Beach 2014 del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del IV

alla kan träna - älskar allt med den den bloggen. :love: Sen känner jag visserligen hon som driver den, men jag hade älskat den ändå. Så himla skönt med en vettig motpol till alla bananpannkakor och proteinshaker och fitspo och ortorektiska drag i resten av bloggvärlden. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del IV

RostKaptenen: Bara för att göra dig ännu mer förvirrad röstar jag på att det är kiwin som är boven i dramat! Tänker att den är så pass sur som frukt att den kanske beskar ner det andra när det får ligga ett tag...? Har dock inga som helst vetenskapliga bevis för att detta kan stämma, men rent spontant tänker jag att kiwi lätt kan bli beskt efter ett tag.

Emtherlia: Ja, det går onekligen bra för lilla mig nu! Peppar peppar... :D

Pepp: Hoppas det inte är något allt för allvarligt med ryggen och att du får ordning på den snart! Det är ju så himla dumt när det är just ryggen som gör ont, så otroligt många olika små nerver, muskler och annat som kan vara boven i dramat liksom. Och så blir man väldigt handikappad av ryggvärk tycker jag, i och med att det är en så central del av kroppen... Håller tummarna för dig!

Blueberry: Nu ska jag läsa! Följer faktiskt ingen träningsblogg som sådan, men det kanske är en idé...:)

KL

Jag vilar idag, bortsett från 5 km transportpromenad för att ta mig till skolan och hem igen. Har fortfarande träningsvärk i ben & rumpa men känner ingenting av magen vilket gör mig lite ledsen. Tyckte att Abs Attack var asjobbigt och fick massor av träningsvärk de första gångerna, men de senaste 4-5 gångerna har jag inte känt mycket alls. Då har jag ändå försökt öka min egen prestation och göra lite mer lite snabbare än de andra, men det tycks inte hjälpa... Ska jag försöka göra något åt detta tycker ni, eller vara nöjd med att jag bevisligen lyckats träna upp mina magmuskler lite så att det inte är fullt lika ansträngande för kroppen längre?
 
Sv: Beach 2014 del IV

PT-Fia! Och uppochhoppa. Och Frida matsdotter. Mina favoritbloggare som har fokus MÅ BRA! :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Tandläkarbesök avklarat! Alltid lika roligt... :p Tanden hade tydligen kommit upp jättefint och hon trodde inte att jag skulle behöva dra ut den. Däremot har det bildats en liten tandköttsficka där det lätt samlas skräp, vilket kan vara det som orsakar irritation. Fick med mig ett helt artilleri av tandborstar i olika storlekar, tandkräm och en spruta att skölja koksaltlösning med :D

Ska eventuellt ta en promenad med en vän när jag kommer hem, annars blir det kanske cirkelträning. Får se!
 
Sv: Beach 2014 del IV

Förutom nämnda

Sara Rönne (träningsglädje)
Strongday
Uppochhoppa
Skonpuls.se
(spana in marsutmaningen - den ska jag köra!)
Ann-Sofie Forsmark för ultralöpning!
 
Sv: Beach 2014 del IV

Träningsvärk är inget mått på träningseffekten. Att du kan hålla högre tempo eller göra fler repetitioner, DET är ett mått på vilken effekt träningen har.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag vilar idag, bortsett från 5 km transportpromenad för att ta mig till skolan och hem igen. Har fortfarande träningsvärk i ben & rumpa men känner ingenting av magen vilket gör mig lite ledsen. Tyckte att Abs Attack var asjobbigt och fick massor av träningsvärk de första gångerna, men de senaste 4-5 gångerna har jag inte känt mycket alls. Då har jag ändå försökt öka min egen prestation och göra lite mer lite snabbare än de andra, men det tycks inte hjälpa... Ska jag försöka göra något åt detta tycker ni, eller vara nöjd med att jag bevisligen lyckats träna upp mina magmuskler lite så att det inte är fullt lika ansträngande för kroppen längre?

Jag har skrivit det förut men kan skriva det igen: träningsvärk är inget mått på hur effektiv träningen har varit. Träningsvärk får man för att musklerna inte är anpassade sig till den typen av träning man utför. När jag inte kört knäböj på 2 veckor får jag tränignsvärk från h-lvetet i lår och rumpa hur lätt jag än kört för att musklerna inte är vana vid den specifika rörelsen. Om jag är mitt i en tung träningsperiod med två knäböjspass per vecka får jag ingen träningsvärk alls; men träningseffekten är desto större.

Summa: om du blir trött när du tränar så får du träningseffekt. Huruvida du får träningsvärk eller inte har ingenting med det att göra.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag blir jättetrött av att resa mig ur soffan just nu, innebär det att jag får träningseffekt av det? :angel:
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Har ni några bra tips på hälso-/träningsbloggar?

Jag anser att typ 90 procent av alla s.k. "hälsobloggar" snarare representerar ohälsa och ätstörningar, med några få undantag vara flera redan tipsats om. lofsan.se gillar jag ibland, ffa hennes övningstips och träningsvideos (lite mindre hennes bilder på magrutor). Själv följer jag mest cyklister och triathleter eftersom det är sporter jag själv sysslat med :).

En blogg jag verkligen vill tipsa om är Osportsligt, som en kompis till mig driver. Hon skriver om (o)jämställdhet inom idrotten och allmänt om synen på kvinnligt idrottande. Sånt peppar mig på ett helt annat sätt än bilder på sallad och deffade kroppar.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Det är rätt sanslöst vad en operation påverkar kroppen, alltså. Jag vill inte ens tänka på hur jag hade mått om jag gjort den här operationen när jag var tjock och otränad...
 
Sv: Beach 2014 del IV

Det jag är ute efter är främst något att inspireras av, information (grundad i forskning/allmänt beprövat), tips på övningar och kloka resonemang. Alltså ingen 16åring som lägger upp en daglig bild på sin mage och tycker att godis är livsfarligt.
Helt enkelt hälsa och träning på ett bra sätt, inte destruktivt :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Träningsvärk är inget mått på träningseffekten. Att du kan hålla högre tempo eller göra fler repetitioner, DET är ett mått på vilken effekt träningen har.

Jag har skrivit det förut men kan skriva det igen: träningsvärk är inget mått på hur effektiv träningen har varit. Träningsvärk får man för att musklerna inte är anpassade sig till den typen av träning man utför. När jag inte kört knäböj på 2 veckor får jag tränignsvärk från h-lvetet i lår och rumpa hur lätt jag än kört för att musklerna inte är vana vid den specifika rörelsen. Om jag är mitt i en tung träningsperiod med två knäböjspass per vecka får jag ingen träningsvärk alls; men träningseffekten är desto större.

Summa: om du blir trött när du tränar så får du träningseffekt. Huruvida du får träningsvärk eller inte har ingenting med det att göra.

Det här hade jag ju faktiskt hört förut (bland annat av dig snow), men tack båda två för att ni påminde mig om hur det egentligen ligger till! :bow: Jag erkänner villigt att jag är en sådan som automatiskt förknippar träningsvärk med effektiv träning och tvärtom, och det känns om att det är så himla djupt inrotat i folk överlag. "Har man träningsvärk så har man varit duktig" liksom, men nästa gång jag tänker i de banorna eller hör någon nämna något liknande ska jag komma ihåg det här! Trött i musklerna blev jag definitivt (även om jag kan tycka att det är lite svårt att känna efter i magen ibland), så jag kör på som vanligt då helt enkelt! :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Det jag är ute efter är främst något att inspireras av, information (grundad i forskning/allmänt beprövat), tips på övningar och kloka resonemang. Alltså ingen 16åring som lägger upp en daglig bild på sin mage och tycker att godis är livsfarligt.
Helt enkelt hälsa och träning på ett bra sätt, inte destruktivt :)

En annan kompis som är doktorand i Kostvetenskap är med och driver bloggen Träningslära. En väldigt bra blogg om man vill tillgodogöra sig forskning kring träning och kost (även om jag är kritisk även till typ 90 procent av den "hälso"- och träningsforskning som bedrivs, haha. Jag gillar inte hur resultat från väldigt små studier allt som oftast extrapoleras hej vilt, eller att man ofta använder formulär och självskattningar som dataunderlag)

Mvh,
gnällig forskare och doktorand med statistisk analys som specialitet
 
Sv: Beach 2014 del IV

Det är rätt sanslöst vad en operation påverkar kroppen, alltså. Jag vill inte ens tänka på hur jag hade mått om jag gjort den här operationen när jag var tjock och otränad...

Jag vet precis; jag bröt nyckelbenet våren 2012 på två ställen och fick operera. Ett enkelt ingrepp förvisso men jag var helt jävla sänkt efteråt. Narkos och smärtstillande tar på psyket och sen blir ju kroppen medtagen av att någon varit inne och rotat i den också. Läk väl!
 
Sv: Beach 2014 del IV

En galloperation är ju också ett ganska enkelt ingrepp, speciellt då de kör med titthål. Dock fick de ju även gå ner via halsen med nåt instrument för att spola stora gallgången och det innebär lite extra påverkan förstås.

Nä fy fan för att operera sig... :p
 
Sv: Beach 2014 del IV

En galloperation är ju också ett ganska enkelt ingrepp, speciellt då de kör med titthål. Dock fick de ju även gå ner via halsen med nåt instrument för att spola stora gallgången och det innebär lite extra påverkan förstås.

Nä fy fan för att operera sig... :p

Förhoppningsvis är det värt det! Själv är jag robocop numera med en 5 cm titanstav inopererad i nyckelbenet; känns tryggt om jag skulle krascha på det igen ;).

*kl*

Jag cyklade velodrom i en timme imorse och det gick jättebra, kände mig stark. Vaknade dock med liiiite mer snor i näsan än vanligt och nu sitter jag i soffan och inbillar mig att det kliar i halsen. Typiskt pre-vasaloppssymptom. Har käkat hemmagjort kladdkaka med vispgrädde till mellanmål :d och nu känns det liiiite bättre, men jag är givetvis paniskt rädd för att bli sjuk. Tänker jobba hemifrån resten av veckan för att slippa umgås med någon och riskera att bli smittad, haha.
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Fundering: jag har som sagt världens träningsvärk i benen idag. Enligt sjukgymnasten ska jag göra 3/4x10 utfallssteg per ben och dag. Testade nyss, kommer inte ens ner i ett pga träningsvärken. Ska jag då hoppa över dom helt idag? Eller finns det något magiskt sätt att lossa träningsvärk för att kunna genomföra utfallsstegen? Var ute på en 30-minpromenad innan jag försökte, och den hjälpte inte.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Varit konstig senaste tiden, vet inte vad det är. Brukar må lite illa efter jag tränat men det går över såfort jag får i mig något att äta. Men idag alltså, började mitt benpass som vanligt sen började känna mig lite smått yr och illamående. Vilade ett tag och drack tänkte sen fortsätta igen men nej det gick inte. Fick åka hem för var helt svimfärdig och kändes som jag skulle spy. Vet inte vad som är fel och gick inte över på väldigt länge efter.
Äter alltid innan jag ska träna för vet att jag lätt får blodsockerfall till vardags och har ganska lågt blodtryck tror jag. Dricker alltid mycket vatten under träning och ibland aminosyror just för att få i mig något lite sötare under träning. Vet inte vad jag ska göra vill ju fortsätta träna men är inte kul om jag ska bli svimfärdig varje gång :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
19 979
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 932
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 951
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp