Beach 2013 del XI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2013 del XI

Jag vet att semestern kan förstöra mycket:/ särskilt om man har 4 sammanhängande veckor, då förstörs alla rutiner man lyckats få in!

Ang astman. Jag har en del problem med andningen som kommer och går sedan 3 år tillbaka så för några månader sen kollade jag upp andningen.

Det visade sig att jag andas liiiiite bättre om jag inhalerat astmamedicin innan, knappt någon skillnad. Men nu tar jag det före varje löppass och jag tycker jag har lättare att ta djupa andetag. Sen om det är placeboeffekt eller inte låter jag vara osagt.
 
Sv: Beach 2013 del XI

*knapp*
Febern har släppt nu iaf. Men jag är fortfarande snorig och trött. Tog mig ut till stallet och en ridtur nu på kvällen. Så det kändes bra iaf.

Jag har tagit beslutet nu. Vattar kommer att åka på foder från oktober till en tjej i Eskilstuna. Inte allt för långt bort och magkänslan säger rätt. Skoja inte att jag kommer hänga på gymmet i höst/vinter. Första gången jag är hästfri på läääääänge. Kommer kännas märkligt men. Äh, det går nog bra.

Dessutom har hjärnan vunnit över kroppen idag. Kroppen säger att den vill ha glass och hjärnan säger nej! Alltid något!
 
Sv: Beach 2013 del XI

Okej! Ja placebo är inte att förakta, kan mycket väl vara det som min pappas sambo känner av också ;) Jag minns att min andningskapacitet förbättrades avsevärt efter medicin när jag gjorde mitt astmatest, läkaren trodde mig inte när jag sa att jag aldrg känt av astman (nu i efterhand förstår jag att jag visst gjort det men inte tänkt att det varit astmasymtom riktigt). Jag var inte ens på mottagningen för att kolla upp astma, utan allergi, men läkaren ville ändå göra ett astmatest. Men jag fick ingen korttidsverkande medicin öht, bara långtid (kortison). Vet inte varför, men kanske borde fråga efter ett nu och se om jag märker skillnad...
Placebo eller ej ;)

Kom iaf ut på en kort, lugn prommis nu. Skönt ute !
 
Sv: Beach 2013 del XI

Har också varit ute och gått nu, 3.95 km blev det.
Skönt och gå på kvällen fast får nog plocka fram reflexvästen igen, blev ju mörkt helt plötsligt :p
 
Sv: Beach 2013 del XI

Hur kommer det sig att du ska låna ut hästen, om man får fråga? Skönt förresten att febern släppt!

Kl

Jag har så himla ont i mina höfter. :( pågått sedan igår och jag vet inte riktigt varför. Kanske för de där sex timmarna vi gick i affärer och jag hade vanliga skor på mig. Förvisso med extra sula, men det är ju inte samma sak som vandringsskorna...

Det hugger inuti höften i varje steg när jag sätter i foten. Igår bägge sidorna, idag mest på den ena men ikväll gör båda ont igen. Känns som om nån nerv ligger i kläm men mest troligt är väl nån slags överansträngning. Blä! Så ovärt. Värst är det när jag suttit och ska ställa mig upp, då kan benen bara vika sig. Det går helt enkelt inte att lägga nån vikt på benet, så om det gör ont på bägge sidor samtidigt ser jag ut som en halt gammal tant... Har iaf städat en massa idag och varit väldigt aktiv hela dagen ändå, samma visa blir det imorn. Skam den som bara lägger sig på rygg och ger upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2013 del XI

*knapp*
Febern har släppt nu iaf. Men jag är fortfarande snorig och trött. Tog mig ut till stallet och en ridtur nu på kvällen. Så det kändes bra iaf.

Jag har tagit beslutet nu. Vattar kommer att åka på foder från oktober till en tjej i Eskilstuna. Inte allt för långt bort och magkänslan säger rätt. Skoja inte att jag kommer hänga på gymmet i höst/vinter. Första gången jag är hästfri på läääääänge. Kommer kännas märkligt men. Äh, det går nog bra.

Dessutom har hjärnan vunnit över kroppen idag. Kroppen säger att den vill ha glass och hjärnan säger nej! Alltid något!

Vad skönt att febern släppt!

Du kommer ha så mycket tid över i höst att du kommer inte veta vad du ska göra med dig själv... ;)

*kl*

Idag sprang jag 4 km i dundervärmen som fortfarande rådde klockan sju på kvällen, ni må tro att det kändes härligt att direkt åka till mitt och sambons favoritbadställe och slänga sig i det 25 grader varma vattnet.

För första gången i år kändes det relativt lätt att springa, någon kilometer där i mitten kändes det rent av fånigt lätt. Cyklingen är himla kul, men fan vad löpningen blivit lidande i år. :p
 
Sv: Beach 2013 del XI

Ja jag bryr mig faktiskt inte riktigt om det är placebo, bara jag känner att det är lättare att andas:D

Bra med promenaden!
 
Sv: Beach 2013 del XI

Stackare!! Tycker du har haft strul med kroppen så det räcker och blir över. Vet inte mycket om skador tyvärr, kan säkert vara både nerv i kläm eller överansträngning. Hoppas det blir bättre snart så du slipper det onda!
 
Sv: Beach 2013 del XI

Hur kommer det sig att du ska låna ut hästen, om man får fråga? Skönt förresten att febern släppt!

Kl

Jag har så himla ont i mina höfter. :( pågått sedan igår och jag vet inte riktigt varför. Kanske för de där sex timmarna vi gick i affärer och jag hade vanliga skor på mig. Förvisso med extra sula, men det är ju inte samma sak som vandringsskorna...

Det hugger inuti höften i varje steg när jag sätter i foten. Igår bägge sidorna, idag mest på den ena men ikväll gör båda ont igen. Känns som om nån nerv ligger i kläm men mest troligt är väl nån slags överansträngning. Blä! Så ovärt. Värst är det när jag suttit och ska ställa mig upp, då kan benen bara vika sig. Det går helt enkelt inte att lägga nån vikt på benet, så om det gör ont på bägge sidor samtidigt ser jag ut som en halt gammal tant... Har iaf städat en massa idag och varit väldigt aktiv hela dagen ändå, samma visa blir det imorn. Skam den som bara lägger sig på rygg och ger upp.

Här kommer jag igen med mina okvalificerade gissningar: gluteus medius, gluteus minimus och/eller psoasmusklerna.

Om du står på alla fyra och lyfter benet rakt ut (kissande hunden) några gånger, känns det som en kniv in i höften då? Alternativt om du ligger på sidan och kör Jane Fonda-benlyft, det är lite olika vilken som gör mest ont...
 
Sv: Beach 2013 del XI

Nej, något knivhugg blir det inte men det är jobbigt. Det är dock ingen nyhet att mina höftmuskler är inflammerade, har dock trott det varit bättre nu. Jag är ständigt extremt öm från knäet,upp på utsidan av låret och över höfterna i muskulaturen. Orkar inte googla musklerna du nämnde nu på telefonen men antar att det var det området du pratade om?

Jag har i många år dragits med denna smärta då och då. Det brukar vara när jag suttit eller legat ett tag och ska ställa mig upp, men ramlar ihop då jag lagt all vikt på ett ben men det går inte att stå på det. Det brukar sällan göra såhär ont hela dagarna, men det händer ibland.

Har stretchat höftböjaren nu och hoppas på att det känns bättre imorn. Tror inte det blir långvarigt men det är såklart jobbigt och irriterande...
Tack Cherie för ditt stöd också! Jag vill också att min kropp är friskare men det är vad det är.
 
Sv: Beach 2013 del XI

Ja, utsida höft och ner mot låret låter väldigt bekant.

Jag har haft problem i samma område och för mig hjälpte yogan mycket. Ska man bryta ner det till vanliga övningar så är det t.ex. kissande hunden, benlyft på sidan, att man ligger på rygg med benen i luften och "saxar" osv som hjälper. Har du tillgång till gym så är maskinerna som ser ut som gynekologstolar utmärkta.

En sjukgymnastvän sa till mig att många, många kvinnor är svaga i det området. Inte hjälper det att vi envisas med att sitta med benen i kors och tänja ut musklerna heller (*sätter genast ner fötterna i golvet*).
 
Sv: Beach 2013 del XI

Jo, jag fick övningar att göra av en sjukgymnast en gång i tiden, kissande hunden inkluderat plus annat. Det dumma är ju att jag aldrig direkt märkt att jag mått bättre av det? Problemet med smärtan när jag ställer mig upp här aldrig försvunnit. Jag gick även till naprapat som hittade noll fel och gav mig noll hjälp. Så Tack för att du engagerar dig med tips och råd, det uppskattas!

Jag har två kartor inflammationshämmande medicin kvar, sen är det bara receptfritt som gäller. :( får helt enkelt börja med övningarna igen då antagligen, och på något magiskt sätt inte överanstränga mig. :p Sjukgymnastens enda bot var att träna bort mina inflammationer. Det gör helvetiskt ont men är väl värt det. Tänk Om jag gjorde alla övningar för hela kroppen, som jag borde göra... :cool:

Och vad jag önskar att jag kunde komma in här och skriva om nåt annat än krämpor!!
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2013 del XI

För mig började det inte hjälpa förrän övningarna blev tunga, dvs när jag antingen körde med mer än kroppsvikt eller när jag lyckades trassla in mig i såna yogapositioner att belastningen blev riktigt hård. Många gånger gjorde ont som en motherf*cker, men det hjälpte.

Höfterna är ju på något sätt det som tar stryk både uppifrån och nerifrån, så det gäller att träna hela kroppen för att de ska hålla. Så tänk om du gjorde alla övningar... ;)
 
Sv: Beach 2013 del XI

Ja jag skulle nog må bättre, men det är verkligen stört omöjligt att göra dem dagligen en lång tid. Eller ens varannan dag. Jag har samlat på mig övningar för större delen av kroppen och kan säkert lägga en timma om dagen på det. Men träning som är ett måste, inte alls kul och mest gör ont... Det är väldigt svårt att behålla rutinen när man väl glömt en dag. Så är det iaf för mig.

Jag blir ju dock peppad nu att skärpa mig. En dag har det väl gått in i mitt huvud att det är såhär det kommer att vara, den nya vardagen. Jag har väl till hälften accepterat det, och till hälften vägrar jag. Ligger med vetekudde nu och imorn är en ny dag. Då ska jag göra sjukgymnastiska övningar!

Den stora frågan blir ju såklart, hur man en gång för alla behålla en sådan vana? Och bör jag göra alla övningar jag egentligen bör göra? Ska jag göra dem varje dag? På något sätt måste jag nog ta mig an det här.
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2013 del XI

Det är svårt att acceptera att vissa saker måste man göra eller får inte göra för att livet ska fungera.

Jag skulle inte göra alla övningar varje dag. Antingen skulle jag köra alla övningar varannan eller var tredje dag eller dela upp det och göra några övningar varje dag, troligtvis skulle jag variera mellan de två beroende på schema och humör. Jag skulle under de första tre-fyra månaderna bara satsa på att ett visst antal övningar ska göras t.ex. varje vecka, strunt samma om fördelningen inte blir perfekt, det kan man fila på sen.
 
Sv: Beach 2013 del XI

Vad tråkigt att du har ont:( men jag tycker verkligen du ska satsa på att göra dina övningar! Jag hade nog delat upp dom på två pass ifall det är många övningar/tar lång tid.
 
Sv: Beach 2013 del XI

Usch, det är så tråkigt och frustrerande och deppigt att ha ont :(
Jag ska till Vårdcentralen nu på morgonen, kroppen ska besiktigas och förhoppningsvis kan jag få lösning på några problem.

I går var jag zumba, för andra gången.
Det gick bättre (inga hopp och skutt) än första gången och jag hade jätteroligt. Inte ont i benen en enda stund :)
 
Sv: Beach 2013 del XI

kl

Nä, springa innan frukost är nog inte min grej. 4,4 km blev det men fan vad segt det gick! Trött och seg och inget krut i benen. Fick dessutom världens håll efter 2 km vilket gjorde att jag gick en halv km där i mitten.

Men men, sprungit har jag gjort och förutsättningarna kan ju inte alltid vara de bästa ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 259
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp