Bedöma någon utefter dess släkt?

Det känns som man måste leva i ett mindre samhälle för att kunna göra det? Om det inte handlar om närmsta grannar?

Nu har jag inte läst hela tråden så jag ber om ursäkt om jag missat något, men detta slog mig också när jag läste TS fråga. Här i Stockholm har det aldrig hänt att jag ens vetat om vems folk släktingar är.

För egen del är vi väldigt olika varandra i min släkt. Jag och min närmsta familj bor i Stockholm, sportar mycket och tar del av kroglivet som erbjuds här. Resten av släkten bor i små samhällen och sportar inte, utan sysselsätter sig med djur eller bilar. Vi är väldigt olika varandra, så det skulle bli märkligt om någon utav oss blev bedömda utifrån varandra. Men som sagt, ännu märkligare om någon här hemma ens visste om vilka mina släktingar uppe i Jämtland eller nere i Skåne var :D

Ä borttaget, ska väl kanske läsa tråden först innan jag svarar för en gångs skull. Får se hur lång jag hinner innan ngt svar bubblar upp.

Jag försökte skriva frågan neutralt och nej, jag har inget jag behöver häva ur mig och behöver ingen stöttning. Jag tycker att det är ett intressant fenomen och är intresserad av att höra hur andra resonerar.
Ok, då jag skriver ändå. Bara hur jag resonerar då.

Jag känner normalt inte människors släkt innan jag träffat dem. Jag har normalt inte den blekaste aning om vad de har för släkt när de är bekanta/vänner. När de är nära vänner kan jag ha mött deras släktingar och hittills har de inte påverkat eftersom de varit tja totalnormala. (jag har så att säga inte -tyckt bättre om dem, för att de hade trevliga och snälla föräldrar.)

Men om det gäller make så påverkas man ju av släkten. Det är mycket möjligt att om min man hade presenterat mig för värsta hemska släkten när jag känt honom ett år, att det hade påverkat/avgjort om förhållandet senare hade lutat åt att trassla (eller ok, det hade det nästan helt säkert). Men de är supertrevliga.

(Men som exempel, vi var på en fest med hans pappas, frus, sons, flickvän fyllde 30 (han har annan nu). Det var det värsta fylleslag jag sett med skrik och bråk och gråt och närapå slagsmål (alltså fulla studenter är artiga och belevade i jämförelse). Folk var dessutom oartiga och hemska redan innan speciellt hennes föräldrar. Hade det varit min pojkväns brorsas 30 årskalas skulle jag fått panik över aggressiva fulla svärföräldrar och att de slogs. Oavsett om det hade påverkat min relation med min pojkvän skulle det ha påverkat deras framtida relation med barnbarn...)

Senast ändrad:
Jag har ju en ganska brokig släkt. Som mamma sa någon gång; "-Ingen är ju kriminell i alla fall". Men i många hörn av Skaraborg poppar det upp "kusiner" som syns o hörs. Jag tycker det är kul att se folks reaktioner när jag säger att "-Det där är min kusin", om någon är på bild i tidningen.
Jag är ju inte mina släktingar och dom är ju inte jag.
Om nu någon dömer mig efter en släktings agerande så är det ju deras fördomar. Inget som ligger på mig. Och då får jag ju reda på vad det är för fördomsfulla människor.
Och jag kan vara utan sådana personer.

Där jag växte upp blev man dömd efter släkten, pga av det fick varken jag eller mina syskon vara med i samhällets luciatåg. Så jag drog därifrån och bor nu i ett annat samhälle där ingen vet vilken släkt jag har och därmed inte kan dömma mig för det. :)

Fy vad hemskt :( Vi hade ett par barn i vår skola med en hemsk far, han köpte ut sprit och cigg till varenda unge i byn helt öppen dessutom. De ungarna blev väldigt särbehandlade trots att de på den tiden inte ens träffade honom. Tragiskt.

Min styvpappa som jag och mamma flyttade till var ganska ''känd'' i den lilla orten. Sa man hans namn så visste alla och det var jobbigt på sitt sätt. Både jag och mamma blev bara Y's nya familj istället för de vi var.
''Hälsa på Y's styvdotter/Y's nya fru''

Jag har ju en ganska brokig släkt. Som mamma sa någon gång; "-Ingen är ju kriminell i alla fall". Men i många hörn av Skaraborg poppar det upp "kusiner" som syns o hörs. Jag tycker det är kul att se folks reaktioner när jag säger att "-Det där är min kusin", om någon är på bild i tidningen.
Jag är ju inte mina släktingar och dom är ju inte jag.
Om nu någon dömer mig efter en släktings agerande så är det ju deras fördomar. Inget som ligger på mig. Och då får jag ju reda på vad det är för fördomsfulla människor.
Och jag kan vara utan sådana personer.

Jag har kriminella i släkten också :D fast det är faktiskt inte därför jag sagt upp bekantskapen med dem.

Fy vad hemskt :( Vi hade ett par barn i vår skola med en hemsk far, han köpte ut sprit och cigg till varenda unge i byn helt öppen dessutom. De ungarna blev väldigt särbehandlade trots att de på den tiden inte ens träffade honom. Tragiskt.

Min styvpappa som jag och mamma flyttade till var ganska ''känd'' i den lilla orten. Sa man hans namn så visste alla och det var jobbigt på sitt sätt. Både jag och mamma blev bara Y's nya familj istället för de vi var.
''Hälsa på Y's styvdotter/Y's nya fru''
Inget jag tänkte på medan jag växte upp, det var först när jag sökte in till luciatåget som jag märkte av det. Däremot fick alla "coola" tjejer i min årskull vara med.. även om de inte kunde sjunga (jag kunde åtminstone sjunga..) Jag trodde först då att det var pga mig själv i och med att det var den värsta perioden i mitt liv just då när jag var mobbad som värst.

Åren senare sökte även syrrorna och inte ens de fick vara med eller blev utvalda, så nog förekom det allt lite särbehandling.

Jag känner knappt igen mina egna släktingar så hur skulle jag ha koll på andras? :D

Men allvarligt, jag tror nog att jag omedvetet dömer andra efter deras familj om jag känner familjen. Jag försöker vara öppen men jag tror ändå det finns lite fördomar därinne.

Jag tillhör en av Sveriges största dokumenterade släkter, jag hoppas verkligen jag inte döms efter hela den släkten!

Jag känner knappt igen mina egna släktingar så hur skulle jag ha koll på andras? :D

Men allvarligt, jag tror nog att jag omedvetet dömer andra efter deras familj om jag känner familjen. Jag försöker vara öppen men jag tror ändå det finns lite fördomar därinne.

Jag tillhör en av Sveriges största dokumenterade släkter, jag hoppas verkligen jag inte döms efter hela den släkten!

Jag är släkt med Carl von Linné och hatar blommor likförbannat :D

Jag är uppväxt i en byhåla, så ja, det har påverkat mig. Beroende på hur gammal människan är som frågat har jag fått höra att jag är dotter till x, dotterdotter till y och barnbarnsbarn till z. Både min pappa, min morfar och min mormors far har varit välkända här. Det var dock mycket värre när jag var liten, det har kommit mycket nytt folk som lite skiter i vem som är släkt med vem de sista åren. Jag är stolt över vad jag kommer ifrån på mammas sida, så det är inte precis något som stört mig.

Däremot är jag uppväxt på ett helt annat sätt än mina kusiner på pappas sida, och jag vill inte bli dömd utefter hur de är/vad de gör.

Sånt här tycker jag är jättespännande. Folk som har kluriga ickekopplingar. Man konstaterar at jisses då var ju våra anfäder på samma skepp för xxx år sedan. Så märkligt. Eller men bor du där i den lägenheten, där bodde min syrra 1978, tänk vad jag sprungit där.

Sånt är så himla lustigt. Jag har hängt massor som barn i det huset min kollega idag bor i. När vi var små bodde min bästa kompis mormor nämligen där och vi var ofta hos henne. Han har å andra sidan hängt där jag har hästarna nu, för där bodde en kompis till honom på den tiden.

Jag har en kompis som vuxit upp med missbrukande föräldrar som var allmänt otrevliga och småkriminella. Han har påverkats enormt av deras felsteg. Så fort något försvann i skolan tex så anklagades han. Han har aldrig stulit en sak i sitt liv och är en av de ärligaste jag mött(på gott och ont.. ;)).
Hade han inte haft de som föräldrar hade man garanterat aldrig anklagat honom.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 070
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Jag undrar om det är något man kan göra vid ett mindre antal tillfällen även med ett pyttelitet abonnemang, eller om det är fantasier...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Svartkatt
·
Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 658
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix