väl tämligen en ganska normal storlek på stad i Sverige...

Sedan vet jag inte, när jag bodde i Stockholm upplevde jag det som att man blev dömd utefter sin släkt lite mer än annars. Efternamnet var definitivt anledning till vilket bord på restaurang eller klubbar du fick. Det var längesedan visserligen, men jag tror fenomenet finns överallt, mer eller mindre, men på olika sätt.

Jag upplever själv att jag fått en viss stämpel pga det hem jag kommer ifrån. Jag har fått viss positiv särbehandling pga det.

Jag frågar aldrig folk hur som helst om deras släkt. Däremot tycker jag det är intressant vad som formar oss och hur vi är. Så vet jag på förhand att någon är nära släkt kan jag vara lite nyfiken på om de är lika till sätt om det är något som är extremt i det, bra som dåligt.

Min farmor var från en liten by. Hon hade järnkoll på olika släktskap och händelser. Hon tog med sig det till Stockholm och skapade relationer till alla grannar och deras släkt etc.
För henne var det något man gjorde på annat vis än för mig.

. Efternamnet var definitivt anledning till vilket bord på restaurang eller klubbar du fick. Det var längesedan visserligen, men jag tror fenomenet finns överallt, mer eller mindre, men på olika sätt.
Precis.
Sånt går igen på många platser i samhället. Det finns namn som öppnar dörrar. Och som stänger.
Vissa människor får bevisa sig lite mer än andra för att bli tagna på allvar. Och tvärtom

Det finns personer som kan kalla till pressträff och pressen kommer. Medan ett annat namn med exakt samma inbjudan knappt skulle noteras på redaktionen. Självklart går det igen på släktingar, barn, om det är ett ovanligt namn.
Det gäller i det stora och i det lilla. För alkisens barn eller prästens ungar. Om man har ett välkänt namn eller ett helt vanligt "svensson-namn"

Tror inte det har det minsta med storlek på orten att göra.

.

Fast man behöver ju kanske inte jämföra Sveriges städer med Stockholm som är störst i landet tänker jag, Sverige har många städer och plats 15 på listan har drygt 70.000 invånare så 50.000 är väl tämligen en ganska normal storlek på stad i Sverige...

Sedan vet jag inte, när jag bodde i Stockholm upplevde jag det som att man blev dömd utefter sin släkt lite mer än annars. Efternamnet var definitivt anledning till vilket bord på restaurang eller klubbar du fick. Det var längesedan visserligen, men jag tror fenomenet finns överallt, mer eller mindre, men på olika sätt.

Jag har ju aldrig bott på mindre ställen än nuvarande förort som har 70000 invånare så jag kan inte resonera utifrån hur det är på mindre orter.

Jag har gått ut i Stockholm i mer än 30 år och aldrig någonsin har det påverkat vad jag heter eller vilken släkt jag har. Kanske beror det på var man går eller hur mycket man bryr sig om det?

Jag har ju aldrig bott på mindre ställen än nuvarande förort som har 70000 invånare så jag kan inte resonera utifrån hur det är på mindre orter.

Jag har gått ut i Stockholm i mer än 30 år och aldrig någonsin har det påverkat vad jag heter eller vilken släkt jag har. Kanske beror det på var man går eller hur mycket man bryr sig om det?
Fast det ÄR skillnad även i Stockholm om du heter Svensson eller Bonnier (och en hel radda namn där emellan).

Där jag växte upp blev man dömd efter släkten, pga av det fick varken jag eller mina syskon vara med i samhällets luciatåg. Så jag drog därifrån och bor nu i ett annat samhälle där ingen vet vilken släkt jag har och därmed inte kan dömma mig för det. :)

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 070
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Jag undrar om det är något man kan göra vid ett mindre antal tillfällen även med ett pyttelitet abonnemang, eller om det är fantasier...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Svartkatt
·
Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 658
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama